תזכיר טיוטת תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"ה-2025

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

טיוטת תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"ה-2025. 3

1.  תיקון תקנה 3. 3

2.  תחילה. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"ה-2025.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

סעיף 10(ב) לפקודת מס הכנסה מסמיך את שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת לקבוע בתקנות הטבה במס לגבי הכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית או מהענקה בעד פריון עבודה, כהגדרתה בסעיף, במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם בשנת המס היא פעילות ייצורית, כמשמעותה בחוק עידוד התעשיה (מסים), תשכ"ט-1969.

תקנות מס הכנסה (שיעור מס הכנסה בעד עבודה במשמרות), התשמ"ז-1986 (להלן – התקנות), אשר הותקנו מכוח סעיף 10(ב) לפקודה, מקנות זיכוי מהמס בשיעור של 15% מהכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית, וזאת אם המעסיק משלם תוספת משמרות בשל העבודה במשמרת שניה או שלישית.

מטרת סעיף 10(ב) והתקנות שנקבעו מכוחו היא לעודד עובדים במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם היא ייצורית, לעבוד במשמרות, לנצל את המכונות והציוד גם במהלך שעות המשמרות ועל ידי כך להגדיל את היקף הייצור והתפוקה.

תקפן של התקנות המדוברות פג בתום שנת 2024 ועתה מוצע להאריכן לשנה נוספת וזאת עד לתום שנת 2025 על מנת שלא לפגוע בהטבה הקיימת לאוכלוסייה זו. מוצע שמועד התחילה של התיקון לתקנות יהיה בתחילת שנת המס 2025. בשל האמור, ומאחר שמדובר בהתחשבנות שנתית הזכאות להטבה תהיה לגבי כלל שנת 2025 ולא תהיה פגיעה בציבור הזכאים.

הפסד הכנסות המדינה בשל הארכת התקנות מוערך בסכום של 160 מיליון ש"ח בשנת 2025. יצוין כי בהתחשב בכך שמדובר בהוראת שעה שמתחדשת שנים רבות, הפסד הכנסות כאמור נלקח בחשבון במסגרת תחזית ההכנסות לשנת 2025.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות מס הכנסה (שיעור המס על הכנסה בעד עבודה במשמרות) (תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 10 לפקודת מס הכנסה[1], לאחר התייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 3

1.  

בתקנה 3 לתקנות מס הכנסה (שיעור מס הכנסה בעד עבודה במשמרות), התשמ"ז-1986[2], במקום "2024" יבוא "2025".

תחילה

2.  

תחילתן של תקנות אלה ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1408)

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

סעיף 10(ב) לפקודת מס הכנסה מסמיך את שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת לקבוע בתקנות הטבה במס לגבי הכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית או מהענקה בעד פריון עבודה, כהגדרתה בסעיף, במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם בשנת המס היא פעילות ייצורית, כמשמעותה בחוק עידוד התעשיה (מסים), תשכ"ט-1969.

תקנות מס הכנסה (שיעור מס הכנסה בעד עבודה במשמרות), התשמ"ז-1986 (להלן – התקנות), אשר הותקנו מכוח סעיף 10(ב) לפקודה, מקנות זיכוי מהמס בשיעור של 15% מהכנסה מעבודה במשמרת שניה או שלישית, וזאת אם המעסיק משלם תוספת משמרות בשל העבודה במשמרת שניה או שלישית.

מטרת סעיף 10(ב) והתקנות שנקבעו מכוחו היא לעודד עובדים במפעלי תעשיה שעיקר פעילותם היא ייצורית, לעבוד במשמרות, לנצל את המכונות והציוד גם במהלך שעות המשמרות ועל ידי כך להגדיל את היקף הייצור והתפוקה.

תקפן של התקנות המדוברות פג בתום שנת 2024 ועתה מוצע להאריכן לשנה נוספת וזאת עד לתום שנת 2025 על מנת שלא לפגוע בהטבה הקיימת לאוכלוסייה זו. מוצע שמועד התחילה של התיקון לתקנות יהיה בתחילת שנת המס 2025. בשל האמור, ומאחר ומדובר בהתחשבנות שנתית הזכאות להטבה תהיה לגבי כלל שנת 2025 ולא תהיה פגיעה בציבור הזכאים.

הפסד הכנסות המדינה בשל הארכת התקנות מוערך בסכום של 160 מיליון ש"ח בשנת 2025. יצוין כי בהתחשב בכך שמדובר בהוראת שעה שמתחדשת שנים רבות, הפסד הכנסות כאמור נלקח בחשבון במסגרת תחזית ההכנסות לשנת 2025.

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120; ס"ח התשפ"ה, עמ' 154.

[2] ק"ת התשמ"ז, עמ' 98; התשפ"ג, עמ' 1754.