בהתאם להוראות הדין, כניסת כלי שיט מתחום תחנת הנתב אל רציף בנמל או הוצאתו ממנו באחד מהנמלים המסחריים (נמלי חיפה, אשדוד, אילת, אשקלון וחדרה) אסורה, אלא אם נמצא בכלי השיט נתב שבו נועץ קברניט כלי השיט (או במקרים החריגים בהתאם לקבוע בהוראות הדין).
תפקידו של הנתב הוא בעל חשיבות מרכזית, איפוא, בתהליך כניסתו של כלי שיט ויציאתו מהנמל, ובלעדיו תהליך זה לא יכול להתנהל.
הוראות התקנות העיקריות קובעות את תנאי הסף למינוי לתפקיד הנתב.
כיום קיים מחסור גדול בכח האדם הפוטנציאלי שיוכל לאייש בעתיד את תפקיד הנתב. בעקבות זאת נבחנו מחדש תנאי הסף הקבועים כיום בהוראות התקנות העיקריות ומוצע לערוך בהם שינויים, לאחר שנמצא שניתן לערוך שינויים אלה שיגדילו את מספר המועמדים הפוטנציאליים לתפקיד הנתב מבלי לפגוע בבטיחות השיט הנדרשת.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, רשות הספנות והנמלים:
תקנות הנמלים (תיקון), התשפ"ה – 2025
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 60(1)(ג), (3) ו-(4) לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א–1971[1], לפי הצעת רשות הספנות והנמלים מכוח סעיף 32(א) לחוק רשות הספנות והנמלים, התשס"ד-2004[2], ולאחר היוועצות בוועדה לרישוי נתבים בהתאם לתקנה 42(4) לתקנות הנמלים, התשל"א-1971[3] (להלן – התקנות העיקריות), אני מתקינה תקנות אלה: |
||
|
|
||
|
תיקון תקנה 39א |
1. |
בתקנה 39א לתקנות העיקריות, בפסקה (2), במקום "שתפוסתו ברוטו עולה על 3,000 טון ועסק בהפלגות בין-לאומיות במשך 24 חודשים לפחות" יבוא "שתפוסתו ברוטו עולה על 5,000 טון ועסק בהפלגות בין-לאומיות במשך 18 חודשים לפחות". |
|
תיקון תקנה 42א |
2. |
בתקנה 42א לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), במקום "שתפוסתו ברוטו עולה על 3,000 טון ועסק בהפלגות בין-לאומיות במשך 18 חודשים לפחות" יבוא "שתפוסתו ברוטו עולה על 5,000 טון ועסק בהפלגות בין-לאומיות במשך 9 חודשים לפחות". |
|
תחילה |
3. |
תחילתן של תקנות אלה שלושים ימים מיום פרסומן. |
|
|
|
|
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)
(חמ 3-137-ת1)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
תקנות הנמלים, התשל"א – 1971 (להלן- התקנות העיקריות) מסדירות, בין היתר, את הניהול התקין והבטיחותי של הנמלים המסחריים בישראל (נמלי חיפה, אשדוד, אילת, חדרה ואשקלון). במסגרת תקנות אלה נקבעים גם תנאי הסף למינוי לתפקיד נתב. חשיבותו של תפקיד זה נעוצה בעובדה שהנתב הוא בעל ההכשרה המקצועית הימית הבכירה, שאחראי על הכנסה של אניות לנמל והוצאתן ממנו, מפקח על התעבורה הימית בנמל ומנהל אירועי חירום בזמן משמרתו.
ראוי לציין כי בהתאם לתקנות הנמלים (ניהול התעבורה הימית), התשע"ח-2017 (להלן – תקנות ניהול התעבורה הימית), השטת כלי שיט מתחום תחנת הנתב אל רציף בנמל, הוצאת כלי שיט מרציף, ריתוקו לרציף, ניתוקו מרציף או העתקתו לאורך רציף אסורות אלא אם נמצא בכלי השיט נתב שבו נועץ קברניט כלי השיט (או במקרים החריגים בהתאם לקבוע בתקנות ניהול התעבורה הימית).
תפקידו של הנתב הוא בעל חשיבות מרכזית, איפוא, בתהליך כניסתו של כלי שיט ויציאתו מהנמל, ובלעדיו תהליך זה לא יכול להתנהל.
תקנה 39א לתקנות העיקריות מסדירה את תנאי הכשירות הכללית לתפקיד נתב, ותקנה 42א לתקנות העיקריות מסדירה אפשרות להקלה (מוגבלת) בתנאי הכשירות הקבועים בתקנה 39א, באמצעות המלצה של מנהל רשות הספנות והנמלים, לפי שיקול דעתו, בפני השר על מתן רשיון, בתנאים או ללא תנאים.
נוכח המחסור בכוח האדם הימי בארץ בכלל ובזה בעל הפוטנציאל להיות מוסמך כנתב ולעמוד בדרישת הניסיון הימי לתפקיד זה (כמפורט בתקנה 39א (2) או תקנה 42א (א)) בפרט), קיימת מצוקה ממשית בכוח האדם הפוטנציאלי שעשוי לאייש את תפקיד הנתב בנמלים. מחסור זה משפיע על כלל ענפי הספנות, אך הדבר חמור יותר בנוגע לתפקיד הנתב הנדון.
זאת שכן תפקיד זה משפיע באופן ישיר על תפקוד התאגידים המעניקים את שירותי ניהול התעבורה הימית. כאמור לעיל, בהתאם להוראות הדין, חייב להימצא נתב על כלי השיט לצורך כניסתו מהנמל או יציאתו ממנו. בהיעדר נתב, כלי השיט לא יוכל להיכנס לנמל (או לצאת ממנו), והתאגידים שהוסמכו לתת שירותי נמל לא יוכלו לעשות זאת.
נוכח מצוקת כח האדם החריפה ובהיעדר שינוי דחוף בתנאי הסף לתפקיד הנתב כמוצע בתיקון זה, קיים צפי ממשי לשיבוש פעילות התאגידים הנמליים כבר בשנת 2027.
בהתאם לעבודה שערכה רשות הספנות והנמלים עולה כי נכון להיום, לתפעול תקין של נמלי חיפה, אשדוד, אילת, חדרה, אשקלון ומיקשרי חברת החשמל יש צורך במספר מינימלי של 34 נתבים (8 בחיפה, 8 באשדוד, 8 באשקלון, 3 בחדרה,2 באילת ו5 במקשרי חברת החשמל).
כיום מועסקים 31 נתבים כאשר 11 מהם מעבר לגיל פרישה. ברשימת המועמדים הפוטנציאליים ישנו אדם אחד בלבד שעונה לתנאים הקבועים בהוראות התקנות העיקריות.
אחד הקשיים בהשמת מועמדים פוטנציאליים נוגע לדרישת הניסיון הימי הקבועה בתקנות העיקריות – שירות בפועל כרב חובל של אניית צי סוחר 24 חודשים מצטברים לפחות או 18 חודשים בהמלצת מנהל רשות הספנות והנמלים. זאת שכן מכיוון שמדובר בצבירת זמן הפלגה ימי, לצבירת זמן זה נדרש זמן רב הרבה יותר. בנסיבות אלו, בהן נראה כי תנאי הכשירות המינימאליים שנקבעו בתקנה 39א או 42א אינם מותאמים למציאות הקיימת, ולאחר שבחנו את האפשרויות תוך הקפדה על שמירה רמה גבוהה של מקצועיות כדי להבטיח כי בטיחות השיט לא תיפגע, נבקש להקל בקביעת תנאי הכשירות באופן שתקבענה הקלה לדרישה הנוכחית כלהלן:
1. תקנה 39א (2): במקום תקופת ההפלגה של 24 חודשים לפחות נציע לקבוע תקופת הפלגה של 18 חודשים לפחות.
2. תקנה 42א (א): במקום תקופת ההפלגה של 18 חודשים לפחות נציע לקבוע תקופת הפלגה של 9 חודשים לפחות.
תיקון זה נועד איפוא להגדיל את היצע המועמדים לתפקיד נתב, מבלי לפגוע ברמה המקצועית הנדרשת לביצוע התפקיד ותוך שמירה על רמת בטיחות שיט נאותה.
אוסיף כי שינוי תפוסת האניות המוצעת בתיקון זה, מתפוסה של 3,000 טון לתפוסה של 5,000 טון, נובע מהצורך להתאים את הוראות הדין לשינויים טכניים שנערכו באניות לפני שנים: כיום כבר לא קיימות אניות בעלות תפוסה של 3,000 טון כך שוודאי שאיש אינו מפליג בהן.