תיקון למבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור שהם מרכזי ספורט
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה ועם המועצה הלאומית לספורט לפי סעיף 17י(3) לחוק הספורט, התשמ"ח-1988[2] (להלן – חוק הספורט), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) למוסדות ציבור שהם מרכזי ספורט, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 19430335
פרק א': כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן – הנוהל) ולפי מבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של מבחנים אלה.
(ד) שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש, לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.
במבחנים אלה –
"אגודה" – אגודת ספורט הרשומה באיגוד, לרבות מועדון ספורט;
"אגודה מקבלת שירותים" – אגודה שמרכז ספורט נותן לה סיוע מקצועי כאמור בתחום תמיכה ב' (סיוע לאגודות) ואשר נתנה את הסכמתה לכך;
"אגודת ספורט" ו"מועדון ספורט" – כהגדרתם בחוק הספורט;
"התאחדות" ו"איגוד" לעניין ספורט – כהגדרתם בחוק הספורט;
"מבחן האיגודים" – מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד התרבות והספורט בהתאחדויות ספורט, באיגודי ספורט, באגודות ספורט ובמועדוני ספורט[4];
"מינהל הספורט" – מינהל הספורט שבמשרד;
"מרכז ספורט" או "מרכז" – מוסד ציבור, כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, הפועל לקידום מטרות התמיכה באמצעות פעילות עצמית לקידום הספורט התחרותי ובאמצעות מתן סיוע מקצועי וכספי לאגודות;
"ספורט" או "פעילות ספורט" – כהגדרתם בחוק הספורט;
"ספורט תחרותי" – פעילות ספורט תחרותית שהמשתתפים בה הם ספורטאים הרשומים באיגוד או בהתאחדות;
"שנת הערכה" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנת התמיכה; כך למשל לגבי שנת התמיכה 2024, שנת ההערכה היא השנה שמיום 1 בינואר 2023 עד יום 31 בדצמבר 2023;
"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית שבעדה מבוקשת התמיכה.
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא מתן סיוע לפעילותם של מרכזי הספורט הפועלים לשם –
(1) קידום הספורט התחרותי והספורטאים התחרותיים;
(2) קידום פעילותן של אגודות וסיוע להן, באמצעות מתן שירותים, הקניית מסגרת ארגונית, ספורטיבית, חברתית וחינוכית וסיוע לפעילותן של האגודות מקבלות השירותים ולהקמתן של אגודות חדשות, לרבות מתן סיוע כספי.
(א) סך כל התקציב בתקנה יחולק לתחומים האלה:
|
תחום תמיכה |
הפעילות הנתמכת |
חלקם היחסי מסך כל התקציב, באחוזים |
|
א' |
פעילות עצמית לקידום הספורט התחרותי |
25% |
|
ב'
|
סיוע לאגודות
|
75%
|
|
|
סך הכול |
100% |
(ב) אם בשנה מסוימת לא הוגשו בקשות הזכאיות לתמיכה באחד מתחומי התמיכה המפורטים בסעיף קטן (א) או שבקשות התמיכה שהוגשו בתחום תמיכה מסוים אושרו במלואן ונותרה יתרה תקציבית, אזי חלקו הנותר של התקציב שנועד לאותו תחום תמיכה יועבר לתחום התמיכה האחר.
(ג) סך כל התמיכה בתחום א' תחולק לרצועות האלה:
|
רצועה |
הפעילות |
חלקם היחסי מסך כל התקציב בתחום, באחוזים |
|
1 |
אירועי חשיפה מקצועיים |
35% |
|
2 |
התנדבות בקהילה וקידום מנהיגות חברתית |
30% |
|
3 |
מחנות אימונים |
10% |
|
4 |
אליפויות |
20% |
|
5 |
ארגון שליחת משלחות ישראליות לתחרויות ספורט בחוץ לארץ או סיוע לשליחת משלחות כאמור |
5% |
|
|
סך הכול |
100% |
(ד) אם בשנה מסוימת לא הוגשו בקשות הזכאיות לתמיכה ברצועה מסוימת בתחום תמיכה א', אחת או יותר, או שבקשות התמיכה של המרכזים שהוגשו באחת או יותר מהרצועות כאמור אושרו במלואן, אזי חלקו הנותר של התקציב שנועד לאותה רצועה, יועבר למימון בקשות התמיכה בשאר הרצועות באותו תחום, לפי היחס בין אותן רצועות.
(ה) בכל מקרה, סכום התמיכה המרבי הכולל בתחום תמיכה ב' בעד סיוע כספי לאגודות, לא יעלה על 15 מיליון שקלים חדשים בשנה.
(1) בקשה לתמיכה תוגש בהתאם לנדרש לפי הנוהל והוראות מבחנים אלה;
(2) מרכז ספורט המבקש תמיכה לפי מבחנים אלה ימסור לבקשת מינהל הספורט, הוועדה או כל גורם מוסמך אחר, כל מידע או מסמך שיתבקש לשם הטיפול בבקשתו לתמיכה; מידע כאמור יוגש במועד ובמתכונת שיורו מינהל הספורט, הוועדה או הגורם המוסמך, לפי העניין;
(3) על המרכז לצרף לבקשתו לתמיכה תכנית מקצועית ותקציבית מפורטת לעניין הפעילות הנתמכת בשנת התמיכה, בחלוקה לפי תחומי התמיכה ורצועות התמיכה (להלן – תכנית העבודה); קבעה הוועדה כי תכנית העבודה כולה או חלקה, אינה מפורטת דיה כך שלא מתאפשרים יישום האמור במבחנים אלה או בדיקה ופיקוח על מתן התמיכה, תודיע על כך הוועדה למרכז בתוך 30 ימים מיום קבלת התכנית, והוא לא יהיה זכאי לתמיכה עד לתיקון התכנית להנחת דעתה של הוועדה; סברה הוועדה כי רמת הפירוט של תכנית עבודה שהוגשה לה אינה מספקת כאמור, תנמק את קביעתה; תכנית העבודה המתוקנת תימסר לוועדה תוך 14 ימים מיום הודעתה כאמור;
(4) על המרכז להגיש דוחות ביצוע שוטפים, דוחות פעילות רבעוניים שוטפים ודוחות שנתיים המעידים על עמידתו בתוכנית העבודה ובתנאי הזכאות לקבלת התמיכה; כל הדוחות יוגשו באופן ובמועדים שיורה מינהל הספורט; בלי לגרוע מכלליות האמור, מינהל הספורט או הוועדה רשאים להורות בדבר הגשת דוח מיוחד של רואה חשבון בהתייחס לנתונים כספיים כפי שיורו.
מרכז ספורט יהיה זכאי לבחינת בקשתו לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה אם התקיימו בו כל התנאים כמפורט להלן; התנאים האמורים בסעיף זה, למעט פסקאות (2) ו-(3), וכן התנאים לפי סעיפים 7 עד 9, 11 ו-12, לפי העניין, יתקיימו במרכז הספורט מגיש הבקשה בשנת ההערכה וכן בשנת התמיכה לפי תכנית העבודה המוגשת למשרד:
(1) הוא מוסד ציבור כמשמעותו בסעיף 3א לחוק;
(2) בעל ותק של שנתיים לפחות בקיום הפעילות נושא הבקשה לתמיכה, נכון ליום 1 בינואר של שנת התמיכה;
(3) הוא בעל אישור ניהול תקין מהרשם המתאים, לפי העניין, בהתאם לנוהל;
(4) הוא קבע בתקנון כללי אתיקה מקצועית, שתואמים את ערכי הליבה של הקוד האתי הגנרי ואת הוראותיו; המוסד לא יוכל להקל על דרישות הקוד האתי הגנרי, אלא רק להחמירן; במבחנים אלה, "קוד אתי גנרי" – מסמך משותף לפעילים ולעוסקים בספורט במסגרת גופי הספורט בישראל, אשר מסדיר את ערכי הליבה של הספורט בישראל ואת יחסי הגומלין בין הפעילים ונושאי תפקיד בספורט, ומפורסם באתר המשרד[5];
(5) הוא הציג נהלים ואמות מידה, הכוללים סדרי עדיפות שקופים ושוויוניים לפעילותו בתחום תמיכה ב' (מתן סיוע לאגודות), אשר הוגשו מראש למינהל הספורט ופורסמו באתר האינטרנט של המרכז, ובלבד שהנהלים ואמות המידה לחלוקת התמיכה על ידו עולים בקנה אחד עם העקרונות האלה:
(א) הסיוע לא יותנה בתנאים שאינם רלוונטיים למטרות הסיוע; בכלל זה, מתן הסיוע לא יהיה מותנה בתנאים שתכליתם העיקרית היא קידום אינטרסים של המרכז עצמו, למעט דרישה לציין באופן פומבי את עצם קיומו של הסיוע בקנה מידה סביר;
(ב) אמות המידה למתן סיוע לאגודות הזכאיות לכך לפי מבחנים אלה ייקבעו בשים לב למטרות הסיוע;
(ג) היקף הסיוע ואופן חלוקת הסיוע בין האגודות שביקשו לקבלו ייקבעו לפי מדדים ומשתנים שמשקלם המספרי ייקבע מראש; המדדים יהיו בעיקרם מדדים אובייקטיביים וכמותיים, שאינם מצריכים הפעלת שיקול דעת משמעותי; משקלם של מדדים סובייקטיביים, המצריכים הפעלת שיקול דעת משמעותי, יהיה מצומצם ככל הניתן, ובכל מקרה לא יעלה על 10%; המרכז יפרט, במסגרת הנהלים ואמות המידה כאמור, את השיקולים הנוגעים לעניין הפעלתם של המדדים הסובייקטיביים; החלטת המרכז על מתן ניקוד לפי המדדים הסובייקטיביים תהיה מנומקת ותפרט את השיקולים ששקל המרכז; אגודה תוכל לקבל לעיונה את כלל ההחלטות המנומקות לפי פסקת משנה זו, ובלבד שהגישה בקשה לכך בתוך 14 ימים ממועד ההודעה על ההחלטה; החלטות כאמור יועברו לעיונה בתוך 14 ימים ממועד קבלת הבקשה; המדדים הסובייקטיביים, ככל שייקבעו, יהיו מדדים מקצועיים, כגון: רמה מקצועית, פוטנציאל הישגי, איכות תכנית העבודה, קידום אוכלוסיות או ענפים שאינם מיוצגים דיים או צרכים חיוניים דחופים; המדדים הסובייקטיביים ייבחנו על ידי ועדה מקצועית שימנה המרכז, וינוקדו לפי שלוש מדרגות ניקוד: 1 (נמוך), 3 (בינוני) או 5 (גבוה); מצאה הוועדה, על יסוד תלונה שהגישה אגודה או מיוזמתה, כי החלטת המרכז לפי המדדים הסובייקטיביים אינה מנומקת כאמור או שלא נמסרה במועד לאגודה שביקשה זאת, יופחתו מהתמיכה במרכז באותה שנה 0.005 (חצי אחוז) מגובה התמיכה בו, בגין כל מקרה כאמור;
(ד) אופן הגשת הבקשות וכללי הדיון בהן ייקבעו בנוהלי הסיוע; האפשרות להגיש בקשות, יכול שתהיה כל השנה;
(ה) סדרי עדיפות למתן סיוע מקצועי או כספי לאגודות יהיו שקופים ושוויוניים, לרבות הטעמים שבגינם יסרב מרכז הספורט לתת אחד או יותר מהשירותים המפורטים במבחנים אלה;
(ו) כל הגופים שהמרכז מסייע להם הם בעלי אישור ניהול תקין מהרשם המתאים לפי העניין, בהתאם לנוהל; על אף האמור, לעניין סיוע לגוף חדש, אם הותר לפי מבחנים אלה, על הגוף להציג אישור על הגשת מסמכים והקמת מוסדות מהרשם המתאים לפי העניין;
(6) מספר הנשים החברות בוועד המנהל של מרכז הספורט, או בגוף מקביל לו, לעומת כלל חברי הוועד המנהל משקף ייצוג הולם, והוא לא יפחת מ-30%;
(7) הוא מינה ממונה על מוגנות בספורט; לעניין זה, "ממונה על מוגנות בספורט" – מי שעבר הכשרה, שאושרה על ידי מינהל הספורט, לשמש ממונה על מוגנות בספורט;
(7א) הוא מינה רכז לקידום נשים בספורט; הרכז יהיה בעל תואר אקדמי או ניסיון ניהולי של 3 שנים לפחות בארגון ספורט, או ספורטאי שהיה פעיל 3 שנים לפחות;
(8) הוא פועל לפי התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות גוף ספורט), התשפ"א-2021[6], ועד כניסתן לתוקף – לפי התקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), התשנ"ח-1998[7];
(9) מספר האגודות מקבלות השירותים מהמרכז, הנכללות ברשימה שהגיש המרכז למינהל הספורט (בפסקה זו – הרשימה), לא פחת מ-50 אגודות , הפועלות ב-6 ענפי ספורט שונים וב-15 יישובים לפחות, ולא יפחת ממספרים אלה בשנת התמיכה;
בפסקה זו, "אגודה" – אגודה מקבלת שירותים שמתקיים לגביה אחד מאלה:
(1) נתמכה על ידי המשרד בשנת ההערכה;
(2) מלאו שנתיים להקמתה ושנת התמיכה היא השנה השלישית מיום הקמתה, ובלבד שהיא הגישה בקשה לתמיכה לפי מבחן האיגודים בשנת התמיכה;
(3) מלאו שלוש שנים להקמתה, יש לה אישור ניהול תקין מהרשם המתאים לפי העניין וכן אישור מאת האיגוד הנוגע לעניין שלפיו הספורטאים באגודה רשומים באותו איגוד ומתחרים לפי כללי האיגוד;
80% לפחות מהאגודות מקבלות השירותים מהמרכז, שנכללו ברשימה, יהיו אגודות שנתמכו על ידי המשרד בשנת ההערכה.
המרכז יצרף לבקשתו לתמיכה את רשימת האגודות מקבלות השירותים, נכון למועד הגשת הבקשה לתמיכה, ויעדכן את מינהל הספורט על כל שינוי שחל ברשימה, במועד ובמתכונת כפי שיורה מינהל הספורט;
(10) עובד מרכז הספורט או חבר בהנהלתו לא ישמש חבר הנהלה או חבר ועדה מקצועית באגודה המקבלת שירותים או סיוע כספי מאותו מרכז; אין באמור בפסקה זו כדי למנוע מנציג מרכז לכהן בהנהלת איגוד או התאחדות ספורט, אם כהונה כאמור קבועה בתקנון של אותו איגוד או אותה התאחדות ספורט; אין באמור בפסקה זו כדי למנוע כהונה כאמור ממי שמכהן בהנהלת מרכז ספורט מטעם אגודה המקבלת שירותים או סיוע כספי, בהתאם לתקנון המרכז; הוראות פסקה זו לא יחולו אם הציג המרכז קוד אתי המותאם לפעילותו, המציג כללים ברורים ושקופים למניעת ניגוד עניינים בין המרכז, עובדיו או נושאי משרה שבו ובין אגודות מקבלות שירותים או סיוע כספי, אשר יאושר על ידי הוועדה;
(11) רשות ציבורית אינה מחזיקה 20% או יותר מזכויות ההצבעה באסיפה הכללית של המרכז ואינה בעלת זכות, במישרין או בעקיפין, למנות נושא משרה במרכז או נציג מטעם המרכז בגוף אחר; למען הסר ספק, כמה רשויות ציבוריות לא יחזיקו יחד 20% או יותר מזכויות ההצבעה באסיפה הכללית או זכות למנות נושא משרה כאמור; לעניין זה, "רשות ציבורית" – הממשלה, משרדי הממשלה, רשות מקומית, תאגיד שהוקם לפי חוק, תאגיד עירוני שאינו אגודת ספורט נתמכת, חברה ממשלתית, מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות או גוף שהוא בשליטת אחד מאלה.
פרק ב': תנאי סף ואמות מידה לתמיכה בתחום תמיכה א' (פעילות עצמית לקידום הספורט התחרותי)
(א) מרכז ספורט יהיה זכאי לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה בתחום תמיכה א' אם הוא ארגן בעצמו פעילות המקדמת את הספורט התחרותי, כאמור בכל אחת מהרצועות 1 עד 5, לפי העניין, במשך שנתיים לפחות, נכון ליום 1 בינואר של שנת התמיכה.
(ב) היקף ההשקעה של המרכז ברצועה 3 (מחנות אימונים), ברצועה 4 (אליפויות) וברצועה 5 (ארגון שליחת משלחות ישראליות לתחרויות ספורט בחוץ לארץ או סיוע לשליחת משלחות כאמור) לא יפחת מ-25% מהיקף התמיכה הכולל במרכז בתחום תמיכה א'; למען הסר ספק, יובהר כי היקף ההשקעה האמור הוא תנאי סף כללי לתמיכה בתחום זה; כמו כן, יובהר כי מרכז ספורט שהשקיע פחות מ-25% ברצועות האמורות, לא יהיה רשאי להשקיע את היתרה הלא מנוצלת ברצועה אחרת או בתחום פעילות אחר.
(א) מטרת התמיכה ברצועה 1 היא לסייע למרכז הספורט לארגן אירועי חשיפה מקצועיים שמטרתם לאתר ספורטאים ולחשוף אותם לספורט תחרותי, ובלבד שמתקיימים לגביהם התנאים המפורטים בסעיף זה.
(ב) לתמיכה לפי מבחנים אלה בעבור תחום תמיכה א' רצועה 1 זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיפים 6 ו-7:
(1) האירוע הוא חד-יומי ומשכו לא יפחת משתי יחידות אימון, בנות 45 דקות כל אחת;
(2) האירוע יכלול ענף ספורט, אחד או יותר, ובלבד שלא יכלול יותר מחמישה ענפי ספורט בסך הכל;
(3) האירוע מיועד לספורטאים בשכבת גיל מסוימת, כפי שיקבע מרכז הספורט;
(4) האירוע יתקיים במיתקן ספורט שמתאים לפעילות הספורט הנערכת במסגרתו; למען הסר ספק, האירוע לא יתקיים בשטח ציבורי פתוח כגון פארק;
(5) ארגון האירוע ייערך בשיתוף פעולה עם אגודה;
(6) האירוע ייערך בהדרכה של אנשי מקצוע בעלי הסמכה מתאימה, כגון מאמני ספורט.
8א. תנאי סף מיוחדים לפעילות הנתמכת בתחום תמיכה א' רצועה 2 – התנדבות בקהילה וקידום מנהיגות חברתית
(א) מטרת התמיכה ברצועה 2 היא לסייע למרכז הספורט לארגן פעילויות משותפות עם אגודות וספורטאים תחרותיים לשם התנדבות בקהילה או קידום מנהיגות חברתית, ובלבד שמתקיימים לגבי הפעילויות כאמור התנאים המפורטים בסעיף זה.
(ב) לתמיכה לפי מבחנים אלה בעבור תחום תמיכה א' רצועה 2 זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיפים 6 ו-7:
(1) הפעילות כוללת התנדבות בקהילה (כגון: פעילות לשמירה על אורח חיים בריא בבית אבות, פעילויות ספורטיביות לילדים ונוער בסיכון או לאנשים עם מוגבלויות) או לקידום מנהיגות חברתית (כגון, קורס הכשרת מנהיגות צעירה בספורט לבני 15 ומעלה, הכולל הרצאות וסיורים);
(2) ארגון הפעילות ייערך בשיתוף פעולה עם אגודה, אחת או יותר, ויכול שייערך גם בשיתוף פעולה עם עמותה מקומית;
(3) הפעילות נערכת בהשתתפות של 10 ספורטאים תחרותיים לפחות, בליווי מלווה מקצועי מטעם האגודה;
(4) נוסף על האמור בפסקה (3), בפעילות התנדבותית בקהילה נוטלים חלק 10 משתתפים מקרב הקהילה לפחות;
(5) כל פעילות התנדבותית בקהילה תתקיים 3 פעמים לפחות במהלך השנה, ולעניין קורס הכשרת מנהיגות צעירה בספורט – 3 מפגשים לפחות שמשכם הכולל לא יפחת מ-24 שעות.
8ב. תנאי סף מיוחדים לפעילות הנתמכת בתחום תמיכה א' רצועה 3 – מחנות אימונים
(א) מטרת התמיכה לסייע למרכז הספורט לארגן ולקיים מחנות אימונים לספורטאים תחרותיים, ובלבד שמתקיימים לגבי הפעילויות כאמור התנאים המפורטים בסעיף זה.
(ב) לתמיכה לפי מבחנים אלה בעבור תחום תמיכה א' רצועה 3 זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיפים 6 ו-7:
(1) משכו של המחנה יומיים רצופים לפחות, והוא יכלול לינה של לילה אחד לפחות;
(2) המחנה יתקיים במיתקן ספורט שמתאים לפעילות הספורט הנערכת במסגרתו;
(3) במחנה ישתתפו 20 ספורטאים תחרותיים לפחות;
(4) המחנה ייערך בהשתתפות אנשי מקצוע בעלי הסמכה מתאימה, כגון מאמני ספורט.
8ג. תנאי סף מיוחדים לפעילות הנתמכת בתחום תמיכה א' רצועה 4 – אליפויות
(א) מטרת התמיכה לסייע למרכז הספורט לארגן ולקיים אליפויות לספורטאים תחרותיים, ובלבד שמתקיימים התנאים המפורטים בסעיף זה.
(ב) לתמיכה לפי מבחנים אלה בעבור תחום תמיכה א' רצועה 4 זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיפים 6 ו-7:
(1) האליפות היא תחרות רשמית, הנערכת באחריותם ובפיקוחם של האיגוד או ההתאחדות הנוגעים לעניין, ותוצאותיה משמשות לדירוג הספורטאים התחרותיים המשתתפים בה;
(2) משך האליפות יומיים לפחות;
(3) האליפות יכול שתכלול ענף ספורט אחד או יותר ויכול שתהיה מחוזית או ארצית.
(א) מטרת התמיכה לסייע למרכז הספורט לארגן שליחת משלחות ישראליות לתחרויות ספורט בחוץ לארץ או לסייע לשליחת משלחות כאמור, לשם ייצוג מדינת ישראל בחוץ לארץ וקידום הספורט בישראל.
(ב) לתמיכה לפי מבחנים אלה בעבור תחום תמיכה א' רצועה 5 זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן, נוסף על תנאי הסף שבסעיפים 6 ו-7:
(1) המשלחת לא תפחת מעשרה ספורטאים תחרותיים שמשתתפים בתחרות הספורט בחוץ לארץ, ולעניין ענפי ספורט אישיים – חמישה ספורטאים תחרותיים לפחות;
(2) בתחרות משתתפים ספורטאים מ-8 מדינות לפחות, לרבות ישראל.
גובה התמיכה במרכזי הספורט העומדים בתנאי הסף, בעבור תחום תמיכה א', ברצועות 1 עד 5, ייקבע כלהלן:
(1) בשלב הראשון, ייקבע, בכל רצועה, הניקוד הבסיסי למרכז ספורט על סמך סכום התמיכה שאושר בשנת ההערכה לכלל האגודות מקבלות השירותים לפי מבחן האיגודים, באופן שכל שקל חדש שאגודה המקבלת שירותים ממרכז הספורט קיבלה לפי אותו מבחן בשנת ההערכה, יהיה שווה לנקודה;
(2) בשלב השני, כל אגודה נתמכת כאמור בפסקה (1) (בסעיף זה – אגודה נתמכת) שבמועד הקובע טרם מלאו חמש שנים לפעולתה תזכה למקדם של 1.5; לעניין זה, "המועד הקובע" – יום 31 בדצמבר של שנת ההערכה;
(3) בשלב השלישי, יוכפל הניקוד שקיבל מרכז הספורט במקדם של 1.2, אם מספר האגודות הנתמכות בשנת ההערכה גדל ב-10% או יותר בהשוואה למספר האגודות כאמור בשנה שקדמה לשנת ההערכה;
(4) בשלב הרביעי, ייסכמו כלל הנקודות שקיבלו כל מרכזי הספורט בעד האגודות הנתמכות, והסכום שהתקבל יחולק בתקציב המוקצה לתחום תמיכה א' בעבור כל אחת מהרצועות 1 עד 5 , לפי העניין, לקביעת ערך נקודה;
(5) בשלב החמישי, ייקבע הסכום המגיע לכל מרכז ספורט בכל אחת מהרצועות 1 עד 5, לפי העניין, על ידי הכפלת הנקודות שקיבל, בערך נקודה.
פרק ג': תנאי סף ואמות מידה לתמיכה בתחום תמיכה ב' (סיוע לאגודות)
לתמיכה לפי מבחנים אלה, בעבור תחום תמיכה ב', זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן לעניין מתן סיוע מקצועי לאגודות, נוסף על תנאי הסף שבסעיף 6:
(1) הוא סייע לאגודות מקבלות שירותים במשך שנתיים לפחות, נכון ליום 1 בינואר של שנת התמיכה;
(2) האגודות מקבלות השירותים מסרו לו בכתב את הסכמתן לקבל ממנו שירותים;
(3) הוא מספק את השירותים שלהלן, כולם או חלקם, לאגודות מקבלות השירותים, בתמורה או שלא בתמורה, ובלבד שאגודה המקבלת שירותים ממנו אינה מקבלת שירותים כאמור ממרכז ספורט אחר; סכומים ששילמו האגודות מקבלות השירותים למרכז בתמורה לשירותים כאמור לא ייכללו בבקשת המרכז לקבלת תמיכה:
(א) סיוע וייעוץ משפטי באמצעות עורך-דין;
(ב) סיוע וייעוץ בנושאים מקצועיים, כלכליים או חשבונאיים;
(ג) רכישת פוליסות ביטוח;
(ד) רכישת ציוד ספורט, ובכלל זה אמצעים טכנולוגיים;
(ה) העברה מרוכזת של תשלומים שהאגודות מקבלות השירותים מחויבות להעביר לאיגודי ספורט או להתאחדויות ספורט;
(ו) הקניית ידע מקצועי לספורטאים, למאמנים, לאוהדים ולנושאי משרה באגודות מקבלות השירותים וארגון כנסים ופעילויות הדרכה;
(ז) פרסום ושיווק ישיר;
(ח) שירותי הסעות.
(4) המרכז מספק את השירותים כאמור בפסקה (3) לאגודה מקבלת שירותים שהיא אחת מאלה:
(א) אגודה שטרם מלאו שנתיים להקמתה;
(ב) אגודה שאושרה לה בשנת ההערכה תמיכה שוטפת לפי מבחן האיגודים, בסכום שאינו עולה על 500,000 שקלים חדשים; לעניין זה, "תמיכה שוטפת" – למעט תמיכה לפי תחום תמיכה ה' למבחן האמור; על אף האמור, המרכז רשאי לספק את השירות כאמור בפסקה (3)(ג) גם לאגודה שאושרה לה תמיכה כאמור בסכום העולה על 500,000 שקלים חדשים;
(ג) אגודה שמלאו שנתיים להקמתה, וששנת התמיכה היא השנה השלישית מיום הקמתה, ובלבד שהיא הגישה בקשה לתמיכה לפי מבחן האיגודים בשנת התמיכה;
(5) האגודות מקבלות השירותים הן בעלות אישור ניהול תקין מהרשם המתאים לפי העניין, בהתאם לנוהל; על אף האמור, אגודות שטרם מלאו שנתיים להקמתן, יציגו אישור על הגשת מסמכים והקמת מוסדות מהרשם המתאים לפי העניין.
(6) למען הסר ספק, אין מניעה כי מרכז יסייע ממקורותיו העצמיים לאגודה, אף אם אינה עומדת בהוראות פסקה (4).
(א) לתמיכה לפי מבחנים אלה, בעבור תחום תמיכה ב' , זכאי מרכז ספורט שמתקיימים בו כל תנאי הסף המפורטים להלן לעניין מתן סיוע כספי לאגודות, נוסף על תנאי הסף שבסעיף 6:
(1) המרכז נתן בשנת ההערכה סיוע כספי לאגודות, בעד אחד או יותר מאלה, והכל בכפוף לתנאים המפורטים בסעיף זה:
(א) קרות מצב מיוחד;
(ב) פרויקטים מיוחדים;
(ג) השתתפות בתחרויות בין-לאומיות;
(ד) מימון הוצאות הדרושות לאגודות חדשות;
(2) מרכז רשאי ליתן לאגודה שיש לה אישור ניהול תקין מהרשם המתאים לפי העניין, בהתאם לנוהל, ושנתמכה בשנת ההערכה לפי מבחן האיגודים (להלן – אגודה קיימת) סיוע כספי בשל קרות מצב מיוחד שהוא אחד מאלה:
(א) מצוקה כספית; יראו אגודה כאגודה במצוקה כספית אם מתקיימים לגביה שלושה תנאים מבין התנאים המפורטים בפסקאות (1) עד (4) להלן לפחות, ולעניין אגודה קטנה כהגדרתה בנוהל – שני תנאים מבין התנאים כאמור לפחות:
(1) שיעור הגרעון המצטבר בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות של האגודה שיועדו ושלא יועדו, מתוך מחזור ההכנסות של האגודה, לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון, גבוה מ-50%;
(2) רמת הנזילות המיידית, לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון, נמוכה מ-0.5; לעניין זה, "רמת נזילות מיידית" – מזומנים ושווי מזומנים חלקי התחייבויות שוטפות;
(3) היחס השוטף, לפי הדוח הכספי המבוקר האחרון, נמוך מ-0.7; לעניין זה, "יחס שוטף" – סך הנכסים השוטפים חלקי סך ההתחייבויות השוטפות;
(4) שיעור הגרעון השוטף בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות של האגודה שיועדו ושלא יועדו, מתוך מחזור ההכנסות של האגודה, לפי שלושת מאזני הבוחן האחרונים, גבוה מ-50%;
המרכז יתנה את מתן הסיוע הכספי לאגודה בקבלת הצהרה חתומה על ידי מורשי החתימה של האגודה מבקשת הסיוע בדבר קיום מצוקה כספית כאמור וכן בהגשת תכנית הבראה והתחייבות של האגודה לפעול לפיה; המרכז יוודא את עמידתה של האגודה בתכנית ההבראה כאמור;
(ב) אירוע חריג שהוא אחד מאלה: (א) אירוע חירום בטחוני; (ב) אירוע חירום בריאותי; (ג) אירוע בלתי צפוי שנבע בשל כוח עליון; (ד) אירוע בלתי צפוי אחר, שבשלו הטילה רשות מוסמכת מגבלות על האגודה, הפוגעות בפעילותה השוטפת, ובלבד שהאירוע לא נבע בשל מעשה או מחדל של האגודה;
(ג) פציעת שחקן שבעקבותיה נגרמו לאגודה הוצאות מיוחדות לכיסוי הטיפול הרפואי בשחקן או להתקשרות עם שחקן מחליף;
(ד) השבתת מיתקן שהצריכה שכירת מיתקן חלופי המרוחק ב-10 ק"מ לפחות מהמיתקן שהושבת;
(ה) עליית ליגה.
(3) מרכז רשאי ליתן לאגודה קיימת סיוע כספי בעד פרויקט מיוחד שנערך באופן חד-פעמי, כגון: יום עיון, פעילות העשרה, כנס, סדנה וכיוצא באלה, ובלבד שמתקיימים כל אלה:
(א) הפרויקט נערך בידי כמה אגודות במשותף ועוסק באחד מהתחומים האלה: חינוך, מוגנות בספורט, מניעת אלימות, מאבק בגזענות או קידום שוויון, ובכלל זה שוויון מגדרי;
(ב) משכו הכולל של הפרויקט לא יפחת מ-6 שעות;
(ג) המרצים, המנחים או המדריכים בפרויקט, לפי העניין, הם בעלי מומחיות מקצועית בתחום הנוגע לעניין;
(4) מרכז רשאי ליתן לאגודה קיימת סיוע כספי בעד השתתפות ספורטאים או נבחרות בתחרויות ספורט בין-לאומיות, ובלבד שהתחרות הוכרה כתחרות רשמית על ידי הגוף הבין-לאומי המייצג והמוכר באותו ענף ספורט, ותוצאותיה משמשות לדירוג הספורטאים או הנבחרות המשתתפים בה;
(5) מרכז רשאי ליתן לאגודה חדשה סיוע כספי לשם מימון ההוצאות הדרושות להקמת האגודה או לקיום פעילותה, ובלבד שמתקיימים כל אלה:
(א) הסיוע הכספי ניתן בדרך של תשלום לספקים שאיתם התקשרה האגודה בהסכם;
(ב) הסיוע הכספי ניתן בעבור אחת או יותר מההוצאות האלה: ביגוד, העסקת אנשי מקצוע, שכירת מיתקן, נסיעות ודמי רישום או אגרות שיפוט לאיגוד או להתאחדות;
(ג) מתן הסיוע כפוף להצגת מקורות מימון עצמאיים של האגודה, בשיעור של 20% מהוצאות האגודה לפחות; לעניין זה, יוכרו גם הוצאות בשווה-כסף ושווי עבודת מתנדבים, בכפוף להוראות הנוהל;
(ד) בפסקה זו, "אגודה חדשה" –
אגודה שטרם מלאו שנתיים להקמתה;
(6) המרכז לא ייתן סיוע כספי לאגודה בעבור פעילות שהאגודה מקבלת בעדה תמיכה או מימון מהמשרד או ממשרד ממשלתי אחר; בלי לגרוע מכלליות האמור, המרכז יתנה מתן סיוע כספי לאגודה באישור בכתב מאת האגודה שלפיו היא לא קיבלה תמיכה או מימון אחר מהמשרד או ממשרד ממשלתי אחר, בעד הפעילות נושא הסיוע הכספי.
(ב) היקף הסיוע הכספי השנתי בתחום תמיכה ב' לא יעלה, במצטבר, על 50,000 שקלים חדשים לאגודה, ולעניין אגודה רב-ענפית – 150,000 שקלים חדשים; לעניין זה, "אגודה רב-ענפית" – אגודה המקיימת פעילות סדירה בארבעה ענפי ספורט לפחות, ובהם ענף ספורט אישי אחד לפחות.
(ג) בכל מקרה, היקף הסיוע הכספי לא יעלה על סכום ההוצאות הישירות שהוצאו בשל העילה שבעדה ניתן הסיוע.
(ד) בלי לגרוע מהוראות סעיף 5(4), המרכז יגיש לוועדה, אחת לרבעון, דוח מפורט לעניין האגודות שהמרכז העניק להן סיוע כספי; הדוח יכלול את כל אלה לפחות: שם האגודה, סיבת הסיוע וסכום הסיוע, ויצורפו לו האסמכתאות הנוגעות לעניין.
גובה התמיכה במרכזי הספורט העומדים בתנאי הסף, בעבור תחום תמיכה ב', ייקבע כלהלן:
(1) בשלב הראשון, ייקבע הניקוד הבסיסי למרכז ספורט על סמך סכום התמיכה שאושר בשנת ההערכה לכלל האגודות מקבלות השירותים לפי מבחן האיגודים, באופן שכל שקל חדש שאגודה המקבלת שירותים ממרכז הספורט קיבלה לפי אותו מבחן בשנת ההערכה, יהיה שווה לנקודה;
(2) בשלב השני, כל אגודה נתמכת כאמור בפסקה (1) (בסעיף זה – אגודה נתמכת) שבמועד הקובע טרם מלאו חמש שנים לפעולתה תזכה למקדם של 1.5; לעניין זה, "המועד הקובע" – יום 31 בדצמבר של שנת ההערכה;
(3) בשלב השלישי, יוכפל הניקוד שקיבל מרכז הספורט במקדם של 1.2, אם מספר האגודות הנתמכות בשנת ההערכה גדל ב-10% או יותר בהשוואה למספר האגודות כאמור בשנה שקדמה לשנת ההערכה;
(4) בשלב הרביעי, ייסכמו כלל הנקודות שקיבלו כל מרכזי הספורט בעד האגודות הנתמכות, והסכום שהתקבל יחולק בתקציב המוקצה בעבור תחום תמיכה ב', לקביעת ערך נקודה;
(5) בשלב החמישי, ייקבע הסכום המגיע לכל מרכז ספורט בתחום תמיכה ב' על ידי הכפלת הנקודות שקיבל, בערך נקודה.
פרק ד': הוראות שונות
(א) בכל מקרה, שיעור התמיכה של המשרד בכל תחום תמיכה ובכל רצועה לא יעלה על 90% מהסכום שהוציא מרכז הספורט בשנת התמיכה בגין הפעילות באותו תחום תמיכה ובאותה רצועה, לפי העניין.
(ב) לא תינתן תמיכה למרכז ספורט לפי מבחנים אלה, אם לפעילות נושא בקשתו לתמיכה ניתנת תמיכה לפי מבחני תמיכה אחרים של המשרד, ובכלל זה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט לצורך קידום פעילות ספורט עממי[8], או שהפעילות מתוקצבת בדרך אחרת על ידי המשרד או נתמכת או מתוקצבת על ידי משרד ממשלתי אחר או שהממשלה משתתפת במימונה בדרך אחרת.
(ג) תמיכה בעד הוצאות תקורה תשולם אך ורק בעד הוצאות תקורה המשויכות לפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, ובשיעור שלא יעלה על 22%; לעניין זה, יראו הוצאות פרסום ושיווק הנוגעות לפעילות הנתמכת של המרכז כהוצאות תקורה.
(ד) מצאה הוועדה כי במרכז ספורט שהוועדה אישרה את זכאותו לתמיכה באותה שנה, פסק להתקיים אחד מהתנאים למתן התמיכה לפי מבחנים אלה, יידרש המרכז להגיש לוועדה בתוך זמן סביר לפי שיקול דעתה של הוועדה, שלא יעלה על חודשיים, תכנית מפורטת לתיקון הליקוי; המרכז יידרש לסיים את ביצוע התכנית האמורה בתוך המועד שקבעה הוועדה ולא יאוחר מתום שנת התמיכה; בתקופה שבה לא התקיים תנאי מהתנאים למתן התמיכה תיפסק העברת כספי התמיכה למרכז או תידרש השבתם לפי הוראות הנוהל.
(ה) לא הוגשה תכנית לתיקון הליקוי, כאמור בסעיף קטן (ד), או שהתכנית לא בוצעה בפרק הזמן הנדרש או שביצועה לא הביא לתיקון הליקוי, תהיה הוועדה רשאית לשלול את התמיכה מהמרכז מעת שחדל לעמוד בתנאי הסף ולדרוש את השבת כספי התמיכה שניתנו לו באותה שנה, אם ניתנו, באופן יחסי לפי החלק היחסי של אותה תקופה מכלל השנה.
במקרים שבהם פחת שיעור התמיכה היחסי במרכז הספורט ביותר מ-20% לעומת שנת ההערכה, לא יפחת שיעור התמיכה במרכז הספורט מ-80% משיעור התמיכה היחסי שלו היה זכאי בשנת ההערכה; מרכז ספורט לא יהיה זכאי להגנה לפי סעיף זה, יותר מפעם אחת בארבע שנים רצופות, זולת אם החליטה הוועדה אחרת, ומנימוקים מיוחדים שיירשמו.
תחילתו של תיקון זה ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).
(א) תחילתם של מבחנים אלה ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023); על אף האמור, תחילתם של סעיפים 6(6) ו-(7) ו-8(ב)(2) ביום כ' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2024).
(ב) פרק ג' למבחנים אלה יעמוד בתוקפו עד יום כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026).
על אף האמור במבחנים אלה –
(1) בשנת התמיכה 2023, בדיקת עמידתם של המרכזים בתנאי הזכאות לפי מבחנים אלה, תיעשה לפי נתוני שנת התמיכה ולא לפי נתוני שנת ההערכה, והכל כמפורט להלן:
(א) בתקופה שמיום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) עד יום י"ג באב התשפ"ג (31 ביולי 2023), יחולו על המרכזים תנאי הזכאות לפי המבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד התרבות והספורט במרכזי ספורט[9], שהיו בתוקף עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022) (להלן – המבחנים הקודמים), וכן ההוראות ותנאי הזכאות לפי סעיפים 5 ו-6 למבחנים אלה, למעט סעיף 6(5)(ג); למען הסר ספק, יובהר כי התמיכה תינתן אך ורק עבור תחומי פעילות הנתמכים לפי מבחנים אלה;
(ב) בתקופה שמיום י"ד באב התשפ"ג (1 באוגוסט 2023) עד יום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), יחולו על המרכזים תנאי הזכאות לפי מבחנים אלה;
(ג) תקציב התמיכה לשנת 2023 יחולק באופן הזה: סכום השווה ל-7/12 מהתקציב יחולק בהתאם לאמור בפסקה (א) וסכום השווה ל-5/12 יחולק בהתאם לאמור בפסקה (ב).
(2) בשנת 2023 לא יפחת שיעור התמיכה במרכז שנמצא זכאי לתמיכה לפי פסקה (1) מ-80% משיעור התמיכה שקיבל בשנת 2022, בהתייחס לתחומי הפעילות הנתמכים לפי מבחנים אלה.
(3) בשנת 2023 יקראו את סעיף 4(א) כך:
(א) לעניין תחום תמיכה א', במקום "25%" יקראו "15%";
(ב) לעניין תחום תמיכה ב', במקום "75%" יקראו "85%".
(4) בשנים 2023 ו-2024, בסעיף 6(5)(ג), במקום "10%" יקראו "20%";
(5) בשנים 2023 ו-2024 יקראו את סעיף 6(9) כך:
(א) במקום "70" יקראו "50";
(ב) במקום "8" יקראו "6";
(ג) במקום "20" יקראו "15".
18. ביטול
(א) מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות ציבור (מרכזי ספורט הישגי)[10] – מבוטלים.
(ב) מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות ציבור (פעולות ספורט עממיות)[11] – מבוטלים.
_____________ התשפ"ה (___________ 2025)
מיקי מכלוף זוהר
שר התרבות והספורט
803-35-2025-000010
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב,עמ' 34.
[2] ס"ח התשמ"ח, 1256; התשע"ח, עמ' 520.
[3] י"פ התש"ף, עמ' 482 ועמ' 7207; התשפ"א, עמ' 2, עמ' 1732, עמ' 3640 ועמ' 3744.
[4] י"פ התשפ"ב, עמ' 2236, עמ' 9702 ו-11102.
[6] ק"ת התשפ"א, עמ' 1698.
[7] ק"ת התשנ"ח, עמ' 1132.
[8] י"פ 12624 התשפ"ד, עמ' 10988.
[9] י"פ התשע"ט, עמ' 14592; התשפ"א, עמ' 492. להלן קישור לפרסום המבחנים הקודמים ברשומות:
https://www.nevo.co.il/law_word/law10/yalkut-8427.pdf
https://www.nevo.co.il/law_word/law10/yalkut-9158.pdf
[10] י"פ התשס"ט, עמ' 4095.
[11] י"פ התשנ"ב, עמ' 4687; התשס"ו, עמ' 525.