תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
הצעת חוק הפיקוח על המעונות (התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת), התשפ"ה-2025
1. הוספת פרק
2. תיקון סעיף 1
פרק ב' - התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת
4. "עקרונות בהתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת של אדם עם מוגבלות
5. הוספת פרק
6. הוספת תוספת
7. תחילה
הצעת חוק הפיקוח על המעונות (תיקון – התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת), התשפ"ה-2025
מטרת תיקון זה היא לעגן ולהסדיר את אופן ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת במסגרות מנהל מוגבלויות של משרד הרווחה.
התנהגות מאתגרת מסכנת היא התנהגות שגורמת, או עלולה לגרום, לסיכון ממשי לאדם עצמו או לזולתו. ההתנהגות ודפוסיה נבחנים על-פי שכיחות ההתנהגות, עוצמתה, משכה ורמת הסיכון שהתנהגות זו מהווה לאדם עצמו או לזולתו.
ברקע לתיקון, ביום ז' בחשוון התשפ"ג ( 1 בנובמבר 2022) נכנס לתוקף חוזר המנכ"לית של משרד הרווחה (להלן – המשרד) שעניינו "כלים ותהליכים לזיהוי, מניעה ומענה למצבי התנהגות מאתגרת מסכנת במסגרות של מינהל מוגבלויות" (להלן – החוזר). מטרת החוזר היא להבנות דפוס עבודה אחיד בהתמודדות עם התנהגות מאתגרת ומסכנת בקרב אנשים עם מוגבלות המקבלים שירות במסגרות מינהל מוגבלויות השונות, וכן להתוות כלים, מנגנונים ועזרים מסייעים לצורך התמודדות עם מצבי התנהגות כאמור, והכל תוך שמירה מרבית על זכויותיו, חירותיו, שלומו ובטחונו של האדם עם המוגבלות. במסגרת זאת, החוזר קובע כללים לעניין אופן השימוש באמצעי הגנה המגבילים את חירותו של אדם, במקרים חריגים בהם השימוש בהם נדרש לצורך מניעת סכנה ממשית לאדם או לזולתו.
הסדרת אופן ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת, ובפרט שימוש באמצעי הגנה שמגבילים את חירותו של אדם, הוא נושא רגיש ומורכב. עם זאת, לעמדת המשרד, היעדר הסדרה של הנושא עלול להוביל לפגיעה בזכויות אנשים עם מוגבלות המקבלים שירותים במסגרות מינהל מוגבלויות ובזכויות הסובבים אותם, ומשכך על אף הקושי והמורכבות שבדבר, המשרד פעל להסדרת הנושא – ראשית בחוזר מנכ"ל וכעת בחקיקה. בנוסף, הסדרה זו נדרשת על מנת לאפשר שילוב של אנשים עם מוגבלות, גם עם התנהגות מאתגרת מסכנת, במסגרות מינהל מוגבלויות.
יצוין כי בזמן שחלף מאז כניסת החוזר לתוקף, המשרד התרשם כי ההסדרה הובילה לשינוי בתפיסה בשטח לגבי אופן ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת ולהפחתה משמעותית בשימוש באמצעים המגבילים את חירותו של אדם. למשל, פרסום חוזר המנכ"ל הפחית את השימוש באמצעי הגנה מגבילים, ובנוסף לכך הופסק במידה רבה שימוש באמצעים מסוימים שנאסרו בחוזר (למשל שימוש במיטות "לול").
בחודש ינואר 2023 פרסם המשרד תזכיר חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות (תיקון – אמצעי הגנה מגבילים), התשפ"ג-2023, במטרה לעגן ולהסדיר בחקיקה את השימוש באמצעי הגנה מגבילים. התקבלו הערות ציבור רבות על תזכיר החוק. המשרד למד אותן במהלך התקופה שחלפה וערך בחינה מהי הדרך הראויה להתקדם עם הסדרת הנושא.
כמו כן, בחודש נובמבר 2024 התקיים יום שיח עם נציגים מהציבור לצורך הקשבה לעמדותיהם והתייחסותם בעניין טיוטת התזכיר ובעניין שימוש באמצעי הגנה ככלי להתמודדות עם מצבי סיכון בשל התנהגות מאתגרת, בטרם ימשיך בהליך פורמאלי של פרסום להערות הציבור. ליום זה הוזמנו להשתתף ארגונים מרכזיים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, ארגונים ואנשי מקצוע המפעילים מסגרות המעניקות טיפול לאנשים עם מוגבלות עם התנהגות מאתגרת, ונציגי משפחות.
תזכיר החוק שמופץ כעת הוא תוצאה של הדיונים שהתקיימו בנושא בשנתיים האחרונות, וכן תוצאה של למידה מהערות הציבור שהתקבלו על תזכיר החוק הקודם והעקרונות שעלו ביום השיח שהתקיים.
במסגרת ההסדרה המוצעת, מוצע לעגן את עקרונות ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת של אנשים עם מוגבלות במעונות כהגדרתן בחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965.
במסגרת העקרונות, בין היתר, מוצע כי לאדם עם מוגבלות הנוקט בהתנהגות מאתגרת מסכנת במעון תיבנה תוכנית טיפול אישית אשר במרכזה זיהוי, מניעה והתמודדות עם אותה התנהגות מאתגרת מסכנת. התוכנית תתמקד בשמירה על כבוד האדם וחירותו, לצד שמירה על ביטחונו ושלומו של אותו אדם ואנשים בסביבתו.
ההסדר המוצע מגדיר את התנאים בהם ניתן יהיה לעשות שימוש באמצעי הגנה מגבילים לצורך התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת הגורמת לסיכון ממשי ומגדיר מהו אותו סיכון, וכן מפרט בתוספת את אמצעי ההגנה המותרים לשימוש. למשל, בטרם שימוש באמצעי הגנה מגבילים, יש לכלול התייחסות לשימוש בתוכנית הטיפול האישית של האדם, וזאת לאחר שנבחנו אמצעים חלופיים שפגיעתם פחותה למניעת הסיכון הממשי לאדם או לזולתו, ושהוסבר לאדם, ככל הניתן, ולנציגו החוקי, על תוכנית ניהול הסיכונים שלו, מהות אמצעי ההגנה המגביל והצורך בשימוש בו. עוד מוצע להסדיר את התנאים שבהם ניתן יהיה לעשות שימוש באמצעי הגנה מגבילים במצב של התנהגות מאתגרת בלתי צפויה. כמו כן, על פי ההסדר המוצע, תוקם ועדת חריגים שתכלול עובדי המשרד אשר תהיה מוסמכת לאשר שימוש באמצעי הגנה מגביל, לאדם שעניינו הובא בפני הוועדה, אם השתכנעה כי הדבר נדרש במקרים חריגים לשם שמירה על שלומו ובטחונו של האדם עצמו והסובבים אותו, גם בתנאים שלא על פי הכללים שבתוספת, תוך קביעת הסייגים בשימוש.
תזכיר החוק עתיד להשפיע על דרכי הטיפול באנשים עם מוגבלות הנמצאים במסגרות מינהל מוגבלויות הנוקטים בהתנהגות מאתגרת מסכנת, על אנשים עם מוגבלות במסגרות החשופים למצבי סיכון בשל התנהגות מאתגרת מסכנת של אחרים, ועל הצוות המטפל במסגרות אלה.
ייבחן לקראת העברת טיוטת החוק לוועדת שרים לענייני חקיקה
הצעת חוק מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי:
|
1. |
לפני סעיף 1 לחוק הפיקוח על המעונות, התשכ"ה-1965[1] (להלן – החוק העיקרי), יבוא - |
||
|
|
|
||
|
2. |
בסעיף 1 לחוק העיקרי יבוא - |
||
|
|
|
(1) לפני ההגדרה "השר" יבוא: |
|
|
|
|
|
""אדם עם מוגבלות" – אדם עם מוגבלות אחת או יותר כהגדרתה בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות; |
|
|
|
|
"אמצעי הגנה מגביל" – אמצעי המצמצם את תנועתו של אדם במרחב לרבות תנועת גופו, במטרה לשמור על בטחונו האישי של האדם או זולתו מפני סיכון ממשי; |
|
|
|
|
"המנהל הכללי" – המנהל הכללי של משרד הרווחה והביטחון החברתי;"; |
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "השר" יבוא: |
|
|
|
|
|
""התנהגות מאתגרת מסכנת" – התנהגות שגורמת או עלולה לגרום לסיכון ממשי לאדם עצמו או זולתו;"; |
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "זקן" יבוא: |
|
|
|
|
|
""חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות" – חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשפ"ב-2022[2];"; |
|
|
|
(4) בהגדרה "מעון", במקום "לבעלי מום גופני, או ללוקים בשכלם" יבוא "לאנשים עם מוגבלות"; |
|
|
|
|
(5) אחרי ההגדרה "משפחה" יבוא: |
|
|
|
|
|
""נציג" - אפוטרופוס או מי שמשמש כמיופה כח על פי ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף, על ענייניו האישיים של אדם, בהתאם להוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962[3]; |
|
|
|
|
"סיכון ממשי" – סיכון לפגיעה חמורה באדם, פיזית או מינית, בטווח הזמן המידי; "; |
|
|
|
(6) אחרי ההגדרה "סם" יבוא: |
|
|
|
|
|
""תוכנית טיפול אישית לאדם עם מוגבלות" – תוכנית טיפול אשר נבנית על ידי עובדי המעון בשיתוף עם האדם על בסיס רצונותיו, העדפותיו וצרכיו של האדם, בה נקבעים דרכי הטיפול בו במעון, יעדים לשיפור ולשימור בתחומי החיים השונים, וכן במידת הצורך התייחסות לאופן ניהול הסיכונים האפשריים בחייו של האדם ובסביבתו לשם שמירה על ביטחונו האישי;". |
|
3. |
אחרי סעיף 7ב לחוק העיקרי יבוא - |
||
|
|
|
||
|
|
|
"עקרונות בהתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת של אדם עם מוגבלות |
7ב. |
(א) עובדי המעון יפעלו על פי העקרונות הבאים לשם התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת של אדם עם מוגבלות במעון: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) שמירה מרבית על כבוד האדם וחירותו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) שיתוף האדם בנוגע לדרכי הטיפול בו ויצירת שיתופי פעולה עם מערך התמיכה של האדם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) מתן דגש על זיהוי גורמים המובילים להתנהגות מאתגרת ומניעתם; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) התאמת סביבת האדם לצורך הפחתת ביטויי התנהגות מאתגרת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) שימוש באמצעים טיפוליים מגוונים להתמודדות עם ביטויי התנהגת מאתגרת מסכנת; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) שימוש באמצעי הגנה מגבילים כמוצא אחרון, בהיעדר חלופה אחרת למניעת הסיכון הממשי, תוך שימוש באמצעי שפגיעתו הפחותה ביותר לצורך מניעת הסיכון הממשי. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) לאדם עם מוגבלות הנוקט בהתנהגות מאתגרת מסכנת תבנה תוכנית טיפול אישית בהתאם לעקרונות בסעיף-קטן (א), אשר תתמקד בזיהוי, מניעה והתמודדות עם אותה התנהגות מאתגרת מסכנת; התוכנית תתמקד בשמירה על כבוד האדם וחירותו, לצד שמירה על ביטחונו ושלומו של אותו אדם ואנשים בסביבתו. |
|
|
|
|
שימוש באמצעי הגנה מגבילים |
7ג. |
(א) עובד הנמנה עם צוות הטיפול במעון רשאי לעשות שימוש באמצעי הגנה מגביל שנקבע בתוספת לחוק, בהתאם למטרה שלשמה הותר ובכפוף להוראות פרק זה; כל שימוש באמצעי שפוגע או מגביל את חירותו של אדם אשר לא נקבע בתוספת אסור. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר רשאי, בצו, להוסיף על התוספת או לגרוע ממנה; צו כאמור המוסיף על התוספת יותקן באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ולאחר התייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כהגדרתה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, והתייעצות עם ארגונים מרכזיים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) שימוש באמצעי הגנה מגביל כלפי אדם עם מוגבלות יקבע בכתב כחלק מתוכנית הטיפול האישית של האדם, לאחר שהתקיימו התנאים הבאים: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) שימוש באמצעי הגנה מגבילים ייקבע רק לצורך מניעת סכנה ממשית לאדם או זולתו הנובעת מהתנהגות מאתגרת מסכנת של אותו אדם, ותוך שמירה על זכותו של האדם לחיים עצמאיים, אוטונומיים וחירות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) טרם ההחלטה על שימוש כאמור, נבחנו אמצעים חלופיים שפגיעתם פחותה למניעת הסיכון הממשי לאדם או לזולתו, לרבות התאמת סביבתו של אדם לצרכיו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) נערך זיהוי ואפיון של ההתנהגות המסכנת ומידת הסיכון שלה על האדם או זולתו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) הוסבר לאדם, ככל הניתן, על תוכנית ניהול הסיכונים שלו, מהות אמצעי ההגנה המגביל והצורך בשימוש בו, בשפה פשוטה וברורה המובנת לו ובהתאמות הנדרשות לפי מוגבלות האדם, וכן הוסבר הדבר לנציגו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) האדם הסכים לשימוש במידה וניתן לקבל את הסכמתו, וניתנה הסכמה גם של נציגו; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(6) השימוש באמצעי הגנה מגביל נקבע על ידי איש מקצוע או צוות של אנשי מקצוע, בהתאם לסוג אמצעי ההגנה המגביל וכפי שיקבע המנהל הכללי בהוראות; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(7) שימוש באמצעי הגנה מגביל כחלק מתוכנית טיפול אישית יובא לדיון חוזר באופן תקופתי אשר יוצג בפני המפקח על המעון, בהתאם לכללים שיקבע המנהל הכללי. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) על אף האמור בסעיף-קטן (ג), במידה וישנו אירוע בלתי צפוי של התנהגות מאתגרת מסכנת, שבשלו ישנו סיכון ממשי לאדם או זולתו, ניתן לנקוט באמצעי הגנה מגבילים לגביהם צוין בתוספת כי הם אמצעים להתנהגות בלתי צפויה, וזאת גם אם לא נכללו בתוכנית הטיפול האישית של האדם, ויתר הוראות סעיף זה יחולו עליו. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) עובד הנמנה עם צוות הטיפול במעון יפעל על פי ההוראות הבאות בשימוש באמצעי הגנה מגבילים: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) שימוש באמצעי הגנה מגביל תהיה קצובה בזמן, בהתאם לאמור בתוכנית הטיפול האישית של האדם ולא תעלה על הזמן הקבוע בתוספת, ובמידה שאינה עולה על הנדרש ולאחר שמוצו ניסיונות טיפוליים אחרים, כמקובל, לצורך השגת המטרה האמורה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לא ייעשה שימוש באמצעי הגנה מגביל לצרכי ענישה, חינוך, משמעת, הרתעה, מניעת פגיעה ברכוש או כמענה להיעדרות אנשי צוות מטפל; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) שימוש באמצעי הגנה מגביל ייעשה תוך שיח ושיתוף עם האדם בנוגע לסיבות לשימוש, ככל הניתן בשפה פשוטה וברורה המובנת לו ובהתאמות הנדרשות לפי מוגבלות האדם, תוך כדי השימוש או לאחריו. |
|
|
|
|
|
|
|
(ו) במקרי חירום חריגים של התנהגות מאתגרת בלתי צפויה, בהם הסכנה הממשית אינה חולפת לאחר פרקי הזמן הנקובים בתוספת, באישור מנהל המעון או מי שהוגדר לכך מטעמו (להלן בפרק זה – "מנהל המעון או מי מטעמו"), רשאי עובד הנמנה עם צוות הטיפול במעון להמשיך את השימוש באמצעי ההגנה המגביל עד לחלוף הסכנה הממשית, ובלבד שהדבר ידווח סמוך ככל הניתן למפקח על המעון, כמפורט בסעיף 7ד(ג). |
|
|
|
|
דיווח |
7ד. |
(א) מנהל המעון, או מי מטעמו, יבצע רישום של השימוש באמצעי הגנה, וידווח באופן תקופתי למפקח על המעון ולנציגו של האדם, על השימוש באמצעי ההגנה המגביל, על הסיבות לשימוש ועל משך השימוש בו, הכל בהתאם לכללים שייקבע המנהל הכללי. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בנוסף לאמור בסעיף-קטן (א), ככל שנעשה שימוש באמצעי הגנה מגביל להתמודדות עם התנהגות מאתגרת בלתי צפויה, מנהל המעון או מי מטעמו ידווח על השימוש למפקח על המעון ולנציגו של האדם תוך 24 שעות מהשימוש. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) במקרי חירום חריגים בהם נעשה שימוש מעבר לפרקי הזמן בתוספת, כאמור בסעיף 7ג(ו), ידווח המעון למפקח, אשר יעביר את הדיווח לגורם בכיר מבין עובדי המשרד שייקבע על ידי המנהל הכללי, שיבחן את מידתיות השימוש ויעביר למעון התייחסות בכתב על השימוש. |
|
|
|
|
הדרכה |
7ה. |
מנהל המעון יוודא כי תסופק הדרכה לעובדיו בתחום ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת ושימוש באמצעי הגנה מגבילים, בהתאם לכללים שיקבע המנהל הכללי. |
|||
|
|
|
ועדת חריגים |
7ו. |
(א) המנהל הכללי יקים ועדת חריגים של עובדי המשרד, אשר תהיה מוסמכת לאשר שימוש באמצעי הגנה מגביל שלא על פי הכללים שבתוספת (להלן בסעיף זה – שימוש חריג), לאדם שעניינו הובא בפני הוועדה; בוועדה תהיה נציגות של גורם מקצועי בכיר ונציג משפטי. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) טרם מתן אישור לשימוש חריג, הוועדה תבדוק אם ניתן לעשות שימוש באמצעים חלופיים שפגיעתם פחותה למניעת הסיכון הממשי לאדם או לזולתו; במידת הצורך, רשאית הוועדה לבקש חוות דעת מקצועית לצורך בחינת האישור. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) אישור הוועדה לשימוש חריג יינתן רק במקרים חריגים, אם מצאה כי הוא נדרש לאור מאפייניו הייחודיים של האדם ולשם שמירה על שלומו ובטחונו של האדם עצמו והסובבים אותו; האישור יהיה קצוב בזמן ובמידה שאינה עולה על הנדרש לשם מניעת הסיכון הממשי. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) אישור לשימוש חריג לא יינתן לצרכי ענישה, חינוך, משמעת, הרתעה, מניעת פגיעה ברכוש או כמענה להיעדרות אנשי צוות מטפל. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) ניתן אישור הוועדה לשימוש חריג, יצוין הדבר בתוכנית הטיפול האישית של האדם, ותצוין תקופת הזמן של האישור; לצורך הארכת אישור כאמור, יפנה מנהל המעון שוב לוועדת החריגים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) בנוסף לאמור, ועדת החריגים תדון באופן תקופתי במקרים שבהם נעשה שימוש באמצעי הגנה מגביל מעבר לפרקי הזמן בתוספת, כאמור בסעיף 7ג(ו) וסעיף 7ד(ג), אשר הובאו בפני גורם בכיר מבין עובדי המשרד, ובמידת הצורך תגיש המלצותיה להמשך טיפול. |
|
|
|
|
פיקוח |
7ז. |
המשרד, באמצעו מפקחים שמונו לפי סעיף 7 לחוק זה, יקיים פיקוח על השימוש באמצעי הגנה מגבילים במעונות. |
|||
|
|
|
דיווח לכנסת |
7ח. |
במסגרת הדיווח לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ב-1 במרס בכל שנה לגבי השנה שקדמה לה, כאמור בסעיף 45 לחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, ידווח השר גם על השימוש באמצעי הגנה מגבילים לפי סעיפים אלה, לרבות החלטות ועדת החריגים, במהלך השנה החולפת ויעדים לצמצום השימוש בשנה שלאחריה. |
|||
|
|
|
ביצוע והוראות |
7ט. |
המנהל הכללי יקבע הוראות לעניין גיבוש תוכנית הטיפול האישית, זהות איש המקצוע או צוות אנשי המקצוע המוסמכים לקבוע שימוש באמצעי הגנה מגביל, הדרכה שתינתן, בהתאם לסוג האמצעי, לעובדי המעון הנוקטים באמצעי הגנה מגביל סדרי עבודתה של ועדת החריגים, וכל הנחייה אחרת לביצוע חוק זה; ההוראות יפורסמו באתר האינטרנט של משרד הרווחה והביטחון החברתי.". |
|||
|
4. |
אחרי סעיף 7ט יבוא - |
|
|
|
|
|
|
5. |
אחרי סעיף 12 לחוק העיקרי יבוא – |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מס' |
אמצעי |
תיאור |
מטרת השימוש באמצעי |
|
(1) |
חולצה תפורה למכנסיים/סרבל |
תפירת החולצה למכנסי האדם או לבישת סרבל. הבגד יותאם באופן אישי למידות האדם, יאפשר נוחות בלבישה וטיפול אישי באדם. הבגד ייתפר מבד נעים ונושם, אסטטי למראה, המתאים לעונות השנה. לא ניתן לעשות שימוש כלפי קטין מתחת לגיל 6 המקבל שירות במעון. |
מניעת פגיעה עצמית חמורה כגון פציעת איברים אינטימיים, פירוק אמצעי ספיגה, ובליעתם, ומניעת פגיעה מינית עצמית באדם או פגיעה מינית בזולתו.
|
|
(2) |
קסדה |
קסדה מותאמת אישית לראשו של האדם. לא ניתן לעשות שימוש כלפי קטין מתחת לגיל 6 המקבל שירות במעון. |
מניעת פגיעה עצמית חמורה באזור הראש והמצח. |
|
(3) |
סדי ידיים |
עזר ייעודי שאינו סד מנח, המותאם ע"י איש מקצוע בריאות, המולבש על זרועו או ידו של האדם באופן המותאם למידותיו ואשר מגביל את תנועת היד. השימוש יעשה לפרקי זמן שלא יעלו על 45 דקות ברצף במידה שאינה עולה על הנדרש לשם מניעת הסיכון הממשי לאדם, תוך מתן הפוגה של 15 דקות לפחות בין שימוש לשימוש. לא ניתן לעשות שימוש כלפי קטין מתחת לגיל 6 המקבל שירות במעון. לעניין זה, "סד מנח" – עזר ייעודי המולבש על זרועו או ידו של האדם, שמטרתו לשמור על מנח תקין ולמנוע עיוותים ודפורמציות. |
מניעת פגיעה עצמית חמורה באמצעות הגבלת יכולת תנועת היד במטרה למנוע פגיעה באברי גוף שונים. |
|
(4) |
כפפות |
כפפות ייעודיות אשר יותאמו ע"י איש מקצוע בריאות המולבשות על כף היד של האדם ומותאמות למידותיו ואשר מגבילות את תנועת כף היד. השימוש יעשה לפרקי זמן שלא יעלו על 45 דקות ברצף במידה שאינה עולה על הנדרש לשם מניעת הסיכון הממשי לאדם, תוך מתן הפוגה של 15 דקות לפחות בין שימוש לשימוש. לא ניתן לעשות שימוש כלפי קטין מתחת לגיל 6 המקבל שירות במעון. |
מניעת פגיעה עצמית חמורה באמצעות הגבלת יכולת התנועה בכף היד במטרה למנוע פגיעה באברי גוף שונים כגון עור כף היד. |
|
(5) |
מרחב הגנה – אמצעי להתנהגות בלתי צפויה |
מרחב ייעודי נעול לשהייה בטוחה של האדם לפרקי זמן קצובים וקצרים. המרחב יאפשר שהייה מכבדת ובטוחה בהתאם למאפייני מקבלי השירות במסגרת, ותתאפשר השגחה מתמדת על הנעשה בתוכו. על איש הצוות לשהות בסמוך למרחב או בתוכו, ככל שהדבר מתאפשר, ולהשגיח על האדם בתוכו לכל אורך שהייתו של האדם במרחב. השהייה במרחב נעול תתאפשר לפרק זמן של 10 דקות, ובאישור מנהל המעון או מי מטעמו, ניתן יהיה להאריך את פרק הזמן האמור לפרקי זמן נוספים של 10 דקות בכל פעם עד לפרק זמן כולל של חצי שעה ברצף, ולא יותר משעה במצטבר ביממה. ככל שלכניסה למרחב הגנה נדרשת אחיזה מגינה, יחולו עליה ההוראות לפי פריט (6) לתוספת. לא ניתן לעשות שימוש כלפי קטין מתחת לגיל 6 המקבל שירות במעון. קטין מתחת לגיל 9 לא ישהה במרחב הגנה נעול לבדו אלא בליווי עובד הנמנה על צוות המעון. לעניין זה, ככל שמדובר במרחב אליו האדם נכנס ויוצא מרצונו החופשי, לא יהיה מדובר באמצעי הגנה מגביל, והוראות אלה לא יחולו עליו. |
מניעת פגיעה חמורה עצמית או בזולת, באמצעות שהייה במרחב ייעודי. |
|
(6) |
אחיזה מגנה – אמצעי להתנהגות בלתי צפויה |
תפיסה והחזקת האדם באופן מותאם ובטוח לפרק זמן שלא יעלה על מספר דקות ועד לחלוף הסכנה המידית. לא ניתן לעשות שימוש בקטין מתחת לגיל 6 המקבל שירות במעון. |
מניעת פגיעה חמורה עצמית או בזולת באמצעות הגבלת תנועת גופו של האדם. |
|
6. |
תחילתו של חוק זה – שנה מיום פרסומו. |
מטרת תיקון זה היא לעגן ולהסדיר את אופן ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת במסגרות מנהל מוגבלויות של משרד הרווחה.
התנהגות מאתגרת מסכנת היא התנהגות שגורמת, או עלולה לגרום, לסיכון ממשי לאדם עצמו או לזולתו. ההתנהגות ודפוסיה נבחנים על-פי שכיחות ההתנהגות, עוצמתה, משכה ורמת הסיכון שהתנהגות זו מהווה לאדם עצמו או לזולתו.
ברקע לתיקון, ביום 01.11.2022 נכנס לתוקף חוזר המנכ"לית של משרד הרווחה (להלן – המשרד) שעניינו "כלים ותהליכים לזיהוי, מניעה ומענה למצבי התנהגות מאתגרת מסכנת במסגרות של מינהל מוגבלויות" (להלן – החוזר). מטרת החוזר היא להבנות דפוס עבודה אחיד בהתמודדות עם התנהגות מאתגרת ומסכנת בקרב אנשים עם מוגבלות המקבלים שירות במסגרות מינהל מוגבלויות השונות, וכן להתוות כלים, מנגנונים ועזרים מסייעים לצורך התמודדות עם מצבי התנהגות כאמור, והכל תוך שמירה מרבית על זכויותיו, חירותיו, שלומו ובטחונו של האדם עם המוגבלות. במסגרת זאת, החוזר קובע כללים לעניין אופן השימוש באמצעי הגנה המגבילים את חירותו של אדם, במקרים חריגים בהם השימוש בהם נדרש לצורך מניעת סכנה ממשית לאדם או לזולתו.
הסדרת אופן ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת, ובפרט שימוש באמצעי הגנה שמגבילים את חירותו של אדם, הוא נושא רגיש ומורכב. עם זאת, לעמדת המשרד, היעדר הסדרה של הנושא עלול להוביל לפגיעה בזכויות אנשים עם מוגבלות המקבלים שירותים במסגרות מינהל מוגבלויות ובזכויות הסובבים אותם, ומשכך על אף הקושי והמורכבות שבדבר, המשרד פעל להסדרת הנושא – ראשית בחוזר מנכ"ל וכעת בחקיקה. בנוסף, הסדרה זו נדרשת על מנת לאפשר שילוב של אנשים עם מוגבלות, גם עם התנהגות מאתגרת מסכנת, במסגרות מינהל מוגבלויות.
יצוין כי בזמן שחלף מאז כניסת החוזר לתוקף, המשרד התרשם כי ההסדרה הובילה לשינוי בתפיסה בשטח לגבי אופן ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת ולהפחתה משמעותית בשימוש באמצעים המגבילים את חירותו של אדם. למשל, פרסום חוזר המנכ"ל הפחית את השימוש באמצעי הגנה מגבילים, ובנוסף לכך הופסק במידה רבה שימוש באמצעים מסוימים שנאסרו בחוזר (למשל שימוש במיטות "לול").
קודם לגיבוש לתיקון חוק זה, פרסם המשרד להערות הציבורתזכיר חוק לתיקון חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשפ"ב-2022, , וכן התקיים יום שיח בנושא עם נציגים מהציבור לצורך הצגת טיוטת התיקון המתגבשת, בחינת התייחסותם ודיוק טיוטת התזכיר.
תזכיר החוק שמופץ כעת לתיקון חוק הפיקוח על מעונות, תשכ"ה-1965 (להלן – החוק העיקרי), הוא תוצאה של הדיונים שהתקיימו בנושא בשנתיים האחרונות, וכן תוצאה של למידה מהערות הציבור שהתקבלו על תזכיר החוק הקודם והעקרונות שעלו ביום השיח שהתקיים.
תיקון סעיף 1 -
מוצע לקבוע מונחים שונים המשמשים את התיקון המוצע. להלן יוסברו עיקרי המונחים שמוצע להגדירם. להגדרה "אדם עם מוגבלות" – מוצע כי אדם עם מוגבלות הוא אדם עם מוגבלות אחת או יותר כהגדרתה בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, בהתאם להגדרה העדכנית בחקיקה לאנשים עם מוגבלות שנמצאים באחריות משרד הרווחה.
להגדרה "אמצעי הגנה מגביל" – מוצע להגדיר אמצעי הגנה מגביל כאמצעי המצמצם את תנועתו של אדם במרחב לרבות תנועת גופו, במטרה לשמור על בטחונו האישי של האדם או זולתו מפני סיכון ממשי
להגדרה "התנהגות מאתגרת מסכנת" ולהגדרה "סיכון ממשי" – מוצע לקבוע כי התנהגות מאתגרת היא התנהגות שגורמת או עלולה לגרום לסיכון ממשי לאדם עצמו או זולתו, כאשר סיכון ממשי הוא סיכון לפגיעה חמורה באדם, פיזית או מינית, בטווח הזמן המידי. יובהר כי התנהגות מאתגרת אשר אינה מביאה לכדי סיכון ממשי אינה נכנסת לגדרי ההגדרה ומשכך החוק אינה חל עליה.
להגדרה "תוכנית טיפול אישית" – מוצע לקבוע כי תוכנית טיפול אישית היא תוכנית אישית לאדם עם מוגבלות אשר נבנית על ידי עובדי המעון בשיתוף עם האדם על בסיס רצונותיו, העדפותיו וצרכיו של האדם, בה נקבעים דרכי הטיפול בו במעון, יעדים לשיפור ולשימור בתחומי החיים השונים, וכן במידת הצורך התייחסות לאופן ניהול הסיכונים האפשריים בחייו של האדם ובסביבתו לשם שמירה על ביטחונו האישי.
להגדרה "מעון" – מוצע לתקן את הגדרת מעון, כך שבמקום המילים "לבעלי מום גופני, או ללוקים בשכלם" יבוא "אנשים עם מוגבלות". זאת, על מנת להתאים את הגדרה של אנשים עם מוגבלות הנמצאים במעון להגדרה התואמת את הסטנדרטים המקצועיים העדכניים של המשרד.
לסעיף 7ב
מוצע להוסיף את סעיף 7ב שעניינו עקרונות בהתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת. סעיף זה מתווה את העקרונות לפיהם יפעלו עובדי המעון בהתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת של אדם עם מוגבלות במעון, באופן שמשקף את התפיסה המקצועית של המשרד, לפיה, בין היתר, יש לתת דגש על זיהוי ומניעה של התנהגות מאתגרת מסכנת ופנייה לאמצעים טיפוליים לצורך התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת, בטרם פנייה לשימוש באמצעי הגנה מגבלים.
הסעיף המוצע מבקש לקבוע את העקרונות על פיהם יפעלו עובדי המעון לשם התמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת של אדם עם מוגבלות במעון: שמירה מרבית על כבוד האדם וחירותו; שיתוף האדם בנוגע לדרכי הטיפול בו ויצירת שיתופי פעולה עם מערך התמיכה של האדם; מתן דגש על זיהוי גורמים המובילים להתנהגות מאתגרת ומניעתם; התאמת סביבת האדם לצורך הפחתת ביטויי התנהגות מאתגרת; שימוש באמצעים טיפוליים מגוונים להתמודדות עם ביטויי התנהגת מאתגרת מסכנת; ושימוש באמצעי הגנה מגבילים כמוצא אחרון, בהיעדר חלופה אחרת למניעת הסיכון הממשי, תוך שימוש באמצעי שפגיעתו הפחותה ביותר לצורך מניעת הסיכון הממשי. כמו כן, מוצע כי לאדם עם מוגבלות הנוקט בהתנהגות מאתגרת מסכנת תיבנה תוכנית טיפול אישית בהתאם לעקרונות אלה.
לסעיף 7ג
מוצע להוסיף את סעיף 7ג שעניינו שימוש באמצעי הגנה מגבילים, אשר מתווה ומסדיר את אופן השימוש באמצעי הגנה מגבילים ע"י עובדי טיפול במעון, ואת הסייגים וגבולות הגזרה לשימוש, כאשר מוצו האפשרויות האחרות למניעת הסיכון הממשי. מטרתם של סעיפים אלה להתוות את השימוש באמצעי הגנה מגבילים, ולוודא כי השימוש הוא מידתי ועולה בקנה אחד עם מדיניות המשרד.
ראשית, ניתן יהיה לעשות שימוש רק באמצעי הגנה מגבילים שנקבעו בתוספת לחוק, בהתאם למטרה שלשמה הותר, כאשר כל שימוש באמצעי שפוגע או מגביל את חירותו של אדם אשר לא נקבע בתוספת אסור.
מוצע כי התוספת האמורה תפרט את אמצעי ההגנה המותרים לשימוש, תוך תיאור האמצעי ואופן השימוש בו ותיאור מטרת השימוש. השימוש המותר יהיה רק על פי המפורט בתוספת ובהתאם לזמנים הנקובים בה. תיאור אופן השימוש כולל, בין היתר, גם את הגיל המינימלי לשימוש. יצוין כי המשרד מקיים בימים בחינה מעמיקה של נושא שימוש באמצעי הגנה כלפי קטינים ובמסגרת זאת עורך גם סבב התייעצויות עם מומחים. על כן, יתכנו שינויים בתזכיר החוק לעניין שימוש באמצעי הגנה כלפי קטינים, עם השלמת תהליך הלמידה.
כאמור, חל איסור בשימוש באמצעי שמגביל את חירותו של אדם ושלא נמנה בתוספת, למשל מיטות "לול", כיסאות "ריתוק", קשירה וכדומה. עוד מוצע כי השר יהיה רשאי, בצו, להוסיף על התוספת או לגרוע ממנה. ככל שצו כאמור יוסיף על התוספת, מוצע לקבוע כי הוא יותקן באישור ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ולאחר התייעצות עם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כהגדרתה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 והתייעצות עם ארגונים מרכזיים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות.
בנוסף לכך, הסעיף מכיל סייגים נוספים לשימוש באמצעי הגנה מגבילים: על אופן השימוש והסיבה לשימוש להיכלל במסגרת תוכנית הטיפול האישית של האדם. בנוסף, שימוש כאמור ייקבע רק למניעת סכנה ממשית, אם נבחנו אמצעים חלופיים למניעת הסכנה, אם הוסבר לאדם ככל הניתן על הסיבות לשימוש והוא הביע את הסכמתו, ועוד.
בנוסף לכך, מוצע כי במידה וישנו אירוע בלתי צפוי של התנהגות מאתגרת מסכנת, שבגינו ישנו סיכון ממשי לאדם או זולתו, ניתן לנקוט באמצעי הגנה מגבילים לגביהם צוין בתוספת כי הם אמצעים להתנהגות בלתי צפויה, וזאת גם אם לא נכללו בתוכנית הטיפול האישית של האדם. שכן, ייתכנו אירועים בלתי צפויים שבהם עובדי המעון יאלצו לעשות שימוש באמצעי הגנה מגבילים להתנהגות מאתגרת בלתי צפויה, שלא נצפו בעת כתיבת תוכנית הטיפול האישית. במקרים שכאלה, יתר תנאי הסעיף יחולו, ובנוסף על מנהל המעון או מי מטעמו לדווח תוך 24 שעות למפקח ולנציגו של האדם על השימוש.
עוד מוצע לקבוע הוראות נוספות לשימוש באמצעי הגנה מגבילים: ראשית, נקיטת אמצעי הגנה מגביל תהיה קצובה בזמן, בהתאם לאמור בתוכנית הטיפול האישית של האדם ולא תעלה על הזמן הקבוע בתוספת, ובמידה שאינה עולה על הנדרש ולאחר שמוצו ניסיונות טיפוליים אחרים, כמקובל, לצורך השגת המטרה האמורה; לא ייעשה שימוש באמצעי הגנה מגביל לצרכי ענישה, חינוך, משמעת, הרתעה, מניעת פגיעה ברכוש או כמענה להיעדרות אנשי צוות מטפל; שימוש באמצעי הגנה מגביל ייעשה תוך שיח ושיתוף עם האדם בנוגע לסיבות לשימוש, ככל הניתן בשפה פשוטה וברורה המובנת לו ובהתאמות הנדרשות לפי מוגבלות האדם, תוך כדי השימוש או לאחריו.
מעבר לכך, מוצע לקבוע הסדר אשר ייתן מענה בזמן אמת למצבים של התנהגות מאתגרת בלתי צפויה שבהם עדיין ישנה סכנה ממשית בחלוף הזמנים הנקובים בתוספת. במצבים אלה, באישור מנהל המעון או מי שהוגדר לכך מטעמו, רשאי עובד הנמנה עם צוות הטיפול במעון להמשיך את השימוש באמצעי ההגנה המגביל עד לחלוף הסכנה הממשית, ובלבד שהדבר ידווח סמוך ככל הניתן למפקח על המעון. כפי שיפורט בסעיף 7ד בהמשך, המפקח יעביר את הדיווח לעובד בכיר מבין עובדי המשרד, אשר יבחן את מידתיות השימוש ויעביר למעון התייחסות בכתב על השימוש. הסדר זה יאפשר מחד גיסא מענה בזמן אמת למצבים חריגים שכאלה, לצורך שמירה על האדם והסובבים אותו, ומאידך גיסא יחייב בקרה ומשוב של המשרד אם המעון פעל כשורה.
לסעיף 7ד
מוצע לקבוע הסדרי דיווח על שימוש באמצעי הגנה מגבילים. הדיווח הכרחי על מנת להוות מנגנון בקרה על שימוש המעונות באמצעי הגנה מגבילים, ועל מנת לספק למשרד אמצעי מעקב לצורך בחינת השימוש והצרכים בשטח. ראשית, מנהל המעון, או מי מטעמו, יבצע רישום של השימוש באמצעי הגנה, וידווח באופן תקופתי, למפקח על המעון ולנציגו של האדם, על השימוש באמצעי ההגנה המגביל, על הסיבות לשימוש ועל משך השימוש בו, הכל בהתאם לכללים שייקבע המנהל הכללי. בנוסף לכך, כאשר מדובר בשימוש באמצעי להתנהגות מאתגרת בלתי צפויה, על הדיווח להיעשות תוך 24 שעות. ככל שמדובר במקרה חירום חריג שבו נעשה שימוש מעבר לפרקי הזמן שבתוספת, ידווח המעון למפקח, אשר יעביר את הדיווח לגורם בכיר מבין עובדי המשרד שייקבע על ידי המנהל הכללי, שיבחן את מידתיות השימוש ויעביר למעון התייחסות בכתב על השימוש.
לסעיף 7ה
שימוש באמצעי הגנה מגבילים ובכלל התמודדות עם התנהגות מאתגרת דורשת הדרכה ייעודית, כל אמצעי בהתאם למאפייני האמצעי ומאפייני האדם . מוצע לקבוע כי מנהל המעון אחראי לכך שתסופק הדרכה לעובדיו בתחום ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת ושימוש באמצעי הגנה מגבילים, בהתאם לכללים שיקבע המנהל הכללי.
לסעיף 7ו
מוצע לקבוע הסדר שיעגן את עבודתה של ועדת חריגים. מטרת ההסדר היא לתת מענה למקרים חריגים שבהם לאור מאפייניו של האדם והתנהגותו, הכללים שבתוספת אינם נותנים מענה למניעת הסיכון הממשי. להערכת המשרד, מדובר באחוז נמוך של מקרים. המנהל הכללי יקבע את הרכבה, כאשר תהיה בה לכל הפחות נציגות של גורם מקצועי בכיר ונציג משפטי. הוועדה תהיה מוסמכת לאשר שימוש באמצעי הגנה מגביל שלא על פי הכללים בתוספת, לאחר בחינה של המקרה הפרטני שהוצג בפניה. טרם מתן אישור כאמור, הוועדה תבדוק אם ניתן לעשות שימוש באמצעים חלופיים שפגיעתם פחותה למניעת הסיכון הממשי לאדם או לזולתו. במידת הצורך, רשאית הוועדה לבקש חוות דעת מקצועית לצורך בחינתה. עוד מוצע לקבוע כי אישור כאמור יינתן רק במקרים חריגים, אם מצאה הוועדה כי הדבר נדרש לאור מאפייניו הייחודיים של האדם ולשם שמירה על שלומו ובטחונו של האדם עצמו והסובבים אותו. האישור יהיה קצוב בזמן ובמידה שאינה עולה על הנדרש לשם מניעת הסיכון הממשי. בנוסף, אישור לשימוש חריג לא יינתן לצרכי ענישה, חינוך, משמעת, הרתעה, מניעת פגיעה ברכוש או כמענה להיעדרות אנשי צוות מטפל.
ככל שניתן אישור הוועדה לשימוש חריג, יצוין הדבר בתוכנית הטיפול האישית של האדם, ותצוין תקופת הזמן של האישור; לצורך הארכת אישור כאמור, יפנה מנהל המעון שוב לוועדת החריגים.
בנוסף לאמור, מוצע לקבוע כי ועדת החריגים גם תשמש כמתכלל של המקרים החריגים ותדון באופן תקופתי שבהם נעשה שימוש באמצעי הגנה מגביל מעבר לפרקי הזמן בתוספת כאמור בסעיף 7ג(ה) וסעיף 7ו(ג), אשר הובאו בפני גורם בכיר מבין עובדי המשרד. הוועדה תבחן מקרים אלה באופן רוחבי ובמידת הצורך תגיש המלצותיה להמשך טיפול.
לסעיף 7ז
מוצע לקבוע כי המשרד, באמצעות מפקחים שמונו לפי סעיף 7 לחוק העיקרי, יקיים פיקוח על השימוש באמצעי הגנה מגבילים במעונות.
לסעיף 7ח
מוצע לקבוע, לצורך יצירת שקיפות על השימוש באמצעי הגנה מגבילים, כי השר ידווח לכנסת פעם בשנה על השימוש באמצעי הגנה מגבילים לפי סעיפים אלה, לרבות החלטות ועדת החריגים, במהלך השנה החולפת ויעדים לצמצום השימוש בשנה שלאחריה. יובהר כי הדיווחים לכנסת יהיו ללא פרטים מזהים וכפופים לחובת הפרטיות על פי כל דין.
לסעיף 7ט
מוצע לתת למנהל הכללי של משרד הרווחה סמכות לקבוע בנהלים הוראות מקצועיות מפורטות בנוגע לשימוש באמצעי הגנה מגבילים: לעניין גיבוש תוכנית הטיפול האישית, זהות איש המקצוע או צוות אנשי המקצוע המוסמכים לקבוע שימוש באמצעי הגנה מגביל, הדרכה שתינתן, בהתאם לסוג האמצעי, לעובדי המעון הנוקטים באמצעי הגנה מגביל סדרי עבודתה של ועדת החריגים, וכל הנחייה אחרת לביצוע חוק זה. הוראות אלה יהוו הנחיות מקצועיות מתוות לשימוש באמצעי הגנה מגבילים בהתאם להסדרים וגבולות הגזרה שנקבעו המוצע.
תוספת
כאמור לעיל, מוצע להוסיף לחוק תוספת אשר תפרט את אמצעי ההגנה המגבילים המותרים לשימוש. התוספת תפרט את תיאור האמצעי ואופן השימוש בו, וכן את מטרת השימוש באמצעי.
סעיף תחילה
מוצע לקבוע כי תחילתו של חוק זה, שנה מיום פרסומו. מטרת התחולה המאוחרת היא לאפשר למשרד להמשיך בפעולות ההיערכות הנדרשות בשטח להטמעת תזכיר החוק. בתקופה זו הוראות החוזר ימשיכו לחול והמשרד ימשיך באכיפתו.