תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על המצב הקיים
ד. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והתקן
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (תיקון מס'...), התשפ"ה-2025
2. תיקון פקודת המועצות המקומיות – מס'...
חוק לתיקון פקודת העיריות (תיקון מס'...), התשפ"ה-2025
חברי מועצות של רשויות מקומיות, למעט ראש הרשות וסגן ראש רשות שאושר לו תשלום שכר, אינם זכאים לקבל מקופת הרשות המקומית כל תמורה כספית עבור פעילותם הציבורית במסגרת חברותם במועצה לרבות לצורך מימון פעולות שונות הנדרשות במסגרת כהונתם. חבר מועצה הממלא את תפקידו בנאמנות, נדרש להקדיש שעות רבות מדי חודש לישיבות המועצה ולישיבות ועדות המועצה, ללא כל תמורה כספית בגין כך.
בנסיבות אלו, עלולה להיפגע יכולתם של חברי המועצה לבצע את תפקידם כראוי, זאת הן בכל הנוגע ליכולתם להקדיש את הזמן הראוי למילוי תפקידם, ובכלל זאת להשתתף בישיבות המועצה וישיבות ועדות המועצה, והן בכל הנוגע למשאבים הנדרשים להם לצורך מימון פעולות שונות הנדרשות לכהונתם. זאת באופן שעלול לפגוע ביכולתם לפעול כנדרש וכמתחייב לצורך הפעלת סמכויות המועצה לפי הוראות הדין, לרבות הסמכויות הנוגעות לאישור, בקרה ופיקוח על התנהלות הרשות המקומית.
תגמול כספי, ולו חלקי, של חברי המועצה עשוי לאפשר ולעודד חברי מועצה להשקיע זמן ומאמץ במילוי תפקידם הציבורי, לחזק את מעמדם כנבחרי ציבור ולתרום לתפקודה התקין והמקצועי של הרשות.
על כן, מוצע לקבוע כי חבר מועצה יהיה זכאי לגמול כספי והחזר הוצאות בעבור השתתפות בישיבות המועצה ובוועדות המועצה, על פי כללים שיקבע שר הפנים.
התיקון האמור לפקודת העיריות, יוחל בהתאמה גם על מועצות מקומיות.
בהתאם למפורט בעיקרי החוק, הצעת החוק מבקשת לתקן את פקודת העיריות על דרך הוספה של סעיפים 125ד לפקודה.
כן מוצע לתקן בתיקון עקיף את פקודת המועצות המקומיות על מנת להחיל את התיקון האמור על המועצות המקומיות.
אין השפעה על תקציב המדינה והתקן.
תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:
|
|
|
|
||
|
1. |
בפקודת העיריות[1] (להלן – הפקודה) אחרי סעיף 125ג יבוא: |
|||
|
|
|
"גמול לחברי מועצה |
125ד. |
חבר מועצה שאינו מקבל שכר מקופת העירייה יהיה זכאי לקבל מקופת העירייה גמול כספי והחזר הוצאות עבור השתתפות בישיבות המועצה ובישיבות ועדות המועצה, על פי כללים שיקבע השר". |
|
2. |
בפקודת המועצות המקומיות[2], בסעיף 34א, בסעיף קטן (א), אחרי "וסעיפים" יבוא "125ד". |
|||
סעיף 1 – חברי מועצות של רשויות מקומיות, למעט ראש הרשות וסגן ראש רשות שאושר לו תשלום שכר, אינם זכאים לקבל מקופת הרשות המקומית כל תמורה כספית עבור פעילותם הציבורית במסגרת חברותם במועצה לרבות לצורך מימון פעולות שונות הנדרשות במסגרת כהונתם. חבר מועצה הממלא את תפקידו בנאמנות, נדרש להקדיש שעות רבות מדי חודש לישיבות המועצה ולישיבות ועדות המועצה, ללא כל תמורה כספית בגין כך.
בנסיבות אלו, עלולה להיפגע יכולתם של חברי המועצה לבצע את תפקידם כראוי, זאת הן בכל הנוגע ליכולתם להקדיש את הזמן הראוי למילוי תפקידם, ובכלל זאת להשתתף בישיבות המועצה וישיבות ועדות המועצה, והן בכל הנוגע למשאבים הנדרשים להם לצורך מימון פעולות שונות הנדרשות לכהונתם. זאת באופן שעלול לפגוע ביכולתם לפעול כנדרש וכמתחייב לצורך הפעלת סמכויות המועצה לפי הוראות הדין, לרבות הסמכויות הנוגעות לאישור, בקרה ופיקוח על התנהלות הרשות המקומית.
תגמול כספי, ולו חלקי, של חברי המועצה עשוי לאפשר ולעודד חברי מועצה להשקיע זמן ומאמץ במילוי תפקידם הציבורי, לחזק את מעמדם כנבחרי ציבור ולתרום לתפקודה התקין והמקצועי של הרשות.
על כן, מוצע לקבוע כי חבר מועצה יהיה זכאי לגמול כספי והחזר הוצאות בעבור השתתפות בישיבות המועצה ובוועדות המועצה, על פי כללים שיקבע שר הפנים.
סעיף 2 – מוצע לתקן תיקון עקיף את פקודת המועצות המקומיות ולהחיל את הוראת סעיף 125ד לפקודת העיריות כפי המוצע בהצעת החוק, גם על המועצות המקומיות.