צו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס – מניעת רעש)(תיקון), ה'תשפ"ה – 2025
מטרת הצו לייעל את אכיפת מפגעי הרעש באמצעות העלאת סכומי הקנסות. זאת, לצורך צמצום מטרדי הרעש באזורי מגורים אשר התרבו בעת האחרונה בעקבות תופעות חדשות הגורמות לרעש ולפגיעה באיכות חיי הציבור ובריאותו.
טיוטת צו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס - מניעת רעש)(תיקון), התשפ"ה – 2025
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 221 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982[1], בהסכמת השר להגנת הסביבה ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||
|
תיקון התוספת |
1. |
בתוספת לצו סדר הדין הפלילי (עבירות קנס – מניעת רעש), התש"ס-2000[2], (להלן - הצו) : |
|||||||||||||||||
|
|
|
(א) |
בפרט 5, במקום -
יבוא -
|
||||||||||||||||
|
|
|
(ב) |
בפרט 6, במקום -
יבוא -
|
||||||||||||||||
|
|
|
(ג) |
בפרט 8, במקום -
יבוא -
|
||||||||||||||||
|
|
|
(ד) |
בפרט 9, במקום -
יבוא -
|
||||||||||||||||
|
|
|
(ה) |
בפרט 10, במקום -
יבוא -
|
||||||||||||||||
|
|
|
(ו) |
בפרט 12, במקום -
יבוא -
|
||||||||||||||||
|
|
|
(ז) |
בפרט 13, במקום -
יבוא -
|
||||||||||||||||
|
תחילה |
2. |
תחילתו של צו זה 60 ימים מיום פרסומו.
|
|||||||||||||||||
___ ב________ התשפ"ה (___ ב - 2025)
(חמ _____-3)
__________________
יריב לוין
שר המשפטים
דברי הסבר
על פי ממצאי ארגון הבריאות העולמי[3], חשיפה לרעש בעוצמה גבוהה גורמת למחלות לב וכלי דם ולפגיעה באיכות השינה, המובילה לפגיעה במערכת החיסונית, לליקויים קוגניטיביים, עצבנות, פגיעה באיכות השמיעה וטנטון, השמנת יתר ועוד בעיות מטבוליות.
על פי דיווח של המשרד להגנת הסביבה לאחרונה, ישנה עליה בתדירות מפגעי רעש ובתלונות בגינם בשל הזמינות הגוברת של מערכות הגברה הגורמות לרעש וירידה במחירן, וכן התגברות התופעה של גרימת מפגעי רעש מכלי רכב. מפגעי רעש מכלי רכב נגרמים, בין היתר, כתוצאה מהחלפה מכוונת של צינור המפלט בצינור חלול לצורך גרימת רעש חזק, התקנת אביזרים נוספים – לא תקניים – הגורמים לרעש וכן שינוי בתרבות הנהיגה הכוללת ביתר שאת צפירות שלא לשם מניעת סכנה. בשל תופעות אלו ואחרות העלולות, כאמור, לגרום גם לנזקים בריאותיים, נוצר צורך להגביר את האכיפה ובכך לייצר הרתעה.
סכומי הקנסות הנקובים כיום לא עודכנו משנת 2000, ודומה כי כבר אינם מרתיעים לאור היקף התופעה. לכן, על מנת להגביר את ההרתעה, קיים צורך בהעלאת סכומי הקנסות בגין העבירות הנפוצות, ובפרט גרימת רעש מרכב, הפעלת צופר שאינה דרושה לשם מניעת סכנה, נהיגה ברכב אשר לא מותקן במפלט שלו משתיק קול, גרימת רעש על ידי כלי נגינה או מכשירי קול והפעלת מכונה לצרכי עבודות בניה באזור מגורים, כמפורט להלן:
א. עבירה לפי תקנה 2(א) לתקנות הקובעת איסור על גרימת רעש חזק מרכב מנועי אלא במידה הדרושה להפעלתו התקינה של הרכב היא עבירת קנס שגובהה 250 ₪ ליחיד, 500 ₪ לתאגיד, 500 ₪ לעבירה חוזרת של יחיד ו – 1000 ₪ לעבירה חוזרת של תאגיד. מוצע להעלות את גובה הקנסות באופן שגובה הקנס ליחיד יהיה 500 ₪ (בדומה לגובה הקנס בתקנה 157 לתקנות התעבורה, ה'תשכ"א – 1961), לתאגיד – 1000 ₪, לעבירה חוזרת של יחיד – 1000 ₪, ולעבירה חוזרת של תאגיד – 2000 ₪.
ב. עבירה לפי תקנה 2(ב) לתקנות הקובעת איסור על הפעלת צופר או אמצעי אזהרה אחר שלא לשם אזהרה מפני סכנה קרובה היא עבירה קנס שגובהה 250 ₪ ליחיד, 500 ₪ לתאגיד, 500 ₪ לעבירה חוזרת של יחיד ו – 1000 ₪ לעבירה חוזרת של תאגיד. מוצע להעלות את גובה הקנסות באופן שגובה הקנס ליחיד יהיה 500 ₪, לתאגיד – 1000 ₪, לעבירה חוזרת של יחיד – 1000 ₪ ולעבירה חוזרת של תאגיד – 2000 ₪.
ג. עבירה לפי תקנה 2(ד) לתקנות הקובעת איסור גרימת רעש כתוצאה מנהיגה ברכב שלא מותקן בו במפלט הרכב משתיק קול או מתקן אחר למניעת רעש היא עבירת קנס שגובהה 350 ₪ ליחיד, 700 ₪ לתאגיד, 700 ₪ לעבירה חוזרת של יחיד ו – 1400 ₪ לעבירה חוזרת של תאגיד. מוצע להעלות את גובה הקנסות באופן שגובה הקנס ליחיד יהיה 1000 ₪, לתאגיד – 2000 ₪, לעבירה חוזרת של יחיד – 2000 ₪ ולעבירה חוזרת של תאגיד – 4000 ₪.
ד. עבירה לפי תקנה 3(א) לתקנות הקובעת איסור גרימת רעש על ידי שירה או צעקה או על ידי הפעלת כלי נגינה, מקלט רדיו או טלוויזיה או מכשירי קול כיוצא באלה, בין השעות 24:00 ל – 6:00 למחרת היא עבירת קנס שגובהה 350 ₪ ליחיד, 700 ₪ לתאגיד, 700 ₪ לעבירה חוזרת של יחיד ו – 1400 ₪ לעבירה חוזרת של תאגיד. מוצע להעלות את גובה הקנסות באופן שגובה הקנס ליחיד יהיה 700 ₪, לתאגיד – 1400 ₪, לעבירה חוזרת של יחיד – 1400 ₪ ולעבירה חוזרת של תאגיד –2800 ₪.
ה. עבירה לפי תקנה 3(א) לתקנות הקובעת איסור גרימת רעש על ידי שירה או צעקה או על ידי הפעלת כלי נגינה, מקלט רדיו או טלוויזיה או מכשירי קול כיוצא באלה, בין השעות 14:00 – 16:00 או בין השעות 23:00 – 24:00 היא עבירת קנס שגובהה 250 ₪ ליחיד, 500 ₪ לתאגיד, 500 ₪ לעבירה חוזרת של יחיד ו – 1000 ₪ לעבירה חוזרת של תאגיד. מוצע להעלות את גובה הקנסות באופן שגובה הקנס ליחיד יהיה 500 ₪, לתאגיד – 1000 ₪, לעבירה חוזרת של יחיד – 1000 ₪ ולעבירה חוזרת של תאגיד –2000 ₪.
ו. עבירה לפי תקנה 5 לתקנות הקובעת איסור על הפעלת מכונות המפורטות בתוספת הראשונה לתקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר מציוד בניה), תשל"ט-1979 לצרכי חפירה, בניה, הריסה או כיוצא באלה, באזור מגורים, בין השעות 22:00 ל- 07:00 למחרת ובין השעות 17:00 בערבי ימי מנוחה ל-7:00 למחרת יום המנוחה (זולת אם הפעלת המכונה דרושה באופן דחוף לשם מניעת סכנה או הפרעה בלתי סבירה לבטחון הציבור, בריאותו או בטיחותו, או להסרת סכנה או הפרעה) היא עבירת קנס שגובהה 450 ₪ ליחיד, 900 ₪ לתאגיד, 900 ₪ לעבירה חוזרת של יחיד ו – 1800 ₪ לעבירה חוזרת של תאגיד. מוצע להעלות את גובה הקנסות באופן שגובה הקנס ליחיד יהיה 700 ₪, לתאגיד – 1400 ₪, לעבירה חוזרת של יחיד – 1400 ₪ ולעבירה חוזרת של תאגיד – 2800 ₪.
ז. עבירה לפי תקנה 5 לתקנות הקובעת איסור דומה של הפעלת מכונה באזור מגורים בין השעות 19:00 – 22:00 היא עבירת קנס שגובהה 350 ₪ ליחיד, 700 ₪ לתאגיד, 700 ₪ לעבירה חוזרת של יחיד ו – 1400 ₪ לעבירה חוזרת של תאגיד. מוצע להעלות את גובה הקנסות באופן שגובה הקנס ליחיד יהיה 500 ₪, לתאגיד – 1000 ₪, לעבירה חוזרת של יחיד – 1000 ₪ ולעבירה חוזרת של תאגיד – 2000 ₪.