תזכיר טיוטת תקנות הירושה (תיקון), התשפ"ה-2025

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 3

טיוטת תקנות הירושה (תיקון מס' ), התשפ"ה- 2025. 3

1.  תיקון תקנה 1. 3

2.  תיקון תקנה 14. 3

3.  תיקון תקנה 40. 3

4.  תיקון תקנה 54. 3

5.  תיקון התוספת הראשונה. 3

דברי הסבר. 4


 

 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הירושה (תיקון), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

התיקון המוצע לתקנות כולל מספר שינויים לתקנות הירושה, התשנ"ח-1998 (להלן – התקנות):

 

התיקון המוצע לתקנות נדרש בעקבות פסק דין של בית המשפט המחוזי אשר פירש את התקנות באופן שאינו מתיר לציין את עובדת היותו של אחד היורשים נפקד. תקנה 24(א) לתקנות קובעת כי צו ירושה ייערך לפי טופס 4 וצו קיום צוואה לפי טופס 5 שבתוספת לתקנות. וכן תקנה 14(א) לתקנות קובעת כי בקשת צו ירושה או צו קיום או בקשת שניהם כאחד תהיה ערוכה לפי טופס 1 או 2 או באופן מקוון לפי הוראות תקנת משנה (ד). בטפסים שבתוספת נקבע כי "יש לציין לצד שמו של היורש האם הוא קטין, אדם שמונה לו אפוטרופוס, ממנה בייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף או נעדר", ללא אזכור של המונח "נפקד".

בעניין גית אבו סלאח נ' האפוטרופוס הכללי והאפוטרופוס לנכסי נפקדים,[1] עלתה בין היתר השאלה האם ניתן לציין נפקדות בצו הירושה. שכן, לפי חוק נכסי נפקדים תש"י-1950,[2] סעיפים 4(א)(1) ו-4(א)(2) "הקניית נכסי נפקדים לאפוטרופוס", משאדם עונה להגדרת "נפקד" בסעיף 1 לחוק, נכסיו מוקנים לאפוטרופוס לנכסי נפקדים והוא יורש הנכסים. שכן, כל זכות שהייתה לנפקד בנכס עוברת מאליה לאפוטרופוס בשעת הקניית הנכס, יד האפוטרופוס כיד בעל הנכס. בעניין זה בית המשפט המחוזי פסק, כאמור בניגוד לעמדת המדינה, שמכיוון שתקנות הירושה לא מתייחסות למונח "נפקד", אלא רק למונח "נעדר", לא ניתן לציין בצו שיורש הוא "נפקד", אלא רק כי הוא נעדר.

"נעדר" כהגדרתו בתקנות הירושה, תשנ"ח- 1998: "אדם שזהותו או מקום הימצאו אינם ידועים או אדם הנמצא מחוץ לגבולות ישראל ומחמת התנאים השוררים במקום הימצאו, ואשר עליהם אין לו שליטה, אין הוא מסוגל לטפל בעניניו". קביעה זו שלפיה אדם הוא "נפקד" אך נרשם "כנעדר" מעוררת קושי, משום שהדבר אינו מדויק עובדתית ומשפטית ותכליתם של צווי הירושה וצווי קיום צוואה היא לשקף בצורה מדויקת עד כמה שאפשר את המצב העובדתי. נסביר כי אין חפיפה וזהות בין המונח "נפקד" ל"נעדר", ונפקד יכול להיות גם מי שזהותו ומקום הימצאו ידועים אולם הוא עדיין ייחשב נפקד.

עד לפסק הדין בעניין ג'ית הנ"ל, הפרקטיקה המקובלת לציין יורשים נפקדים בצו ירושה או בצו קיום צוואה הייתה נהוגה שנים רבות גם אם אין על כך הסמכה מפורשת בחוק הירושה או בתקנות הירושה. כמו גם, פרקטיקות נוספות המתקיימות כיום, כתיבת הערה בצו כאשר ישנו יורש שהוצא לו צו פתיחת הליכים בהליך חדלות פירעון ונכסיו מוקנים לנאמן, או הערה על יורשים שהסתלקו מחלקיהם מהעיזבון, למרות שאין על כך הוראה בתקנות.

עניינו העיקרי של תיקון תקנות אלו הוא עיגון הנוהג שקדם לעניין ג'ית שלפיו נכללה בצווי הירושה הערה בדבר עובדת היותו של אדם נפקד. הצורך בציון המונח המדויק נועד למנוע הטעיה של גורמים שעלולים להסתמך על הצו שאינו משקף את המצב המשפטי המדויק. כפועל יוצא, מוצע לתקן בכל מקום שבו יש התייחסות ל"נעדר" ולהוסיף גם "נפקד".

 

עוד מוצע להוסיף בטפסים 4-6 "כל עניין אחר שנוגע ליורש וליישום הצו", זאת כדי לתת תוקף לנוהג של רשמי הירושה לכלול הערות נוספות בצו ולא רק את עניין היותו של אחד היורשים נפקד. וזאת על מנת לשקף בצורה מדויקת את הזכויות בעיזבון, כמו הערות בדבר יורש חדל פירעון וחליפו של זוכה על פי צוואה (ס' 49).

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות הירושה (תיקון מס' ), התשפ"ה- 2025

בתוקף סמכותי לפי סעיף 160 לחוק הירושה, התשכ"ה-1965[3] אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות הירושה, התשנ"ח-1998[4] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 –

 

 

(1)  

אחרי ההגדרה "נעדר", יבוא –

 

 

 

""נפקד"– כהגדרתו בחוק נכסי נפקדים, תש"י- 1950[5]".

תיקון תקנה 14

2.  

בתקנה 14 לתקנות העיקריות –

 

 

(1)  

בתקנת משנה (א), אחרי "ממנה בייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף" יבוא "נפקד".

תיקון תקנה 40

3.  

בתקנה 40 לתקנות העיקריות –

 

 

(1)  

בתקנת משנה (ב), בפסקה (2), אחרי "נעדר" יבוא "נפקד,".

תיקון תקנה 54

4.  

בתקנה 54 לתקנות העיקריות –

 

 

(1)  

בתקנת משנה (א1), בפסקה (4), פסקת משנה (א) אחרי "נעדר" יבוא "נפקד,".

תיקון התוספת הראשונה

5.  

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות –

 

 

 

(א)   בטפסים 1 ו-2, אחרי "ממנה בייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף" יבוא "נפקד";

(ב) בטפסים 4 ו-6, במקום "או נעדר" יבוא "נעדר, נפקד ורשאי הוא לציין כל עניין אחר שנוגע ליורש וליישום הצו"

(ג)  בטופס 5, בתחתית הטופס יבוא "יש לציין לגבי זוכה שמצוין בצוואה אם הוא קטין, אדם שמונה לו אפוטרופוס, ממנה בייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף, נעדר, נפקד ורשאי הוא לציין כל עניין אחר שנוגע ליורש וליישום הצו".

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 2874 – 3 – ת1)

___________

יריב לוין

שר המשפטים

דברי הסבר

 

תיקון תקנה 1

מוצע לבצע התאמות נדרשות בהגדרות, בהתאם להוספת המונח "נפקד" לתקנות הירושה. על כן, יש להפנות את הגדרת המונח "נפקד" לחוק נכסי נפקדים, תש"י- 1950.

 

תיקון תקנה 14

מוצע לתקן את תקנת משנה (א), ולהוסיף את המונח "נפקד", זאת בכדי לחייב את המבקש לציין את עובדת הנפקדות עוד משלב הבקשה, תוך קידום שקיפות הגינות ויעלות. כמו כן, יש לדייק את המצב העובדתי הקיים גם בטפסי הבקשה.

 

תיקון תקנה 40

מוצע לתקן את תקנת משנה (ב), פסקה (2), כי בבקשה למתן הוראות מבית המשפט חובה לציין בגוף הבקשה את המצב העובדתי הקיים. דהיינו, קטין, אדם שהאפוטרופוס הכללי מנהל את רכושו, נעדר, אדם שמונה לו אפוטרופוס או ממנה בייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף וכן נפקד בהתאם לתיקון התקנות הנ"ל. זאת משום שאין זהות וחפיפה בין המונח נעדר ונפקד כאמור.

 

תיקון תקנה 54

בתקנה 54, על פי תקנת משנה (א), יש להמציא לבא בכוח היועצת המשפטית לממשלה במשרד האפוטרופוס הכללי שבאזור פעולתו של הרשם לענייני ירושה המוסמך, העתק מבקשות שונות בענייני ירושה המוגשות לבית המשפט, לבית הדין הדתי או לרשם לענייני ירושה.

על כן, בתקנת משנה (א1), בפסקה (4), פסקת משנה (א), מוצע להוסיף את הנעדר לרשימת היורשים המיוחדים, שבעניינם יש להעביר העתק מבקשות או תובענות המוגשות לרשם לענייני ירושה לבחינת בא כוח היועצת המשפטית לממשלה.

 

תיקון התוספת הראשונה

מוצע לתקן את טפסים 1 ו-2 וכן את טפסים 4 ו- 6 שבתוספת הראשונה לתקנות בהתאם לנכתב לעיל, ולהוסיף את המונח נפקד בכל אחד מהם.

מוצע לאפשר לכתוב בטופס 5 בעניין נוסח צו קיום צוואה לגבי זוכה אם הוא קטין, אדם שמונה לו אפוטרופוס, ממנה בייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף, נעדר, נפקד, בדומה לצו ירושה ובהתאם לנהוג היום אצל הרשמים לענייני ירושה.

וכן מוצע לתקן את טפסים 4-6 ולהוסיף "כל עניין אחר שנוגע ליורש וליישום הצו", זאת כדי לכלול מצבים נוספים שכבר היום הרשמים מציינים בצו על מנת לשקף בצורה מדויקת את הזכויות בעיזבון, כמו הערות בדבר יורש חדל פירעון, חליפו של זוכה על פי צוואה (ס' 49) ועוד.

 

 

 

 



[1] עמ"ש 53814-04-24 גית אבו סלאח נ' האפוטרופוס הכללי מוז חיפה והצפון והאפוטרופוס לנכסי נפקדים (לא פורסם).

[2] חוק נכסי נפקדים תש"י- 1950.

[3] ס"ח התשכ"ה, עמ' 63.

[4] ק"ת התשנ"ח, עמ' 1256.

[5] ס"ח תש"י, עמ' 86.