\
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 41 לפקודת התעבורה[1] (להלן- הפקודה), ובהסכמת שר המשפטים, השר לביטחון הפנים ושרת הפנים, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
תיקון התוספת האחת עשרה לפקודה |
1. |
בתוספת האחת עשרה לפקודה, אחרי פרט 1 יבוא: |
|
|
|
"2. עבירה על פי חוק עזר של רשות מקומית כהגדרתה בסעיף 77א(א) לפקודה, או של איגוד ערים כהגדרתו בסעיף 77ב(ו)(1) לפקודה, בדבר הסדרת התנועה של כלי רכב בתחומם לשם צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה, לפי סעיף 77ב לפקודה, לגבי נסיעה או חניה של רכב מנועי באזור שנקבעו לגביו בחוק עזר איסור או הגבלה של תנועת כלי רכב מנועי או סוגים של כלי רכב מנועי, בהתאם לתכנית מאושרת כהגדרתה בסעיף 77א(יא) לפקודה, ובלבד שהעבירה נקבעה כעבירת קנס." |
|
תחילה |
2. |
תחילתן של תקנות אלה ביום כניסה לתוקף של תיקון לתקנות התעבורה (הפעלת מצלמות בידי רשות אוכפת לשם תיעוד שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית), התשע"ז-2016[2] לעניין פרט 2 לתוספת האחת עשרה לפקודה, כנוסחו בתקנה 1 לתקנות אלה. |
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)
(חמ 6793_-3)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
סעיפים 77א-77ה לפקודת התעבורה [נוסח חדש] ("הפקודה") מסמיכים את הרשויות המקומיות או את איגודי הערים להכין תכניות רב-שנתיות לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומן, וכן לחוקק חוקי עזר בדבר הסדרת התנועה והאמצעים שיינקטו לעניין זה. הכל לשם צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה בתחום הרשויות המקומיות. בהתאם לכך, רשאיות הרשויות המקומיות ואיגודי הערים לקבוע אזורים מסוימים כ"אזורים מופחתי פליטות" ולקבוע בחוק עזר הגבלה או איסור על כניסת רכבים שתנועתם הוגבלה לאזורים אלו.
לצורך אכיפה יעילה של אזור מופחת פליטות, ובשל המאפיינים הייחודים של האכיפה בעניין זה, לרבות החשש מגודש תנועה שעלול להיגרם כתוצאה מעיכוב רכבים כבדים במסגרת ביצוע אכיפה ידנית (קרי, אכיפה בה הפקח עוצר כלי רכב אקראיים בצד הדרך ובודק את רשיונם), מוצע כי האכיפה תתבצע באמצעות מצלמות. זאת בדומה לאכיפה הנעשית כיום על ידי רשויות מקומיות ביחס לשימוש שלא כדין בנתיבי תחבורה ציבורית, מכוח סעיף 27א1 לפקודה, המסמיך רשויות מקומיות או את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, לפי העניין, להציב ולתפעל מצלמות לשם תיעוד עבירות תעבורה המנויות בתוספת האחת עשרה לפקודה (להלן: "התוספת"). לפיכך מוצע לתקן את התוספת ולהוסיף איסור כניסת רכב שתנועתו הוגבלה לאזור מופחת פליטות לעבירות התעבורה הניתנות לאכיפה מכוח סעיף 27א1 לפקודה.
בדומה לאכיפה הנעשית כיום בכל הנוגע לשימוש שלא כדין בנתיבי תחבורה ציבורית, מבוקש לעשות שימוש במערכת צילום מיוחדת המבוססת על טכנולוגיית זיהוי לוחית רישוי (LPR – License Plate Recognition). מצלמות LPR הן מצלמות בעלות יכולת לזהות באופן אוטומטי מספרי רישוי של כלי רכב העוברים בדרך. מערכת ה- LPR מסוגלת לאגור את המספרים שייקלטו ולהשוותם למאגרי מידע קיימים, לצורך שימוש בנתונים במתווה מסוים. שימוש במצלמות מסוג זה טומן בחובו פגיעה משמעותית בפרטיות, מעצם העובדה כי מערכת הצילום אוספת באופן שיטתי ואוטומטי מידע על תנועת אנשים במרחב הציבורי.
נוכח האמור, לצורך שימוש במצלמות אלו לשם תיעוד רכב שתנועתו הוגבלה לאזור מופחת פליטות, נדרש תיקון להסדר הקיים בתקנות התעבורה (הפעלת מצלמות בידי רשות אוכפת לשם תיעוד שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית), התשע"ז-2016 ("תקנות הפעלת מצלמות"), שהותקנו על ידי שר המשפטים מכוח סעיף 27א1 לפקודה לגבי שימוש לא כדין בנתיב תחבורה ציבורית, ולהתאים את ההוראות הכלולות בו לשם תיעוד כניסת רכב שתנועתו הוגבלה לאזור מופחת פליטות. זאת , באופן שיצמצם את הפגיעה בפרטיותם של הנוסעים ברכב המצולם ועוברי דרך אחרים, בהתאם לתכלית המבוקשת ולהיקף המזערי הנדרש. לפיכך מוצע לקבוע כי תיקון התוספת האחת עשרה ייכנס לתוקף ביום הכניסה לתוקף של תיקון לתקנות הפעלת מצלמות, באופן שיאפשר מתן מענה לפגיעה האמורה בפרטיות, בשים לב בין היתר לכך שמדובר בצילום בהיקף נרחב יותר מהצילום הקיים בנתיבי התחבורה הציבורית, הכולל את כלל הרכבים הנכנסים לאזורים אלו, רובם המכריע רכבים פרטיים שתנועתם לא הוגבלה. .
מוצע נוסח לעיל לתיקון התוספת האחת עשרה של פקודת התעבורה [נוסח חדש] ("הפקודה"), בהתאם לסמכות שרת התחבורה מכח סעיף 41 לפקודה, לקביעת עבירה של כניסה או חניית רכב באזור שנקבעו לגביו בחוק עזר איסור או הגבלה של תנועת כלי רכב מנועי או סוגים של כלי רכב מנועי, בהתאם לתכנית מאושרת כמשמעותה בסעיף 77א(יא) לפקודה.