- תזכיר טיוטת מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום התיאטרון

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום התיאטרון

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[1]1985 (להלן - החוק), בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ובהתייעצות עם המועצה הישראלית לתרבות ואמנות לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות, התשס"ג-[2]2003 (להלן- המועצה ו-חוק התרבות, בהתאמה), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן - המשרד) למוסדות ציבור בתחום התיאטרון:

תקנה תקציבית: 19-42-02-07

תמיכה במוסדות תרבות בתחום ה תיאטרו ן

פרק א': כללי

1.  כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בתחום התיאטרון, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[3] (להלן - הנוהל).

(ב)   התמיכה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתיתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)   בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של הענין, תוך יישום שוויוני, אחיד, מקצועי ועניני של מבחנים אלה; החלטות הוועדה יהיו מנומקות.

2.  הגדרות כלליות

במבחנים אלה -

"דרמטורג" - יועץ למנהל האמנותי בתחום הטקסטים של המחזות וההקשר ההיסטורי;

"הצגה" - יצירה בימתית מקצועית, המיועדת להופעה בפני קהל, שהופקה ומומנה על-ידי התיאטרון בלבד, ומשתתפים בה יוצרים ומבצעים בעלי ניסיון או בעלי הכשרה במוסד מוכר להשכלה גבוהה או במוסד על תיכוני מוכר (בתי ספר למשחק) בתחומם, והיא אינה אחת מאלה:

(1)  אימפרוביזציה (אלתור);

(2)  הקראה בימתית;

(3) מופע שירים;

(4) מופע בידור;

(5) לקט קטעים משוחזרים;

(6)  הפעלה תיאטרונית;

(7) הצגה או מופע שאינם כלולים ברפרטואר ההצגות של התיאטרון.

"הצגה חדשה" - הצגה אשר לא העלה התיאטרון בעבר; כהצגה חדשה תוכר גם הצגה שהעלה התיאטרון בעבר ובלבד שלא העלה אותה בחמש השנים שקדמו לשנת הכספים הקודמת;

"הצגה מאומצת" - הצגה הכלולה בין ההצגות המוצעות לקהל מטעמו של התיאטרון, והמוצגת על בימתו, שהופקה לראשונה בידי גורם אחר, ושניהולה ושיווקה נמצאים באחריות התיאטרון;

"הרצה" - הופעה של הצגה הנערכת בחלל הולם המתאים ליצירה התיאטרונית ושבעבורה התקבלה תמורה מאת הצופים;

"המדור" - ועדת המשנה לתיאטרון שמינתה המועצה לפי סעיף 10 לחוק התרבות לעניין מבחנים אלה;

"ייחודיות תרבותית" - מורשת, מסורת או מאפיינים תרבותיים הקשורים לציבור ייעודי אליו פונה התיאטרון, הבאים לידי ביטוי באחד מאלה לפחות:

(1)  הצגות המותאמות לציבור ייעודי;

(2)  ההרצות של ההצגות הן בשפה העברית, אך כוללות תרגום לשפת הציבור הייעודי;

(3)  הרצות ההצגות הן בשפה שאיננה עברית ומעמידים לצופים תרגום לשפה העברית; "מוסד" - מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק;

"מחזה זמר" - יצירה תיאטרלית המשלבת בין דרמה, מוזיקה, שירה ותנועה במטרה לספר סיפור או להעביר חוויה אמנותית. ז׳אנר ייחודי באמנויות הבמה שבו כל אחד מהאלמנטים - טקסט, מוזיקה ותנועה - משתלב כחלק אינטגרלי מהנרטיב ומקדם את העלילה או את הפן הרגשי של היצירה;

"מינהל" - מינהל התרבות במשרד;

"מנהל אמנותי" -הדמות המרכזית בעיצוב הזהות האמנותית של התיאטרון. הוא אחראי על קביעת

הכיוון האמנותי של התיאטרון, על בחירת הרפרטואר, ועל אנסמבל השחקנים המרכזי.

"משק סגור" - הפרדה חשבונאית מוחלטת בין הפעילות מושא הבקשה לתמיכה לבין פעילות אחרת של המוסד, לרבות לעניין הנהלת החשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו, הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות; לעניין זה, יש לזקוף על חשבון הפעילות שמתנהלת כמשק סגור את החלק יחסי של השכר והוצאות ההנהלה והכלליות של המוסד בהתאם ליחס שבין ההיקף התקציבי של אותה פעילות לבין ההיקף התקציבי של כלל הפעילות של המוסד;

"פעילות העשרתית" - כל פעילות תרבותית שאינה בליבת העיסוק האמנותי שבגינו התיאטרון מקבל תמיכה לפי מבחנים אלו, לרבות עריכת טקסים בתחום התרבות, כנסים בתחום התרבות, ימי עיון בתחום התרבות, אירועי תרבות, תערוכות, ערבי ספרות, הופעות מחול, הקרנות קולנוע, הצדעות בתחום התרבות;

"ציבור ייעודי" - קבוצה חברתית מובחנת ומגובשת לרבות האוכלוסייה הערבית, המגזר החרדי, יוצאי ארצות ברית המועצות לשעבר, יוצאי אתיופיה או קבוצת עולים מאותו מוצא שעלתה בגל עלייה;

"קופרודוקציה" - הצגה אשר הופקה ומומנה בידי התיאטרון במשותף עם גוף יוצר אחר הנתמך בידי מינהל התרבות;

"רפרטואר" - מכלול ההצגות שעלו על במת התיאטרון בעבר, עולים בהווה או מתוכננים לעתיד


והמוצגות בפני קהל;

"שנת הערכה" - השנה הקלנדרית שקדמה לשנת הכספים הקודמת; לדוגמה, בהתייחס לשנת התמיכה 2025, שנת ההערכה היא שנת 2023 ;

"שנת התמיכה" - השנה הקלנדרית שבעדה מבוקשת התמיכה;

"שנת הכספים הקודמת" - השנה הקלנדרית שקדמה לשנת התמיכה; לדוגמה, בהתייחס לשנת התמיכות 2025, שנת הכספים הקודמת היא שנת 2024 ;

"תאגיד מוסדי" - תאגיד שרשות ציבורית כהגדרתה בחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, ממנה את יושב הראש שלו או לפחות מחצית מהדירקטורים בהנהלתו;

"תקציב שנתי" - סך הכנסות התיאטרון לרבות הכנסות עצמיות, מענקים, תמיכות ותקציבים ציבוריים שהם אינם אך לא כולל תקציבים אחרים שניתנו למטרת סיוע מתקנת מוסדות במצוקה, או שניתנו למטרת שיפוצים, או תקבולים מביטוחים וכיוצא באלה תקציבים שניתנו לפעולות שאינן במסגרת הפעילות השוטפת של התיאטרון.

3.  מטרות התמיכה

לסייע לתיאטרונים לקיים ולעודד -

1. פעילות תיאטרונית איכותית;

2. תיאטרון ישראלי מקורי;

3. יצירה, מגוון וחדשנות של הפעילות התיאטרונית בישראל כך שתתן גם מענה לצרכים התרבותיים השונים בישראל;

4. פעילות ברחבי הארץ מול מגוון קהלים רחב לרבות בפריפריה.

פרק ב': תנאי סף לתמיכה

4.  תנאי סף לתמיכה

(א) לתמיכה לפי מבחנים אלה יהיה זכאי מוסד שמתקיימים בו כל אלה, הן בשנת התמיכה והן בשנת ההערכה:

(1)  הוא סווג לאחד מסוגי תיאטרון לפי נספח א׳ ועומד בתנאי הסף שלו;

(2)  מתקיימים בו אחד מאלה:

(א)   עיקר פעילותו בהפקת הצגות תיאטרוניות מקצועיות ועריכת פעילות העשרתית כהגדרתה במבחנים אלה והעלאתן בפני קהל; לעניין זה, "עיקר פעילותו" - 80% לפחות מכלל הוצאותיו הכספיות המוכחות בשנת הערכה, שאינן הוצאות הנהלה וכלליות, שימשו לביצוע פעולות כאמור;

(ב)   הוא מקיים את כל אלה:

(1) פועלו בתחום התיאטרון שבגינה מבקשים תמיכה נוסף על פעילות בתחום אחר;

(2) הפעילות בתחום התיאטרון מופעלת כמשק סגור;

(3) יש לו הנהלה מקצועית נפרדת לצורך קיום הפעילות בתחום התיאטרון;

(3)  בשנת התמיכה הוא לא הגיש בקשת תמיכה בתקנות ספרות, פסטיבלים ומחול.

(4)  המדור קבע כי הוא בעל רמה אמנותית טובה;

לעניין תנאי זה -

(א)   ניקוד המוסד בהקשר זה ייקבע אחת לשנתיים, על פי המלצת המדור; מצא המדור כי חל שינוי משמעותי ברמתו האמנותית של המוסד בטווח זמנים קצר יותר, ניקוד המוסד בהקשר זה ייקבע אחת לשנה; לעניין זה, "שינוי משמעותי" - כגון שינוי הנובע מהחלפת המנהל האמנותי או מתחלופה משמעותית של שחקנים;

(ב)    המלצת המדור יכול שתיקבע על סמך חוות דעתם של חברי המדור או מעריכים בעלי כישורים מתאימים שהסמיך המדור, ואשר פועלים לפי כללים שקבע המדור ובהתאם להנחיותיו (להלן - המעריכים);

(ג)    ההמלצה תינתן על ידי חברי המדור או המעריכים לאחר שצפו, באופן בלתי אמצעי, בהצגות המוסד;

(ד)    המוסד ייחשב כבעל רמה אמנותית טובה, אם קיבל לפחות 2 נקודות בכל אחד מהמדדים שיפורטו להלן;

(ה)   הניקוד יינתן בשים לב למדדים אלה:

(1) רמת הביצוע של כל היוצרים והמבצעים;

(2)  איכות המחזה;

(3) שפת הבמה (רעיון, מקוריות, חדשנות, שימוש בחלל ועיצוב הבמה, שימוש בתנועה ומוסיקה);

(ו)    הרמה האמנותית לפי פסקה זו תנוקד כמפורט להלן:

(1) רמה אמנותית בלתי נאותה: 0 נקודות;

(2) רמה אמנותית נאותה: 1 נקודות;

(3) רמה אמנותית טובה: 2 נקודות;

(4) רמה אמנותית טובה מאוד: 3 נקודות;

(5) רמהאמנותיתמצוינת:4נקודות;

(ז)    לא יינתן ציון הנמוך משתי נקודות אלא על יסוד חוות דעתם של שלושה חברי מדור או מעריכים מטעם המדור, שהמלצתם תהיה מנומקת;

(5)  הוא מציג רפרטואר של הצגות, כשכל הצגה בוצעה לפחות 5 הרצות בשנת ההערכה;

(6)  אם מועסקים בו עובדים במתכונת של יחסי עבודה - הוא קבע תקנון למניעת הטרדה מינית ועומד בדרישות תקנה 8 לתקנות חובות מעסיק לעניין עריכת התאמות נדרשות בתקנון האמור, פרסום התקנון ומסירתו; הוא יכלול בבקשתו לתמיכה פרטים על אודות ההתאמות שערך בתקנון, פרסומו ומסירתו כאמור ויצרף לבקשה את התקנון;


בפסקה זו - "תקנות חובת מעסיק" - תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), התשנ"ח- 1998 ;[4] "תקנון למניעת הטרדה מינית" או "התקנון" - התקנון לדוגמה שבתוספת לתקנות חובות מעסיק;

(ב)     זכאותו של מוסד חדש לתמיכה לפי מבחנים אלה מותנית במתן הודעה בכתב למינהל התרבות על כוונתו להגיש בקשת תמיכה עד 1 בינואר של שנת הכספים הקודמת ועדכון שוטף של מינהל התרבות החל מאותו מועד על אודות פעילותו של המוסד החל מאותו מועד על מנת לאפשר בחינתה של בקשת התמיכה;

בפסקה זו -

"מוסד חדש" - מוסד שלא קיבל תמיכה לפי מבחנים אלה בשנת הכספים הקודמת; "עדכון שוטף" - עדכון בכתב לגבי קיום פעילויות מהסוג שלגביו המוסד מתעתד להגיש בקשת תמיכה. בין היתר יכלול העדכון פירוט ביחס לאלה: תיאור הפעילות, מקום ומועד קיומה (תאריך ושעה). העדכון כאמור יועבר למינהל התרבות 60 יום לפני מועד קיומה של פעילות;";

(ג)     על אף האמור בפסקה (א)(1), הוועדה רשאית, לאחר קבלת המלצת המדור, במקרים מיוחדים ומנימוקים שיירשמו, לאשר כי מוסד עומד בתנאי הסיווג לפי נספח אי, גם אם לא מתקיים לגביו אחד מתנאי הסף לסיווג כמפורט בנספח א׳; הקלה כאמור תינתן רק אם תנאי זה מתקיים בשיעור של 80% לפחות, ובכפוף להמלצת המדור כי המוסד בעל יתרון משמעותי בשאר תנאי הסף לסיווג; מוסד לא זכאי להגנה לפי סעיף קטן זה יותר מפעם אחת בארבע שנים רצופות.

פרק ג' : עקרונות לקביעת התמיכה

5. עקרונות לקביעת גובה התמיכה

(א)   בשלב הראשון לחישוב גובה התמיכה במוסד העומד בתנאי הסף המפורטים בסעיף 4, יחושב שיעור התמיכה הראשוני של המוסד בכל אחד מהמשתנים המפורטים בסעיף 6, וזאת בהתאם ליחס בין הניקוד שצבר המוסד במשתנה זה לבין סך הניקוד שצברו כלל התיאטרונים באותו משתנה.

(ב)   בשלב השני יחושב השיעור המצרפי של כל מוסד בכל המשתנים יחדיו, וזאת בהתאם למשקלו היחסי של כל משתנה, כמפורט בסעיף 6 (להלן - התחשיב הבסיסי).

(ג)    מוסד שהוא תאגיד מוסדי יהא זכאי, בתום השלב השני, ל־50% משיעור התמיכה שנקבע בתחשיב הבסיסי שלו; מוסד שאינו תאגיד מוסדי יהא זכאי ל־85% משיעור התמיכה שנקבע בתחשיב הבסיסי שלו (להלן - התמיכה הבסיסית).

(ד)   בשלב השלישי יהא זכאי המוסד להגדלת התמיכה הבסיסית בו, כך שיקבל שקל חדש נוסף על כל שני שקלים שקיבל בשנת הכספים הקודמת כתמיכה נוספת מרשות מקומית או מרשות ציבורית אחרת, ובלבד שסך התמיכה שלה יהיה זכאי לפי מבחנים אלה בשלב זה לא יעלה על התחשיב הבסיסי.

(ה)   בשלב הרביעי ייקבע שיעור התמיכה שזכאי לו כל מוסד על פי הממוצע האלגברי בין השיעור היחסי שנקבע לו בשלב השלישי לבין שיעור התמיכה היחסי שקיבל המוסד בשנת הכספים הקודמת.

(ו)    בשלב החמישי, במקרים שבהם פחת שיעור התמיכה היחסי במוסד ביותר מ־20% לעומת שנת

התמיכה הקודמת, לא יפחת שיעור התמיכה בו מ־80% מסכום התמיכה שאושר לו בשנת הכספים הקודמת; מוסד לא יהא זכאי להגנה לפי סעיף קטן זה יותר מפעם אחת במשך ארבע שנים רצופות, זולת אם החליטה הוועדה אחרת, לאחר התייעצות עם המדור לתיאטרון ומנימוקים מיוחדים שיירשמו.

(ז)    בשלב השישי, מוסד לא יהיה זכאי ליותר מ-120% מסכום התמיכה שאושר לו בשנת הכספים הקודמת.

(ח)   בשלב השביעי, לכל מוסד, בהתאם לסיווגו לפי סעיף 4(1), יהא מקדם כמפורט להלן:

מקדם

סוג התיאטרון

1

תיאטרון גדול

0.8

תיאטרון אמצעי

0.4

תיאטרון קטן

0.2

תיאטרון ייעודי

0.4

תיאטרון ילדים

 

המקדם הקבוצתי מהווה מכפיל, הכלול בנוסחה של כלל המשתנים המרכיבים את התחשיב הבסיסי כמפורט לגבי כל משתנה.

(ט) בשלב השביעי, מוסד שמיקומו הוא כמפורט להן, תגדל התמיכה בו ביחס בשיעור שלהלן:

מיקום                         ישוב בסיווג 1 עד 5

100 עד 199 ק"מ מתל אביב                    פי 1.5

200 עד 299 ק"מ מתל אביב                   פי 1.75

מעל 300 ק"מ מתל אביב                          פי 2

(י) בשלב השמיני, מוסד אשר מספר הנשים החברות בוועד המנהל שלו בשנת ההערכה לעומת כלל חברי הוועד המנהל עמד על 30% מכלל חברי הוועד המנהל לפחות, ואם עמד מספרם של כלל חברי הוועד המנהל שלו על שלושה לכל היותר - כלל הוועד המנהל שתי חברות לפחות, תגדל התמיכה בו ב־2% ביחס לשלב הקודם; לעניין זה, "ועד מנהל" - או גוף מקביל לו במוסד, אף אם תוארו שונה.

(יא) בשלב התשיעי, מוסד ששיעור האומנים שהוא העסיק בשנת ההערכה במתכונת של יחסי עבודה ושנחתם עימם הסכם העסקה בכתב, מתוך כלל האומנים שהוא העסיק באותה שנה, הוא 60%, ואם הוא תיאטרון גדול - 80%, תגדל התמיכה בו ביחס לשלב הקודם ב־8%; בסעיף קטן זה, "אומן" - מי שמתקיימים לגבי העסקתו במוסד, בשנת ההערכה, כל אלה:

(1) שחקן, רקדן, נגן.

(2) משך העסקתו לא פחת מאחד מאלה: (א) ארבעה חודשים רצופים;

(ב) 35 הרצות, ולעניין תיאטרון ילדים - 50 הרצות; לעניין זה, תשלום תמלוגים בלבד לא ייחשב העסקה. (יב) בשלב העשירי -

(1) מוסד ששיעור האומנים עם מוגבלות שהוא העסיק בשנת ההערכה מתוך כלל האומנים שהוא העסיק באותה שנה הוא כמפורט להלן, תגדל התמיכה בו ביחס לשלב הקודם, בשיעור שלהלן:

שיעור האומנים עם מוגבלות                                     שיעור הגדלת התמיכה

10% עד 30%                                                               5% ;

מעל 30% ועד 50%                                                       10% ;

מעל 50%                                                                      15% ;

(2) מוסד המעוניין בקבלת המקדם לפי פסקה (1), יפרסם מודעה כללית לאומנים שהוא מעסיק, המזמינה את מי שמתקיים לגביו האמור בהגדרה "אומן עם מוגבלות" לפי מבחנים אלה להגיש לו הצהרה בכתב על כך (בפסקה זו - ההצהרה); על המוסד לעמוד בתנאים שלהלן, ולכלול אותם במודעה שהוא מפרסם:

(א)   ההצהרה תשמש את המוסד לצורך בקשה להגדלת התמיכה ממשרד התרבות והספורט בלבד;

(ב)    ההצהרה היא על בסיס של רצון חופשי, ואין הכרח לתת אותה;

(ג)    המוסד ישמור על סודיות ההצהרה;

(ד)    לא יימסרו למשרד התרבות והספורט מידע המזהה את נותן ההצהרה או פרטים על אודות המגבלות שלו; לעניין זה, תכלול ההצהרה את ההבהרה הזו: "על אף האמור, יובהר כי במסגרת ביקורת, משרד התרבות והספורט רשאי לחייב את המוסד למסור לידיו את ההצהרות שניתנו לו, תוך השחרה של הפרטים המזהים כאמור לעיל";

(3)  בסעיף קטןזה-

"אומן" - אחד מאלה: שחקן, נגן, זמר, רקדן, במאי, מנהל במה, מפעיל בובות, כוראוגרף, מנצח, מלחין, מחזאי, תמלילן, מעצב תפאורה, מעצב תלבושות או יוצר וידיאו;

"אומן עם מוגבלות" - אומן שהוא אדם עם מוגבלות, שמתקיים לגביו אחד מאלה:

(1)  נכות בשיעור 20% לפי קביעה בת תוקף של גורם מוסמך;

(2)  ירידה בשמיעה של 50 דציבלים לפחות, לפי קביעה בת תוקף של גורם מוסמך;

"העסקה" - התקשרות בהסכם בכתב לצורך העסקת האומן במוסד, במתכונת של יחסי עבודה או במתכונת אחרת, ובלבד שהיקף ההעסקה לא יפחת מרבע משרה.

(יג) בכל מקרה, שיעור התמיכה של המשרד לא יעלה על 75% מן ההוצאות המוכחות בפועל לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת, אלא אם החליטה הוועדה אחרת, מנימוקים מיוחדים שיירשמו.

6. המשתנים בתחשיב הבסיסי (א) כללי:

שיעור התמיכה במוסד ייקבע על פי המשתנים המפורטים להלן, ובהתאם להמלצת המדור בסעיפים (4)- (8), לפי למשקלו היחסי של כל משתנה המפורט לצדו:

(1) משתנה כמות ההצגות                                                                  20%

(2) משתנה כמות ההרצות                                                                  8%

(3) משתנה מיקום ההרצות                                                                25%

(4) משתנה הייחוד התרבותי והלשוני                                                7%

(5) משתנה הרפרטואר                                                                        25%

(6) משתנה מורכבות ההצגות                                                            5%

(7) משתנה עידוד יוצרים ומבצעים ותיקים או בתחילת דרכם 5%

(8) משתנה פעילות העשרתית                                                             5% (ב) משתנה כמות ההצגות:

(1) בספירת מספר ההצגות ייספרו רק הצגות אשר הועלו בפעם הראשונה בשנת ההערכה וזאת עד למספר ההצגות המרבי המפורט להלן, בהתאם לסיווג התיאטרון:

סוג התיאטרון מספר מרבי של הצגות חדשות

תיאטרון גדול                                    9

תיאטרון אמצעי                                5

תיאטרון קטן                                    3

תיאטרון ייעודי                                 2

תיאטרון ילדים                                 5

(2)  הניקוד הבסיסי שיינתן לכל הצגה יעמוד על 10 נקודות; בנוסף לכך תנוקד ההצגה בחצי נקודה נוספת בעבור כל שחקן המשתתף בהצגה החל מהשחקן הרביעי ובלבד שהניקוד המרבי שיינתן להצגה לא יעלה על 16 נקודות; לעניין זה, יקבל מפעיל בובות ניקוד זהה לניקוד שמקבל שחקן; נגן ורקדן יקבלו מחצית מהניקוד שמקבל שחקן;

(3)  הצגה שהיא קופרודוקציה תנוקד בשיעור של 50% מהניקוד שלו היתה זכאית כהצגה רגילה, והצגה מאומצת תנוקד בשיעור של 20% מהניקוד כאמור;

(ג) משתנה כמות ההרצות:

בספירת מספר ההרצות ייספרו כלל הרצותיהן של הצגות התיאטרון בשנת ההערכה; לענין זה, בספירת מספר ההרצות של תיאטרוני הילדים לא יספרו יותר מ-10% הרצות של הצגת יחיד.

לכל הרצה יינתן ניקוד, כמפורט להלן:

(א)  הניקוד הבסיסי יעמוד על 5 נקודות;

(ב)  חצי נקודה נוספת בעד כל שחקן המשתתף בהרצה החל בשחקן הרביעי, ובלבד שהניקוד המרבי

שיינתן להרצה לא יעלה על 11 נקודות; לעניין זה -

(1)  מפעיל בובות יקבל ניקוד זהה לניקוד שמקבל שחקן;

(2)  נגן ורקדן יקבלו מחצית מהניקוד שמקבל שחקן.

(3) במרכיב מספר ההרצות יימנו גם הרצות שהציג התיאטרון מחוץ לתחומי מדינת ישראל בשנת ההערכה, ובלבד שניקודן של הרצות אלה, שיוכר לעניין זה, לא יעלה על 15% מהניקוד שקיבל התיאטרון בעבור ההרצות שביצע בישראל באותה שנה.

(ד) משתנה מיקום ההרצות:

(1) תיאטרון יהיה זכאי לניקוד במשתנה זה לפי מספר ההרצות שביצע בשנת ההערכה ביישובים שונים לפי מרחקם כדלקמן:

(א) לגבי הרצות שבוצעו באולם הבית - לפי מידת מרחקם מאזור המרכז ובהתאם לסיווגם הסוציו- אקונומי של היישובים, כאשר כל הרצה תקבל ניקוד כמפורט להלן:

ביישוב בסיווג 2

ביישוב בסיווג 1

מרחק

0.5

0

תל אביב והסביבה (עד 30 ק"מ)

1

0.5

30 עד 59 ק"מ מתל אביב (נתניה, חדרה, גדרה)

2

1

60 עד 100 ק"מ מתל אביב (ירושלים, חיפה)

3

1.5

מעל 100 ק"מ מתל אביב (עכו, באר שבע,

 

טבריה)

(ב) לגבי הרצות שבוצעו מחוץ לאולם הבית - לפי מידת מרחקם מאולם הבית ובהתאם לסיווגם הסוציו-אקונומי של היישובים, כשכל הרצה תקבל את הניקוד כמפורט להלן:


ניקוד להרצה ביישוב בסיווג 1

ניקוד להרצה ביישוב בסיווג 2

מרחק


 


 


אולם הבית והסביבה

30 עד 59 ק"מ מאולם הבית

0

0.5

0.5 1

60 עד 100 ק"מ מאולם הבית


 


 


1.5

מעל 100 ק"מ מאולם הבית

(2) על אף הוראות סעיף קטן (1), ניקודו של תיאטרון במשתנה זה יופחת, בהיקף האמור בפסקה (1), אם נוכחה הוועדה, לאחר התייעצות עם המדור, ולאחר ששמעה את התיאטרון, כי התיאטרון נמנע מלקיים פעילות מחמת מיקום במהלך תקופת הפעילות הנבחנת, באחד או יותר מהאזורים האלה: אזור יהודה ושומרון, הגליל או הנגב. לעניין זה, הימנעות מלקיים פעילות מחמת מיקום משמעה החלטת התיאטרון שלא לקיים הרצות באותו מקום, מניעת השתתפות בפעילות מחמת מיקומו


הגאוגרפי של המשתתף או קביעת תנאים שלא ממין העניין. על אף האמור, לא יראו כהימנעות

מקיום פעילות את כל אלה:

(א) בהתקיים נסיבות ביטחוניות חריגות מיוחדות, ולמשך תקופת המניעה בלבד;

(ב)  בהעדר מרחב מתאים לביצוע הפעילות במקום, אלא אם כן קיימת חלופה סבירה לביצוע הפעילות באותו אזור או שניתן לנקוט פעולות סבירות, בנסיבות העניין, להתאמת המרחב, בדומה לפעולות שנקט התיאטרון במקרים אחרים; (ג) בהתקיים טעם ענייני אחר אשר המדור מצא אותו מוצדק;

(3) היקף הניקוד שיופחת בשל הימנעות מקיום פעילות מחמת מקום לפי פסקה (2) יהיה בגובה שליש

מהניקוד שניתן במשתנה זה, לגבי כל אחד מהאזורים האלה שבו נמנעה הפעילות כאמור: אזור

יהודה ושומרון, הנגב או הגליל;

בסעיף זה -

"אזור יהודה ושומרון" - כל מקום הנכלל בהגדרה "אזור" בחוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות

שעת חירום (יהודה והשומרון - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ז-[5]2007;

"הגליל" - כמשמעותו בחוק הרשות לפיתוח הגליל, התשנ"ג-[6]1993;

"הנגב" - כמשמעותו בחוק הרשות לפיתוח הנגב, התשנ"ב-[7]1991;

"יישוב בסיווג 1" - יישוב שעל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סיווגו הסוציו-אקונומי הוא

באשכולות 6 עד 10;

"יישוב בסיווג 2" - יישוב שעל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סיווגו הסוציו-אקונומי הוא

באשכולות 1 עד 5.

(ה)    משתנה הייחוד התרבותי והלשוני:

תיאטרון שמרבית הרצותיו מתאפיינות בייחודיות תרבותית יהיה זכאי לנקודה אחת במשתנה זה;

(ו)  משתנה הרפרטואר:

(1) משתנה זה מורכב ממשתני משנה כמפורט להלן, אשר ייבחנו לפי המלצת המדור לאחר שבחן את

רפרטואר התיאטרון בשנת ההערכה:

(א) רפרטואר התיאטרון בשנת ההערכה כולל מגוון רחב של הצגות או שהוא מתאפיין בהתמחות רפרטוארית ייחודית - נקודה אחת; לעניין זה, "מגוון רחב" מתייחס למכלול היצירות השונות שהמוצגות על ידי תיאטרון מסוים (סוגות תיאטרוניות, תקופות היסטוריות, סגנונות בימוי, נושאים ויוצרים);

(ב)  30% לפחות מההצגות החדשות הן של מחזה ישראלי - נקודה אחת; לעניין זה, "מחזה ישראלי" - לרבות יצירה יהודית לדורותיה;

(ג)  50% לפחות מרפרטואר התיאטרון בשנת ההערכה כולל הצגות שעוסקת במורשת יהודית - נקודה אחת;

(ד)  50% לפחות מההצגות החדשות שהתיאטרון העלה בשנת ההערכה הן הצגות חדשות המציבות אתגרים רפרטואריים או שהן בעלות חשיבות רפרטוארית מיוחדת - שתי נקודות; לעניין זה, "אתגרים רפרטואריים" - מתן ביטוי בבחירת טקסטים מורכבים, שימוש בטכנולוגיות חדשות, או יצירת שפה בימתית ייחודית.

(ה)  הוא מתאפיין בשפת במה ייחודית ויוצאת דופן - שתי נקודות.

(2) הניקוד המרבי שיינתן למוסד מכוח משתנה זה לא יעלה על 6 נקודות.

(ז) משתנה מורכבות ההצגות:

משתנה זה מורכב ממשתני משנה כמפורט להלן, אשר ייבחנו לפי המלצת המדור לאחר שבחן את הצגות

התיאטרון בשנת ההערכה:

(1) לפחות 50% מההצגות החדשות מאופיינות במורכבות הפקתית ייחודית ומצוינות טכנית - נקודה אחת; לעניין זה - "מורכבות הפקתית" תיבחן, למשל, על פי רמת הביצוע של הצגה, המרכיבים בעיצוב התפאורה, תאורה, תלבושות, מוסיקה, תנועה, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות;

(2) לפחות 50% מההצגות החדשות מאופיינות במורכבות אמנותית - נקודה אחת; לעניין זה - "מורכבות אמנותית" תיבחן, בין היתר, על פי רמת ההתמודדות של השחקנים עם הטקסט, השפה הבימתית, רמת המשחק, תפקיד המוסיקה בהצגה;

(3) לפחות 50% מההצגות החדשות מציבות אתגרים תיאטרוניים - שתי נקודות; לעניין זה - "אתגרים תיאטרוניים" ייבחנו, למשל, על פי רמת המקוריות, החדשנות, הניסיוניות של התיאטרון;

(ה)משתנה עידוד יוצרים ומבצעים ותיקים או בתחילת דרכם:

משתנה זה מורכב ממשתני משנה כמפורט להלן:

(1)  בפעילותו השוטפת שולבו לפחות 30% יוצרים ומבצעים בתחילת דרכם או יוצרים ומבצעים ותיקים - נקודה אחת;

(2)  בפעילותו השוטפת שולבו לפחות 50% יוצרים ומבצעים בתחילת דרכם או יוצרים ומבצעים ותיקים לפחות - יקבל נקודה וחצי;

(3) הועסק צוות יוצרים ומבצעים מגוון בהיבטים של מגדר ואתניות - נקודה אחת; משתנה משנה זה ייבחן לפי המלצת המדור לאחר שבחן את פעילות התיאטרון בשנת ההערכה.

לעניין פסקה זו -

"יוצר או מבצע בתחילת דרכו" - יוצר או מבצע שסיים את לימודיו המקצועיים במהלך שלושת

השנים האחרונות.

"יוצר או מבצע ותיק" - יוצר או מבצע שעברו את גיל הפרישה הקבוע בחוק גיל פרישה, תשס"ד-

2004.

(ט) משתנה פעילות העשרתית:

תיאטרון שקיים/הפיק בשנת ההערכה פעילות העשרתית יהא זכאי לניקוד במשתנה זה כדלקמן:

(1)  פעילות העשרתית אחת בחודש לפחות - נקודה אחת;

(2) שתי פעילויות העשרתיות בחודש לפחות - שתי נקודות.

(3) מוסדות הנתמכים לפי מבחנים אלו לא יוכלו להיתמך לפי מבחני תמיכה אחרים של המשרד העוסקים בתחומים המפורטים בהגדרת "פעילות העשרתית" שלהלן.

פרק ד': הוראות שונות

7.  הצמדה למדד

הסכומים המפורטים במבחנים אלו יעודכנו ביום 1 בינואר בכל שנה (להלן - "יום העדכון"), בהתאם לשיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד היסודי; לעניין פסקה זו -

"מדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"המדד החדש" - המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון;

"המדד היסודי" - המדד שפורסם לאחרונה לפני יום כ׳ בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).

8.  נימוק החלטות המדור

(א) כלל החלטות המדור לפי מבחנים אלה יהיו מנומקות;

(ב)  מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל החלטות המדור הנוגעות אליו; ההחלטות כאמור יועברו לעיונו, לבקשתו, בתוך 14 ימים ממועד קבלת ההחלטה על ידי המדור.

9.  תחילה

(א) תחילתם של מבחנים אלה ביום א׳ בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

10. הוראות מעבר

על אף האמור במבחנים אלה:

(א)   בשנת 2025, לא יפחת שיעור התמיכה במוסד אשר נתמך בשנת 2024 מ-90% משיעור התמיכה שקיבל בשנת 2024 ; הגנה כאמור לא תיספר כהגנה במניין ארבע השנים לפי סעיף 5(ו).

(ב)    בשנת 2026, יחולו הוראות המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לשם מתן הקלות למוסדות תרבות וצמצום השלכות מלחמת "חרבות ברזל" (הוראת שעה).

11. ביטול

המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות בתחום התיאטרון - בטלים.

_________ התשפ"ה

(_________ , 2025)

מיקי מכלוף זוהר שר התרבות והספורט

803-35-2025-000013


נספח אי סיווג תיאטרונים

(סעיף 5)

(1) ככל שלא מצוין אחרת תנאי הסף יתקיימו בשנת ההערכה ובשנת התמיכה;

(2) לענין חישוב הצגות חדשות יחולו כל אלה:

(א)  על כלל הסיווגים יחולו כל אלה:

(1)  הצגה שהיא קופרודוקציה תחשב כמחצית הצגה חדשה;

(2)  הצגה שהיא הצגה מאומצת תחשב כחמישית הצגה חדשה;

(ב)   נוסף על האמור בפסקה (א), יחולו כל אלה:

(1)  הצגה שהיא לילדים ונוער תחשב רק פעם בשלוש שנים בחישוב הניקוד לתיאטרון גדול, אמצעי וקטן,

(2)  בחישוב הניקוד לתיאטרון ילדים, לא יינתן ניקוד עבור יותר מ-500 הרצות;

(3)  בחישוב הניקוד לתיאטרון גדול ואמצעי יחולו כל אלה:

(א)       לא יינתן ניקוד עבור יותר מ-1,200 הרצות,

(ב)       הצגה שהיא מחזה זמר מקורי ישראלי - תוכל להיות מוגשת לצורך ניקוד רק אחת לשנתיים,

(ג)        הצגה שהיא מחזה זמר מתורגם - תוכל להיות מוגשת לצורך ניקוד רק אחת לארבע שנים.


(4) להלן טבלת פירוט הסיווג:

תיאטרון ייעודי

תיאטרון ילדים

תיאטרון קטן

תיאטרון אמצעי

תיאטרון גדול

תנאי סף

3 שנים לפחות

7 שנים לפחות

7 שנים לפחות

15 שנים לפחות

18 שנים לפחות

ותק

2

4

4

6

10

מספר הצגות (לרבות הצגות חדשות, מאומצות ו- קופרודוקציות)

הצגה אחת לפחות ולא יותר משתיים; התנאי יתקיים גם בשנה הקלנדרית שקדמה לשנת ההערכה

2 הצגות חדשות לפחות בכל אחת מהשנתיים שקדמו לשנת התקציב שבעבורה מתבקשת התמיכה

2 הצגות חדשות לפחות; התנאי יתקיים גם בשנה הקלנדרית שקדמה לשנת ההערכה

3 הצגות חדשות לפחות

6 הצגות חדשות לפחות

הצגות חדשות

50 הרצות לפחות של 2 הצגות לפחות של התיאטרון

200 הרצות לפחות של 4 הצגות לפחות של התיאטרון בכל אחת מהשנתיים שקדמו

לשנת התקציב שבעבורה מתבקשת

150 הרצות לפחות של 4 הצגות לפחות של

התיאטרון; התנאי יתקיים גם בשנה הקלנדרית שקדמה לשנת

300 הרצות לפחות של 6 הצגות לפחות של התיאטרון

750 הרצות לפחות של 10 הצגות לפחות של התיאטרון

הרצות


 

התמיכה

ההערכה

 

 

 

 

מעסיק מנהל אמנותי ב-80% משרה ודרמטורג

מעסיק מנהל אמנותי במשרה מלאה ודרמטורג

העסקה

400,000 שקלים חדשים לפחות; בשנתו הראשונה 250,000 שקלים חדשים לפחות

2.5 מיליון שקלים חדשים לפחות

2.5 מיליון שקלים חדשים לפחות

שליש מהתקציב המינימלי של תיאטרון גדול לפחות

55 מיליון שקלים חדשים לפחות

תקציב שנתי

עיקר פעילותו של התיאטרון מתאפיינת בייחודיות תרבותית; "עיקר פעילותו" - 70% לפחות מההצגות שהוא הפיק; התנאי יתקיים גם בשנה הקלנדרית שקדמה לשנת התמיכה

לפחות 75% מהרצותיו

והצגותיו מיועדות לקהל של ילדים ונוער

 

 

 

אחר

 



[1]ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשנ"ב, עמי 34.

[2] ס"ח התשס"ג, עמי 64.

[3]י"פ התשנ"ב, עמי 2569 ; התשנ"ד, עמי 4716 ; התשנ"ז, עמי 1710 ; התש"ס, עמי 3264 ; התשס"א, עמי 402 ועמי 1628 ; התשס"ב, עמי 761 ; התשס"ג, עמי 1358 ; התשס"ד, עמי 107, עמי 298 ועמי 2030 ; התשס"ה, עמי 1140.

[4] ק"ת התשנ"ח, עמי 1132 ; התשע"ח, עמי 2550 ועמי 2678.

[5] ס"ח התשס"ז, עמי 364 ; התשע"ב, עמי 476.

[6] ס"ח התשנ"ג, עמי 138.

[7] ס"ח התשנ"ב, עמי 26.