תזכיר טיוטת תקנות העתיקות (אגרות למתן אישור פעולות) (תיקון), תשפ"ה-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות העתיקות (אגרות למתן אישור פעולות) (תיקון), תשפ"ה-2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

התקנות הן תיקון לתקנות המסדירות את גביית האגרות על ידי רשות העתיקות בעד פעולות ארכיאולוגיות המבוצעות על ידה. התיקון מעדכן ומסדיר את גביית האגרות מכלל הגופים והגורמים השונים, אשר בחלקה נסמכה עד כה על הסדרים שהיו קבועים בהחלטת ממשלה בלבד תוך החרגה מהתקנות הקיימות. בנוסף לכך התיקון מסדיר מחדש את סוגי האגרות תוך חלוקה ברורה בין גופים אשר ישאו בתעריף אגרות מלא למי שישלמו תעריף מופחת.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המורשת:

טיוטת תקנות העתיקות (אגרות למתן אישור פעולות)(תיקון), תשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 46 לחוק העתיקות, תשל"ח-1978 (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם המנהל ומועצת הרשות ובאישור שר האוצר לפי סעיף 30 לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

1.  בתקנה 1 לתקנות העתיקות (אגרות למתן אישור לביצוע פעולות), התשס"א-2001 )להלן - התקנות העיקריות( -

(א) ההגדרות "גוף ציבורי"; "חברה ממשלתית"; "חברת בת ממשלתית"; "רשות החברות הממשלתיות" – ימחקו;

(ב)  לפני ההגדרה "חיתוך בדיקה" יבוא –

""אדם פרטי" – יחיד, אשר אינו תאגיד מכל סוג;

"בעלות במקרקעין" – לרבות חכירה או שכירות;

"דירת מגורים" - מערכת חדרים או תאים שנועדה לשמש יחידה שלמה ונפרדת למגורים בלבד;";

(ג) אחרי ההגדרה "פיקוח" יבוא –

" קרוב" – בן זוג, הורה, הורה הורה, צאצא או צאצא של בן הזוג או צאצא שלהם, אח ובני זוגם.".

2. במקום האמור בתקנה 2 לתקנות העיקריות יבוא –

" הוגשה למנהל בקשה לאישור לפי סעיף 29 לחוק, והתנה המנהל את מתן האישור בתנאים, ישא המבקש בעלות הוצאות רשות העתיקות, בהתאם לתעריף האגרות הקבועות בתוספת לתקנות אלה.".

 

 

 

3. אחרי תקנה 2 בתקנות העיקריות יבוא –

"3. הוגשה למנהל בקשה לאישור לפי סעיף 29 לחוק, על ידי אדם פרטי ביחס למקרקעין אשר בבעלותו, לצורך בניה או הרחבה של דירת מגורים, עבור מגוריו או מגורי קרובו, והתנה המנהל את מתן האישור בתנאים, ישלם מבקש האישור אגרות כמפורט להלן:

                                                                                                                          בשקלים חדשים

(1) בעד בדיקת תכניות שהוגשו למנהל בגין הפעולות                

שלגביהן מבוקש האישור                                                     160

(2)        בעד פיקוח על ביצוע הפעולות שלגביהן מבוקש האישור –

(א)   בהיקף שאינו עולה על ארבע שעות ביום                    540

(ב)    לכל יום או חלק ממנו, העולה על ארבע

 שעות                                                                                1070

(3)        בעד ביצוע חיתוך הבדיקה –

(א)   לגבי פעולות הארכיאולוג בביצוע החיתוך

לכל יום או חלק ממנו                                                            1070

(ב)    בעד שימוש, לצורך ביצוע החיתוך, בכלי מכני –

(1)      שסיפקה הרשות, לכל יום או

חלק ממנו                                                               1,530

(2)  שמבקש האישור העמיד על חשבונו,

באישור המנהל                                                           פטור

(4)        בעד ביצוע חפירת בדיקה, לכל מטר רבוע –                     810

                                   

(5)        בעד ביצוע חפירת הצלה בידי רשות העתיקות –      

        לכל מטר רבוע                                                       1,220

(6) נתן המנהל את הסכמתו לבקשה לבצע את החפירה באמצעות פועלים מטעם מבקש האישור – מחצית האגרה שבפסקת משנה (4) או (5), לפי העניין."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. תקנה 3 בתקנות העיקריות תסומן 4 ובמקום האמור בה יבוא –

"החליט המנהל לאחר שביצע חיתוך בדיקה או חפירות הצלה, לפי בקשת אדם פרטי כאמור בתקנה 3 לעיל,  שלא לתת אישור לביצוע פעולות במקרקעין, תשיב הרשות למבקש האישור את האגרות ששילם לפי תקנה 3.".

5. תקנה 4 בתקנות העיקריות תסומן 5 וכן -

(א) בכל מקום, אחרי "תקנה 2" יבוא "ו – 3";

(ב) בתקנת משנה (ד)  -

(1)  במקום האמור בהגדרה "המדד" יבוא "מדד תשומות הבניה למגורים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה";

(2)  בהגדרה "המדד היסודי" תימחק הסיפה החל מהמילה "ולענין".

6. תקנה 5 בתקנות העיקריות תסומן 6, וכן –

(א) בתקנת משנה (א), תימחק הסיפה החל מהמילה "לענין";

(ב)  בתקנת משנה (ב), במקום המילים "בתקנה 2(3) ו – (4)" יבוא "בתקנות 2 ו – 3".

7. תקנה 6 בתקנות העיקריות – תימחק.

 

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2025)

 

__________________

חיים כץ

שר המורשת

 

תוספת

תעריף אגרות (תקנה 2)

 

 

  

סוג תפקיד

תפקיד

יחידת מדידה

מחיר

 

1

צוות ארכיאולוגי

מנהל/ת חפירה

ליום

1,861

 

2

צוות ארכיאולוגי

מנהל/ת שטח

ליום

1,537

 

3

צוות ארכיאולוגי

מפקח/ת

ליום

1,992

 

4

צוות ארכיאולוגי

מפקח/ת משולב

ליום

1,300

 

5

צוות ארכיאולוגי

סוקר/ת

ליום

1,485

 

6

צוות ארכיאולוגי

ארכיאולוג/ית

ליום

1,569

 

7

צוות ארכיאולוגי

ארכיאולוג/צוללן

ליום

2,009

 

8

צוות ארכיאולוגי

חוקר מומחה

ליום

2,055

 

9

צוות ארכיאולוגי

מפקח בחפירה

ליום

1,718

 

10

מקצועות עזר

מנהלן

ליום

1,924

 

11

מקצועות עזר

מודד/ת

ליום

1,732

 

12

מקצועות עזר

צילום שטח

ליום

2,143

 

13

מקצועות עזר

רשמת/קלדנית

ליום

1,485

 

14

מקצועות עזר

רפא/ית

ליום

1,569

 

15

מקצועות עזר

מגלה מתכות

ליום

1,782

 

16

מקצועות עזר

G.P.S

ליום

1,735

 

17

מקצועות עזר

אוצר/ת

ליום

1,942

 

18

מקצועות עזר

שימור מתכנן/ת מתעד/ת

ליום

1,712

 

19

מקצועות עזר

סקיפר/טכנאי

ליום

1,664

 

20

מקצועות עזר

צלם תת-ימי

ליום

3,412

 

21

מקצועות עזר

שימור/מנהל פרוייקט

ליום

2,139

 

22

מקצועות עזר

מרכז/ת פרוייקט

ליום

1,861

 

23

מקצועות עזר

מדריך/ה

ליום

1,019

 

24

מקצועות עזר

מפקח שימור

ליום

1,718

 

25

מקצועות עזר

ממונה בטיחות

ליום

1,960

 

26

מקצועות עזר

ציור שטח

ליום

1,485

 

27

מקצועות עזר

דוח מצב שימורי

ליום

1,485

 

28

מקצועות עזר

מעבדה לתיעוד דיגיטלי בשטח

ליום

3,027

 

29

מקצועות עזר

צילום רחפן

ליום

2,071

 

30

מקצועות עזר

אדריכל/אדריכל מומחה שימור

ליום

2,167

 

31

מקצועות עזר

מעבדה אנליטית בשטח

ליום

3,027

 

32

מקצועות עזר

פוטוגרמטריה

ליום

2,495

 

33

מקצועות עזר

גרפיקאי/ת/ שרטט/ת

ליום

1,898

 

34

מקצועות עזר

משמר/ת

ליום

1,569

 

35

מקצועות עזר

סוקר – גולש מעטפת

ליום

2,079

 

36

מקצועות עזר

מעבדות - חו"ל

ליום

2,495

 

37

מקצועות עזר

מעבדת חימום צור-שטח

ליום

2,744

 

38

עיבוד ממצאים

כלי חרס: רפאות

ליום

1,569

 

39

עיבוד ממצאים

ציור ממצא

ליום

1,485

 

40

עיבוד ממצאים

כלי צור: ציור

ליום

1,485

 

41

עיבוד ממצאים

צילום הממצא

ליום

1,664

 

42

עיבוד ממצאים

כלי זכוכית: רפאות

ליום

1,569

 

43

עיבוד ממצאים

כלי זכוכית: ציור

ליום

1,485

 

44

עיבוד ממצאים

מעבדת מתכת

ליום

1,664

 

45

עיבוד ממצאים

מעבדה אורגנית

ליום

1,664

 

46

עיבוד ממצאים

מעבדת אבן

ליום

1,664

 

47

עיבוד ממצאים

מעבדה אנאליטית

ליום

1,901

 

48

עיבוד ממצאים

מעבדת שימור

ליום

1,664

 

49

עיבוד ממצאים

ארכיאוזואולוגיה

ליום

1,664

 

50

עיבוד ממצאים

ארכיאובוטניקה

ליום

1,664

 

51

עיבוד ממצאים

אנתרופולוגיה

ליום

1,664

 

52

עיבוד ממצאים

פטרוגרפיה

ליום

1,664

 

53

עיבוד ממצאים

גיאומורפולוגיה

ליום

1,664

 

54

עיבוד ממצאים

פחמן 14

לדגימה

2,420

 

55

עיבוד ממצאים

אנליזות כימיות

לדגימה

1,540

 

56

עיבוד ממצאים

צדפים: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

57

עיבוד ממצאים

טכסטילים: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

58

עיבוד ממצאים

גיאופיזיקה

ליום

1,664

 

59

עיבוד ממצאים

בדיקות תיארוך

לדגימה

2,089

 

60

עיבוד ממצאים

שרטוט לפרסום

ליום

1,929

 

61

עיבוד ממצאים

הקלדת נתונים

ליום

1,485

 

62

עיבוד ממצאים

חפירה: עיבוד ודוח

ליום

1,861

 

63

עיבוד ממצאים

מטבעות: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

64

עיבוד ממצאים

זכוכית: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

65

עיבוד ממצאים

צור/אחר: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

66

עיבוד ממצאים

אומנות: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

67

עיבוד ממצאים

כתובות: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

68

עיבוד ממצאים

הכנה לפרסום

ליום

1,485

 

69

עיבוד ממצאים

חרוזים: עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

70

עיבוד ממצאים

הגהות ועריכה

ליום

1,485

 

71

עיבוד ממצאים

דוחות שונים

ליום

1,426

 

72

עיבוד ממצאים

טיפול טכני בממצא

ליום

1,664

 

73

עיבוד ממצאים

אריזה/העברה של ממצא

ליום

1,426

 

74

עיבוד ממצאים

עוזר/ת טכנית

ליום

1,485

 

75

עיבוד ממצאים

גיאולוגיה

ליום

1,664

 

76

עיבוד ממצאים

מחקרים נלווים

ליום

1,664

 

77

עיבוד ממצאים

עיבוד חומר מדעי

ליום

1,664

 

78

עיבוד ממצאים

מעבדה לתיעוד דיגיטלי

ליום

1,901

 

79

עיבוד ממצאים

ניקוי מטבעות

ליום

1,485

 

80

עיבוד ממצאים

צילום RTI

ליום

1,782

 

81

עיבוד ממצאים

GIS: עיבוד ודו"ח

ליום

1,685

 

82

עיבוד ממצאים

קרמיקה: עיבוד ודו"ח

ליום

1,664

 

83

עיבוד ממצאים

מכון גיאולוגי

ליום

3,662

 

84

עיבוד ממצאים

אבן:עיבוד ודוח

ליום

1,664

 

85

עיבוד ממצאים

כלי אבן: ציור

ליום

1,569

 

86

עיבוד ממצאים

עיבוד גרפיקאי/ת

ליום

1,782

 

87

עיבוד ממצאים

מעבדת חימום צור-ע"ח

ליום

1,901

 

88

פ ו ע ל י ם

סטודנט/ים / מתלמדים

ליום

617

 

89

פ ו ע ל י ם

פועלים

ליום

780

 

90

פ ו ע ל י ם

מאבטח

ליום

1,375

 

91

פ ו ע ל י ם

עובד מנהלה

ליום

1,320

 

92

סוג ציוד

מחפרון/J.C.B

ליום

2,043

 

93

סוג ציוד

שופל

ליום

4,139

 

94

סוג ציוד

משאית

ליום

3,667

 

95

סוג ציוד

מחפרון קטן

ליום

2,829

 

96

סוג ציוד

באגר

ליום

5,030

 

97

סוג ציוד

ספינה קדמונית

ליום

6,811

 

98

סוג ציוד

משאית-מנוף

ליום

5,030

 

99

סוג ציוד

מכבש

ליום

2,515

 

100

סוג ציוד

טרקטורון

ליום

3,039

 

101

סוג ציוד

בובקאט

ליום

2,201

 

102

סוג ציוד

מיכלית

ליום

1,887

 

103

סוג רכב

רכב

ליום

594

 

104

אמצעים

לינה עובד/ת I

ליום

875

 

105

אמצעים

שמירה

ליום

1,816

 

106

אמצעים

הסעת פועלים

ליום לפועל

93

 

107

אמצעים

ציוד לצילום תת-ימי

ליום

1,090

 

108

אמצעים

ציוד לדיקור תת-ימי

ליום

1,718

 

109

אמצעים

ציוד צלילה

ליום

275

 

110

אמצעים

מג"מ תת-ימי

ליום

546

 

111

אמצעים

ציוד וכו' לפי הצורך

ליום לפועל

60

 

112

אמצעים

מאבטח

ליום

1,375

 

113

אמצעים

אוצרות ואחסון

ליום

1,976

 

114

מנהלה

מנהלה וביטוחים

תוספת לסך עלות הפרוייקט

15%

 

 

 

 

דברי הסבר

כללי

רשות העתיקות היא תאגיד סטטוטורי אשר הוקם על פי חוק רשות העתיקות, תשמ"ט-1989 ואשר תפקידו הוא לטפל בכל עניני העתיקות בישראל. בין היתר, ובהתאם לסעיף 29 בחוק העתיקות, התשל"ח-1978, מעניקה רשות העתיקות היתרים לפעולות פיתוח באתרים ארכיאולוגיים או באתרים אשר קיימת היתכנות כי יש בהם עתיקות. במסגרת זו נדרשת רשות העתיקות לעיתים לבצע פעולות ארכיאולוגיות כגון חפירות בדיקה, הצלה וכיוצא בכך.

בהתבסס על סעיף 46 לחוק רשות העתיקות, גבתה רשות העתיקות במשך שנים רבות את עלות הפעילות הארכיאולוגית אותה ביצעה מבעלי המקרקעין בהם בוצעו החפירות.

בבג"ץ 4146/95 עזבון המנוחה לילי דנקנר נ. מנהל רשות העתיקות ואח' (להלן "בג"ץ כפר שמריהו"), נקבע כי גביית כספים מהאזרח בלא שהותקנו תקנות מפורשות לשם כך אינה חוקית. כמו כן המליץ בית המשפט העליון להקטין את הפגיעה בזכות הקנין של פרטים שהינם בעלי קרקע המכילה עתיקות.

בעקבות בג"ץ כפר שמריהו התקבלה החלטת ממשלה מס' 1840 מתאריך 25.6.2000 (להלן – החלטת הממשלה) בה נקבע כי משרדי ממשלה, ולרבות כל מי שפועל מטעמם, ישלמו עבור פעולות ארכיאולוגיות את עלותן בפועל.

בנוסף לכך, הותקנו תקנות העתיקות (אגרות למתן אישור פעולות), תשסא 2001-(להלן – התקנות), אשר הסמיכו לגבות כספים ממי שאינו המדינה בקשר לביצוע פעולות ארכיאולוגיות. לענין הסבסוד נקבעו שתי "מדרגות", האחת לגופים ציבוריים שאינם חלק מהממשלה, והשנייה לגופים אחרים, כאשר הכוונה היתה לאותם בעלי קרקע שהם פרטים יחידים.

עוד הובהר בסעיף 6(2) לתקנות כי הן אינן חלות על המדינה ועל מי שפועל מטעמה, על מנת ליצור התאמה בין התקנות ובין החלטת הממשלה ביחס לגופים הפועלים מטעמה.

ההסדרה האמורה הביאה לכך שישנם למעשה שלושה תעריפים לביצוע עבודות ארכיאולוגיות: תעריף עלות בפועל למשרדי ממשלה ולפועלים מטעמם ("תעריף עלות"), תעריף לגופים ציבוריים כהגדרתם בתקנות ("תעריף ציבורי"), ותעריף מופחת למי שאינו גוף ציבורי או ממשלתי, כאשר הכוונה היתה ליחידים או לאזרחים פרטיים ("תעריף פרטי").

התעריפים הציבורי והפרטי הינם למעשה תעריפים מסובסדים, אשר גובהם נמוך מעלות ביצוע הפעולות בפועל, ואילו תעריף העלות הינו על פי מחירון שאושר על ידי מועצת רשות העתיקות לרבות נציגי משרד האוצר החברים בה.

מבחינה כלכלית, ההסדר האמור התבסס על מצב המשק באותה תקופה, ולפיו מרביתן המוחלט של יוזמות התשתית במדינה תוכננו ובוצעו על ידי גופים ממשלתיים או גופים אשר פעלו ישירות מטעמם או במימונם, וכאשר מרביתו המוחלט של היקף הביצוע של תשתיות בוצע על ידי המדינה באופן ישיר. בהתאם לכך אף נוסחה תקנה 6(2) הנזכרת אשר החריגה את המדינה ומי שמכוח הסכם בינו ובין המדינה רכש את הזכויות.

במהלך השנים שחלפו, ובמיוחד עם העברת חלק מהפעילות הממשלתית לביצוע באמצעות גופי ביצוע שהם פרטיים בהגדרתם, אך אינם אנשים פרטיים וגם לא "גופים ציבוריים", לגביהם, בהתאם לתכליות שעמדו ביסוד פסק הדין בבג"ץ כפר שמריהו, מוצדק סבסוד התעריף, נוצר צורך בחידוד ואף בעדכון ההגדרות של תקנות האגרות, ובעיקר בהבהרה מי הם הגופים אשר עליהם לשלם על פי תעריף המהווה את מלוא עלות הפעולות, ומי יהנו מתעריף מסובסד.

לפיכך, ולשם עיגונו בדין של אותו חלק של ההסדר הנוהג המבוסס על החלטת ממשלה, מוצע לתקן את התקנות.

סמכות התקנת התקנות, ולפיכך גם תיקונן, היא בידי שר המורשת בהתאם להחלטת הממשלה מס' 90 מתאריך 29.1.2023 שבסעיף 2(ב) שם העבירה לאחריותו את חוק העתיקות.

 

התיקונים המוצעים

 

תיקון תקנה 1 – מוצע לתקן את תקנה 1, כך שיתווספו הגדרות "בעלות במקרקעין"; "אדם פרטי" ו"דירת מגורים", "קרוב". ההגדרה "דירת מגורים" היא בדומה להגדרה שבסעיף 147א(ג)(3)(ב) בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965. ההגדרה "קרוב" היא בדומה להגדרה שבתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, הנזכרת שם בהקשר דומה, בתוספת נכד, אשר לא נכלל בהגדרה שם.

כן מוצע לבטל את ההגדרות "גוף ציבורי", "חברה ממשלתית", "חברת בת ממשלתית" ו"רשות החברות הממשלתיות", אשר לפי התיקון המוצע לא יחול לגביהן הסדר ייחודי ולפיכך הגדרתן אינה נדרשת עוד.

 

תיקון תקנות 2 ו – 3 – מוצע לתקן תקנות אלה באופן שיבטא את עיקר התיקון. לפי המוצע, יתקיימו שני תעריפים. תעריף רגיל, בהיקף מלוא עלות הפעולות המבוצעות על ידי רשות העתיקות. בצידו, יתקיים תעריף מופחת, המיועד לאנשים פרטיים בעד פעולות המבוצעות במסגרת בינוי או שיפוץ בית המיועד למגוריהם או למגורי קרוביהם.

כאמור, מבחינה מעשית נוהגת רשות העתיקות זה שנים רבות לגבות תעריפים אלה, באופן דומה, אלא שבאמצעות הסדרים אחרים, הנשענים על החלטת הממשלה 1840 משנת 2000, המיושמת בחלק ניכר מהמקרים בהסכמים הנחתמים מול הגופים המקצים את המקרקעין, או בהחלטות פרטניות המתקבלות ידי מנהל הרשות לפי תקנה 5 בנוסח התקנות הקיים. ההסדר המוצע יעניק בסיס נורמטיבי איתן לאופן גביית האגרות הנזכר, באופן שקוף וברור אשר ימנע מחלוקות אודות הפירוש הנכון של התקנות.

מוצע לפרסם את התעריף המלא של הפעולות הארכיאולוגיות השונות בתוספת לתקנות. בצד זאת, לעדכן את סכומי האגרות בתעריף המופחת, המופיע בגוף התקנות, כפי שיעורן העדכני בהתאם לצווים שהוצאו לפי תקנה 4 בנוסח הקיים.

 

תיקון תקנה 5 (6 בנוסחה בתקנות אלה) – מחיקת הסיפה בדבר נציג חברה ממשלתית בוועדה המייעצת בענין פטור. נוכח התיקון המבטל למעשה את יחודה של חברה כאמור ביחס לשאר הגופים.

 

מחיקת תקנה 6 – לאור ההסדר המוצע, מתייתרת תקנה 6 ומוצע למחקה.