תזכיר חוק שירות מידע פיננסי (תיקון מס' 3), התשפ"ה-2025

תוכן עניינים

תזכיר חוק. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים. 2

א. השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים. 4

ב. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 4

תזכיר חוק שירות מידע פיננסי (תיקון מס' 3), התשפ"ה-2025. 5

חוק שירות מידע פיננסי (תיקון מס' 3), התשפ"ה-2025. 5

1.  תיקון חוק שירות מידע פיננסי 5

2.  תחילה. 7

דברי הסבר. 8


 

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

חוק שירות מידע פיננסי (תיקון מס' 3), התשפ"ה-2025.

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021 (להלן - החוק או חוק שירות מידע פיננסי), אשר נחקק בחודש נובמבר 2021 ונכנס לתוקף ביוני 2022, הסמיך את רשות ניירות ערך (להלן - הרשות) להעניק רישיונות למתן שירות מידע פיננסי לתאגידים העומדים בדרישות הקבועות בחוק, ולפקח על בעלי רישיונות כאמור בהתאם לעקרונות שנקבעו בו. חוק שירות מידע פיננסי מסדיר לראשונה בחקיקה את תחום הבנקאות הפתוחה בישראל.

חוק שירות מידע פיננסי עוסק במתן שירות מידע פיננסי שהוא שירות מקוון שבמסגרתו בעל רישיון או אישור למתן שירות מידע פיננסי (להלן - בעל רישיון), לבקשת ובהסכמת לקוח, אוסף מידע פיננסי על אודות הלקוח שנמצא בידי גופים פיננסיים מהם מקבל הלקוח שירות פיננסי (להלן - מקורות מידע), ונותן על בסיסו שירות ללקוח. איסוף כאמור של המידע הפיננסי נעשה מכוח גישה של בעל רישיון למערכת מקוונת שדרכה מחויב מקור מידע לתת גישה למידע הפיננסי (להלן - מערכת הממשק למידע פיננסי). סעיף 79 לחוק קובע תחילה מדורגת של החוק ביחס למקורות מידע מסוגים שונים וסלי המידע הרלוונטיים עבורם, כהגדרתם בחלק א' לתוספת השלישית לחוק (להלן - סלי המידע).

מידע פיננסי, הוא מידע על אודות הפעילות הפיננסית של הלקוח שמתנהלת אצל מקורות המידע, בסלי מידע שונים כדוגמת: מידע על אודות תנועות (זיכויים וחיובים) בחשבון העובר ושב של הלקוח; מידע על אודות האשראי של הלקוח, ובכלל זה סך האשראי שהלקוח נטל והריביות שהוא משלם בגינו; מידע על החסכונות של הלקוח, ובכלל זה היקף החיסכון של הלקוח וריביות שהוא מקבל בעדו; מידע על תיק ניירות הערך שמחזיק הלקוח והעמלות שהוא משלם עבור פעולות קנייה ומכירה של ניירות ערך וכיוצא בזה.

במסגרת שירות מידע פיננסי יכול בעל רישיון להציע ללקוחות שירותים שונים. כך למשל, ריכוז מידע פיננסי ממקורות מידע פיננסי שונים; השוואת עלויות; העברת מידע לגופים פיננסיים לשם קבלת הצעות להתקשרות עבור הלקוח לשירותים פיננסיים שאותם הלקוח צורך או מבקש לצרוך (כלומר, הצעות מחיר מתחרות) או לשם סיוע בהתקשרות עמם; וכן ייעוץ בדבר התנהלותו הכלכלית של הלקוח. בהתאם לחוק, לא מדובר ברשימה סגורה של שימושים שיכול בעל רישיון לעשות במידע הפיננסי, ובלבד שהשימוש נוגע להתנהלותו הכלכלית של הלקוח, לטובת הלקוח ובהסכמתו המפורשת.

סעיף 60 לחוק קובע איסור גישה אל מידע פיננסי על אודות לקוח הנמצא אצל מקור מידע, לשם מתן שירות ללקוח הנוגע להתנהלותו הכלכלית, אם הגישה כאמור נעשית דרך עיסוק, באמצעות מערכת מקוונת ותוך שימוש בפרטי הגישה אל חשבונו של הלקוח שנועדו לאמת את זהותו בפני מקור המידע (להלן - איסור גישה באמצעות פרטי הגישה של הלקוח). מטרתו של איסור זה היא למנוע שימוש בפרטי הגישה של הלקוח לצורך מתן שירות מידע פיננסי, וזאת במטרה להבטיח את אבטחת המידע והגנת הפרטיות של לקוחות ולמנוע פגיעה בלקוחות בשל יכולת הגישה של נותן השירות. עם זאת, על מנת לאפשר את מתן השירות עד לכניסת כל סלי המידע לתוקף נקבעה הוראת מעבר בסעיף 81 לחוק, שלפיה עוסקים ותיקים יהיו רשאים במהלך תקופת המעבר, להמשיך בגישה למידע הפיננסי על אודות לקוחותיהם, בדרך של גישה באמצעות פרטי הלקוח. הוראה זו עתידה להסתיים בתום "תקופת המעבר" כהגדרתה בסעיף 81(א) לחוק, היינו: במהלך חודש אפריל 2025, שנה לאחר כניסת סל המידע של חשבונות של תאגידים ביחס למקורות מידע שהם בנק או תאגיד עזר.

 

במסגרת יישום חוק שירות מידע פיננסי, סל המידע האחרון שנכנס לתוקף ביחס למקורות מידע שהם בנק או תאגיד עזר, היה הנגשת המידע שבכלל סלי המידע החלים עליהם בנוגע לחשבונות של תאגידים. סל מידע זה נכנס לתוקף באפריל 2024.   

סל המידע הבא הצפוי להיכנס לתוקף ביחס למקורות מידע שהם נותני שירותי תשלום בעלי חשיבות יציבותית, הוא סל יתרות הסליקה. סל זה ייכנס לתוקף בדצמבר 2025.

במהלך תשעת החודשים האחרונים, מעת שסל המידע לגבי תאגידים נכנס לתוקף, הניסיון שנצבר מלמד שמתעוררים קשיים משמעותיים בחיבור חשבונות של תאגידים לשירות מידע פיננסי המבוצע באמצעות מערכת הממשק למידע פיננסי, כהגדרתה בחוק.

לפי סעיף 44(א) לחוק, כל מקור מידע נדרש לאפשר לבעל חשבון, בחשבון של תאגיד, להסמיך, בכל עת, מורשה חתימה שיהיה רשאי לתת הרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד לעניין אותו חשבון. סעיף קטן (ב) קובע על מקור המידע לאפשר תהליך זה באופן פשוט ונוח. יחד עם זאת, הניסיון שנצבר כאמור מראה כי קיימים קשיים יישומיים משמעותיים בתהליך הסמכה זה, בין היתר, בשל חוסר אחידות בין מקורות המידע, בקיום הליכים לא מקוונים ובאופן הדורש חתימה על טפסים בכתב יד והחזרתם למקור המידע אשר אינו מחויב בטיפול מהיר בהסמכה זו. קשיים אלה מונעים חיבור של תאגידים לשירות מידע פיננסי הנאסף באמצעות מערכת הממשק למידע פיננסי, שכן מדובר בתהליך הסמכה ראשוני שחובה להשלימו בטרם תחילת מתן השירות.

לנוכח קשיים אלה - בהקמת הרשאת גישה לפי סעיף 44 לצורך מתן הגישה באמצעות מערכת הממשק - סיום "תקופת המעבר" המוגדרת בסעיף 81(א) לחוק שבמסגרתה ניתן היה לאסוף את המידע בדרך של גישה למידע באמצעות פרטי הלקוח, משמעותה שבמקרים רבים בעלי רישיון שירות מידע פיננסי לא יוכלו לתת שירות ללקוחותיהם.

קשיים אלה רלוונטיים הן לפעילות של עוסקים ותיקים, דהיינו בעלי רישיון אשר החלו בפעילות לפני כניסת החוק לתוקף, והן לגבי פעילותם של בעלי רישיון שאינם עוסקים ותיקים.

 

לנוכח זאת ועל מנת שניתן יהיה להמשיך ולאסוף מידע פיננסי על אודות תאגידים ועל בסיסו להציע להם שירותים, מוצע לתקן את החוק כמפורט להלן:

(1)  קביעת הוראת מעבר לעניין חשבונות של תאגיד – מוצע לקבוע בדומה לסעיף 80 לחוק לעניין חשבון משותף ביחד ולחוד, הוראת מעבר לעניין חשבונות של תאגיד שהוקמו לפני יום התחילה של תיקון זה. בהתאם להסדר המוצע, מקור מידע יידע תאגיד שהוא בעל חשבון אצלו, על כך שהרשאת גישה שייתן מורשה חתימה, או הרכב מורשי חתימה, הרשאים לבצע פעולות בחשבון בהיקף המרבי, תיחשב כהרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד לעניין אותו חשבון כאמור בסעיף 44(א), וזאת כל עוד התאגיד לא הסמיך אצל מקור המידע מורשה חתימה אחר או כל עוד התאגיד לא ביטל אצל מקור המידע את הרשאתו של מורשה החתימה בהיקף המקסימלי לעניין הזה. כלומר, שלגבי חשבונות קיימים של תאגידים, לא יהיה צורך במתן הרשאה ייחודית לצורך מתן גישה לנותן שירות מידע פיננסי אלא מי שהוא בעל ההרשאה הגבוהה ביותר בתאגיד יהיה רשאי, כברירת מחדל, גם לתת הרשאה למתן גישה לנותן שירות מידע פיננסי. לעניין זה, בהתאם להערות ציבור שיתקבלו, ייבחן האם לקבוע את הוראת המעבר לגבי סוגים מסוימים של בעלי חשבון שהם תאגידים.

 

(2)  קביעת תקופת מעבר שנייה לבעלי רישיון – בדומה לקבוע בסעיף 81 לחוק, מוצע לאפשר תקופת מעבר שנייה לבעלי רישיון שירות מידע פיננסי שתעמוד על תקופה בת שנתיים ממועד כניסת התיקון לתוקף. במסגרת זאת, מוצע לאפשר לבעלי רישיון שירות מידע פיננסי  לגשת למידע פיננסי על אודות הלקוח בדרך של גישה למידע באמצעות פרטי הלקוח ועל בסיס זה לתת ללקוח שירות וזאת רק ביחס לחשבונות של תאגידים. בנוסף, מוצע להסמיך את שר האוצר להאריך את תקופת המעבר השנייה, אם מצא לנכון כי לא ניתן לתת שירות מידע פיננסי באופן יעיל ומלא ללא גישה באמצעות פרטי לקוח. לעניין זה, בהתאם להערות ציבור שיתקבלו, ייבחנו סוג הגופים שעליהם תחול תקופת המעבר השנייה המוצעת בהסדר זה וכן משך התקופה.

 

 

א. השפעת החוק המוצע על חוקים קיימים

יתוקן חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021.

 

ב. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר.

 

 


 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק שירות מידע פיננסי (תיקון מס' 3), התשפ"ה-2025

 

 

 

חוק שירות מידע פיננסי (תיקון מס' 3), התשפ"ה-2025

תיקון חוק שירות מידע פיננסי

1.

בחוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021[1]

 

 

(1) אחרי סעיף 80 יבוא:

 

 

"הוראת מעבר לעניין חשבון של תאגיד  

80א.

(א)  בסעיף זה, "חשבון של תאגיד" - חשבון של תאגיד שנכרת לגביו הסכם התקשרות עם מקור מידע, לפני יום התחילה של סעיף זה.

 

 

 

 

 

 

(ב) מקור מידע יידע תאגיד שהוא בעל חשבון אצלו, על כך שהרשאת גישה שייתן מורשה חתימה  או הרכב מורשים, שרשאים לבצע פעולות בחשבון בהיקף המרבי (בסעיף זה - מורשה החתימה הבכיר), תיחשב כהרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד לעניין אותו חשבון כאמור בסעיף 44(א), כל עוד התאגיד לא הסמיך אצל מקור המידע מורשה חתימה אחר לפי סעיף 44(א) או כל עוד התאגיד לא ביטל אצל מקור המידע את הרשאתו של מורשה החתימה הבכיר לעניין הזה; הודעת מקור המידע לפי סעיף קטן זה תישלח 21 ימים לפחות לפני יום התחילה של סעיף זה.

 

 

 

 

 

 

(ג)  ניתנה הרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד כאמור בסעיף קטן (ב), יודיע מקור המידע לתאגיד, בהקדם האפשרי, על הרשאת הגישה כאמור ועל זכותו לבטל את אותה הרשאה בהתאם לסעיף 45.  

 

 

 

 

 

 

(ד) מאסדר מקור המידע רשאי לקבוע, בהוראות מאסדר, הוראות לעניין הודעת מקור המידע לפי סעיף קטן (ב) ולפי סעיף קטן (ג) ובכלל זה הפרטים שייכללו בה ואופן המשלוח שלה.";

 

 

(2) אחרי סעיף 81 יבוא:

 

 

"תקופת מעבר שנייה לבעלי רישיון

81א.

(א)  בסעיף זה - 

 

 

 

 

 

 

 

"גישה באמצעות פרטי הלקוח", "מידע שמקורו בפרטי לקוח"  – כאמור בסעיף 81(א);

 

 

 

 

 

 

 

"תקופת המעבר השנייה" – לגבי בעל רישיון שנתיים מיום פרסומו של חוק זה.

 

 

 

 

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף 60, רשאי בעל רישיון מידע פיננסי, במהלך תקופת המעבר השנייה, לגשת למידע פיננסי על אודות  לקוח שהוא תאגיד בדרך של גישה באמצעות פרטי הלקוח; על בעל רישיון יחולו, לגבי מידע כאמור, ההוראות לפי חוק זה החלות על נותן שירות לגבי מידע פיננסי הנאסף באמצעות מערכת הממשק למידע פיננסי, למעט סעיף 57(ב) ופרט 21 בחלק ב' לתוספת השביעית, והכול בשינויים המחויבים, ובשינויים אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) בסעיף 25, סעיף קטן (ג) – לא ייקרא;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לעניין סעיף 26החובה לפי סעיף קטן (א)(2) לאפשר ללקוח, במסגרת ההסכם, לבחור את סלי המידע שלגביהם הוא מסכים כי תינתן לנותן השירות גישה למידע פיננסי, לא תחול לעניין מידע שמקורו בפרטי הלקוח;

 

 

 

 

 

 

 

(3) לעניין סעיף 28

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  בסעיף קטן (א), המילים "סלי המידע" – לא ייקראו;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) בסעיף קטן (ג), פסקה (2) – לא תיקרא;  

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  סעיף קטן (ד) – לא ייקרא.    

 

 

 

 

 

 

(ג)  על גוף פיננסי, מייצג, נותן שירות או גוף אחר שנקבע לפי סעיף 29(ו)(2)(ב) ו-(ג), שקיבל מבעל רישיון מידע שמקורו בפרטי לקוח בהתאם להוראות סעיף 29, כפי שהוחל בסעיף קטן (ב), יחולו הוראות הסעיף האמור גם לעניין אותו מידע.

 

 

 

 

 

 

(ד) מקור מידע לא ימנע מבעל רישיון להמשיך ולקבל, בהתאם להוראות סעיף קטן (ב), מידע שמקורו בפרטי לקוח, במהלך תקופת המעבר השנייה, באמצעים הטכנולוגיים שהיו נוהגים ערב פרסומו של סעיף  זה, מטעמים בלתי סבירים.

 

 

 

 

 

 

(ה)  השר רשאי, בצו, באישור ועדת הכלכלה, לדחות את המועד האמור בהגדרה "תקופת המעבר השנייה" אם מצא כי לא ניתן לתת שירות מידע פיננסי באופן יעיל ומלא ללא גישה באמצעות פרטי לקוח; דחיית המועד כאמור יכול שתהיה לגבי סוגים של מקורות מידע או סוגים של סלי מידע, לגבי כלל התאגידים או סוגים מהם.".

תחילה

2.

תחילתם של סעיפים 80א ו-81א לחוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021, כנוסחם בחוק זה ביום ט"ז בניסן התשפ"ה (14 באפריל 2025).

 

 


 

דברי הסבר

כללי

חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב - 2021 (להלן - החוק או חוק שירות מידע פיננסי) אשר נחקק בחודש נובמבר 2021 ונכנס לתוקף ביוני 2022, הסמיך את רשות ניירות ערך (להלן - הרשות) להעניק רישיונות למתן שירות מידע פיננסי לתאגידים העומדים בדרישות הקבועות בחוק זה, ולפקח על בעלי רישיונות כאמור בהתאם לעקרונות שנקבעו בחוק שירות מידע פיננסי. חוק זה מסדיר לראשונה בחקיקה את תחום הבנקאות הפתוחה בישראל.

חוק שירות מידע פיננסי עוסק במתן שירות מידע פיננסי שהוא שירות מקוון שבמסגרתו בעל רישיון או אישור למתן שירות מידע פיננסי (להלן - בעל רישיון), לבקשת ובהסכמת הלקוח, אוסף מידע פיננסי על אודות הלקוח שנמצא בידי גופים פיננסיים מהם מקבל הלקוח שירות פיננסי (להלן - מקורות מידע), ונותן על בסיסו שירות ללקוח. איסוף כאמור של המידע הפיננסי נעשה מכוח גישה של בעל רישיון למערכת מקוונת שדרכה מחויב מקור מידע לתת גישה למידע הפיננסי (להלן - מערכת הממשק למידע פיננסי). סעיף 79 לחוק קובע תחילה מדורגת של החוק ביחס למקורות מידע מסוגים שונים וסלי המידע הרלוונטיים עבורם, כהגדרתם בחלק א' לתוספת השלישית לחוק שירות מידע פיננסי (להלן - סלי המידע).

מידע פיננסי, הוא מידע על אודות הפעילות הפיננסית של הלקוח שמתנהלת אצל מקורות המידע, בסלי מידע שונים כדוגמת: מידע על אודות תנועות (זיכויים וחיובים) בחשבון העובר ושב של הלקוח; מידע על אודות האשראי של הלקוח, ובכלל זה סך האשראי שהלקוח נטל והריביות שהוא משלם בגינו; מידע על החסכונות של הלקוח, ובכלל זה היקף החיסכון של הלקוח וריביות שהוא מקבל בעדו; מידע על תיק ניירות הערך שמחזיק הלקוח והעמלות שהוא משלם עבור פעולות קנייה ומכירה של ניירות ערך וכיוצא בזה.

במסגרת שירות מידע פיננסי יכול בעל רישיון להציע ללקוחות שירותים שונים. לדוגמה, ריכוז מידע פיננסי ממקורות מידע פיננסי שונים; השוואת עלויות; העברת מידע לגופים פיננסיים לשם קבלת הצעות להתקשרות עבור הלקוח לשירותים פיננסיים שאותם הלקוח צורך או מבקש לצרוך (כלומר, הצעות מחיר מתחרות) או לשם סיוע בהתקשרות עמם; וכן ייעוץ בדבר התנהלותו הכלכלית של הלקוח. בהתאם לחוק, לא מדובר ברשימה סגורה של שימושים שיכול בעל רישיון לעשות במידע הפיננסי, ובלבד שהשימוש נוגע להתנהלותו הכלכלית של הלקוח, לטובת הלקוח ובהסכמתו המפורשת.

סעיף 60 לחוק קובע איסור גישה אל מידע פיננסי על אודות לקוח הנמצא אצל מקור מידע, לשם מתן שירות ללקוח הנוגע להתנהלותו הכלכלית, אם הגישה כאמור נעשית דרך עיסוק, באמצעות מערכת מקוונת ותוך שימוש בפרטי הגישה אל חשבונו של הלקוח שנועדו לאמת את זהותו בפני מקור המידע (להלן - איסור גישה באמצעות פרטי הגישה של הלקוח). מטרתו של איסור זה היא למנוע שימוש בפרטי הגישה של הלקוח לצורך מתן שירות מידע פיננסי, וזאת במטרה להבטיח את אבטחת המידע והגנת הפרטיות של לקוחות ולמנוע פגיעה בלקוחות בשל יכולת הגישה של נותן השירות. עם זאת, על מנת לאפשר את מתן השירות עד לכניסת כל סלי המידע לתוקף נקבעה הוראת מעבר בסעיף 81 לחוק, שלפיה עוסקים ותיקים יהיו רשאים במהלך תקופת המעבר, להמשיך בגישה למידע הפיננסי על אודות לקוחותיהם, בדרך של גישה באמצעות פרטי הלקוח. הוראה זו עתידה להסתיים בתום "תקופת המעבר" כהגדרתה בסעיף 81(א) לחוק, משמע באפריל 2025, שנה לאחר כניסת סל המידע של חשבונות של תאגידים ביחס למקורות מידע שהם בנק או תאגיד עזר.

 

במסגרת יישום חוק שירות מידע פיננסי, סל המידע האחרון שנכנס לתוקף ביחס למקורות מידע שהם בנק או תאגיד עזר היה הנגשת המידע שבכלל סלי המידע החלים עליהם בנוגע לחשבונות של תאגידים, סל מידע זה נכנס לתוקף באפריל 2024. סל המידע הבא הצפוי להיכנס לתוקף ביחס למקורות מידע שהם נותני שירותי תשלום בעלי חשיבות יציבותית, הוא סל יתרות הסליקה. סל זה ייכנס לתוקף בדצמבר 2025.

במהלך תשעת החודשים האחרונים, מעת שסל המידע לגבי תאגידים נכנס לתוקף,, הניסיון שנצבר מלמד שמתעוררים קשיים משמעותיים בחיבור חשבונות של תאגידים לשירות מידע פיננסי המבוצע באמצעות מערכת הממשק למידע פיננסי, כהגדרתה בחוק. לפי סעיף 44(א) לחוק שירות מידע פיננסי, כל מקור מידע נדרש לאפשר לבעל חשבון, בחשבון של תאגיד, להסמיך, בכל עת, מורשה חתימה שיהיה רשאי לתת הרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד לעניין אותו חשבון. סעיף קטן (ב) קובע על מקור המידע לאפשר תהליך זה באופן פשוט ונוח. יחד עם זאת, הניסיון שנצבר מראה כי קיימים קשיים יישומיים משמעותיים בתהליך הסמכה זה, בין היתר, בשל חוסר אחידות בין מקורות המידע, בקיום הליכים לא מקוונים ובאופן הדורש חתימה על טפסים בכתב יד והחזרתם למקור המידע אשר אינו מחויב בטיפול מהיר בהסמכה זו. קשיים אלה מונעים חיבור של תאגידים לשירות מידע פיננסי הנאסף באמצעות מערכת הממשק למידע פיננסי, שכן מדובר בתהליך הסמכה ראשוני שחובה להשלימו בטרם תחילת מתן השירות.

לנוכח קשיים אלה בהקמת הרשאת גישה לפי סעיף 44 לצורך מתן הגישה באמצעות מערכת הממשק, סיום "תקופת המעבר" המוגדרת בסעיף 81(א) לחוק שבמסגרתה ניתן היה לאסוף את המידע בדרך של גישה למידע באמצעות פרטי הלקוח, משמעותה שבמקרים רבים בעלי רישיון שירות מידע פיננסי לא יוכלו לתת שירות ללקוחותיהם. קשיים אלה רלוונטיים הן לפעילות של עוסקים ותיקים, דהיינו בעלי רישיון אשר החלו בפעילות לפני כניסת החוק לתוקף, והן לגבי פעילותם של בעלי רישיון שאינם עוסקים ותיקים.

לנוכח זאת ועל מנת שניתן יהיה להמשיך ולאסוף מידע פיננסי על אודות תאגידים ועל בסיסו להציע להם שירותים, מוצע לתקן את החוק כמפורט להלן

לסעיף 1 לחוק המוצע

מוצע להוסיף את סעיף 80א לחוק ולקבוע הוראת מעבר לעניין חשבונות של תאגיד שהוקמו לפני יום התחילה של התיקון המוצע, וזאת בדומה לסעיף 80 לחוק לעניין חשבון משותף ביחד ולחוד. בהתאם להסדר המוצע, מקור מידע יידע תאגיד שהוא בעל חשבון אצלו, על כך שהרשאת גישה שייתן מורשה חתימה, או הרכב של מורשי החתימה, הרשאים לבצע פעולות בחשבון בהיקף המרבי, תיחשב כהרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד לעניין אותו חשבון כאמור בסעיף 44(א), זאת, כל עוד התאגיד לא הסמיך אצל מקור המידע מורשה חתימה אחר או כל עוד התאגיד לא ביטל אצל מקור המידע את הרשאתו של מורשה החתימה בהיקף המקסימלי.

הסדר זה יאפשר ברירת מחדל לפיה בעלי הרשאת החתימה בהיקף המקסימלי בחשבון של תאגיד, יוכלו לתת הרשאת גישה למידע פיננסי לעניין אותו חשבון, כאמור בסעיף 44(א) לחוק, מבלי שהתאגיד יידרש להסמיך מורשה חתימה למתן הרשאה לגישה למידע הפיננסי לעניין אותו חשבון. חזקה זו תעמוד כל עוד התאגיד לא הסמיך אצל מקור המידע מורשה חתימה אחר בהתאם לאמור בסעיף 44(א) לחוק, או כל עוד התאגיד לא ביטל אצל מקור המידע את הרשאתו של מורשה החתימה בהיקף המקסימלי לעניין הזה.

מקור המידע ישלח הודעה לבעל חשבון שהוא תאגיד, 21 ימים לפחות לפני יום התחילה של סעיף זה, בה תובהר ברירת המחדל המוצעת בסעיף האמור. יובהר כי מקור המידע רשאי להסביר לתאגיד בהודעה האמורה כי יש לו אפשרות להסמיך מורשה חתימה אחר שיהיה רשאי לתת הרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד לעניין אותו חשבון, בהתאם לקבוע בסעיף 44 לחוק.

עוד מוצע לקבוע בסעיף קטן (ג) כי במידה וניתנה הרשאת גישה למידע פיננסי על אודות התאגיד כאמור בסעיף המוצע, יודיע מקור המידע בהקדם האפשרי, לתאגיד, על הרשאת הגישה כאמור ועל זכותו לבטלה בהתאם להוראות סעיף 45.

לסעיף 2 לחוק המוצע

מוצע להוסיף את סעיף 81א לחוק ולקבוע תקופת מעבר שנייה לבעלי רישיון, בדומה לקבוע בסעיף 81 לחוק שירות מידע פיננסי. במסגרת התיקון המוצע, מוצע להגדיר "תקופת מעבר שנייה" לבעלי רישיון שירות מידע פיננסי שתעמוד על תקופה בת שנתיים ממועד כניסת התיקון לתוקף.

במסגרת תקופת המעבר השנייה, בעלי רישיון שירות מידע פיננסי יהיו רשאים לגשת למידע פיננסי על אודות לקוח שהוא תאגיד וזאת בדרך של גישה באמצעות פרטי הלקוח. על בעל רישיון כאמור, יחולו לגבי מידע זה, ההוראות לפי החוק, החלות על נותן שירות לגבי מידע פיננסי הנאסף באמצעות מערכת הממשק למידע פיננסי, למעט סעיף 57(ב) לחוק ופרט 21 בחלק ב' לתוספת השביעית, והכל בשינויים המחוייבים והמפורטים בסעיף המוצע, באופן דומה לקבוע בסעיף 81 בחוק ביחס לתקופת המעבר שניתנה לעניין עוסקים ותיקים, כהגדרתם בסעיף 81.

עוד מוצע בסעיף קטן (ה) להסמיך את שר האוצר, באישור ועדת הכלכלה, להאריך את המועד האמור בהגדרת "תקופת המעבר השנייה" אם מצא כי לא ניתן לתת שירות מידע פיננסי באופן יעיל ומלא ללא גישה באמצעות פרטי לקוח; דחיית המועד כאמור יכול שתהיה לגבי סוגים של מקורות מידע או סוגים של סלי מידע, ולעניין חשבונות של תאגידים יכול שתהיה לגבי כלל התאגידים או סוגים מהם.

 



[1] ס"ח התשפ"א, עמ' 288; התשפ"ד, עמ' 1494.