חוק הסדרת העיסוק בעבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר, התשפ"ה-2025 1 |
| 1. מטרתו של חוק זה להסדיר את העיסוק בעבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר, כדי להבטיח רמה מקצועית הולמת של העוסקים בכך, לשם הגנה על בטיחותם ועל בטיחות הציבור והגנה על הסביבה. |
| 2. בחוק זה - |
| 4. לא יפרסם עצמו אדם כבעל רישיון אם אין בידו רישיון ולא יפרסם עצמו אדם כבעל רישיון מסוג מסוים אם אין בידו רישיון מאותו סוג. |
| 7. (א) מנהל האגף להכשרה מקצועית רשאי לתת לבעל רישיון חשמל בתוקף, פטור מלימודי פרק החשמל במסגרת הכשרה כאמור בסעיף 6(א)(4); לעניין זה, (ב) מנהל האגף להכשרה מקצועית רשאי לתת לבעל אישור עבודה בגובה בתוקף, פטור מלימודי פרק עבודה בגובה במסגרת הכשרה כאמור בסעיף 6(א)(4); לעניין זה, (ג) מנהל האגף להכשרה מקצועית יפרסם באתר האינטרנט של המשרד הוראות בדבר אופן הגשת הבקשה לפטור לפי סעיף זה, והמסמכים שיש לצרף לה. |
| 11. |
| 12. רישיון הוא אישי; בעל רישיון לא יעביר את הרישיון שבידו לאדם אחר ולא יתיר לאדם אחר לעשות שימוש ברישיונו. |
| 13. בעל רישיון יבצע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר המנויה בתוספת הראשונה בהתאם לחלקים 4 ו-5 לתקן ישראלי ת"י 994, כפי נוסחם מזמן לזמן. |
| 14. בעל רישיון יציג את רישיונו למזמין עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר, לפי דרישתו. |
| 16. בעל רישיון יודיע לרשם על כל שינוי בפרטים שמסר בבקשה לרישיון, באופן שעליו יורה הרשם, בתוך 30 ימים מיום השינוי. |
| 20. השר ימנה מועצה בת 11 חברים, שתמלא את התפקידים שנקבעו לה לפי חוק זה, וזה הרכבה: (1) נציג אגף בכיר לאסדרת עיסוקים במשרד, והוא יהיה היושב ראש; (2) הרשם; (3) הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה או עובד מטעמו; (4) עובד משרד האנרגיה והתשתיות, שימונה לפי הצעת שר האנרגיה והתשתיות; (5) עובד המשרד להגנת הסביבה, שימונה לפי הצעת השר להגנת הסביבה; (6) עובד הרשות הארצית לכבאות והצלה, שימונה לפי הצעת נציב כבאות והצלה; (7) נציג ארגון עובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של בעלי רישיון דרגה 1, רישיון דרגה 2 או רישיון דרגה 3, שאינו הנדסאי או מהנדס; (8) נציג ארגון מעסיקים שלדעת השר הוא יציג בתחום קירור או מיזוג אוויר; (9) נציג ארגון שלדעת השר מייצג את המספר הגדול ביותר של מהנדסים העוסקים בתחום קירור או מיזוג אוויר; (10) נציג הארגון היציג כהגדרתו בחוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים; (11) נציג ציבור שלדעת השר עיקר עיסוקו בביצוע עבודות במערכות קירור או מיזוג אוויר. |
| 22. תקופת כהונתו של חבר המועצה, למעט הרשם, תהיה ארבע שנים, ורשאי השר להאריך את תקופת כהונתו לתקופות כהונה נוספות. |
| 24. קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה ופעולותיה לא ייפגעו בשל הפסקת כהונתו של חבר מחברי המועצה או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו, ובלבד שמכהנים בה רוב חבריה ובהם יושב ראש המועצה. |
| 27. (א) חבר המועצה שאינו עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד גוף נתמך, לא יהיה זכאי לתשלום מאת המשרד בעד השתתפות בישיבות המועצה, אך יהיה זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה סבירות שהוציא לצורך השתתפותו בישיבות המועצה, בהתאם להוראות של החשב הכללי במשרד האוצר החלות לעניין חברי ועדות ציבוריות; בסעיף זה, "עובד המדינה", "עובד גוף מתוקצב" ו"עובד גוף נתמך" - כהגדרתם בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985. (ב) חבר המועצה שהוא עובד המדינה, עובד גוף מתוקצב או עובד באותו גוף שהוא מייצג במועצה, לא יהיה זכאי להחזר הוצאות כאמור בסעיף קטן (א). |
| 28. חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם כדין עובדי המדינה, לעניין חיקוקים אלה ולעניין פעולותיהם במועצה: (1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979; (2) חוק העונשין - ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור; (3) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969; (4) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט-1959 - ההוראות הנוגעות לכלל עובדי המדינה; (5) פקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971 ההוראות הנוגעות לתעודת עובד הציבור; (6) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969. |
| 29. (א) בסעיף זה - "בן משפחה" - בן זוג, הורה, הורה הורה, בן או בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד או דודה וילדיהם, חותן, חותנת, חם, חמות, נכד או נכדה, לרבות קרוב כאמור שהוא שלוב (חורג); "בעל עניין" - כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968; "טיפול" - לרבות קבלת החלטה, העלאת נושא לדיון, נוכחות בדיון, השתתפות בדיון או בהצבעה, או עיסוק בנושא מחוץ לדיון; "ניגוד עניינים", של חבר המועצה - ניגוד עניינים בין מילוי תפקידו במועצה לבין עניין אישי או תפקיד אחר, שלו או של קרובו; "קרוב", של חבר המועצה - כל אחד מאלה: (1) בן משפחה של חבר המועצה; (2) אדם שלחבר המועצה יש עניין במצבו הכלכלי; (3) תאגיד שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם בעלי עניין בו; (4) גוף שחבר המועצה, בן משפחתו או אדם כאמור בפסקה (2) הם מנהלים או עובדים אחראים בו. (ב) לא ימונה לחבר המועצה ולא יכהן כחבר כאמור מי שבשל כהונתו יימצא, באופן תדיר, במצב של ניגוד עניינים אשר ימנע ממנו למלא את עיקר תפקידו במועצה. (ג) חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא שהטיפול בו יגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים. (ד) נודע לחבר המועצה כי הוא עלול להימצא במצב של ניגוד עניינים כאמור בסעיפים קטנים (ב) או (ג), יודיע על כך בהקדם האפשרי ליושב ראש המועצה; היה חבר המועצה האמור היושב ראש - יודיע על כך לשר. (ה) על אף האמור בסעיף זה, חבר המועצה שמונה לפי סעיף 20(7) עד (11) רשאי להביא בחשבון גם את ענייניו של הציבור שהוא נציגו, אם הם קשורים לתפקידי המועצה, ולא יראו אותו כנמצא במצב של ניגוד עניינים בשל כך בלבד. |
| 31. לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה, רשאי מפקח - (1) לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג לפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו; (2) לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח או להקל את ביצוען של ההוראות לפי חוק זה; בפסקה זו, "מסמך" - לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995; (3) להיכנס למקום שיש לו יסוד להניח שפועל בו אדם המבצע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר בלא רישיון או שלא בהתאם לתנאי הרישיון שלו או שאדם מפעיל בו אדם אחר בביצוע עבודה כאמור בלא רישיון או שלא בהתאם לתנאי הרישיון שלו, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים, אלא על פי צו של בית משפט או בהסכמת המחזיק; (4) לבצע מדידות ובדיקות, וכן להורות על שמירתן לתקופה שיורה, או לנהוג בהן בדרך אחרת. |
| 32. |
| 34. (א) השר יסמיך, מקרב המפקחים, מפקח בכיר שיהיו נתונות לו, נוסף על הסמכויות לפי סימן א', גם הסמכויות לפי סימן זה. (ב) לשם פיקוח על ביצוע ההוראות לפי חוק זה, רשאי המפקח הבכיר להסתייע באלה: (1) ממצאים של בדיקות עזר שביצע בודק; (2) ממצאים של בדיקות עזר שביצע מומחה וכן חוות דעת שנתן מומחה לגבי תוצאות הבדיקה כאמור (בפרק זה - חוות דעת מומחה). (ג) התקשרות עם גוף בודק או עם מומחה לשם הסתייעות בו כאמור בסעיף קטן (ב), תיעשה לפי חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992; ואולם אין באמור כדי לגרוע מהאפשרות כי המומחה יועסק על ידי גוף בודק. (ד) גוף בודק שבוצעה עימו התקשרות בהתאם להוראות סעיף קטן (ג), ידווח למפקח הבכיר על כל בדיקת עזר שביצע ועל ממצאיה; הדיווח ייחתם בידי מנהל הגוף הבודק. (ה) מומחה שבוצעה עימו התקשרות בהתאם להוראות סעיף קטן (ג) או המועסק על ידי גוף בודק, ידווח למפקח הבכיר על כל בדיקת עזר שביצע ויחווה את דעתו על תוצאות הבדיקה; הדיווח וחוות הדעת ייחתמו בידי המומחה. (ו) בודקים ומומחים יפעלו לפי כללי עבודה כפי שיורה המפקח הבכיר. |
| 40. בודקים ומומחים דינם כדין עובדי המדינה, לעניין חיקוקים אלה: (1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם-1979; (2) חוק העונשין - ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור; (3) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969. |
| 48. על המפר לשלם את העיצום הכספי בתוך 30 ימים מיום מסירת דרישת התשלום כאמור בסעיף 44. |
| 49. לא שילם המפר עיצום כספי במועד, ייווספו עליו, לתקופת הפיגור, ריבית שקלית ודמי פיגורים, עד לתשלומו, ויחולו הוראות חוק פסיקת ריבית והצמדה, בשינויים המחויבים; בפרק זה - |
| 51. עיצום כספי ייגבה לאוצר המדינה, ועל גבייתו יחול חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995. |
| 55. על מעשה אחד המהווה כמה הפרות של הוראות לפי חוק זה המנויות בתוספת השלישית או של הוראה מההוראות לפי חוק אחר, לא יוטל יותר מעיצום כספי אחד. |
| 57. (א) הטיל הממונה עיצום כספי לפי פרק זה, יפרסם באתר האינטרנט של המשרד את הפרטים שלהלן, בדרך שתבטיח שקיפות לגבי הפעלת שיקול דעתו בקבלת ההחלטה להטיל עיצום כספי: (1) דבר הטלת העיצום הכספי; (2) מהות ההפרה שבשלה הוטל העיצום הכספי, מועד ביצוע ההפרה ונסיבות ההפרה; (3) סכום העיצום הכספי שהוטל; (4) אם הופחת סכום העיצום הכספי - הנסיבות שבשלהן הופחת סכום העיצום ושיעורי ההפחתה; (5) פרטים על אודות המפר, הנוגעים לעניין; (6) שמו של המפר - אם המפר הוא תאגיד. (ב) הוגש ערעור לפי סעיף 56 על החלטת הממונה להטיל עיצום כספי, יפרסם הממונה, לפי סעיף קטן (א), את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו. (ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(6), הממונה רשאי לפרסם את שמו של מפר שהוא יחיד, לאחר שנתן לו הזדמנות לטעון את טענותיו לעניין זה, אם סבר שהדבר נחוץ לצורך אזהרת הציבור; ההזדמנות לטעון טענות לפי סעיף קטן זה, יכול שתינתן למפר במסגרת זכות הטיעון לפי סעיף 43, ובלבד שהממונה הודיע למפר על כוונתו לפרסם את שמו, בהודעה על כוונת חיוב לפי סעיף 42. (ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע, שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור. (ה) פרסום לפי סעיף זה בעניין עיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובעניין עיצום כספי שהוטל על יחיד - לתקופה של שנתיים; בפרסום כאמור יישם המשרד אמצעים טכנולוגיים נאותים ומתקדמים כדי למנוע, ככל האפשר, את העיון בפרטים שפורסמו באתר האינטרנט של המשרד בתום תקופת הפרסום, ובלבד שיש אמצעים מקובלים למניעת העיון כאמור. (ו) השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה. |
| 58. |
| 61. "(ה) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), אדם רשאי לעסוק בביצוע עבודת חשמל בהתאם להוראות התוספת הראשונה בחוק הסדרת העיסוק בעבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר, התשפ"ה-2025, במסגרת עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר, אם יש בידו רישיון לביצוע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר לפי החוק האמור." |
| 62. בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת הראשונה, בפרט 21, בסופו יבוא: "(31) חוק הסדרת העיסוק בעבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר, התשפ"ה-2025". |
| 63. (א) תחילתו של חוק זה, למעט פרק ו' - (1) לעניין ביצוע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר הפועלת באמצעות קרר דליק המנוי בתוספת הרביעית, ובלבד שהשימוש בו הותר על פי כל דין - שלושה חודשים מיום פרסומו או מועד כניסתן לתוקף של תקנות לפי סעיף 59, לפי המאוחר (להלן - יום התחילה); השר, לאחר התייעצות עם השר להגנת הסביבה, רשאי לשנות, בצו, את התוספת הרביעית; (2) לעניין ביצוע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר הפועלת באמצעות קרר שאינו כאמור בפסקה (1) - 18 חודשים מיום התחילה. (ב) תחילתו של פרק ו' 18 חודשים מיום התחילה או במועד כניסתן לתוקף של תקנות לפי סעיף 46, לפי המאוחר. (סעיף 2, ההגדרה "עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר" וסעיף 3) ייחוד פעולות בתוספת זו - 1. רישיון דרגה 1; (1) בדיקת כמות הקרר המותרת בתוך מערכת הקירור או מיזוג האוויר, לשם התאמת המערכת לחלל המקורר או הממוזג, תוך התחשבות בסף הדליקות המותרת; (2) חיבור צנרת הקרר ומוליכי החשמל וחיבורם ליחידות הפנימיות והיחידות החיצוניות של מערכת הקירור או מיזוג האוויר; (3) בדיקת שלמות, אטימות, ניקיון הפנים ועמידות בלחץ של צנרת הקרר לאחר התקנתה; (4) תליית יחידה פנימית ויחידה חיצונית של מערכת הקירור או מיזוג האוויר, ובכלל זה תליית יחידה חיצונית על גבי תושבת ייעודית; (5) מילוי קררים וריקון קררים, ביצוע ואקום, החלפה או הוספת שמן, מיחזור קררים, השבת קררים ושחרור קררים; (6) התקנה, חיבור או בדיקת תקינות של כל רכיבי מערכת הולכת הקרר המכניים והחשמליים ורכיבי הבקרה וצנרת הקרר, למעט מדידת צריכה אנרגטית; (7) הרצת מערכת קירור ומיזוג אוויר; (8) הלחמת צנרת או לחיצתה; (9) חיבור צנרת הולכת קרר ואביזריה; (10) שטיפת מערכת הקרר; (11) חיבור אביזרי פיקוד ובקרה אינטגרליים בלבד למערכת קירור או מיזוג אוויר, למעט מדידת צריכה אנרגטית; (12) ביצוע עבודת חשמל במערכת החשמל של מערכת קירור או מיזוג אוויר אינטרגרלית בלבד; 2. רישיון דרגה 2; (1) כלל עבודות ההתקנה המפורטות בטור זה לעניין רישיון דרגה 1; 3. רישיון דרגה 3; (1) כלל עבודות ההתקנה המפורטות בטור זה לעניין רישיון דרגה 1; 1. רישיון דרגה 1; (1) ריקון קרר, מיחזור, מילוי או השבה; (2) מדידת לחצים, זרמים, מתחים, התנגדויות וטמפרטורות של רכיבים וצנרת של מעגל הקרר במערכת קירור או מיזוג אוויר; (3) בדיקה, החלפה, שינוי, פירוק, תיקון רכיבים מכניים וחשמליים במערכת קירור או מיזוג אוויר; (4) בדיקה או תיקון של נזילות קרר; (5) הלחמה, לחיצה או חיבור של צנרת הולכת קרר; (6) שטיפת מערכת הקרר; (7) בדיקה, החלפה, שינוי, פירוק או תיקון אביזרים המחוברים לצנרת הקרר; (8) בדיקה, תיקון או טיפול במערכת קירור או מיזוג אוויר מסוג צ'ילר, לרבות בדיקה וטיפול במשאבת מים וביחידת מפוח נחשון, למעט מדידת צריכה אנרגטית; (9) בדיקה, החלפה, שינוי, פירוק, תיקון או טיפול במערכת הקירור בחדרי קירור והקפאה; (10) בדיקה או חיבור חשמלי של מנוע במדף ממונע במערכת קירור או מיזוג אוויר; (11) בדיקה, החלפה, שינוי, פירוק, תיקון או טיפול במערכת אדם לכוד; (12) בדיקה, החלפה, שינוי, פירוק, תיקון או טיפול במעבה או במאייד; (13) הגדרת הגנות לתפעול תקין של מערכת קירור או מיזוג אוויר מסוג צ'ילר; (14) ביצוע עבודת חשמל במערכת החשמל של מערכת קירור או מיזוג אוויר אינטרגרלית בלבד; 2. רישיון דרגה 2; (1) כלל עבודות התחזוקה המפורטות בטור זה לעניין רישיון דרגה 1; 3. רישיון דרגה 3; (1) כלל עבודות התחזוקה המפורטות בטור זה לעניין רישיון דרגה 1; (2) בדיקה, החלפה, שינוי, פירוק, תיקון או טיפול במערכת קרר וברכיביו החשמליים והמכניים; (3) הוספה או החלפה של שמן במערכת קירור או מיזוג אוויר; (סעיף 6(א)(4))
(סעיף 41) הפרות (1) עוסק שביצע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר בלי שיש בידו רישיון כלל, בניגוד להוראות סעיף 3(א) - 20,000 ש"ח ליחיד; (2) ביצע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר בלי שיש בידו רישיון מהסוג המתאים לביצוע פעולה באותה מערכת, בניגוד להוראות סעיף 3(א) - 10,000 ש"ח ליחיד; (3) פרסם עצמו כבעל רישיון בלי שיש בידו רישיון או פרסם עצמו כבעל רישיון מסוג מסוים בלי שיש בידו רישיון מאותו סוג, בניגוד להוראות סעיף 4 - 5,000 ש"ח ליחיד; 10,000 ש"ח לתאגיד; (4) בעל רישיון שביצע התקנה של מערכת קירור או מיזוג אוויר בלי לבצע בדיקת אטימות לצנרת חומר הקירור בהתאם להוראות הקבועות בפרק הבדיקות בתקן ישראלי ת"י 994 חלק 4 - מזגני אוויר: התקנה, בניגוד להוראת סעיף 13 - 20,000 ש"ח ליחיד; (5) מפעיל שהפעיל אדם אחר בביצוע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר בלי שיש בידי אותו אדם רישיון כלל, בניגוד להוראות סעיף 18(א) - 20,000 ש"ח ליחיד; 40,000 ש"ח לתאגיד; (6) מפעיל שהפעיל אדם אחר בביצוע עבודה במערכת קירור או מיזוג אוויר בלי שיש בידי אותו אדם רישיון מהסוג המתאים לביצוע עבודה באותה מערכת, בניגוד להוראות סעיף 18(א) - 10,000 ש"ח ליחיד; 20,000 ש"ח לתאגיד; (7) לא מסר מסמך לפי דרישת מפקח שניתנה לפי סעיף 31(2) - 3,000 ש"ח ליחיד; 6,000 ש"ח לתאגיד; (סעיף 63(א)) סוגי גזים דליקים2
|