טיוטת תיקון הסכם לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל

 

שם ההסכם המוצע

תיקון הסכם בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל.

 

מטרת הסכם המוצע והצורך בו

ביום י"ח בחשוון התשפ"ד (2 בנובמבר 2023) פורסם ברשומות הסכם שנחתם בין המוסד לביטוח לאומי לבין ממשלת ישראל הסכם מכוח סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל (להלן – ההסכם העיקרי ו-המענק, בהתאמה). להסכם זה פורסמו שני תיקונים נוספים ביום ד' בכסלו התשפ"ד (21 בדצמבר 2023) וביום כ"ד בתמוז התשפ"ד (30 ביולי 2024).

 

במסגרת התיקון שלהלן, מוצע בהתאם להחלטת ממשלה מס' 2624 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מהגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל" תיקון החלטות ממשלה וקידום היערכות לשיבה הביתה ליישובים המפונים בצפון", להאריך את התקופה בעדה ניתן לקבל מענק אכלוס עצמאי, כך שתעמוד עד ליום ל' בשבט התשפ"ה (28 בפברואר 2025).

 

לצד זאת, מוצע לערוך תיקון מבהיר בהסכם העיקרי כך שיובהר בו כי הזכאות לקבלת המענק היא רק עבור אנשים שגרו ביישוב שפונה או שהוצא להתרעננות בהתאם להחלטות ממשלה שנקבעו לעניין זה (להלן – יישוב), ערב אותו פינוי או הוצאה להתרעננות של היישוב, לפי העניין. תיקון זה יחול לגבי כל תקופת תוקפו של ההסכם העיקרי ועניינו בהבהרת תנאי לזכאות שנקבע במסגרת ההסכם העיקרי.

 

כמו כן, מוצע להרחיב את תחולת הזכאות למענק אף לגבי אנשים שלא רשומים במרשם האוכלוסין כתושבי יישוב שפונה או שהוצא להתרעננות לפי החלטות ממשלה, וזאת בהתאם לתנאים הקבועים בתיקון זה להסכם ועל פי הקריטריונים הקבועים בנספח א' לו.

 

לבסוף, מוצע לקבוע כי לגבי זכאות לקבלת המענק בתקופה שהחל מיום ג' בשבט התשפ"ה (1 בפברואר 2025), יתווסף תנאי נוסף לקבלת המענק שעניינו בבחינת הזיקה של המבקש ליישוב המפונה. על פי תנאי זה, על הזכאי להיות במועד לגביו הוא מבקש לקבל את המענק - בעלים של נכס למגורים ביישוב, צד לחוזה שכירות בתוקף לגבי נכס למגורים ביישוב או שהוא התגורר ערב הפינוי או ההוצאה להתרעננות של יישוב, אצל אדם שגר ביישוב בנכס למגורים שבבעלותו או אצל אדם ששכר דירה ביישוב ומתקיים לגבי אותו אדם אחד מהתנאים האמורים.    

להלן נוסח טיוטת ההסכם המוצע:

 

טיוטת תיקון הסכם בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל

 

לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995

בתוקף הסמכות לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995[1] (להלן – חוק הביטוח הלאומי), ולאחר התייעצות עם ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ועם המועצה, נחתם ביום _____ תיקון להסכם בין המוסד לביטוח לאומי לבין ממשלת ישראל, בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל[2], כפי שיובא בתוספת

תוספת

תיקון הסכם בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל

 

שנערך ונחתם בירושלים ביום ______טבת התשפ"ה (____ ינואר 2025)

 

בין:      ממשלת ישראל בשם מדינת ישראל (להלן – הממשלה), המיוצגת על ידי יהונתן רזניק סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר וויקטוריה סלין חשבת בכירה במטה החשב הכללי במשרד האוצר

מצד אחד

 

לבין:    המוסד לביטוח הלאומי (להלן – המוסד) המיוצג על ידי צביקה כהן, ממלא מקום המנהל הכללי של המוסד וירון ישראלי חשב המוסד

     מצד שני

 

הואיל:     וביום כ"ז בתשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 950 שעניינה "תכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי אוכלוסייה המצויה בסמוך לגבול רצועת עזה וקליטתה – חרבות ברזל", וביום ג' בחשוון התשפ"ד (18 באוקטובר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 975 שעניינה "תכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי אוכלוסייה בגזרת הצפון (0 עד 5 ק"מ מהגבול) וקליטתה – מלחמת חרבות ברזל", וביום ד' בחשוון התשפ"ד (19 באוקטובר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 978 שעניינה "סיוע המדינה לתושבי העיר אשקלון לאור מלחמת חרבות ברזל", וביום ח' בחשוון התשפ"ד (23 באוקטובר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 988 שעניינה "סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח של 0 עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה ותושבי העיר שדרות לאור מלחמת 'חרבות הברזל' ותיקון החלטות ממשלה", וביום י"ד בחשוון התשפ"ד (29 באוקטובר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1006 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח של 0 עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, תושבי העיר אשקלון ותושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת 'חרבות הברזל' ותיקון החלטות ממשלה";

 

והואיל:   וביום י"ח בחשוון התשפ"ד (2 בנובמבר 2023) פורסם ברשומות הסכם, שנחתם מכח סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי ובהתאם להחלטות ההמשלה המפורטות מעלה, בדבר מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבים שהתפנו מבתיהם או שיצאו מבתיהם להתרעננות במסגרת מלחמת חרבות ברזל (להלן – ההסכם העיקרי);

 

והואיל:   וביום ד' בכסלו התשפ"ד (17 בנובמבר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1071 שעניינה "סיוע המדינה לתושבי האזורים המפונים הזכאים לקצבת סעד ומעסיקים עובד זר ותיקון החלטות ממשלה" וביום ד' בכסלו התשפ"ד (21 בדצמבר 2023) פורסם ברשומות תיקון להסכם העיקרי לעניין זה;

 

והואיל: וביום ח' בכסלו התשפ"ד (21 בנובמבר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1074 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח של 0 עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, לקשישים ומחוסרי עורף משפחתי תושבי העיר אשקלון ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת 'חרבות הברזל' ותיקון החלטת ממשלה", וביום כ׳ בכסלו התשפ"ד (3 בדצמבר 2023) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1110 שעניינה "סיוע המדינה לתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 3 ק"מ מגבול לבנון ולתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה לאור מלחמת 'חרבות ברזל'", וביום כ"ו בטבת התשפ"ד (7 בינואר 2024) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1227 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום ולתושבי יישובי הצפון לאור מלחמת "חרבות ברזל" ותיקון החלטת ממשלה", וביום כ׳ באדר א׳ התשפ"ד (29 בפברואר 2024) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1478 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל" ותיקון החלטת ממשלה" (להלן – החלטה 1478), וביום כ"ז באדר א׳ התשפ"ד (7 במרץ 2024) החלטת ממשלה מס' 1504 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל" - תיקון החלטת ממשלה", וביום י׳ באדר ב׳ התשפ"ד (20 במרץ 2024) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1553 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל" – תיקון החלטות ממשלה", וביום (17 באפריל 2024) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1709 שעניינה סיוע המדינה לתושבי יישובי הצפון המפונים ולתושבי ישובי הדרום שקיימת מניעה בטחונית לשוב אליהם לאור מלחמת "חרבות ברזל", וביום י׳ בסיוון התשפ"ד (16 ביוני 2024) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1890 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מגדר רצועת עזה ותיקון החלטת ממשלה" וביום א' בתמוז התשפ"ד (7 יולי 2024) התקבלה החלטת ממשלה מס' 1966 (להלן – החלטה 1966) שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מגדר רצועת עזה ולתושבי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל", וביום כ"א באב התשפ"ד (25 באוגוסט 2024) התקבלה החלטת ממשלה מס' 2149 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מהגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל" ותיקון החלטות ממשלה", וביום כ"ז באלול התשפ"ד (30 בספטמבר 2024), התקבלה החלטת ממשלה מס' 2214 שעניינה הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מהגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל" ותיקון החלטות ממשלה;

 והואיל: וביום כ"ד בתמוז התשפ"ד (30 ביולי 2024) פורסם ברשומות תיקון נוסף להסכם העיקרי בהתאם לקבוע בהחלטה 1966, במסגרתו הוארך תוקף ההסכם העיקרי עד יום ל' בטבת התשפ"ה (31 בדצמבר 2024) ונקבעה זכאות לקבלת המענק כהגדרתו בהסכם העיקרי (להלן – המענק) גם לתושבי ניר יצחק, בהתאם לתנאים ולכללים שנקבעו לעניין זה;

והואיל:  וביום כ"ח בכסלו התשפ"ה (29 בדצמבר 2024), התקבלה החלטת ממשלה מס' 2624 שעניינה "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח המכונה 0 עד 7 ק"מ מהגדר רצועת עזה ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת "חרבות ברזל" תיקון החלטות ממשלה וקידום היערכות לשיבה הביתה ליישובים המפונים בצפון", במסגרתה הוארך תוקף הזכאות לקבלת המענק;

והואיל:  וברצון הצדדים להאריך את תוקפו של ההסכם העיקרי ולקבוע בו תיקונים, כפי שיפורטו להלן;

והואיל: והמוסד מוכן לבצע את התיקון לתשלום מענק האכלוס העצמאי בהתאם להוראות הסכם זה, לאחר שהתמלאו התנאים האמורים בסעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי;

לפיכך הוסכם והותנה בין הצדדים כדלהלן:

 

1.  מבוא

   המבוא להסכם זה מהווה חלק בלתי נפרד ממנו.

 

2.  תיקון סעיף 2

(א) בהגדרה "אכלוס עצמאי", במקום "מקום לינה שאינו ביתו של הזכאי" יבוא "מקום לינה שאינו ביישוב".

(ב)  בהגדרה "זכאי", במקום "המתגורר ביישוב" יבוא "שהתגורר ביישוב ערב מועד הפינוי או ההוצאה להתרעננות של אותו יישוב והוא רשום במרשם האוכלוסין כתושב אותו יישוב נכון לאותו מועד" והמילים "שפונה או שהוצא להתרעננות בהתאם להחלטות הממשלה או שנכלל באוכלוסייה מסוימת של תושבי היישוב שהוחלט לפנותה או לרעננה בהחלטות הממשלה" יימחקו.

(ג) אחרי הגדרת "זכאי סיעוד" יבוא

"זכאי שאינו רשום במרשם האוכלוסין" – זכאי שאינו רשום במרשם האוכלוסין כתושב יישוב והוא שוהה באכלוס עצמאי ונקבע על ידי רשות האוכלוסין, בהתאם לכללים שמפורטים בנספח א' להסכם, כי מקום מגוריו המהותי הוא ביישוב;".

(ד)  בהגדרה "יישוב", בסופה יבוא "שבהתאם להחלטות הממשלה תושביו, כולם או חלקם, פונו או הוצאו להתרעננות;".

 

3.  תיקון סעיף 3

אחרי סעיף קטן (א2) יבוא –

"(א3) זכאי שאינו רשום במרשם האוכלוסין יקבל מענק בעד הימים לגביהם הודיעה רשות האוכלוסין כי מקום מגוריו המהותי הוא ביישוב, ובלבד שהם חלים בתקופת הזכאות החלה לגביו לפי העניין ושהוא שהה בהם באכלוס עצמאי ולא משולם לו מענק על ידי גורם אחר.

(א4) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) עד (א3), ביחס לתקופת זכאות שחלה מיום ג' בשבט התשפ"ה (1 בפברואר 2025) – זכאי וזכאי שאינו רשום במרשם האוכלוסין יקבלו מענק ככל שבתקופה לגביה הם מבקשים לקבל את המענק מתקיים לגביהם אחד מאלה –

(1)  יש בבעלותם נכס למגורים ביישוב;

(2)  הם צד לחוזה שכירות של נכס מגורים ביישוב;

(3)  הם התגוררו ערב הפינוי או ההוצאה להתרעננות של יישוב, אצל אדם שגר ביישוב בנכס למגורים שבבעלותו או אצל אדם ששכר דירה ביישוב ומתקיים לגבי אותו אדם האמור בפסקאות (1) או (2).".   

 

4.  תיקון סעיף 4

בסעיף 4 –

(א) בסעיף קטן (א)(3), בסופו יבוא "וכן נתונים אודות הזכאים שאינם רשומים במרשם האוכלוסין (שם הזכאי, מספר תעודת זהות ושם הישוב), ולעניין זכאי כאמור שהוא שוכר נכס למגורים בישוב שהוא מקום מגוריו המהותי גם את הנתונים הבאים:

(1)  אם יום הכניסה לנכס אשר ממנו רשאי השוכר לשהות בנכס מאוחר מיום פינוי הישוב - יום הכניסה כאמור;

(2)  יום סיום השכירות;

(3)  היה השוכר סטודנט שהפסיק את לימודיו - יום הפסקת הלימודים.".

(ב)   סעיף קטן (ב) יימחק.

(ג)  בסעיף קטן (ג), המילים "על אף האמור בסעיף קטן (ב)" יימחקו.

(ד) בסעיף קטן (ד)  -

(1)  בפסקה (1), אחרי "הזכאי" יבוא "או פרטי הזכאי שאינו רשום במרשם האוכלוסין";

(2)  בפסקה (2), אחרי "הזכאי" יבוא "או הזכאי שאינו רשום במרשם האוכלוסין".

(3)  אחרי פסקה (2), יבוא -

"(2א) לגבי תקופת זכאות שחלה החל מיום ג' בשבט התשפ"ה (1 בפברואר 2025), הצהרה על אחד מאלה:

(1)  בתקופה שבעדה הוא מבקש את המענק, הוא בעלים של נכס למגורים ביישוב;     

(2)  יש לו לגבי התקופה שבעדה הוא מבקש את המענק, חוזה שכירות בתוקף לגבי נכס למגורים ביישוב;

(3)  הוא התגורר ערב הפינוי או ההוצאה להתרעננות של יישוב, אצל אדם שגר ביישוב בנכס למגורים שבבעלותו או אצל אדם ששכר דירה ביישוב ומתקיים לגבי אותו אדם האמור בפסקאות (1) או (2).".

(4)  בפסקה (3), אחרי "היותו זכאי" יבוא "או זכאי שאינו רשום במרשם האוכלוסין, לפי העניין".

 

5.  תיקון סעיף 7

במקום המילים "ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024)" יבוא "י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)".

 

6.  תחילה ותחולה

תחילתו של תיקון זה ביום י"ח בחשוון התשפ"ד (2 בנובמבר 2023).

 

 

ובאו על החתום

 

יהונתן רזניק

ויקטוריה סלין

ירון ישראלי

צביקה כהן

סגן בכיר לחשב הכללי

חשבת בכירה במטה החשב

חשב המוסד

ממלא מקום המנהל הכללי של המוסד

 

 

 


 

נספח א' - קריטריונים- הוכחת מקום מגורים מהותי

כלל הבקשות (למעט סטודנטים) יוגשו לגורם הבודק לאחר קבלת דחייה מרשות האוכלוסין לבקשה לשינוי מען במרשם. (באשר לשוכרים (כולל סטודנטים) אשר אינם מציגים תצהיר משכיר,  נדרש שהפניה לרשות האוכלוסין לשינוי המרשם הוגשה  עד יום 18.5.2024

 

לעניין מסמך זה-

"ישוב מפונה" - ישוב שפונה או רוענן לפי החלטת הממשלה.

"מועד רלוונטי" - תאריך בו הוחלט על פינוי/רענון הישוב הרלוונטי.

"ישוב רלוונטי" - הישוב שבו מצוי הנכס שלגביו טוען המבקש שהוא מקום מגוריו המהותי.

 

1. אנשים שבבעלותם דירה ביישוב מפונה לפי החלטת ממשלה:

1.1.  אישור רשמי של בעלות בדירה במועד הרלוונטי ביחס לדירה לגביה נטען שהוא התכוון לגור בה לכל המאוחר במועד הרלוונטי, בצירוף המפורט בסעיף 1.2 או 1.3 לפי העניין.

 

1.2.  עבור בעלים שבבעלותו דירה יחידהתצהיר חתום בידי עו"ד על כך שהדירה בכתובת מסוימת, הינה דירה יחידה בבעלותו, ושהוא התכוון, לכל המאוחר במועד הרלוונטי, לעבור לגור בה ושהיה באפשרותו לעשות זאת שכן הדירה היתה בחזקתו הבלעדית במועד הרלוונטי, וכי היא איננה מושכרת ולא היתה אמורה להיות מושכרת במועד הרלוונטי (לעניין זה מושכרת- לרבות כל מתן חזקת שימוש לאחר).

 

1.3.  עבור בעלים שבבעלותו יותר מדירה אחת, כל אלה:

1.3.1.  תצהיר חתום בידי עו"ד על כך שהתכוון, לכל המאוחר במועד הרלוונטי, לעבור לגור בדירה שבבעלותו אשר ממוקמת ביישוב מפונה (בציון כתובת הדירה), ושהיה באפשרותו לעשות זאת שכן הדירה היתה בחזקתו הבלעדית במועד הרלוונטי, וכי היא איננה מושכרת ולא היתה אמורה להיות מושכרת במועד הרלוונטי (לעניין זה מושכרת- לרבות כל מתן חזקת שימוש לאחר).

1.3.2.  מסמכים תומכי כוונה אותנטית לעבור לכל המאוחר במועד הרלוונטי לדירה שלגביה ניתן התצהיר בסעיף 1.3.1.  לדוגמא, אישור הרשמה למסגרות שבישוב שבו הדירה האמורה עבור ילדיו אשר בחזקתו שניתן לפני המועד הרלוונטי; אם מדובר בקיבוץ/ יישוב- אישור וועדת קבלה על התקבלות ליישוב שניתן לפני המועד הרלוונטי.

 

2. קריטריונים לגבי שוכרים:

2.1.  תנאים הכרחיים לגבי סטודנטים:

2.1.1.  אישור לימודים תקף מאת המוסד להשכלה גבוהה הרלוונטי (תל חי או ספיר) לפיו הסטודנטים עודם לומדים ולא הפסיקו את הלימודים לפני תום שנת הלימודים.

2.1.2.  חוזה שכירות שנחתם לכל המאוחר במועד הרלוונטי

2.1.3.  תצהיר בעל הדירה שהוא לא קיבל, לא מקבל ולא יפנה לקבל מענק אכלוס עצמאי בשל אותו נכס. תנאי חלופי לתצהיר בעל הדירה הוא שהסטודנט פנה לרשות האוכלוסין עד יום 18.5.24.

2.1.4.  תצהיר כאמור בסעיף 6 לטבלה להלן

(לשיקול דעת הגורם הבודק האם לדרוש מסטודנט גם את המסמכים שבסעיף 4 או 5 לטבלה להלן).

2.2.  תנאים הכרחיים לגבי שוכרים שאינם סטודנטים:

2.2.1.  חוזה שכירות שנחתם לכל המאוחר במועד הרלוונטי

2.2.2. תצהיר בעל הדירה שהוא לא קבל, לא מקבל ולא יפנה לקבל מענק אכלוס עצמאי בשל אותו נכס. וככל שקיבל שהוא מאשר לקזז אותו בכל דרך ואופן אפשרית לפי כל דין. תנאי חלופי לתצהיר בעל הדירה הוא שהשוכר פנה לרשות האוכלוסין עד יום 18.5.24.

 

2.2.3. המסמכים שבסעיף 4 או 5 לטבלה להלן.

2.2.4. תצהיר כאמור בסעיף 6  לטבלה להלן

 

 

רשימת מסמכים והסבה לדרוש אותם:

 

קריטריון

מעמד

מטרת הדרישה

הערות

מה רלוונטי לצורך קביעת מספר הימים המזכים במענק אכלוס עצמאי

1.  

חוזה שכירות

תנאי סף

א. וידוא התאמה לשם ותעודת זהות  הבעלים המצהיר במס' 2

ב. וידוא שמועד חתימת חוזה השכירות אכן לכל המאוחר במועד הרלוונטי.

ג. וידוא מועד הכניסה לנכס ומועד תום השכירות.

ד. וידוא שהנכס המושכר הוא אכן בישוב שהיה מפונה בתקופה  לגביה מבוקשת הזכאות למענק.

ה. וידוא התאמה לשם ותעודת הזהות של השוכר שמבקש זכאות למענק

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  ו- (ד).

 

(ג) לא ינתן תשלום בעד יום שקדם למועד הכניסה לנכס שלפי החוזה, ולא ינתן תשלום בעד יום שלאחר תום השכירות.

(ד) לא ינתן תשלום בעד יום שבו הישוב לא היה מפונה.

 

2.  

תצהיר המשכיר שהוא הבעלים בנכס ושהוא לא קבל בעבר, לא מקבל ולא יפנה לקבל מענק אכלוס עצמאי בעד הנכס שבחוזה השכירות מאומת בפני עורך דין

תנאי סף (חלופי עם 7)

מאפשר לוודא שמתקיים הרציונאל למתן מענק אכלוס עצמאי והוא שהתשלום ניתן לשוכר שגר שם ונדרש להתפנות, ולא לבעל הדירה שבפועל גר במקום אחר.

אם המשכיר  ממשיך לגור בדירה, ומשכיר רק את חלק מהדירה  לשוכר, הרי שאז לגיטימי ששניהם יקבלו מענק אכלוס עצמאי, ואפשר יהיה לאפשר לגורם הבודק לסטות מהדרישה לתצהיר כאמור ובלבד שהתקיימו שני אלה: א.הבעלים הוכיח מרכז חיים בנכס האמור הן במהלך תקופת השכירות והן לפני המועד הרלוונטי כגון באמצעות תשלום קניות בסופר בישוב.

ב. התקיים תנאי 4 או 5 (ויש לוודא את התקיימם גם אם השוכר הוא סטודנט).

 

 

3.  

אישור רשמי של המוסד להשכלה הגבוהה המאשר שמדובר בסטודנט שלומד בשנה"ל הרלוונטית וכי הסטודנט עודנו לומד ולא הפסיק את לימודיו לפני תום שנת הלימודים.

 

(למען הסר ספק, סיום לימודים לאור השלמת כל הדרישות האקדמיות המזכות בתואר, אינו נחשב להפסקת לימודים)

תנאי סף לסטודנטים

מדובר במענה ספציפי לעתירת הסטודנטים.  (זו גם חלופה לדרישה לפנות ישירות קודם לרשות האוכלוסין ולקבל ממנה סירוב ורק אז לפנות לגורם הבודק ככל שלא רשות האוכלוסין הגורם הבודק, מתוך הנחה שסטודנט יסורב במילא)

 

רלוונטי:

סטודנט שהפסיק את לימודיו לא יקבל עבור התקופה שלאחר הפסקת לימודיו, (לאור כך שהדבר הקושר את הסטודנט לישוב המפונה הוא הלימודים, ואין הצדקה להכרה במקום מגורים מהותי אם הוא אינו לומד עוד).

סטודנט שלא הפסיק את לימודיו, תשלום המענק יכול שיהיה גם בעד התקופה שמעבר לסיום שנת הלימודים, והדבר תלוי בתקופת חוזה השכירות. (אם החוזה מסתיים לאחר שנה"ל עדין לגיטימי שיקבל מענק כמובן כל עוד הפינוי נמשך)

4.  

אישור רשמי של בנק או פלטפורמת תשלומים אחרת על מועד תשלום דמי השכירות מהשוכר למשכיר, או מועד הפקדת צ'ק ערבות, והכל על מנת לבחון שהמועד היה לכל המאוחר במועד הרלוונטי

 

תנאי סף (חלופי עם 5) למי שאינו סטודנט.

 

באשר למי שהוא סטודנט- לשיקול דעת הגורם הבודק אם לדרוש זאת על מנת לוודא למשל אותנטיות של מי מהמסמכים האחרים.

מהווה אינדקציה שאכן תאריך החתימה של חוזה השכירות היה לפני המועד הרלוונטי ושלא מדובר בחתימת חוזה בדיעבד.

 

המסמכים ב- 4 וב-5 הם חלופיים, ובלבד שיש את אחד מהם

 

5.  

אישור  גורם רשמי (חחי/ עיריה) על מועד העברת החוזה /חשבון ארנונה (בהתאמה) על שם השוכר, והכל על מנת לבחון שהמועד היה לכל המאוחר במועד הרלוונטי

תנאי סף (חלופי עם 4) למי שאינו סטודנט.

 

באשר למי שהוא סטודנט- לשיקול דעת הגורם הבודק אם לדרוש זאת על מנת לוודא למשל אותנטיות של מי מהמסמכים האחרים.

כנ"ל

כנ"ל

 

6.  

תצהיר של השוכר מאומת בפני עורך דין שהוא עושה זאת לתמיכה בבקשתו לתשלום מענק אכלוס עצמאי, ושהוא שוכר לפי חוזה שאינו חוזה למראית עין, לתקופה שמתאריך ___עד תאריך ושהחוזה נחתם ביום ___ (המועד שכתוב) ושהוא מצהיר שהוא לא התגורר בישוב המפונה בתקופה לגביה הוא מבקש את מענק האכלוס העצמאי  

 

 

 

 

7.  

השוכר (בין אם הוא סטודנט בין אם לא) פנה עד יום 18.5.24 לרשות האוכלוסין בבקשה לשינוי המרשם.

תנאי סף (חלופי עם 2)

 

מובן שהטענה בדבר מועד הפניה צריכה להיות מקובלת על רשות האוכלוסין

 

 

 

 



[1] ס"ח התשנ"ה, עמ'  210;

[2] י"פ התשפ"ד, עמ' 866 ועמ' 2120.