חוק להסדרה של הצבת כוורות, האבקה וייצור דבש, התשפ"ה-2025 1 |
| 2. בחוק זה - |
| 5. (א) אין בכוחו של היתר להקנות זכות כלשהי במקרקעין או לגרוע מכל זכות לפי כל דין במקרקעין. (ב) הצבת כוורות מאוכלסות בהתאם להיתר או לשם מתן שירותי האבקה לפי חוק זה, בקרקע חקלאית כהגדרתה בחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז-1967, לא תיחשב שימוש חורג כהגדרתו בחוק האמור. |
| 7. (א) בעל היתר או מי מטעמו רשאי להיכנס למקרקעין שלגביהם ניתן ההיתר כדי לעשות כל פעולה הדרושה לשם הצבת הכוורות, טיפול בכוורות המאוכלסות שהציב ותחזוקתן. (ב) בעל היתר או מי מטעמו שנכנס למקרקעין שלגביהם ניתן ההיתר, יימנע ככל האפשר מגרימת נזק, ויחזיר את המקרקעין, בהקדם האפשרי, למצב שבו היו אלמלא ביצע את הפעולות כאמור בסעיף קטן (א). (ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), בעל היתר לא ייכנס לכל אלה: (1) שטח ביטחוני שהוא מיתקן ביטחוני כהגדרתו בסעיף 159 לחוק התכנון והבנייה - אלא אם כן קיבל אישור ממפקד המיתקן; (2) שטח ביטחוני שהוא שטח סגור כמשמעותו בתקנה 125 לתקנות ההגנה (שעת חירום), 1945 - אלא אם כן קיבל אישור מהמפקד הצבאי כהגדרתו בתקנות האמורות, או ממי שהוא הסמיך לעניין זה; (3) מקרקעין המוחזקים בידי משטרת ישראל או שירות בתי הסוהר - אלא אם כן קיבל אישור מהקצין האחראי על המקום, או ממי שהוא הסמיך לעניין זה. |
| 11. |
| 12. (א) השר ימנה ועדה לעניין קביעת נקודות הצבה ומתן היתרים שתפעל במסגרת המשרד, ואלה חבריה: (1) שני עובדי המשרד, שאחד מהם לפחות בעל ידע מקצועי בתחום גידול דבורים, ובאין עובד כאמור - עובד בעל ידע מקצועי בתחום גידול בעלי חיים; השר ימנה אחד מהם ליושב ראש; (2) נציג ציבור שהוא איש סגל אקדמי בכיר במוסד להשכלה גבוהה כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958, או מי שהיה איש סגל כאמור, והוא בעל השכלה באחד או יותר מהתחומים האלה: חקלאות, כלכלה, סביבה או מדעי החיים, ובלבד שאינו עובד המועצה להאבקה ודבש או ממלא תפקיד. (ב) (1) השר רשאי להחליט כי המועצה להאבקה ודבש תספק לוועדת ההיתרים את השירותים הנדרשים לפעילותה של הוועדה, כולם או חלקם; ואולם, בכל הנוגע לפעילות ועדת ההיתרים, יפעלו אותם עובדי המועצה המספקים שירותים לוועדה, לפי הוראות הוועדה ובפיקוחה. (2) החלטה כאמור בפסקה (1) תפורסם באתר האינטרנט של המשרד. (3) מתן שירותים לוועדת ההיתרים לפי סעיף קטן זה אינו טעון מכרז לפי חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992. (4) אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מחובות המועצה למסור מידע ודיווחים לשר ולמשרד לפי הוראות חוק זה. (ג) (1) השר ימנה את המנהל הכללי של המועצה להאבקה ודבש כמשקיף בוועדה, ובאין מנהל כללי מכהן, או אם נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו או שמתקיים לגביו סייג למינוי כחבר ועדה לפי חוק זה - נציג של המועצה, לפי המלצה של מועצת המנהלים של המועצה. (2) משקיף שמונה לפי פסקה (1) יוזמן לכל ישיבות הוועדה והוא רשאי להשתתף בכל ישיבותיה, אולם אין בהיעדרותו מישיבה כדי לפגוע בתוקף פעולותיה של הוועדה או בסמכויותיה. (3) על משקיף שמונה לפי פסקה (1) יחולו הוראות סעיפים 13, 18, 19 ו-20, בשינויים המחויבים; ואולם על אף האמור בסעיף 18 - (א) אם הוא עוסק בהצבת כוורות ובייצור דבש הוא רשאי לכהן בתפקידו ולהשתתף בדיוני ועדת ההיתרים ולא יראו אותו כנמצא במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד, למעט בדיונים הנוגעים במישרין לעניין אישי שלו או של קרובו; (ב) הוא רשאי להביא בחשבון גם את עניינה של המועצה, ולא יראו אותו כנמצא במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. (ד) התקין השר תקנות לפי סעיף 51(ב)(13) לעניין הכרה בארגון הפועל לקידום עניינם של הדבוראים כארגון יציג, ימנה נציג של ארגון יציג שהוכר כאמור כמשקיף נוסף בוועדה, ויחולו על המשקיף הוראות סעיף קטן (ג)(2) ו–(3). (ה) הודעה על מינוי חברי הוועדה ומשקיף שמונה לפי סעיף זה תפורסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד; באתר כאמור יפורסם גם הרכב הוועדה המכהן. |
| 16. קיום ועדת ההיתרים, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי הוועדה או משקיף, או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה. |
| 17. (א) ועדת ההיתרים רשאית לקבוע את סדרי עבודתה ודיוניה, אם לא נקבעו לפי סעיף 51(ב)(11). (ב) ועדת ההיתרים תפרסם את החלטותיה בצירוף נימוקים באתר האינטרנט של המשרד, ובלבד שלא תפרסם פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאית היא שלא לפרסם פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. (ג) יושב ראש ועדת ההיתרים ימנה עובד המשרד שיהיה אחראי מטעם ועדת ההיתרים לריכוז הטיפול בפניות ציבור בדבר מתן היתרים וקיום ההוראות לפי חוק זה; פרטי העובד שמונה כאמור, הכוללים את שמו, מען משרדו ופרטי ההתקשרות עימו, יפורסמו באתר האינטרנט של המשרד. |
| 18. (א) בסעיף זה - (ב) לא ימונה לחבר ועדת ההיתרים ולא יכהן כחבר כאמור מי שבשל כהונתו יימצא, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים אשר ימנע ממנו למלא את עיקר תפקידו בוועדה. (ג) חבר הוועדה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא שהטיפול בו יגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים. (ד) נודע לחבר הוועדה כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (ב) או (ג), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש הוועדה; היה חבר הוועדה האמור היושב ראש - יודיע על כך לשר. |
| 19. חבר ועדת ההיתרים שאינו עובד המדינה, דינו, בפעולתו כחבר הוועדה, כדין עובד המדינה, לעניין חיקוקים אלה ולעניין פעולותיו בוועדה: (1) חוק שירות הצ (5) פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971 ההוראות הנוגעות לתעודת עובד הציבור. |
| 20. |
| 21. (א) ועדת ההיתרים רשאית לקבוע נקודות הצבה במקרקעי ציבור, וכן לקבוע תנאים בעניינן, לשנותן או לבטלן, בהתחשב בין השאר בשיקולים אלה: (1) מניעת ביקוש יתר לצוף באזור המיועד לקביעת נקודת ההצבה, בשים לב למאפייני הצמחייה באותו אזור, לרבות צמחי בר וגידולים חקלאיים, ולמספר הכוורות המאוכלסות המוצבות בו; (2) מניעה של הפרעה משמעותית לציבור או של השפעות סביבתיות שליליות משמעותיות בשל הצבת כוורות מאוכלסות באזור המיועד לקביעת נקודת ההצבה; (3) ההשפעה של הצבת כוורות מאוכלסות על המגוון הביולוגי באזור המיועד לקביעת נקודת ההצבה; (4) סמיכות נקודת ההצבה המיועדת להיקבע לשטח ביטחוני. (ב) ועדת ההיתרים לא תקבע נקודת הצבה חדשה ולא תאשר להוסיף יותר מחמש כוורות בנקודת הצבה קיימת, אלא לאחר התייעצות עם עובד המשרד להגנת הסביבה שמינה המנהל הכללי של המשרד להגנת הסביבה לעניין זה; לא העביר העובד האמור התייחסות לפניית הוועדה בכתב בתוך 60 ימים, יראו כאילו קוימה עימו חובת ההתייעצות לפי סעיף קטן זה. (ג) ועדת ההיתרים לא תקבע נקודת הצבה חדשה במקרקעין המפורטים להלן, אלא בהתקיים התנאי הקבוע לצידם: (1) מקרקעין שהם גן לאומי או שמורת טבע, או מקרקעין שהם בשטח שאושר כגן לאומי או כשמורת טבע בתוכנית מפורטת לפי חוק התכנון והבנייה - ניתן אישור של מנהל רשות הטבע והגנים או של מי שהוא הסמיך לעניין זה; (2) מקרקעין בניהול קרן קיימת לישראל כמשמעותה בחוק קרן קיימת לישראל, התשי"ד-1953 - ניתן אישור של מנהל קרן קיימת לישראל או של מי שהוא הסמיך לעניין זה; (3) מקרקעין של רשות מקומית - ניתן אישור של ראש הרשות המקומית או של מי שהוא הסמיך לעניין זה; (4) שטח ביטחוני או מקרקעין, ששר הביטחון, או עובד המדינה או חייל כמשמעותו בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955, ששר הביטחון הסמיך לעניין זה, הודיע לוועדת ההיתרים כי יש חשש שתיגרם פגיעה בביטחון המדינה בכניסה אליהם - ניתן אישור של נציג שר הביטחון לפי סעיף 7(א)(3) לחוק התכנון והבנייה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה הפועלת בשטח המחוז שבו נמצא האזור המיועד לקביעת נקודת ההצבה (בחוק זה - נציג שר הביטחון בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה); (5) מקרקעין המוחזקים בידי משטרת ישראל או שירות בתי הסוהר - ניתן אישור של השר לביטחון לאומי או מי שהוא הסמיך לעניין זה; (6) מקרקעי ציבור המוחזקים בידי מחזיק - ניתנה למחזיק הזדמנות לטעון את טענותיו בעניין לפני ועדת ההיתרים; טען המחזיק את טענותיו לפני הוועדה, תמסור לו הוועדה את החלטתה המנומקת לעניין קביעת נקודת הצבה במקרקעין האמורים; (7) מקרקעי ציבור שאינם מקרקעין כאמור בפסקאות (1) עד (6) - ניתן אישור של מנהל רשות מקרקעי ישראל או מי שהוא הסמיך לעניין זה. (ד) פנתה ועדת ההיתרים בכתב אל מי מהגורמים המנויים בסעיף קטן (ג) או אל המחזיק, והוא לא העביר התייחסות לפניית הוועדה בתוך 60 ימים, יראו אותו כמי שאישר את קביעת נקודת ההצבה או כאילו קוים הליך לפי סעיף קטן (ג)(6), לפי העניין. (ה) כל אחד מהגורמים המנויים בסעיף קטן (ג), ובכלל זה המחזיק, רשאים לפנות לוועדת ההיתרים, בבקשה מנומקת בכתב, לשינוי או לביטול נקודת הצבה; ועדת ההיתרים לא תשנה ולא תבטל נקודת הצבה שיש לגביה היתר בתוקף, אלא אם כן הודיעה על כך בכתב בצירוף נימוקיה לבעל ההיתר 30 ימים לפחות לפני קבלת ההחלטה, ונתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו; הוועדה תקבל החלטה בבקשה בתוך 120 ימים מיום שקיבלה את הבקשה, ותשלח את החלטתה לבעל ההיתר ולמבקש השינוי או הביטול. |
| 28. (א) ועדת ההיתרים רשאית להתלות היתר, לשנותו או לבטלו, בהתקיים אחד מאלה: (1) חדל להתקיים תנאי מהתנאים למתן ההיתר; (2) בעל ההיתר הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה או תנאי מתנאי ההיתר; (3) הוועדה ביטלה את נקודת ההצבה; (4) הוגשה לוועדה בקשה להתליית ההיתר, לשינויו או לביטולו ממי שאישורו נדרש למתן היתר לפי סעיף 25(א), בשל נסיבות המחייבות הפסקת הצבה של כוורות מאוכלסות בידי בעל ההיתר במקרקעין מסוימים; (5) בעל ההיתר הורשע בעבירה או שהוטל עליו קנס מינהלי, בשל הפרה של הוראה מההוראות לפי חוק זה, לפי פקודת הגנת דבורים [נוסח חדש], התשמ"ג-1983, או של הוראה הנוגעת לדבורים שניתנה לפי פקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985, או שתלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירה כאמור. (ב) הוועדה לא תתלה, תשנה או תבטל היתר אלא אם כן הודיעה על כך בכתב, בצירוף נימוקיה, לבעל ההיתר, 30 ימים לפחות לפני קבלת ההחלטה, ונתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו. |
| 30. (א) הרואה את עצמו נפגע מהחלטה של ועדת ההיתרים, רשאי לערור עליה לפני ועדת ערר, בתוך 30 ימים מהיום שנמסרה לו ההחלטה. (ב) ועדת הערר תהיה בת שלושה חברים, והם: (1) מי שכשיר להיות שופט בית משפט שלום, שימנה שר המשפטים, והוא יהיה היושב ראש; (2) שני חברים שימנה השר, האחד מקרב עובדי משרדו והשני מתוך רשימה שהגישה לו המועצה להאבקה ודבש, אחד מהם לפחות בעל ידע מקצועי בתחום גידול דבורים, ובלבד שלא ימונה עובד המועצה או חבר ועדת ההיתרים. (ג) על ועדת הערר יחולו הוראות לפי חוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992. (ד) הודעה על הרכב ועדת הערר ופרטי ההתקשרות עימה תפורסם באתר האינטרנט של המשרד. (ה) החלטה סופית של ועדת הערר בערר לפי סעיף קטן (א) ניתנת לערעור לפני בית משפט לעניינים מינהליים. |
| 32. (א) מינוים של אלה ייעשה לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (בסעיף זה - חוק החברות הממשלתיות), בהרכבה לפי סעיף 60א לחוק האמור, ויחולו לעניין זה הוראות סעיפים 16א, 17, 17א, 18א עד 18ג, 24(ג) ו-37(ג) לחוק החברות הממשלתיות, לפי העניין: (1) נציגי המדינה במועצת המנהלים; (2) יושב ראש מועצת המנהלים; (3) המנהל הכללי. (ב) החליטה הוועדה לבדיקת מינויים שלא להמליץ על מועמד למשרה מהמשרות האמורות בסעיף קטן (א) שהתקיים בו האמור בסעיף 18ג(א) לחוק החברות הממשלתיות, לא ימונה המועמד למשרה כאמור. |
| 35. על אף האמור בסעיף 254(א)(1) לחוק החברות, חבר באסיפה הכללית או במועצת המנהלים של המועצה להאבקה ודבש רשאי להביא בחשבון גם את עניינו של הגוף או הציבור שהוא נציגו, ככל שהם קשורים לתפקידי המועצה, ולא יראו אותו כנמצא במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
| 36. (א) קבלת עובדים למועצה להאבקה ודבש תיעשה בהליך פומבי, שוויוני ותחרותי. (ב) על עובד המועצה הממלא תפקיד לפי חוק זה יחולו הוראות סעיף 19 וכן הוראות חוקים אלה: (1) חוק שירות המדינה (משמעת), התשכ"ג-1963, בשינויים המחויבים, והסמכויות הנתונות לשר ולמנהל כללי לפי סעיף 31 לחוק האמור, יהיו נתונות לשר ולמנהל הכללי של המשרד, בהתאמה; (2) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959. |
| 37. על המועצה להאבקה ודבש, נושאי משרה בה ועובדיה יחולו הוראות החוקים המפורטים להלן, לפי העניין, כאילו הייתה חברה ממשלתית, וכן הכללים המחייבים אדם הממלא תפקיד ציבורי על פי דין: (1) חוק שיווי זכויות האישה, התשי"א-1951; (2) חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]; (4) חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז-1997; (5) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979; (6) חוק חופש המידע, התשנ"ח-1998. |
| 38. המועצה להאבקה ודבש תגיש לאישור השר תוכנית עבודה שנתית, הכוללת פירוט תקציבי לביצועה, ותפעל בהתאם לתוכנית המאושרת. |
| 42. (א) נוסף על האמור בסעיף 345ה(ג) לחוק החברות, מסמכי היסוד לא ישונו אלא באישור השר, ולעניין שינוי מטרות המועצה להאבקה ודבש במסמכי היסוד - גם באישור ועדת הכלכלה. (ב) אין בכוחם של מסמכי היסוד לגרוע מהוראות לפי חוק זה. |
| 43. (א) החלטה על פירוק מרצון של המועצה להאבקה ודבש לפי סעיף 345כ לחוק החברות לא תתקבל אלא באישור השר. (ב) לא תוגש בקשה לפירוק המועצה להאבקה ודבש בידי בית משפט לפי הוראות סעיף 345יט לחוק החברות בידי המועצה או חבר באסיפה הכללית של המועצה אלא בהסכמת המדינה שתינתן בהחלטת הממשלה; על הגשת בקשה לפירוק המועצה ועל הגשת כל בקשה אחרת במסגרת הליך הפירוק, ימסור המבקש הודעה גם ליועץ המשפטי לממשלה. (ג) הוגשה לבית המשפט בקשה לפירוק המועצה להאבקה ודבש, לא יורה בית המשפט על הפירוק אלא לאחר שנוכח כי בנסיבות העניין לא ניתן להביא לפעילות תקינה של המועצה או למימוש מטרותיה. (ד) החליט בית המשפט על פירוק המועצה להאבקה ודבש, רשאית הממשלה להודיע לבית המשפט כי חברה אחרת שהיא חברה לתועלת הציבור תמלא את תפקידי המועצה להאבקה ודבש לפי חוק זה ממועד פירוקה של המועצה; הודיעה הממשלה כאמור, יוקנו לאותה חברה, החל במועד הפירוק, סמכויות המועצה, ויחולו עליה הוראות חוק זה החלות לגבי המועצה, בשינויים המחויבים; הודעה על העברת סמכויות המועצה לחברה אחרת כאמור, ומועד העברתן, תפורסם ברשומות. |
| 45. (א) מי שעשה אחד מאלה, דינו - מאסר שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד - כפל הקנס כאמור: (1) הציב כוורת מאוכלסת במקרקעי ציבור בלא היתר מאת ועדת ההיתרים או בניגוד לתנאיו, בניגוד להוראות סעיף 3; (2) הזין דבורים בניגוד להוראות סעיף 10; (3) הוסיף חומר לדבש לפני רדייתו או במהלכה, בניגוד להוראות סעיף 11. (ב) מי שעשה אחד מאלה, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד - כפל הקנס כאמור: (1) דבוראי שלא דיווח לוועדת ההיתרים, בניגוד להוראות סעיף 4(ג); (2) בעל היתר שהציב כוורת מאוכלסת שאינה מסומנת בהתאם להוראות לפי סעיף 9. (ג) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע עבירות לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ב) בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר חובה זו, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין. (ד) נעברה עבירה לפי סעיפים קטנים (א) או (ב) בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (ג), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו. (ה) בסעיף זה, |
| 47. לשם פיקוח על ביצוע הוראות לפי חוק זה, רשאי מפקח, לאחר שהזדהה לפי סעיף 50 - (1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של הוראות חוק זה או להקל את ביצוען; בפסקה זו, (3) לערוך בדיקות או מדידות וליטול דגימות של חומרים, וכן למסור את המדידות או הדגימות לבדיקת מעבדה, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת; (4) להיכנס למקום שיש לו יסוד סביר להניח שנמצאים בו כוורות מאוכלסות, דבורים, כוורות או ציוד לטיפול בכוורות או בדבורים, ובכלל זה ציוד לרדיית דבש, לרבות לכלי רכב כשהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט. |
| 48. התעורר חשד לביצוע עבירה לפי חוק זה, רשאי מפקח - (1) לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), בשינויים המחויבים; (2) לתפוס כוורות, ובכלל זה כוורות מאוכלסות, דבש, מסמכים וחפצים הקשורים לעבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט-1969 (להלן - פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים, והוראות לפי סעיף 51(ב)(7) לחוק זה; (3) לבקש מבית משפט צו חיפוש לפי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו-45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים. |
| 51. (א) השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו. (ב) השר רשאי לקבוע הוראות בעניינים אלה, ולעניין הוראות בעניינים כמפורט בפסקאות (3), (4), (12) ו–(13) - באישור ועדת הכלכלה: (1) תנאים והוראות לעניין קביעת נקודות הצבה, הדרכים לשינוי נקודת הצבה או התנאים בנוגע אליה, והדרכים לבטלה; תקנות כאמור יותקנו לאחר התייעצות עם השר להגנת הסביבה; לא נמסרה עמדת השר להגנת הסביבה בתוך 60 ימים מיום פניית השר אליו בעניין, יראו, בתום אותה תקופה, כאילו קוימה עימו חובת ההתייעצות כאמור; (2) תנאים והוראות לעניין אופן הגשת בקשות לקבלת היתרים, לרבות המידע שעל מבקש ההיתר למסור במסגרת הבקשה; (3) הגבלות על מספר הכוורות המרבי או המזערי שניתן לתת לגביהן היתר למבקשי היתרים חדשים ולבעלי היתרים קיימים, ומנגנונים להעברת היתרים בין דבוראים ולקביעת התמורה שתשולם בעד ההעברה; (4) תנאים והוראות להצבת כוורות מאוכלסות במקרקעין שאינם מקרקעי ציבור, ורשאי הוא לקבוע הוראות מיוחדות לעניין הצבת כוורות מאוכלסות במקרקעין שהם חצרות בתי מגורים, לשם - (א) מניעת הפרעה משמעותית לציבור או השפעות סביבתיות שליליות משמעותיות באזור ההצבה או באזורים הסמוכים לו; (ב) מניעת ביקוש יתר לצוף באזור ההצבה או באזורים סמוכים לו, בשים לב למספר הכוורות המאוכלסות המוצבות באותם אזורים ולמאפייני הצמחייה בהם, לרבות צמחי בר וגידולים חקלאיים; (5) סימון כוורות מאוכלסות; (6) תנאים והוראות לעניין טיפול בכוורות, רדיית דבש, טיפול בדבורים והזנתן, ולעניין התקנת אמצעים ומיתקנים בכוורות מאוכלסות לשם בקרה על אופן הזנת הדבורים; (7) החזקת כוורות מאוכלסות שנתפסו לפי סעיף 48(2), טיפול בהן וביצוע כל פעולה אחרת לגביהן עד לקבלת הוראות בית המשפט לפי הוראות הפרק הרביעי לפקודת מעצר וחיפוש, ובכלל זה נשיאה בהוצאות בשל ביצוע פעולות אלה, בנסיבות המתאימות, לרבות באמצעות קבלת הכנסות ממכירת דבש שהופק מהכוורות לכיסוי הוצאות אלה; (8) מיפוי נקודות הצבה של כוורות מאוכלסות, וריכוז הנתונים הכלולים בהיתרים וכן מידע נוסף בקשר למקרקעין שניתן להציב בהם כוורות מאוכלסות; (9) חובות דיווח לוועדת ההיתרים ולמשרד בכל עניין הקשור לקיום ההוראות לפי חוק זה; (10) חובות תיעוד ושמירת מסמכים ודרכי מסירת הודעות בכל אחד מהנושאים המפורטים בפסקאות (1) עד (9); (11) המניין החוקי בישיבות ועדת ההיתרים, דרכי עבודתה וסדרי דיוניה, ובכלל זה לעניין קבלת אישורים והתייחסויות לפי סעיפים 21 ו-25 (א) והאופן שבו מי שעלול להיפגע מהחלטתה רשאי לטעון את טענותיו לפניה; (12) (א) קביעת אגרות בעד שירות שהמשרד נותן לפי חוק זה, ובכלל זה אגרה בעד הגשת בקשה לקבלת אישור או היתר לפי חוק זה ואגרה תקופתית בעד היתר, ובלבד שלא ייווצר כפל בין הרכיבים שכלולים בהיטל כאמור בסעיף 39 ובין הרכיבים שכלולים באגרה, ורשאי השר לקבוע אגרות מופחתות למקבלי היתרים חדשים. (ב) אגרה לפי פסקה זו יכול שתיקבע לפי מספר נקודות ההצבה ומספר הכוורות המאוכלסות שנקבעו בהיתר. (ג) על גביית אגרה שנקבעה לפי פסקה זו יחולו הוראות חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995; (13) תנאים לעניין הכרה בארגון הפועל לקידום עניינם של הדבוראים כארגון יציג. (ג) (1) השר, לאחר התייעצות עם השר להגנת הסביבה, רשאי לשנות, בצו, את התוספת הראשונה; לא נמסרה עמדת השר להגנת הסביבה בתוך 60 ימים מיום פניית השר אליו בעניין, יראו, בתום אותה תקופה, כאילו קוימה עימו חובת ההתייעצות לפי פסקה זו. (2) השר רשאי לשנות, בצו, את התוספת השנייה ואת התוספת השלישית. |
| 52. אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות לפי חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015, פקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985, פקודת הגנת דבורים [נוסח חדש], התשמ"ג-1985, חוק התכנון והבנייה וחוק גנים לאומיים. |
| 53. בחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985, בתוספת הראשונה, בטור א', בסופו יבוא: "חוק להסדרה של הצבת כוורות, האבקה וייצור דבש, התשפ"ה-2025". |
| 54. בחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992, בתוספת הראשונה, בסופה יבוא: "33. ועדת ערר לפי סעיף 30 לחוק להסדרה של הצבת כוורות, האבקה וייצור דבש, התשפ"ה-2025". |
| 55. בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת השנייה, בסופה יבוא: "30. ערעור לפי סעיף 30(ה) לחוק להסדרה של הצבת כוורות, האבקה וייצור דבש, התשפ"ה-2025". |
| 57. (א) היתרים שניתנו לפני יום התחילה לפי תקנות להשבחת ייצור חקלאי (בעלי חיים) (דבורים), התשכ"ח-1968 (בסעיף זה - תקנות הדבורים), ועמדו בתוקפם ערב יום התחילה, יעמדו בתוקפם עד מתן היתרים בהליך ראשון למתן היתרים לפי חוק זה, ויראו את מי שניתן לו היתר לפי תקנות הדבורים כמי שניתן לו היתר לפי חוק זה. (ב) בתקופה של חמש שנים מיום התחילה, רשאית ועדת ההיתרים לתת היתר להצבת כוורות מאוכלסות בנקודת הצבה שנמצאת במקרקעי ציבור כאמור בסעיף 25(א), אף בלא אישור של הגורם המאשר לפי אותו סעיף, אם למבקש ההיתר ניתן היתר להצבת כוורות מאוכלסות במקרקעין האמורים בשלוש השנים שקדמו ליום התחילה. (ג) החל מיום פרסומו של חוק זה, תמסור המועצה להאבקה ודבש למשרד, בהתאם לדרישתו, כל מידע או מסמך הדרוש לו לשם העברה של הסמכויות הנתונות למועצה לפי תקנות הדבורים וצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור דבש ומכירתו), התשל"ז-1997, למשרד; לעניין זה, (ד) יראו נקודת הצבה שניתן לגביה היתר לפי תקנות הדבורים שעמד בתוקפו ערב יום התחילה, כנקודת הצבה שנקבעה לפי סעיף 21; עד יום התחילה תפרסם ועדת ההיתרים, באתר האינטרנט של המשרד, הודעה בדבר נקודות ההצבה האמורות. (ה) עד יום התחילה יאשר השר, בצו, את המטרות של המועצה להאבקה ודבש, ובלבד שהן עולות בקנה אחד עם תפקידי המועצה לפי סעיף 31; מטרה שלא תאושר כאמור - בטלה. (סעיף 2, ההגדרה "דבורה") מיני דבורים 1. דבורת הדבש המערבית (Apis mellifera ). (סעיף 2, ההגדרה "צמח תרבות" וסעיף 4) תנאים למתן שירותי האבקה
(סעיף 10(ב)(2)) תנאים להזנת דבורים בתקופת אגירת הדבש (1) לעניין כוורת בעלת 10 חלות דונג בנויות שגובהה הוא בין 16 ל-26 ס"מ - אם משקלה של קומת החלות הנוספת אינו עולה על 15 ק"ג; (2) לעניין כוורת בעלת 10 חצאי חלות דונג בנויות שגובהה אינו עולה על 15 ס"מ, או שהיא עשויה מקלקר - אם משקלה של קומת החלות הנוספת אינו עולה על 13 ק"ג.
|