תיקון למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות למוסדות ציבור המעניקים סיוע וטיפול טלפוני ומקוון לאנשים במצוקה בתחום בריאות הנפש לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985[1], ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסם בזה תיקון למבחני תמיכה של משרד הבריאות מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) למוסדות ציבור המעניקים סיוע וטיפול טלפוני ומקוון לאנשים במצוקה בתחום בריאות הנפש,[2] (להלן – המבחנים העיקריים), כמפורט להלן:
1. תיקון סעיף 2
(א) בסעיף 2, אחרי "במבחנים אלה" תבוא ההגדרה ""ליווי פרטני שוטף של צוותים" - ליווי שניתן על ידי בעל מקצוע תורן, המנהל המקצועי, עובד סוציאלי קליני, פסיכיאטר או פסיכולוג מטעם המוסד;";
(ב) בסעיף 2, בהגדרת "מוקד טלפוני", לאחר המילים "שירות טלפוני הזמין" יבוא: "למתן מענה מיידי";
2. תיקון סעיף 5
בסעיף 5(א)(1), לאחר "הכשרות" יבוא "הדרכות וליווי";
3. תיקון סעיף 6
(1) לאחר סעיף קטן (3) יבוא "(3א) המוסד מספק שירות בהיקף של לא פחות מ- 100 שיחות (באופן טלפוני או באמצעות המוקד המקוון) בחודש;";
(2) במקום האמור בסעיף קטן (4) יבוא: "המוסד מפעיל מוקדנים שמתקיימים לגביהם כל התנאים המפורטים להלן:
(א) הם עברו הכשרה מתאימה על ידי המוסד, בהיקף של 30 שעות הכשרה לפחות, לפי תכנית הכשרה שהוכנה בשיתוף פעולה עם פסיכולוג קליני או פסיכיאטר או עובד סוציאלי שהוא בעל ניסיון כמטפל בתחום בריאות הנפש, ושאושרה בידי המנהל המקצועי; ההכשרה תכלול תכנים בתחומים הבאים:
1. הכשרה למתן מענה ולסיוע נפשי ראשוני ;
2. הכשרה בנושא מניעת אובדנות, שכוללת את כל המרכיבים הבאים: נורות אזהרה; גורמי סיכון; כלים לשיח ראשוני עם אדם בסיכון אובדני; מידע על גורמי הסיוע ואופן הפנייה אליהם;
(ב) הם מקבלים הדרכות תקופתיות בידי בעל מקצוע כאמור בפסקת משנה (א); ההדרכות יתקיימו בתדירות של אחת לחודש לפחות; ההדרכה תכלול מפגשי הדרכה שוטפים למטרות עיבוד, תיאור המקרים ושאלות התייעצות העולות מהשטח.
(ג) הם תודרכו, וברשותם מידע עדכני בנושא הפנית הפונים לגורם הטיפולי המוסמך לצורך המשך טיפול או הפניה לשם קבלת טיפול חירום בחדרי מיון; לצורך כך, עומד לרשותם מידע מתאים, בדבר מסגרות הטיפול הקיימות בתחום בריאות הנפש, לרבות קופות חולים וחדרי מיון בבתי חולים;
(3) אחרי סעיף קטן (6) יבוא: "(7) אם המוסד הנתמך מפעיל שירות המעניק טיפולים נפשיים, המוסד אינו מפנה את הפונים לקבל טיפול במוסד הנתמך בלבד אלא מציג את רשימת כלל גורמי הסיוע הקיימים;";
4. תיקון סעיף 7
במקום סעיף 7 יבוא:
"7. אופן חלוקת התמיכה בתחום הכשרת מוקדנים
התמיכה תחולק עבור הכשרות, הדרכות ולווי מוקדנים באופן הבא:
(1) ליווי פרטני שוטף של הצוותים - 1% מכספי התמיכה, שיחולקו בהתאם ליחס שבין סך שעות הליווי של המוסד בשנה שקדמה לשנת התמיכה לסך שעות הליווי של כלל המוסדות;
(2) הדרכת הצוותים - 1% מכספי התמיכה שיחולקו באופן הבא:
עבור הדרכה בתדירות של אחת לחודש בשנה שקדמה לשנת התמיכה – תינתן נקודה אחת.
עבור הדרכה בתדירות של פעמיים בחודש בשנה שקדמה לשנת התמיכה - 2 נקודות.
התמיכה תינתן בהתאם ליחס שבין ניקוד המוסד לניקוד המצטבר של כלל המוסדות;
(3) הכשרות – 1% מכספי התמיכה שיחולקו באופן הבא: כל שעת הכשרה נוספת למוקדן מעבר ל-30 לשעות ההכשרה בשנה שקדמה לשנת התמיכה תזכה בנקודה. התמיכה תינתן בהתאם ליחס שבין ניקוד המוסד לניקוד המצטבר של כלל המוסדות.
(4) 3% יחולק בשווה עבור תחום הכשרות בין כלל המוסדות העומדים בתנאי סף של מבחן התמיכה;
5. תיקון סעיף 9
בסעיף 9(ב)(1), לאחר "שנענה על ידו" יבוא: ", ואולם לא יינתן ניקוד עבור פנייה בצ'אט או בווטסאפ – שנענתה לאחר יותר מעשר דקות, וכן לא יינתן ניקוד עבור פנייה באופן מקוון אחר שנענתה לאחר יותר מעשרים וארבע שעות".
6. תחילה
תחילתו של תיקון זה ביום א' טבת התשפ"ה (1 ינואר 2025).
__________ התשפ"ה
(__________2025)
803-35-2025-000007