א. שם החוק המוצע
חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 14), התשפ"ה-2025
תזכיר חוק זה עניינו בהארכת תוקפם של צווי פיקוח בתחום הרכב. סעיף 247 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016, קובע את תקופת תוקפם כאילו נקבעו מכוחו. מטרת החוק היא להאריך את תקופת תוקפם עד ליום 30.9.2025.
אין השפעה
תזכיר חוק מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
תיקון סעיף 247 |
1. |
בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1], בסעיף 247(א), ברישה, במקום הסיפה החל במילים "או עד יום" יבוא "או עד יום ח' בתשרי התשפ"ו (30 בספטמבר 2025), לפי המוקדם". |
דברי הסבר
סעיף 1 סעיף 247(א) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן – החוק), קבע כי צווי הפיקוח שהסדירו בעבר חלק מן הענפים המוסדרים בחוק ימשיכו לעמוד בתוקפם גם לאחר חקיקתו כל עוד לא נקבעו לפי החוק הוראות אחרות, וזאת עקב הצורך להתקין עשרות רבות של תקנות לפי החוק, מהלך שצפוי היה מראש שייקח זמן. תוקף זה הוגבל במקורו לשנתיים מיום התחילה, ומועד זה הוארך מספר פעמים עד כה, לאחרונה בצו לפי סעיף 247(ב) לחוק, עד ליום י"ט בשבט התשפ"ה (17 בפברואר 2025.
התקנות שעודן בהכנה קרובות להשלמה.
עד כה הותקנו עשרה קבצי תקנות לפי החוק ושני קבצים נוספים, תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (ייצור רכב ושיווקו), התשפ"ה–2025 ותקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (ייצור מוצרי תעבורה, ייבואם והסחר בהם)(תיקון), התשפ"ה–2025 פורסמו וייכנסו לתוקף בתחילת חודש מאי הקרוב. רק בעניין תחום שמאות הרכב, טרם הושלמו ההיוועצויות הקבועות בחוק ביחס לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (שמאות רכב – חשש לניגוד עניינים, כללי אתיקה מקצועית ואגרות), התשפ"ה-2025 ותקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), התשפ"ה-2025.
עם השלמת הליכי ההיוועצות כאמור, יונחו גם קבצים אלה לאישור וועדת הכלכלה או לחתימת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, לפי העניין, במטרה להביא להשלמת חקיקת המשנה מכוחו של החוק, וביטול צווי הפיקוח כאמור.
כדי למנוע מצב של ריק סטטוטורי ביחס לאותם תחומי פעילות בתחום הרכב, בהם טרם עלה בידי המשרד לפרסם את חקיקת המשנה לפי החוק, מוצע להאריך את תוקף צווי הפיקוח עד ליום 30.9.2025.
במהלך תקופה זו יפעל המשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה הנדרשת לפי החוק.