Microsoft Word - ØÙÕØê êçàÕê á×è ÞéàÙ ÜäèáÕÝ תזכיר טיוטת תקנות משק הגז הטבעי (מתן שירותי הולכה לצורך ייצוא גז טבעי בסחר משני מישראל), תשפ"ה-2025

טיוטת תקנות

א.  שם התקנות המוצעות

תקנות משק הגז הטבעי (מתן שירותי הולכה לצורך ייצוא גז טבעי בסחר משני מישראל), תשפ"ה-2025

ב.  מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן מטרת תקנות אלה היא לאפשר ייצוא גז טבעי במסגרת הסחר המשני ולקבוע לבעל רישיון ההולכה את התנאים שבמסגרתם יהיה עליו לתת שירותי הולכה לייצוא במסגרת הסחר המשני.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


טיוטת תקנות מטעם משרד האנרגיה והתשתיות:

טיוטת תקנות משק הגז הטבעי (מתן שירותי הולכה לצורך ייצוא גז טבעי בסחר משני מישראל),

תשפ"ה-2025

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 35, 67(א) ו-105 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב- 2002 (להלן - החוק), אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

 

 

בתקנות אלה -

.1

הגדרות

"בעל רישיון הולכה" - מי שקיבל רישיון להקמה ולהפעלה של מערכת הולכה לפי סעיף 11(א) לחוק;

 

 

"זירת סחר" - מערכת ממוחשבת המשמשת לסחר בגז טבעי, כמשמעותה בתקנה 5 ;

 

 

"יום גז" - יום המתחיל בשעה 06:00 ומסתיים בשעה 06:00 למחרת;

 

 

"כמות יומית" - המנה המתקבלת מחלוקת הכמות השנתית המותרת לייצוא ב - 365;

 

 

"כמות שנתית המותרת לייצוא" - כמשמעותה בתקנה 3 (א);

 

 

"משק ישראלי" - צרכנים במשק המקומי הצורכים גז טבעי ממערכת ההולכה או מרשת החלוקה;

 

 

"סחר משני לצורך ייצוא" - מכירת גז טבעי בין צרכן מקומי במשק הישראלי לבין גורם במדינה שכנה שיוזרם דרך מערכת ההולכה;

 

 

"עסקה לאספקה בתוך יום הגז" - עסקה למכירת גז טבעי שבוצעה במהלך יום גז ומועד האספקה הקבוע בה הוא לאותו יום גז;

 

 

"עסקה לאספקה ביום הגז העוקב" - עסקה למכירת גז טבעי שבוצעה במהלך יום גז ומועד האספקה הקבוע בה הוא ליום הגז הבא;

 

 

"צרכן" - מי שרוכש שירותים מבעל רישיון הולכה ובלבד שאינו אחד מאלה:

 

 

ספק או תאגיד שהוא אחד מבעלי זכויות בו;

(א)

 

 

בעל רישיון הולכה;

(ב)

 

 

בעל רישיון חלוקה;

(ג)

 

 

 

תאגיד שאחד מהמפורטים בסעיפים קטנים (א) - (ג) הוא בעל זיקה אליו.

(ד)

 

 

בעל רישיון ההולכה יספק שירותי הולכה לפי תקנות אלה לצרכן המבקש להזרים גז טבעי במערכת ההולכה אל נקודת החיבור עם מערכת הולכה של מדינה שכנה.

.2

מתן שירותי הולכה לסחר משני לצורך ייצוא

(א) כלל כמות הגז הטבעי השנתית המותרת לייצוא בשנה קלנדרית לפי תקנות אלה לא תעלה על שלושה אחוזים מסך כמות הגז הטבעי שנצרכה על ידי כלל צרכני המשק הישראלי בשנה הקלנדרית החולפת.

.3

כמויות גז טבעי מהמשק הישראלי המותרות לייצוא לפי תקנות אלה

(ב) בתום שנתיים מכניסת תקנות אלו לתוקף, כמות הגז הטבעי המותרת לייצוא לפי תקנות אלה בכל רבעון קלנדרי לא תעלה על פי 3 מכמות הגז הטבעי שנמכרה למשק הישראלי ברבעון הקלנדרי המקביל דרך זירות סחר כאמור בתקנות 4 עד 6 אשתקד.

 

 

(ג) כלל כמות הגז הטבעי המותרת לייצוא ביום גז מסוים לא תעלה על 200% מהכמות היומית או על כמות השווה ל-100,000 mmBTU, לפי הגבוהה מביניהן.

 

 

(ד) נמכרה כל הכמות השנתית המותרת לייצוא לפי סעיף קטן (א), הכמות המותרת ליצוא ברבעון קלנדרי לפי סעיף קטן (ב) או הכמות המותרת לייצוא ביום גז מסוים לפי סעיף קטן (ג), לא יאפשר בעל רישיון ההולכה לייצא כמות נוספת של גז טבעי לפי תקנות אלה באותה השנה, אותו הרבעון או אותו יום גז, לפי העניין.

 

 

(א) מכירת גז טבעי בסחר משני לייצוא תתבצע באמצעות זירת סחר.

.4

אופן המכירה של גז טבעי בסחר משני לייצוא

(ב) מכירת הגז הטבעי לפי תקנה(א) תתבצע באחת מדרכים אלה:

 

 

(1) באמצעות עסקה לאספקת גז טבעי באותו יום הגז;

 

 

 

(2) באמצעות עסקה לאספקת גז טבעי ביום הגז העוקב.

 

 

 

זירת סחר לעניין תקנות אלה תופעל באמצעות מערכת המתקיימים בה כל אלה:

.5

זירת סחר

(א) מערכת ממוחשבת לסחר בגז טבעי;

 

 

 

 

(ב) המערכת תהיה פתוחה למסחר לכל הפחות בכל יום מימי השבוע, בשעות קבועות למעט כל אלה: יום שישי, יום מנוחה כמשמעותו בסעיף 18א(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948, וערב יום מנוחה כאמור, חול המועד ויום שבתון שנקבע בחיקוק;

 

 

 

(ג) המערכת תספק שירות אחיד לכל המשתמשים בה;

 

 

 

(ד) המערכת תאפשר ביצוע עסקאות לפי תקנה 4(ב);

 

 

 

(ה) המערכת תהיה פתוחה למסחר, ללא אפליה, לכל גורם שיבקש זאת ואשר חתום על הסכם למתן שירותי הולכה עם בעל רישיון ההולכה;

 

 

 

(ו) המערכת תבטיח כי העסקאות יבוצעו באופן אנונימי למוכר ולרוכש לכל הפחות עד לשלב השלמת העסקה;

 

 

 

(ז) המערכת תחשוף לכלל המשתמשים בה את כל הצעות הקנייה והמכירה באופן ששומר על אנונימיות המוכר והרוכש;

 

 

 

(ח) פרטי העסקאות המבוצעות במערכת, לרבות כמויות הגז הטבעי בעסקה, זהות הרוכש והמוכר ולמעט מחיר העסקה, מועברות לבעל רישיון ההולכה בפרק זמן שייקבע על ידי בעל רישיון ההולכה ובלבד שלא יעלה על שעתיים;

 

 

 

(ט) פרטי העסקאות, לרבות המחיר והכמות בכל עסקה תוך התייחסות להיקף הגז הטבעי שמכר כל מוכר ורכש כל רוכש באופן ששומר על אנונימיות המוכר והרוכש, יועברו לרשות הגז הטבעי באופן מרוכז אחת לחודש;

 

 

 

(י) מפעיל זירת הסחר אינו בעל זיקה לספק;

 

 

 

(יא) מפעיל זירת הסחר יפרסם לציבור כל העת וזמן סביר מראש לפני כל שינוי את כל אלה:

 

 

 

(1) גובה העמלות בגין השירותים המסופקים וכל שינוי בהם;

 

 

 

 

(2) חיובים נוספים שנגבים ממשתמשי זירת הסחר וכל שינוי בהם.

 

 

 

 

 

(א) המנהל יפרסם באתר האינטרנט של רשות הגז הטבעי רשימה של מפעילי זירות הסחר שקיבלו אישור כי התנאים האמורים בתקנת משנה 5(א) מתקיימים;

.6

פרסום זירות סחר באתר האינטרנט של רשות הגז הטבעי

(ב) מפעיל זירת סחר המבקש להיכלל ברשימה המפורסמת באתר כאמור בתקנת משנה (א) יהיה רשאי להגיש למנהל בקשה לקבל אישור בדבר עמידתו בתנאים האמורים בתקנת משנה 5(א); אישור כאמור יינתן לתקופה שיקבע המנהל.

 

 

(א) בעל רישיון ההולכה יגיש למנהל דיווח, מידי חודש ולא יאוחר מהיום העשירי לתחילתו של אותו חודש, או בכל מועד אחר שיאשר המנהל לבקשת בעל רישיון הולכה, בגין כמויות הגז הטבעי שנמכרו לייצוא לפי תקנות אלה על ידי הצרכנים במשק הישראלי בכל יום גז של החודש הקודם למועד הדיווח.

.7

חובת דיווח למנהל

(ב) נמכרו תשעים וחמישה אחוזים מסך הכמות השנתית המותרת לייצוא - בעל רישיון ההולכה ידווח על כך לאלתר למנהל.

 

 

בעל רישיון ההולכה לא יגבה מצרכן כל תשלום נוסף בגין מתן שירותי הולכה לפי תקנות אלה וכן לא יגבה כל תשלום אחר בנוגע לשירותים הניתנים לפי תקנות אלה, אלא אם קבעה המועצה אחרת בהתאם לסמכותה לפי סעיף 36 לחוק.

.8

איסור גביית תעריף נוסף

רשות הגז הטבעי תפרסם באתר האינטרנט שלה בתחילתה של כל שנה קלנדרית, את כל אלה:

.9

פרסום

כמות הגז הטבעי השנתית שנמכרה למשק הישראלי בשנה החולפת;

(1)

 

 

כמות הגז הטבעי שיוצאה מהמשק הישראלי לפי תקנות אלה בשנה החולפת;

(2)

 

 

הכמות השנתית, הרבעונית והיומית המותרת לייצוא לאותה השנה לפי תקנות אלה.

(3)

 

 

(א) בעל רישיון ההולכה יפרסם באתר האינטרנט שלו את כל אלה, במועדים המפורטים לצידם:

 

 

הכמות שנותרה לייצוא ברמה שנתית - בתחילתו של כל חודש ולא יאוחר מהיום החמישי של אותו החודש;

(1)

 

 

השלמת מכירה של תשעים וחמישה אחוזים מהכמות השנתית המותרת לייצוא - בהקדם האפשרי;

(2)

 

 


הפסקת אפשרות מכירת גז טבעי לייצוא בהתאם לתקנה 3(ג), 10 ו-11 - בהקדם האפשרי.

(3)

 

 

על אף האמור בתקנות 2 ו-3, הכריז השר על שעת חירום במשק הגז הטבעי לפי סעיף 91 לחוק, בעל רישיון ההולכה לא יאפשר הזרמת גז טבעי לצרכי ייצוא לפי תקנות אלה בתקופת תוקפה של ההכרזה האמורה.

.10

אי תחולה בשעת חירום במשק הגז הטבעי

ככל שקיים חשש לפגיעה באספקת הגז הסדירה למשק המקומי, יהיה רשאי המנהל להורות, בכל עת, על הפסקת הזרמת הגז הטבעי לצרכי ייצוא לפי תקנות אלה.

.11

הפסקת הזרמת גז לצרכי ייצוא בשל ירידה בכמות הגז למשק הישראלי

 

__ ב________ התשפ"ה (____ ב_______ 2025)

(חמ_____ -3)

אלי כהן שר האנרגיה והתשתיות


דברי הסבר

בהתאם לסמכות שר האנרגיה והתשתיות לפי סעיף 35 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב- 2002 (להלן - החוק) מוצע להתקין תקנות הקובעות הוראות בעניין מתן שירותי הולכה לצורך ייצוא גז טבעי מישראל במסגרת הסחר המשני בגז טבעי.

תקנה 1 בתקנה זו מוצע לקבוע הגדרות למונחים שנעשה בהם שימוש בתקנות. להגדרה "בעל רישיון הולכה" - מוצע להגדיר "בעל רישיון הולכה" כמי שקיבל רישיון להקמה ולהפעלה של מערכת הולכה לפי סעיף 11(א) לחוק;

להגדרה "זירת סחר" - מוצע להגדיר "זירת סחר" כמערכת ממוחשבת המשמשת לסחר בגז טבעי כמשמעותה בתקנה 5 ;

להגדרה "יום גז" - מוצע להגדיר "יום גז" כיום המתחיל בשעה 06:00 ומסתיים בשעה 06:00 למחרת; להגדרה "כמות יומית" - מוצע להגדיר "כמות יומית" כמנה המתקבלת מחלוקת הכמות השנתית המותרת לייצוא ב - 365;

להגדרה "כמות שנתית המותרת לייצוא" - מוצע להגדיר "כמות שנתית המותרת לייצוא" כמשמעותה בתקנה 3 (א);

להגדרה "משק ישראלי" - מוצע להגדיר "משק ישראלי" ככלל צרכני הגז הטבעי בישראל, שהם למעשה צרכני המשק המקומי, הצורכים גז טבעי ממערכת ההולכה או מרשת החלוקה; להגדרה "סחר משני לצורך ייצוא" - מוצע להגדיר "סחר משני לצורך ייצוא" כמכירת גז טבעי בין צרכן מקומי במשק הישראלי לבין גורם במדינה שכנה כאשר הגז שיימכר יוזרם דרך מערכת ההולכה; להגדרה "עסקה לאספקה בתוך יום הגז" - מוצע להגדיר "עסקה לאספקה בתוך יום הגז" כעסקה למכירת גז טבעי שבוצעה במהלך יום גז כאשר מועד האספקה הקבוע בה הוא לאותו יום גז; להגדרה "עסקה לאספקה ביום הגז העוקב" - מוצע להגדיר "עסקה לאספקה ביום הגז העוקב" כעסקה למכירת גז טבעי שבוצעה במהלך יום גז כאשר מועד האספקה הקבוע בה הוא ליום הגז הבא; להגדרה "צרכן" - מוצע להגדיר "צרכן" כמי שרוכש שירותים מבעל רישיון הולכה ובלבד שאינו אחד מאלה: ספק או תאגיד שהוא בעל הזכויות בו; (ב) בעל רישיון הולכה; (ג) בעל רישיון חלוקה; (ד) תאגיד שאחד מהמפורטים בסעיפים קטנים (א) - (ג) הוא בעל זיקה אליו.

תקנה 2 בתקנה זו מוצע לקבוע כי על בעל רישיון ההולכה לספק לצרכן שירותי הולכה לנקודות החיבור של מערכת ההולכה עם מערכת הולכה במדינה שכנה, זאת על מנת לאפשר ייצוא גז טבעי באמצעות סחר משני לפי תקנות אלו.

תקנה 3 בתקנה זו מוצע לקבוע מגבלות על הכמות השנתית, הרבעונית והיומית המותרת לייצוא דרך הסחר המשני, של כלל הצרכנים במשק הישראלי. כמויות אלו נדרשות לשם קידום זירת הסחר המשני. מוצע כי הכמות השנתית המותרת לייצוא דרך הסחר המשני תוגבל ל-3% מסך הכמות שנמכרה במשק הישראלי בשנה הקלנדרית הקודמת. כך למשל, אם בשנת מסוימת נמכרו למשק הישראלי 14 BCM, בשנה הבאה יהיה ניתן יהיה לייצא באמצעות סחר משני כמות מצטברת של עד 0.42 BCM. בנוסף, מוצע לקבוע שלאחר שנתיים מכניסת התקנות לתוקף, היקף הייצוא בסחר המשני ברבעון נתון יוגבל לפי 3 מהיקף הגז הטבעי שנמכר למשק הישראלי דרך זירות סחר. כך למשל, אם ברבעון נתון היקף הגז הטבעי שנמכר דרך זירות הסחר למשק הישראלי עמדה על 0.5 מיליון mmBTU היקף הגז הטבעי שניתן יהיה לייצא ברבעון המקביל בשנה העוקבת יעמוד 1.5 מיליון mmBTU.

כמו כן, מוצע לקבוע כי הכמות היומית המותרת לייצוא דרך זירות הסחר תוגבל ל-200% מהכמות שמתקבלת על-ידי חלוקת הכמות השנתית המותרת לייצוא ב-365 או לכמות של 100,000 mmBTU, לפי הגבוהה מביניהן. כמות זו תאפשר לייצא את כל הכמות השנתית המותרת בפיזור העסקאות על פני השנה ובנוסף תצמצם אפשרות של פגיעה בצרכנים במשק הישראלי. מוצע לקבוע כי הכמות היומית המותרת לייצוא באמצעות סחר משני יכולה להיות גם כמות מירבית של 100,000 mmBTU לפי הכמות הגבוהה מביניהן על מנת למנוע מצב שהכמות היומית תאפשר ייצוא מוגבל.

מובהר, כי במידה ונמכרה כל הכמות המותרת, לפי כל אחת החלופות שתוארו לעיל, בעל רישיון הולכה לא יאפשר לייצא כמות נוספת של גז טבעי לפי תקנות אלו בתקופה הרלבנטית. כך, לדוגמה, ככל שנמכרה כל הכמות השנתית המותרת לייצוא דרך הסחר המשני, לא יתאפשר לייצא כמות נוספת של גז טבעי באותה השנה, אף אם לא נמכרה כל הכמות המותרת באופן יומי או רבעוני.

תקנה 4 מוצע לקבוע כי כל עסקה למכירת גז טבעי בסחר משני תתבצע באמצעות זירת סחר וזאת על מנת שהעסקאות למכירת גז טבעי בסחר משני יתבצעו באמצעות פלטפורמה שוויונית המעניקה שקיפות מירבית לכל מי שמבקש להשתמש בה ולבצע עסקאות באמצעותה. בנוסף, ככל שיתבצעו יותר עסקאות בזירת הסחר כך תגדל הנזילות וכתוצאה מכך, האפשרויות של הצרכנים למכור ולרכוש גז בסחר משני יגדלו. עוד מוצע לקבוע כי המכירה בסחר משני תתבצע בשני אופנים כאשר בשניהם מדובר על עסקאות קצרות טווח: הראשונה - עסקה לאספקת גז טבעי שתתבצע עוד באותו היום; השנייה - עסקה שתתבצע ביום העוקב ליום העסקה.

תקנה 5 על מנת להבטיח שזירת הסחר תקיים את עקרונות השוויוניות, השקיפות, האנונימיות ותנאים מיטביים לקיומו של מסחר בגז טבעי בין צרכנים מוצע לקבוע תנאים שעל כל מערכת סחר משני לקיים. כך מוצע לקבוע כי המערכת תהיה מערכת ממוחשבת, תהיה פתוחה למסחר לכל הפחות בכל ימי עסקים, תספק שירות אחיד לכל המשתמשים בה, תאפשר ביצוע עסקאות קצרות טווח כמפורט בתקנה 4, תהיה פתוחה למסחר ללא אפליה ולכל גורם שחתום על הסכם הולכה עם בעל רישיון הולכה ויבקש לבצע עסקאות באמצעותה, תבטיח אנונימיות למוכר ולקונה לפחות עד לשלב השלמת העסקה, תחשוף את כל הצעות הקניה והמכירה תוך שמירה על האנונימיות ועוד.

כמו כן, על מפעיל זירת הסחר להעביר את פרטי העסקאות לרבות המחיר והכמות של כל עסקה לרשות הגז הטבעי וזאת על מנת שיתבצע מעקב אחר פעילות הזירה ללא פגיעה באנונימיות של רוכשים והמוכרים וכך ניתן יהיה לבחון את ההשפעה של ייצוא בסחר המשני על פעילות הסחר המשני בגז טבעי.

תקנה 6 מוצע כי לאור הראשוניות של התחום המנהל יפרסם רשימת מפעילי זירות סחר וזאת על מנת ליתן מענה לציבור טרם השתתפותו בהליך ראשוני זה. מפעיל זירת סחר המעוניין להירשם באתר האינטרנט של רשות הגז הטבעי יפנה למנהל רשות הגז הטבעי על מנת לקבל אישור לפיו הוא עומד בתנאי הוראות תקנה 5. המנהל יהיה רשאי לקבוע כי אישור כאמור תקף לתקופה מסוימת. מדובר באישור שאינו אישור חובה אלא אישור שניתן לצורך התכלית האמורה לעיל.

תקנה 7 בתקנה זו מוצע לקבוע כי בעל רישיון ההולכה ידווח למנהל רשות הגז הטבעי מדי חודש ולא יאוחר מהיום העשירי של החודש העוקב, או בכל מועד אחר שיאשר המנהל לבקשת בעל רישיון הולכה על הכמויות שנמכרו לייצוא לפי תקנות אלה. בנוסף, מוצע לקבוע כי על בעלי רישיון ההולכה לדווח לאלתר על מכירה של 95% מסך הכמות השנתית המותרת לייצוא. זאת על-מנת שהמנהל יוכל לבצע מעקב ובקרה על הכמויות שמופנות לייצוא באמצעות הסחר המשני לפי תקנות אלה ולוודא עמידה במגבלות הקבועות בהן.

תקנה 8 בתקנה זו מוצע לקבוע כי בעל רישיון ההולכה לא יגבה תשלום נוסף עבור הולכת הגז הטבעי לייצוא דרך הסחר המשני מעבר לתשלום עבור שירותי הולכת הגז הטבעי. כמו-כן, בעל רישיון ההולכה לא יגבה כל תשלום עבור שירותים הניתנים מכוח תקנות אלה. כל זאת, כל עוד המועצה לענייני משק הגז הטבעי לא קבעה אחרת בהתאם לסמכותה לפי סעיף 36 לחוק.

תקנה 9 לשם הנגשת המידע לציבור ובפרט לצרכנים המעוניינים למכור גז טבעי לייצוא במסגרת הסחר המשני ולשם השמירה על השקיפות, מוצע לקבוע מה הם הנתונים הרלוונטיים שיפרסמו רשות הגז הטבעי ובעל רישיון ההולכה לציבור לפי תקנות אלה וכן באילו מועדים יש לפרסמם.

תקנה 10 מוצע לקבוע כי אם הוכרזה שעת חירום במשק הגז הטבעי לא יאפשר בעל רישיון ההולכה, מכניסת ההכרזה לתוקף ועד לסיומה, מכירה של גז טבעי לייצוא דרך הסחר המשני. זאת על מנת להבטיח שכמויות הגז הטבעי ישמשו את המשק הישראלי בתקופה זו.

תקנה 11 מוצע לקבוע כי ככל שיתעורר חשש לפגיעה באספקת הגז הסדירה למשק המקומי, מנהל רשות הגז הטבעי יהיה רשאי להורות על הפסקת הייצוא דרך הסחר המשני. זאת, על למנת להבטיח כי במקרים כאמור כמויות הגז הטבעי הקיימות באותה העת ישמשו את המשק הישראלי.