תקנות העתיקות (אגרות למתן אישור פעולות) (תיקון), תשפ"ה-2025
התקנות הן תיקון לתקנות המסדירות את גביית האגרות על ידי רשות העתיקות בעד פעולות ארכיאולוגיות המבוצעות על ידה. התיקון מעדכן ומסדיר את גביית האגרות מכלל הגופים והגורמים השונים, אשר בחלקה נסמכה עד כה על הסדרים שהיו קבועים בהחלטת ממשלה בלבד תוך החרגה מהתקנות הקיימות. בנוסף לכך התיקון מסדיר מחדש את סוגי האגרות תוך חלוקה ברורה בין גופים אשר ישאו בתעריף אגרות מלא למי שישלמו תעריף מופחת.
טיוטת תקנות מטעם משרד המורשת:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 46 לחוק העתיקות, תשל"ח-1978 (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם המנהל ומועצת הרשות ובאישור שר האוצר לפי סעיף 30 לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
|
|
1. בתקנה 1 לתקנות העתיקות (אגרות למתן אישור לביצוע פעולות), התשס"א-2001 )להלן - התקנות העיקריות( - (א) ההגדרות "גוף ציבורי"; "חברה ממשלתית"; "חברת בת ממשלתית"; "רשות החברות הממשלתיות" – ימחקו; (ב) לפני ההגדרה "חיתוך בדיקה" יבוא – ""אדם פרטי" – יחיד, אשר אינו תאגיד מכל סוג; "בעלות במקרקעין" – לרבות חכירה או שכירות; "דירת מגורים" - מערכת חדרים או תאים שנועדה לשמש יחידה שלמה ונפרדת למגורים בלבד;"; (ג) אחרי ההגדרה "פיקוח" יבוא – " קרוב" – בן זוג, הורה, הורה הורה, צאצא או צאצא של בן הזוג או צאצא שלהם, אח ובני זוגם.". 2. במקום האמור בתקנה 2 לתקנות העיקריות יבוא – " הוגשה למנהל בקשה לאישור לפי סעיף 29 לחוק, והתנה המנהל את מתן האישור בתנאים, ישא המבקש בעלות הוצאות רשות העתיקות, בהתאם לתעריף האגרות הקבועות בתוספת לתקנות אלה.". |
|
|||
|
|
|
3. אחרי תקנה 2 בתקנות העיקריות יבוא – "3. הוגשה למנהל בקשה לאישור לפי סעיף 29 לחוק, על ידי אדם פרטי ביחס למקרקעין אשר בבעלותו, לצורך בניה או הרחבה של דירת מגורים, עבור מגוריו או מגורי קרובו, והתנה המנהל את מתן האישור בתנאים, ישלם מבקש האישור אגרות כמפורט להלן: בשקלים חדשים (1) בעד בדיקת תכניות שהוגשו למנהל בגין הפעולות שלגביהן מבוקש האישור 160 (2) בעד פיקוח על ביצוע הפעולות שלגביהן מבוקש האישור – (א) בהיקף שאינו עולה על ארבע שעות ביום 540 (ב) לכל יום או חלק ממנו, העולה על ארבע שעות 1070 (3) בעד ביצוע חיתוך הבדיקה – (א) לגבי פעולות הארכיאולוג בביצוע החיתוך לכל יום או חלק ממנו 1070 (ב) בעד שימוש, לצורך ביצוע החיתוך, בכלי מכני – (1) שסיפקה הרשות, לכל יום או חלק ממנו 1,530 (2) שמבקש האישור העמיד על חשבונו, באישור המנהל פטור (4) בעד ביצוע חפירת בדיקה, לכל מטר רבוע – 810
(5) בעד ביצוע חפירת הצלה בידי רשות העתיקות – לכל מטר רבוע 1,220 (6) נתן המנהל את הסכמתו לבקשה לבצע את החפירה באמצעות פועלים מטעם מבקש האישור – מחצית האגרה שבפסקת משנה (4) או (5), לפי העניין."
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|||
4. תקנה 3 בתקנות העיקריות תסומן 4 ובמקום האמור בה יבוא –
"החליט המנהל לאחר שביצע חיתוך בדיקה או חפירות הצלה, לפי בקשת אדם פרטי כאמור בתקנה 3 לעיל, שלא לתת אישור לביצוע פעולות במקרקעין, תשיב הרשות למבקש האישור את האגרות ששילם לפי תקנה 3.".
5. תקנה 4 בתקנות העיקריות תסומן 5 וכן -
(א) בכל מקום, אחרי "תקנה 2" יבוא "ו – 3";
(ב) בתקנת משנה (ד) -
(1) במקום האמור בהגדרה "המדד" יבוא "מדד תשומות הבניה למגורים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה";
(2) בהגדרה "המדד היסודי" תימחק הסיפה החל מהמילה "ולענין".
6. תקנה 5 בתקנות העיקריות תסומן 6, וכן –
(א) בתקנת משנה (א), תימחק הסיפה החל מהמילה "לענין";
(ב) בתקנת משנה (ב), במקום המילים "בתקנה 2(3) ו – (4)" יבוא "בתקנות 2 ו – 3".
7. תקנה 6 בתקנות העיקריות – תימחק.
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)
__________________
חיים כץ
שר המורשת
תוספת
תעריף אגרות (תקנה 2)
|
|||||||||
|
|
סוג תפקיד |
תפקיד |
יחידת מדידה |
מחיר |
|
||||
|
1 |
צוות ארכיאולוגי |
מנהל/ת חפירה |
ליום |
1,861 |
|
||||
|
2 |
צוות ארכיאולוגי |
מנהל/ת שטח |
ליום |
1,537 |
|
||||
|
3 |
צוות ארכיאולוגי |
מפקח/ת |
ליום |
1,992 |
|
||||
|
4 |
צוות ארכיאולוגי |
מפקח/ת משולב |
ליום |
1,300 |
|
||||
|
5 |
צוות ארכיאולוגי |
סוקר/ת |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
6 |
צוות ארכיאולוגי |
ארכיאולוג/ית |
ליום |
1,569 |
|
||||
|
7 |
צוות ארכיאולוגי |
ארכיאולוג/צוללן |
ליום |
2,009 |
|
||||
|
8 |
צוות ארכיאולוגי |
חוקר מומחה |
ליום |
2,055 |
|
||||
|
9 |
צוות ארכיאולוגי |
מפקח בחפירה |
ליום |
1,718 |
|
||||
|
10 |
מקצועות עזר |
מנהלן |
ליום |
1,924 |
|
||||
|
11 |
מקצועות עזר |
מודד/ת |
ליום |
1,732 |
|
||||
|
12 |
מקצועות עזר |
צילום שטח |
ליום |
2,143 |
|
||||
|
13 |
מקצועות עזר |
רשמת/קלדנית |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
14 |
מקצועות עזר |
רפא/ית |
ליום |
1,569 |
|
||||
|
15 |
מקצועות עזר |
מגלה מתכות |
ליום |
1,782 |
|
||||
|
16 |
מקצועות עזר |
G.P.S |
ליום |
1,735 |
|
||||
|
17 |
מקצועות עזר |
אוצר/ת |
ליום |
1,942 |
|
||||
|
18 |
מקצועות עזר |
שימור מתכנן/ת מתעד/ת |
ליום |
1,712 |
|
||||
|
19 |
מקצועות עזר |
סקיפר/טכנאי |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
20 |
מקצועות עזר |
צלם תת-ימי |
ליום |
3,412 |
|
||||
|
21 |
מקצועות עזר |
שימור/מנהל פרוייקט |
ליום |
2,139 |
|
||||
|
22 |
מקצועות עזר |
מרכז/ת פרוייקט |
ליום |
1,861 |
|
||||
|
23 |
מקצועות עזר |
מדריך/ה |
ליום |
1,019 |
|
||||
|
24 |
מקצועות עזר |
מפקח שימור |
ליום |
1,718 |
|
||||
|
25 |
מקצועות עזר |
ממונה בטיחות |
ליום |
1,960 |
|
||||
|
26 |
מקצועות עזר |
ציור שטח |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
27 |
מקצועות עזר |
דוח מצב שימורי |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
28 |
מקצועות עזר |
מעבדה לתיעוד דיגיטלי בשטח |
ליום |
3,027 |
|
||||
|
29 |
מקצועות עזר |
צילום רחפן |
ליום |
2,071 |
|
||||
|
30 |
מקצועות עזר |
אדריכל/אדריכל מומחה שימור |
ליום |
2,167 |
|
||||
|
31 |
מקצועות עזר |
מעבדה אנליטית בשטח |
ליום |
3,027 |
|
||||
|
32 |
מקצועות עזר |
פוטוגרמטריה |
ליום |
2,495 |
|
||||
|
33 |
מקצועות עזר |
גרפיקאי/ת/ שרטט/ת |
ליום |
1,898 |
|
||||
|
34 |
מקצועות עזר |
משמר/ת |
ליום |
1,569 |
|
||||
|
35 |
מקצועות עזר |
סוקר – גולש מעטפת |
ליום |
2,079 |
|
||||
|
36 |
מקצועות עזר |
מעבדות - חו"ל |
ליום |
2,495 |
|
||||
|
37 |
מקצועות עזר |
מעבדת חימום צור-שטח |
ליום |
2,744 |
|
||||
|
38 |
עיבוד ממצאים |
כלי חרס: רפאות |
ליום |
1,569 |
|
||||
|
39 |
עיבוד ממצאים |
ציור ממצא |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
40 |
עיבוד ממצאים |
כלי צור: ציור |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
41 |
עיבוד ממצאים |
צילום הממצא |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
42 |
עיבוד ממצאים |
כלי זכוכית: רפאות |
ליום |
1,569 |
|
||||
|
43 |
עיבוד ממצאים |
כלי זכוכית: ציור |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
44 |
עיבוד ממצאים |
מעבדת מתכת |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
45 |
עיבוד ממצאים |
מעבדה אורגנית |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
46 |
עיבוד ממצאים |
מעבדת אבן |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
47 |
עיבוד ממצאים |
מעבדה אנאליטית |
ליום |
1,901 |
|
||||
|
48 |
עיבוד ממצאים |
מעבדת שימור |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
49 |
עיבוד ממצאים |
ארכיאוזואולוגיה |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
50 |
עיבוד ממצאים |
ארכיאובוטניקה |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
51 |
עיבוד ממצאים |
אנתרופולוגיה |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
52 |
עיבוד ממצאים |
פטרוגרפיה |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
53 |
עיבוד ממצאים |
גיאומורפולוגיה |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
54 |
עיבוד ממצאים |
פחמן 14 |
לדגימה |
2,420 |
|
||||
|
55 |
עיבוד ממצאים |
אנליזות כימיות |
לדגימה |
1,540 |
|
||||
|
56 |
עיבוד ממצאים |
צדפים: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
57 |
עיבוד ממצאים |
טכסטילים: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
58 |
עיבוד ממצאים |
גיאופיזיקה |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
59 |
עיבוד ממצאים |
בדיקות תיארוך |
לדגימה |
2,089 |
|
||||
|
60 |
עיבוד ממצאים |
שרטוט לפרסום |
ליום |
1,929 |
|
||||
|
61 |
עיבוד ממצאים |
הקלדת נתונים |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
62 |
עיבוד ממצאים |
חפירה: עיבוד ודוח |
ליום |
1,861 |
|
||||
|
63 |
עיבוד ממצאים |
מטבעות: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
64 |
עיבוד ממצאים |
זכוכית: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
65 |
עיבוד ממצאים |
צור/אחר: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
66 |
עיבוד ממצאים |
אומנות: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
67 |
עיבוד ממצאים |
כתובות: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
68 |
עיבוד ממצאים |
הכנה לפרסום |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
69 |
עיבוד ממצאים |
חרוזים: עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
70 |
עיבוד ממצאים |
הגהות ועריכה |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
71 |
עיבוד ממצאים |
דוחות שונים |
ליום |
1,426 |
|
||||
|
72 |
עיבוד ממצאים |
טיפול טכני בממצא |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
73 |
עיבוד ממצאים |
אריזה/העברה של ממצא |
ליום |
1,426 |
|
||||
|
74 |
עיבוד ממצאים |
עוזר/ת טכנית |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
75 |
עיבוד ממצאים |
גיאולוגיה |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
76 |
עיבוד ממצאים |
מחקרים נלווים |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
77 |
עיבוד ממצאים |
עיבוד חומר מדעי |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
78 |
עיבוד ממצאים |
מעבדה לתיעוד דיגיטלי |
ליום |
1,901 |
|
||||
|
79 |
עיבוד ממצאים |
ניקוי מטבעות |
ליום |
1,485 |
|
||||
|
80 |
עיבוד ממצאים |
צילום RTI |
ליום |
1,782 |
|
||||
|
81 |
עיבוד ממצאים |
GIS: עיבוד ודו"ח |
ליום |
1,685 |
|
||||
|
82 |
עיבוד ממצאים |
קרמיקה: עיבוד ודו"ח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
83 |
עיבוד ממצאים |
מכון גיאולוגי |
ליום |
3,662 |
|
||||
|
84 |
עיבוד ממצאים |
אבן:עיבוד ודוח |
ליום |
1,664 |
|
||||
|
85 |
עיבוד ממצאים |
כלי אבן: ציור |
ליום |
1,569 |
|
||||
|
86 |
עיבוד ממצאים |
עיבוד גרפיקאי/ת |
ליום |
1,782 |
|
||||
|
87 |
עיבוד ממצאים |
מעבדת חימום צור-ע"ח |
ליום |
1,901 |
|
||||
|
88 |
פ ו ע ל י ם |
סטודנט/ים / מתלמדים |
ליום |
617 |
|
||||
|
89 |
פ ו ע ל י ם |
פועלים |
ליום |
780 |
|
||||
|
90 |
פ ו ע ל י ם |
מאבטח |
ליום |
1,375 |
|
||||
|
91 |
פ ו ע ל י ם |
עובד מנהלה |
ליום |
1,320 |
|
||||
|
92 |
סוג ציוד |
מחפרון/J.C.B |
ליום |
2,043 |
|
||||
|
93 |
סוג ציוד |
שופל |
ליום |
4,139 |
|
||||
|
94 |
סוג ציוד |
משאית |
ליום |
3,667 |
|
||||
|
95 |
סוג ציוד |
מחפרון קטן |
ליום |
2,829 |
|
||||
|
96 |
סוג ציוד |
באגר |
ליום |
5,030 |
|
||||
|
97 |
סוג ציוד |
ספינה קדמונית |
ליום |
6,811 |
|
||||
|
98 |
סוג ציוד |
משאית-מנוף |
ליום |
5,030 |
|
||||
|
99 |
סוג ציוד |
מכבש |
ליום |
2,515 |
|
||||
|
100 |
סוג ציוד |
טרקטורון |
ליום |
3,039 |
|
||||
|
101 |
סוג ציוד |
בובקאט |
ליום |
2,201 |
|
||||
|
102 |
סוג ציוד |
מיכלית |
ליום |
1,887 |
|
||||
|
103 |
סוג רכב |
רכב |
ליום |
594 |
|
||||
|
104 |
אמצעים |
לינה עובד/ת I |
ליום |
875 |
|
||||
|
105 |
אמצעים |
שמירה |
ליום |
1,816 |
|
||||
|
106 |
אמצעים |
הסעת פועלים |
ליום לפועל |
93 |
|
||||
|
107 |
אמצעים |
ציוד לצילום תת-ימי |
ליום |
1,090 |
|
||||
|
108 |
אמצעים |
ציוד לדיקור תת-ימי |
ליום |
1,718 |
|
||||
|
109 |
אמצעים |
ציוד צלילה |
ליום |
275 |
|
||||
|
110 |
אמצעים |
מג"מ תת-ימי |
ליום |
546 |
|
||||
|
111 |
אמצעים |
ציוד וכו' לפי הצורך |
ליום לפועל |
60 |
|
||||
|
112 |
אמצעים |
מאבטח |
ליום |
1,375 |
|
||||
|
113 |
אמצעים |
אוצרות ואחסון |
ליום |
1,976 |
|
||||
|
114 |
מנהלה |
מנהלה וביטוחים |
תוספת לסך עלות הפרוייקט |
15% |
|
||||
דברי הסבר
כללי
רשות העתיקות היא תאגיד סטטוטורי אשר הוקם על פי חוק רשות העתיקות, תשמ"ט-1989 ואשר תפקידו הוא לטפל בכל עניני העתיקות בישראל. בין היתר, ובהתאם לסעיף 29 בחוק העתיקות, התשל"ח-1978, מעניקה רשות העתיקות היתרים לפעולות פיתוח באתרים ארכיאולוגיים או באתרים אשר קיימת היתכנות כי יש בהם עתיקות. במסגרת זו נדרשת רשות העתיקות לעיתים לבצע פעולות ארכיאולוגיות כגון חפירות בדיקה, הצלה וכיוצא בכך.
בהתבסס על סעיף 46 לחוק רשות העתיקות, גבתה רשות העתיקות במשך שנים רבות את עלות הפעילות הארכיאולוגית אותה ביצעה מבעלי המקרקעין בהם בוצעו החפירות.
בבג"ץ 4146/95 עזבון המנוחה לילי דנקנר נ. מנהל רשות העתיקות ואח' (להלן "בג"ץ כפר שמריהו"), נקבע כי גביית כספים מהאזרח בלא שהותקנו תקנות מפורשות לשם כך אינה חוקית. כמו כן המליץ בית המשפט העליון להקטין את הפגיעה בזכות הקנין של פרטים שהינם בעלי קרקע המכילה עתיקות.
בעקבות בג"ץ כפר שמריהו התקבלה החלטת ממשלה מס' 1840 מתאריך 25.6.2000 (להלן – החלטת הממשלה) בה נקבע כי משרדי ממשלה, ולרבות כל מי שפועל מטעמם, ישלמו עבור פעולות ארכיאולוגיות את עלותן בפועל.
בנוסף לכך, הותקנו תקנות העתיקות (אגרות למתן אישור פעולות), תשסא 2001-(להלן – התקנות), אשר הסמיכו לגבות כספים ממי שאינו המדינה בקשר לביצוע פעולות ארכיאולוגיות. לענין הסבסוד נקבעו שתי "מדרגות", האחת לגופים ציבוריים שאינם חלק מהממשלה, והשנייה לגופים אחרים, כאשר הכוונה היתה לאותם בעלי קרקע שהם פרטים יחידים.
עוד הובהר בסעיף 6(2) לתקנות כי הן אינן חלות על המדינה ועל מי שפועל מטעמה, על מנת ליצור התאמה בין התקנות ובין החלטת הממשלה ביחס לגופים הפועלים מטעמה.
ההסדרה האמורה הביאה לכך שישנם למעשה שלושה תעריפים לביצוע עבודות ארכיאולוגיות: תעריף עלות בפועל למשרדי ממשלה ולפועלים מטעמם ("תעריף עלות"), תעריף לגופים ציבוריים כהגדרתם בתקנות ("תעריף ציבורי"), ותעריף מופחת למי שאינו גוף ציבורי או ממשלתי, כאשר הכוונה היתה ליחידים או לאזרחים פרטיים ("תעריף פרטי").
התעריפים הציבורי והפרטי הינם למעשה תעריפים מסובסדים, אשר גובהם נמוך מעלות ביצוע הפעולות בפועל, ואילו תעריף העלות הינו על פי מחירון שאושר על ידי מועצת רשות העתיקות לרבות נציגי משרד האוצר החברים בה.
מבחינה כלכלית, ההסדר האמור התבסס על מצב המשק באותה תקופה, ולפיו מרביתן המוחלט של יוזמות התשתית במדינה תוכננו ובוצעו על ידי גופים ממשלתיים או גופים אשר פעלו ישירות מטעמם או במימונם, וכאשר מרביתו המוחלט של היקף הביצוע של תשתיות בוצע על ידי המדינה באופן ישיר. בהתאם לכך אף נוסחה תקנה 6(2) הנזכרת אשר החריגה את המדינה ומי שמכוח הסכם בינו ובין המדינה רכש את הזכויות.
במהלך השנים שחלפו, ובמיוחד עם העברת חלק מהפעילות הממשלתית לביצוע באמצעות גופי ביצוע שהם פרטיים בהגדרתם, אך אינם אנשים פרטיים וגם לא "גופים ציבוריים", לגביהם, בהתאם לתכליות שעמדו ביסוד פסק הדין בבג"ץ כפר שמריהו, מוצדק סבסוד התעריף, נוצר צורך בחידוד ואף בעדכון ההגדרות של תקנות האגרות, ובעיקר בהבהרה מי הם הגופים אשר עליהם לשלם על פי תעריף המהווה את מלוא עלות הפעולות, ומי יהנו מתעריף מסובסד.
לפיכך, ולשם עיגונו בדין של אותו חלק של ההסדר הנוהג המבוסס על החלטת ממשלה, מוצע לתקן את התקנות.
סמכות התקנת התקנות, ולפיכך גם תיקונן, היא בידי שר המורשת בהתאם להחלטת הממשלה מס' 90 מתאריך 29.1.2023 שבסעיף 2(ב) שם העבירה לאחריותו את חוק העתיקות.
התיקונים המוצעים
תיקון תקנה 1 – מוצע לתקן את תקנה 1, כך שיתווספו הגדרות "בעלות במקרקעין"; "אדם פרטי" ו"דירת מגורים", "קרוב". ההגדרה "דירת מגורים" היא בדומה להגדרה שבסעיף 147א(ג)(3)(ב) בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965. ההגדרה "קרוב" היא בדומה להגדרה שבתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, הנזכרת שם בהקשר דומה, בתוספת נכד, אשר לא נכלל בהגדרה שם.
כן מוצע לבטל את ההגדרות "גוף ציבורי", "חברה ממשלתית", "חברת בת ממשלתית" ו"רשות החברות הממשלתיות", אשר לפי התיקון המוצע לא יחול לגביהן הסדר ייחודי ולפיכך הגדרתן אינה נדרשת עוד.
תיקון תקנות 2 ו – 3 – מוצע לתקן תקנות אלה באופן שיבטא את עיקר התיקון. לפי המוצע, יתקיימו שני תעריפים. תעריף רגיל, בהיקף מלוא עלות הפעולות המבוצעות על ידי רשות העתיקות. בצידו, יתקיים תעריף מופחת, המיועד לאנשים פרטיים בעד פעולות המבוצעות במסגרת בינוי או שיפוץ בית המיועד למגוריהם או למגורי קרוביהם.
כאמור, מבחינה מעשית נוהגת רשות העתיקות זה שנים רבות לגבות תעריפים אלה, באופן דומה, אלא שבאמצעות הסדרים אחרים, הנשענים על החלטת הממשלה 1840 משנת 2000, המיושמת בחלק ניכר מהמקרים בהסכמים הנחתמים מול הגופים המקצים את המקרקעין, או בהחלטות פרטניות המתקבלות ידי מנהל הרשות לפי תקנה 5 בנוסח התקנות הקיים. ההסדר המוצע יעניק בסיס נורמטיבי איתן לאופן גביית האגרות הנזכר, באופן שקוף וברור אשר ימנע מחלוקות אודות הפירוש הנכון של התקנות.
מוצע לפרסם את התעריף המלא של הפעולות הארכיאולוגיות השונות בתוספת לתקנות. בצד זאת, לעדכן את סכומי האגרות בתעריף המופחת, המופיע בגוף התקנות, כפי שיעורן העדכני בהתאם לצווים שהוצאו לפי תקנה 4 בנוסח הקיים.
תיקון תקנה 5 (6 בנוסחה בתקנות אלה) – מחיקת הסיפה בדבר נציג חברה ממשלתית בוועדה המייעצת בענין פטור. נוכח התיקון המבטל למעשה את יחודה של חברה כאמור ביחס לשאר הגופים.
מחיקת תקנה 6 – לאור ההסדר המוצע, מתייתרת תקנה 6 ומוצע למחקה.