תוכן עניינים
טיוטת תקנות כלי הירייה (אגרות רישיון)(תיקון), התשפ"ה-2025
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות כלי הירייה (אגרות רישיון)(תיקון), התשפ"ה-2025
פרק ב': אגרות רישיון, הנחות ופטורים
1. תיקון תקנה 1
3. תיקון תקנה 4
4. תחילה
תקנות כלי הירייה (אגרות רישיון) (תיקון), התשפ"ה-2025
במסגרת תיקון מס' 24 לחוק כלי הירייה, התש"ט-1949 (להלן: החוק), אשר פורסם ביום 6.8.2023, תוקן החוק כך שהוא מסדיר את השימוש בכלים דמויי כלי ירייה אשר ניתן להסב אותם לכלי ירייה. בהתאם, נקבע בחוק כי פעולות של ייצור, יבוא, יצוא, אחסנה, הובלה ומסחר בדמויי כלי ירייה יחויבו ברישיון, באופן דומה לרישיונות מקבילים הניתנים לעוסקים בתחום כלי הירייה. בהתאמה, יחויבו בעלי רישיון בדמויי כלי ירייה באגרות רישיון, באותם סכומים כמו בעלי רישיונות בתחום כלי הירייה.
על יסוד תיקון החוק, מבוקש לתקן את תקנות כלי הירייה (אגרות רישיון), התשס"ו-2005, כך שניתן
יהיה לגבות אגרות רישיון עבור מתן הרישיונות, כמפורט לעיל, באופן הבא:
|
סוג הרישיון |
סכום האגרה המבוקש |
|
עשיית (ייצור) דמוי כלי ירייה |
3,269 ש"ח |
|
יבוא דמוי כלי ירייה |
35 ש"ח |
|
יצוא דמוי כלי ירייה |
17.5 ש"ח |
|
עשיית עסק (מסחר) דמוי כלי ירייה |
3,269 ש"ח |
|
הובלה של דמוי כלי ירייה |
69 ש"ח |
|
החזקת (רכישה ואחסון) דמוי כלי ירייה. |
69 ש"ח |
כמו כן, מבוקש לתקן את תקנה 1א(ב) לעניין הנחה לחייל מילואים פעיל באופן שבו הגדרת "חייל מילואים פעיל" בהלימה לקבוע בהוראות צבא ההגנה לישראל, על פי החלטות הממשלה בנושא.
טיוטת תקנות מטעם המשרד לביטחון לאומי:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 21(ג) לחוק כלי הירייה, התש"ט-1949[1], לאחר התייעצות עם שר האוצר ובאישורו לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[2], ובאישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
|
|
||
|
בתקנות כלי הירייה (אגרות רישיון), התשס"ו-2005[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 1(א) - |
|||
|
|
|
(1) בפסקה (1) במקום "(סעיף 2(א) לחוק)" יבוא "(סעיפים 2(א) ו-7ט(ב) לחוק)". |
|
|
|
|
(2) בפסקה (2), ברישה, במקום "(סעיף 2(ב) ו-(ג) לחוק)" יבוא "(סעיפים 2(ב) ו- (ג) ו-7ט(ב) לחוק)". |
|
|
|
|
(3) בפסקה (3) במקום "(סעיף 2(ב) ו-(ג) לחוק)" יבוא "(סעיפים 2(ב) ו- (ג) ו-7ט(ב) לחוק)". |
|
|
|
|
(4) בפסקה (4) במקום "(סעיף 3 לחוק)" יבוא "(סעיפים 3 ו-7ט(ב) לחוק)". |
|
|
|
|
(5) בפסקה (5) בפסקת משנה (א) במקום "(סעיף 4 לחוק)" יבוא "(סעיפים 4 ו-7ט(א) לחוק)" ובמקום "(סעיפים 5 ו-7ו לחוק)" יבוא "(סעיפים 5, 7ו ו-7ט(א) לחוק)". |
|
|
2. |
בתקנה 1א לתקנות העיקריות במקום תקנת משנה (ב) יבוא: |
||
|
|
|
|
"(ב) "בתקנה זו, "חייל מילואים פעיל" – כפי שקבוע בהוראות צבא ההגנה לישראל.". |
|
3. |
בתקנה 4 לתקנות העיקריות, אחרי " המבקש להחליף רישיון של כלי ירייה" יבוא "או רישיון של דמוי כלי ירייה". |
||
|
4. |
תחילתן של תקנות אלה ביום ח' בשבט התשפ"ה (6 בפברואר 2025). |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 497-3-ת1)
__________________[חתימה]
השר
כללי
במסגרת תיקון מס' 24 לחוק כלי הירייה, התש"ט-1949 (להלן: החוק), אשר פורסם ביום 6.8.2023, תוקן החוק כך שהוא מסדיר את השימוש בכלים דמויי לכלי ירייה אשר ניתן להסב אותם לכלי ירייה. בהתאם, נקבע בחוק כי פעולות של ייצור, יבוא, יצוא, אחסנה, הובלה ומסחר בדמויי כלי ירייה יחויבו ברישיון, באופן דומה לרישיונות מקבילים הניתנים לעוסקים בתחום כלי הירייה. בהתאמה, יחויבו בעלי רישיון בדמויי כלי ירייה באגרות רישיון, באותם סכומים כמו בעלי רישיונות בתחום כלי הירייה.
על יסוד תיקון החוק, מבוקש לתקן את תקנות כלי הירייה (אגרות רישיון), התשס"ו-2005, כך שניתן
יהיה לגבות אגרות רישיון עבור מתן הרישיונות, כמפורט לעיל, באופן הבא:
|
סוג הרישיון |
סכום האגרה המבוקש |
|
עשיית (ייצור) דמוי כלי ירייה |
3,269 ש"ח |
|
יבוא דמוי כלי ירייה |
35 ש"ח |
|
יצוא דמוי כלי ירייה |
17.5 ש"ח |
|
עשיית עסק (מסחר) דמוי כלי ירייה |
3,269 ש"ח |
|
הובלה של דמוי כלי ירייה |
69 ש"ח |
|
החזקת (רכישה ואחסון) דמוי כלי ירייה. |
69 ש"ח |
סעיף 1
מבוקש כעת להשוות את סכומי האגרות בעד פעולות בדמויי כלי ירייה לסכומי האגרות הנגבים כיום בפעולות בעד כלי ירייה, והכל כפי שיפורט להלן: בעד ייצור – 3,269 ₪, בעד יבוא – 35 ₪, בעד יצוא – 17.5 ₪, בעד עשיית עסק (מסחר) – בסך 3,269 ₪, ובעד הובלה והחזקה (רכישה ואחסון) – 69 ₪.
סעיף 1א(ב)
במועד כניסת התקנות לתוקף קבעו החלטות ממשלה בנושא כי "חייל מילואים פעיל" הוא "חייל מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008, ששירת 10 ימים לפחות בשנה שקדמה להגשת הבקשה או מי שהתנדב לשירות מילואים לפי סעיף 14 לחוק האמור לתקופה כאמור לפחות, ושפרטיו הועברו למשרד הפנים, באופן ממוחשב, על ידי משרד הביטחון לצורך תקנה זו בלבד". לאחר כניסת התקנות לתוקף בהחלטת ממשלה 4712 מיום 3.6.2012 (וכן בהחלטה 1447 מיום 8.5.2016), שונתה הגדרת "חייל מילואים פעיל" כך: "חייל, שנמנה על מערך המילואים של צה"ל, ושירת 20 ימי מילואים לפחות בתקופה של שלוש שנים רצופות, הנקבעת על ידי צה"ל בהתאם לסעיף 7 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008".
בהתאם, מבוקש לתקן את סעיף 1א(ב) לעניין הנחה לחייל מילואים פעיל באופן שבו הגדרת "חייל מילואים פעיל" תתוקן בהלימה לקבוע בהוראות צבא ההגנה לישראל, על פי החלטות הממשלה.
סעיף 4
מבוקש לתקן את סעיף 4 באופן שמוסיף אגרה לעניין החלפת רישיון דמוי כלי ירייה בדומה לאגרה הנגבית מאגרת החלפת רישיון לכלי ירייה – אגרה המשתלמת בעד אותו כלי ירייה לשנה אחת, לפי העניין.