רשומות תזכיר חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולות איבה (תיקוני חקיקה), התשפ"ה-2025

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולות איבה (תיקוני חקיקה), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

מטרת תיקון זה, היא מתן מענה לצרכים של בני משפחות החטופים לאחר שיבת יקירם מהשבי, באמצעות המשך הענקת חלק מהזכויות להן היו זכאים בעת שיקירם היה בשבי, לתקופה נוספת לאחר השחרור.

אין חולק, כי שבי מהווה חוויה טראומטית, בעלת השפעה דרמטית ומקיפה על חייהם של בני משפחת החטוף. גם השיבה של החטוף לביתו, צפויה לחולל שינויים משמעותיים בחיי המשפחה, אשר נדרשת עתה להתמודד עם ההשלכות הפיזיות, הרגשיות והנפשיות העמוקות ביותר של השבי על יקירם.

משפחת החטוף ששוחרר, מהווה חלק אינטגרלי ומרכזי בסביבתו, והיא נדרשת כחלק ממערך התמיכה בתהליך השיקום שלו. זאת לצד השיקום לו היא נדרשת בעצמה.

המשך תמיכה רפואית ונפשית, כמו גם כלכלית ושיקומית-תעסוקתית לבני משפחת החטוף ששב, הוא בעל חשיבות רבה לצליחת התקופה הראשונה בדרך לשיקום של השב.

למעטפת תמיכה יש ערך רב גם בכך שהיא נושאת אל המשפחות מסר של הכרה בהקרבה, בסבל ובקושי שהן חוות משך התקופה המייסרת. הידיעה של המשפחות שרואים אותן וקולן נשמע, חשובה גם לתהליך חיזוק האמון בינן ובין מוסדות המדינה.

עוד מוצע לבצע תיקון עקיף לחוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים, התשס"ח-2008, שעניינו הגדלת סכומי מענקי הסיוע הניתנים לשם מאמצי ההשבה, להורים גרושים וכן לילדים ואחים בגירים של החטוף ומתן מענק לבני המשפחה עבור התארגנות לצרכים ראשוניים בתקופת ההסתגלות. הצעת החוק היא לבקשת מנהלת החטופים והשבים במשרד ראש הממשלה ובתיאום עם המנהלת ועם המוסד לביטוח לאומי.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

 ההצעה נוגעת לבני משפחות של חטופים.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

 עלות של 18 מיליון ש"ח בשנה הראשונה ו-14 מיליון ש"ח בשנה השנייה.

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 


 

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים (תיקוני חקיקה) , התשפ"ה-2025

 

 

 

 

תיקון חוק תגמולים לבני משפחות של חטופים ונעדרים בפעולות איבה, התשפ"ד-2023

1.  

בחוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולות איבה, התשפ"ד-2023[1], בסעיף 2,  אחרי סעיף קטן (א), יבוא:

 

 

 

"(א1) שוחרר חטוף בחיים, יהיה בן משפחה של החטוף שהיה זכאי לפי סעיף קטן (א), זכאי למשך 24 חודשים, ממועד שחרור החטוף, לזכויות שלהלן ובלבד שאינו זכאי לזכויות אלה מכוח דין אחר. לעניין סעיף זה, לא יראו זכויות שניתנו לבן משפחה של חטוף, מכוח הסכם שנקבע לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, כזכויות מכוח דין אחר.

 

 

 

(1)

סיוע לפי סעיף 15ד(ג) לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה; סיוע כאמור יינתן  לכל בן משפחה של חטוף ששוחרר, ולעניין ילד או אח של חטוף ששוחרר, אם מלאו לו 18 שנים;

 

 

 

(2)

הטבות  לפי סעיף 15ו' לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה;

 

 

 

(3)

הטבות לפי סעיף 15ז לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה.

 

 

(א2) לצורך מתן הזכאויות מכוח סעיף קטן (א1) לבן משפחה שהיה זכאי לזכויות לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה מכוח סעיף קטן (א), שר הביטחון ימנה קציני תגמולים או עובדים סוציאליים, לפי העניין, מאגף השיקום במשרד הביטחון."

תיקון חוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים, התשס"ח-2008

2.  

בחוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים, התשס"ח-2008[2]:

 

 

(א)

בסעיף 2א(א) -  

 

 

 

(1)

אחרי סעיף קטן (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1א) על אף האמור בסעיף קטן (1), היו הוריו של החטוף או הנעדר גרושים, ייתוסף למענק שישולם לכל אחד מהם לפי סעיף זה סכום של 13,500 שקלים חדשים, למעט אם ההורה הגרוש זכאי לבדו למחצית המענק לפי סעיף קטן (1);"

 

 

 

(2)

"אחרי סעיף קטן (2) יבוא:

(2א) על אף האמור בסעיף קטן (2), היה אח או ילד של חטוף או נעדר שמלאו לו 18 זכאי למענק כולל מכוח סעיף 2א שאינו עולה על 24,000 שקלים חדשים אם אין לו ילד או 25,500 אם יש לו ילד, יהיה זכאי להשלמת המענק לסכומים אלה.

 

 

(ב)

אחרי סעיף 2א יבוא -

 

 

"תוספת מענק להתארגנות"

2א1

(א) בן משפחה של חטוף ששוחרר בחיים לאחר יום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), ושהיה זכאי למענק סיוע לפי סעיף 2א, יהיה זכאי לתוספת מענק להתארגנות בהתאמה למועד בו שוחרר החטוף, כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

(1)

שוחרר החטוף עד ה-6 לחודש שלאחר החודש שבו שולם המענק, יקבל כל הורה ובן זוג סכום של 10 אלף שקלים חדשים לכל אחד ואח או ילד שמלאו לו 18 יקבל סכום של 7 אלף שקלים חדשים לכל אחד;

 

 

 

 

 

 

(2)

 

 

 

 

 

שוחרר החטוף בין ה-7 לחודש שלאחר החודש שבו שולם המענק עד ה-6 לחודש הבא, יקבל כל הורה ובן זוג סכום של 20 אלף שקלים חדשים לכל אחד ואח או ילד שמלאו לו 18 יקבל סכום של 14 אלף שקלים חדשים לכל אחד.

 

 

 

 

 

 

(3)

שוחרר החטוף בין ה-7 לחודש השני שלאחר החודש שבו שולם המענק לבין ה-6 לחודש הבא, יקבל כל הורה ובן זוג סכום של 30 אלף שקלים חדשים לכל אחד ואח או ילד שמלאו לו 18 יקבל סכום של 21 אלף שקלים חדשים לכל אחד.

 

 

 

 

 

 

(ב)  המענק ישולם בתוך שלושים ימים ממועד שחרורו של החטוף." 

תחולה והוראות מעבר

3.  

(א)  חוק זה יחול גם על בני משפחה של חטוף ששוחרר בחיים טרם תחילתו ובלבד שהחטוף שוחרר לאחר יום כ"ב בתשרי תשפ"ד (7 אוקטובר 2023).

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף 2 לחוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולות איבה, התשפ"ד-2023, כנוסחו לפי סעיף 1 לחוק זה, תקופת הזכאות הקבועה בסעיף קטן (א1) של אותו סעיף תימנה לעניין בן משפחה של חטוף ששוחרר לפני מועד תחילתו של חוק זה, החל מיום התחילה או מהמועד שבו החטוף שוחרר מן השבי, בהתאם לבחירתו של בן  המשפחה.

 

 

(ג)  הוראות סעיף 2א(א)(1א) לחוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים, התשס"ח-2008, כנוסחן בסעיף2(א)(1)לחוק זה, יחולו גם על תשלומים ששולמו לפני תחילתו של חוק זה;

 

 

(ד) מענק לפי סעיף 2א1, כנוסחו בסעיף 2(ב) לחוק זה, לבן משפחה של חטוף ששוחרר לפני מועד תחילתו של חוק זה, ישולם בתוך 30 ימים מיום התחילה. 

 


דברי הסבר

כללי          ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) (להלן – השבעה באוקטובר), החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה שבמסגרתה חדרו אלפי מחבלים ליישובים בדרום הארץ, מהיבשה, מהאוויר ומהים וכן התבצע ירי מסיבי של אלפי רקטות לשטחה  של מדינת ישראל. במתקפה זו נרצחו ונפצעו אלפי אנשים וכ-240 אזרחים ומשרתי כוחות הביטחון נחטפו ונלקחו לרצועת עזה, שם הוחזקו כבני ערובה בתנאים קשים ביותר. חלק מהחטופים שוחררו או חולצו במהלך התקופה שמהשבעה באוקטובר. נכון למועד כתיבת שורות אלה, 76 אנשים עדיין חטופים ומוחזקים כבני ערובה ברצועת עזה.

לנוכח מתקפת הטרור, הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה, צה"ל הכריז על מצב כוננות מלחמה ועל מבצע "חרבות ברזל", וכן הוחלט על גיוס מילואים נרחב לפי סעיף 8 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008.

אין חולק כי המתקפה הרצחנית של השבעה באוקטובר, חטיפתם של חיילים וחיילות ושל אזרחים ובכלל זה ילדים, נשים, קשישים וחסרי ישע, מבתיהם, מהמסיבות שבהן השתתפו או מהאזור, תוך שימוש באלימות קשה, הוצאתם משטח המדינה והחזקתם כבני ערובה בתנאים איומים לתקופה ממושכת, טומנים בחובם טראומה נפשית קשה הן לחטוף והן לבני משפחתו.

ביום כ"ב בחשוון התשפ"ד (6 בנובמבר 2023) אושר בכנסת חוק תגמולים לבני משפחה של חטופים ונעדרים בפעולת איבה, התשפ"ד-2023 (להלן - חוק תגמולים למשפחות חטופים) אשר קבע, בין היתר, כי כל עוד טרם שוחרר חטוף או כל עוד לא נודע גורלו של נעדר, זכאי בן משפחתו לזכויות להן זכאי בן משפחה לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או לפי סעיף 7 לחוק נפגעי פעולות איבה, לפי העניין ובשינויים המחויבים. זכויות אלה עומדות בתוקף עד לשחרור החטוף מהשבי. כמו כן, בוצע תיקון עקיף לחוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים, תשס"ח-2008 (להלן – חוק מימון הוצאות) ובתוך כך נקבעו מענקי סיוע למשפחה לשם קידום מאמצים לשחרור או לאיתור של חטוף או נעדר (להלן – מענקי הסיוע).

בהצעת חוק זו מוצע להעניק מענה לצרכים של בני משפחות החטופים לאחר שחרור יקירם מהשבי, באמצעות המשך הענקת חלק מהזכויות להן היו זכאים בעת שיקירם היה בשבי, לתקופה נוספת לאחר החזרה. יצוין כי הצעת החוק מתייחסת לבני משפחה של חטופים שחזרו בחיים שכן במקרה בו החטוף נספה, בני המשפחה זכאים לזכויות מכוח חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או לפי סעיף 7 לחוק נפגעי פעולות איבה, לפי העניין.

כמו כן, מוצע להגדיל את מענקי הסיוע במקרה של הורים גרושים ושל אחים או ילדים בגירים.

בנוסף לכך, מענקי הסיוע ניתנים כמענקים רבעוניים, כך שהמענק שנותר לבני המשפחה לאחר שיבת יקירהם מהשבי משתנה בין המשפחות בהתאם למועד בו שוחרר החטוף. על מנת לצמצם פער זה ולאפשר לבני המשפחה לקבל סיוע בהתארגנות לצרכים הראשוניים לאחר תקופת ההסתגלות, מוצע ליתן תוספת מענק התארגנות, כפי שיפורט להלן. 

הצורך בסיוע האמור עלה בשל הצורך במתן מענה ראשוני לבני משפחה של פדויי השבי שנדרשים ללוות אותו עם חזרתו מהשבי בהליך השיקום, ולצד זאת להשתקם בעצמם מהטראומה אותה חוו. בהקשר זה יצוין, כי שבי מהווה חוויה טראומטית, בעלת השפעה דרמטית ומקיפה על חייהם של בני משפחת החטוף. גם השיבה של החטוף לביתו, צפויה לחולל שינויים משמעותיים בחיי המשפחה, אשר נדרשת עתה להתמודד עם ההשלכות הפיזיות, הרגשיות והנפשיות העמוקות ביותר של השבי על יקירם.

משפחת החטוף ששב מהווה חלק אינטגרלי ומרכזי בסביבתו, והיא נדרשת כחלק ממערך התמיכה בתהליך השיקום שלו, לצד השיקום לו היא נדרשת בעצמה.

המשך תמיכה רפואית ונפשית, כמו גם כלכלית ושיקומית-תעסוקתית לבני משפחת החטוף ששוחרר, הוא בעל חשיבות רבה לצליחת התקופה הראשונה בדרך לשיקום של השב.

למעטפת תמיכה יש ערך רב גם מכך שהיא נושאת אל המשפחות מסר של הכרה בהקרבה, בסבל ובקושי שהן חוות משך התקופה המייסרת. הידיעה של המשפחות שרואים אותן וקולן נשמע, חשובה גם לתהליך חיזוק האמון בינן ובין מוסדות המדינה.

 

סעיף 1: לפי סעיף 2(א) לחוק תגמולים למשפחות חטופים, זכאות בני המשפחה לפי חוק משפחות שנספו במערכה או לפי סעיף 7 לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, לפי העניין, ניתנת עד למועד שחרור החטוף מן השבי. מוצע להוסיף את סעיף 2(א1), הקובע כי בן משפחה של חטוף ששוחרר בחיים אשר היה זכאי לזכויות לפי סעיף קטן (א), יהא זכאי ממועד שחרור החטוף, לזכויות שלהלן לתקופה בת 24 חודשים, ובלבד שאינו זכאי לזכויות אלה מכוח דין אחר.

(א)  בתחום השיקומי/תעסוקתי - סיוע במימון שכר לימוד לתואר ראשון או הכשרה מקצועית לפי 15ד(ג) לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה. סיוע כאמור יינתן לכל בן משפחה של חטוף ששוחרר מהשבי, ולעניין ילד או אח של חטוף ששוחרר מהשבי, אם מלאו לו 18 שנים.

(ב)  בתחום הרפואי - מדובר בהארכת המעטפת לה הייתה זכאית משפחת החטוף בטרם שחרורו, לפי סעיף 15ו לחוק משפחות חיילים.

(ג) בתחום הפסיכו סוציאלי-רגשי - מדובר בהארכת המעטפת לה הייתה זכאית משפחת החטוף בטרם שחרורו, לפי סעיף 15ז לחוק משפחות חיילים.

כן, מוצע להוסיף את סעיף 2(א2), המסמיך את שר הביטחון למנות קציני תגמולים או עובדים סוציאליים, לפי העניין, מאגף השיקום במשרד הביטחון, לצורך יישום הזכאויות כאמור לבני משפחה של חטוף ששוחרר מקרב חיילי צה"ל וכוחות הביטחון. עד מועד שחרורו של החטוף היה הטיפול בבני משפחתו מצוי באגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון. עם החזרה מהשבי הטיפול בשב נעשה על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון. על מנת להעניק טיפול ושיקום לשב ולבני משפחתו באופן הוליסטי במסגרת אחת, מוצע כי החל ממועד שחרורו של החטוף, יישומן של זכאויות אלה יתבצע באמצעות אגף השיקום במשרד הביטחון.

 

סעיף 2: התיקון מיועד להגדיל את מענקי הסיוע הרבעוניים מקום בו הורי החטוף גרושים, כך שייתוסף למענק שישולם לכל אחד מהם סכום של 13,500 שקלים חדשים, למעט אם ההורה הגרוש זכאי לבדו למחצית המענק. זאת בדומה לנעשה לגבי הורים שכולים גרושים הזכאים לתגמולים ממשרד הביטחון או מביטוח לאומי מכוח חוק משפחות חיילים שנספו במערכה או חוק תגמולים לנפגעי פעולות איבה, אשר זכאים, כל אחד, ל-80 אחוזים מהתגמול שהיה משולם להם יחד, אלמלא היו גרושים.

כמו כן, התיקון מבקש להגדיל את המענק הרבעוני לילדים ואחים בגירים של חטופים אשר עומד כיום על 21 אלף ₪ ל-24 אלף ₪ ובמקרה שיש להם ילדים ל-25,500 ₪. זאת, במקרה בו סך המענק לו זכאי ילד או אח כאמור מכוח סעיף 2א לחוק מימון הוצאות אינו עולה על סכומים אלה.

בנוסף, מהסיבות המפורטות מעלה, מוצע להעניק לבן משפחה שהיה זכאי למענקי הסיוע, תוספת מענק להתארגנות לצרכים ראשוניים כדי להקל עליו בתקופת ההסתגלות וההתארגנות הראשונית לאחר שחרורו של החטוף. מענק הסיוע המשתלם מכוח החוק הקיים ניתן אחת לשלושה חודשים ולא מוחזר אף אם בתקופת התשלום החטוף שוחרר. נוכח זאת, ועל מנת לצמצם את הפער בין המשפחות, מוצע לקבוע מנגנון מדורג לתשלום תוספת מענק להתארגנות, בהתאם להיקף הזכאות שנותרה לבני המשפחה ממענקי הסיוע, כך שכל בן משפחה שהיה זכאי למענקי הסיוע יקבל תוספת על מענק הסיוע האחרון שקיבל בהתאם לתקופה בה החטוף היה בשבי מתוך הרבעון. באופן זה יקבל כל בן משפחה כאמור השלמה למענק הסיוע שהוא זכאי לו. סכום תוספת המענק להתארגנות עבור הורה או בן זוג ינוע בין 10,000 ש"ח ל-30,000 ש"ח ועבור אח או ילד להם מלאו 18 שנים ינוע בין 7,000 ש"ח לבין 21,000 ש"ח. 

 

סעיף 3: סעיף זה עוסק בתחולה והוראות מעבר ומוצע במסגרתו שהחוק יחול גם על בני משפחה של חטוף ששוחרר טרם תחילת החוק ובלבד שהחטוף שוחרר לאחר יום כ"ב בתשרי תשפ"ד (7 אוקטובר 2023).

 

כן מוצע, כי תקופת הזכאות למתן הזכויות לבני משפחה של חטוף לאחר חזרתו מהשבי הקבועה בסעיף 2(א1) לחוק תגמולים למשפחות חטופים, תימנה לעניין בן משפחה של חטוף ששוחרר לפני מועד תחילתו של חוק זה, החל מיום התחילה או מהמועד שבו החטוף שוחרר מן השבי, בהתאם לבחירתו של בן  המשפחה.

 

בנוסף מוצע כי הגדלת מענקי הסיוע להורים גרושים הניתנים מכוח חוק מימון הוצאות למשפחות שבויים, חטופים ונעדרים, תוחל גם על תשלומים ששולמו לפני תחילתו של חוק זה וכי תוספת המענק להתארגנות לבן משפחה של חטוף ששוחרר מן השבי לפני מועד תחילתו של חוק זה, תשולם בתוך 30 ימים מיום התחילה.



[1] ס"ח, התשפ"ד, עמ' 64.

[2] ס"ח התשס"ח, עמ' 837; התשפ"ד, עמ' 528.