תוכן עניינים
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר
1. הוראת שעה
3. תיקון סעיף 4
5. תחילה ותחולה
לא רלוונטי
לא רלוונטי
תזכיר חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון מס' ... – הוראת שעה), התשפ"ה–2025
|
1. |
(א) בתקופה של שנה מיום תחילתו של חוק זה (בחוק זה – תקופת הוראת השעה), יקראו את חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע–2009[1] (להלן – החוק העיקרי), כאמור בחוק זה. |
||||||
|
|
|
(ב) השר, בהתייעצות עם הממונה על יישומים ביומטריים ובאישור ועדת הכנסת המשותפת, רשאי להאריך, בצו, את תקופת הוראת השעה בתקופות נוספות שלא יעלו במצטבר על שנה; לעניין זה, "ועדת הכנסת המשותפת" ו"הממונה על יישומים ביומטריים" – כהגדרתם בחוק העיקרי. |
|||||
|
|
2. |
אחרי סעיף 3 לחוק העיקרי יבוא: |
|||||
|
|
|
"בקשה מקוונת להנפקת תעודת זהות – הוראת שעה |
3א. |
(א) אזרח ישראלי שהונפק לו בעבר מסמך זיהוי הכולל אמצעים או נתונים ביומטריים לפי הוראות סעיף 3 (בסעיף זה – מסמך זיהוי ביומטרי), רשאי להגיש בקשה להנפקת תעודת זהות, באופן מקוון, בהתאם להוראות סעיף זה (בסעיף זה – בקשה מקוונת), ובלבד שמתקיימים לגביו (בסעיף זה – המבקש) כל אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא בגיר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא נמצא בישראל במועד הגשת הבקשה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) בתקופת תוקפו של סעיף 1(2) לחוק העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם לרבות גופה, ואיתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה (הוראות שעה – חרבות ברזל), תשפ"ד- 2023 -תמונות טביעות האצבעות שניטלו ממנו לפי סעיף 3 ונתוני הזיהוי הביומטריים שהופקו מהן כלולים במאגר הביומטרי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) הונפק לו מסמך זיהוי ביומטרי לאחר שמלאו לו 16 שנים; |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בקשה מקוונת תוגש לרשות האוכלוסין וההגירה, לאחר אימות זהות המבקש במערכת ההזדהות הלאומית; לבקשה תצורף תמונת תווי פניו של המבקש, שצולמה במועד הגשת הבקשה; לעניין זה, "מערכת ההזדהות הלאומית" – מערכת ההזדהות הלאומית שהוקמה בהתאם להחלטות הממשלה ופועלת בהתאם להן. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) תמונת תווי הפנים שצורפה לבקשה מקוונת (בסעיף זה – תמונת הפנים שצורפה לבקשה) תועבר לרשות לשם הכללתה במאגר הביומטרי לצורך זיהוי או אימות זהותו של המבקש, והרשות תעביר לרשות האוכלוסין וההגירה תוצאת זיהוי של המבקש. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) התקבלה תוצאת זיהוי של מבקש כאמור בסעיף קטן (ג) שאינה מונעת הנפקת תעודת זהות למבקש, תעביר הרשות אל מרכז ההנפקה את אמצעי הזיהוי הביומטריים של המבקש אשר נכללו במאגר הביומטרי לפי סעיף 3 לאחר בקשתו הקודמת, כשהם מוצפנים, לצורך הכללתם בתעודת הזהות; תמונת הפנים שצורפה לבקשה והועברה לרשות כאמור, לא תועבר אל מרכז ההנפקה. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) תמונת הפנים שצורפה לבקשה לא תיאגר באופן ממוחשב, למעט אגירה במאגר הביומטרי לפי סעיף קטן (ג), והיא תימחק באופן אוטומטי מכל מקום שבו נשמרה בתהליך ההעברה מייד לאחר שהועברה לרשות כאמור באותו סעיף קטן. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) על אף האמור בכל דין, תוקפה של תעודת זהות שהונפקה לפי סעיף זה לא יעלה על חמש שנים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ז) בקשה מקוונת להנפקת תעודת זהות לפי סעיף זה לא תוגש אם הונפקה למבקש תעודת זהות לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון מס' 4 - הוראת שעה), התשפ"ד - 2024 ." |
|
|
|
3. |
בסעיף 4 לחוק העיקרי, בכל מקום, במקום "3(ג)" יבוא "או 3א(ד)". |
|||||
|
|
4. |
בסעיף 10(א) לחוק העיקרי, אחרי "כפי שהוחלה לגביו בסעיף 8" יבוא "ותמונות פנים שצורפו לבקשות לפי סעיף 3א(ב)". |
|||||
|
5. |
(א) תחילתו של חוק זה ביום ז' בניסן התשפ"ה (5 באפריל 2025). |
||||||
|
|
|
(ב) הוראות החוק העיקרי כנוסחו בחוק זה יחולו על בקשות מקוונות שיוגשו עד תום תקופת הוראת השעה, לרבות אם הוארך תוקפה לפי הוראות סעיף 1(ב). |
|||||
כללי בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע – 2009 (להלן – החוק), נקבעו הסדרים להכללת נתונים ביומטריים (תמונת תווי הפנים של אדם וטביעות שתי אצבעותיו המורות, הנשמרים בצורה של תמונה ממוחשבת) במסמכי זיהוי של תושבים במדינת ישראל. בהתאם לחוק, מתבצעים למעלה מ-10 שנים, תהליכי נטילת אמצעי זיהוי ביומטריים לצורך הנפקת מסמכי זיהוי לתושבים (להלן – הרכשות) בדרך של התייצבות פיזית בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה (להלן – רשות האוכלוסין); בתהליכים אלה ניטלים אמצעי הזיהוי הביומטריים מן התושב, מועברים למאגר הביומטרי שהוקם לפי סעיף 10 לחוק (להלן – המאגר הביומטרי), ונכללים במסמכי הזיהוי המונפקים לו.
בחודש מרץ 2024 נחקק חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון מס' 4 - הוראת שעה), התשפ"ד – 2024 (להלן – הוראת השעה משנת 2024). הוראת השעה האמורה נחקקה בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל באוקטובר 2023, כאשר בעקבות המלחמה נסגרו חלק מלשכות רשות האוכלוסין בדרום ובצפון, תושבים רבים פונו מבתיהם והשאירו מאחוריהם מסמכי זיהוי , וחיילי מילואים גוייסו למשך תקופות ארוכות ובתקופות אלו נמנע מהם להגיע אל לשכות רשות האוכלוסין לצורך הנפקת תעודות זהות או דרכונים. כתוצאה מכך נוצר פער גדול בין צורך התושבים בהנפקת מסמכי זיהוי, לבין היכולת לקבלם בלשכות רשות האוכלוסין ולטפל בבקשותיהם. בהוראת השעה נקבע כי ניתן יהיה להגיש בקשות מקוונות להנפקת מסמכי זיהוי, ללא צורך בהתייצבות בלשכות האוכלוסין, בכפוף לתנאים המפורטים בה . להוראת השעה משנת 2024 נקבע תוקף של חצי שנה, עם אפשרות להאריכה עד שנה, וזו אכן הוארכה לחצי שנה נוספת בצו של שר הפנים מיום 18 בספטמבר 2024, בהתאם לכך הוראת השעה משנת 2024 תקפה עד ליום 4 באפריל 2025. במשך 8 חודשים מאז החלו להתקבל בקשות מקוונות (כלומר עד סוף דצמבר 2024), אושרו 77,966 בקשות שהוגשו לתעודות זהות ו- 14,679 בקשות שהוגשו לדרכונים. בסך הכל מעל 92,000 מסמכי זיהוי לתושבים שנחסך מהם הצורך להתייצב בלשכות רשות האוכלוסין לצורך הנפקת תעודת זהות או דרכון. יצויין, כי דרכונים שהונפקו בדרך זו, אינם מאפשרים כניסה לארה"ב עם פטור מוויזה, מה שיכול להסביר את מיעוט הבקשות היחסי לדרכונים.
בהתקרב מועד תום תוקפה של הוראת השעה משנת 2024, לאחר בחינת המצב וקיום דיונים והתייעצויות בנושא, הנחה שר הפנים לאפשר את המשך קיומו של ההסדר אשר נקבע בהוראת השעה גם לאחר אפריל 2025 (מועד פקיעתה הצפוי של הוראת השעה משנת 2024) לגבי תעודות זהות, זאת על מנת להקל על הציבור ולהפחית עומסים בלשכות רשות האוכלוסין, כאשר המדינה עדיין מתמודדת עם מצב הלחימה והשלכותיו בין היתר כמפורט לעיל.
יודגש, כי בנוסף לעומסים הקיימים בלשכות הרשות שהועצמו בתקופת המלחמה, עומדות לפקוע בסוף ינואר 2026 כמיליון תעודות זהות ישנות (לא ביומטריות), בנוסף לתעודות זהות הפוקעות באופן מדורג מדי חודש בהתאם לתקנות מרשם האוכלוסין (תקופת תוקפן ופקיעת תוקפן של תעודות זהות), התשע"ב-2012; עוד יצוין כי קיימת ציפייה לחזרה לפעילות של חברות טיסה זרות אשר השביתו את פעילותן בישראל בשל המצב המלחמתי, דבר אשר צפוי להעמיס עוד על פעילות לשכות רשות האוכלוסין בשל ביקוש מחודש של הציבור להנפקת מסמכי נסיעה. בהתאם לנסיבות המפורטות לעיל עתיד להיווצר בחודשים הקרובים עומס רב נוסף על לשכות רשות האוכלוסין.
יצוין כי במקביל לאמור, מערכת לביצוע הרכשות מרחוק נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים אך נדרש לבצע בדיקות בקרה ובחינה של התהליך בתיאום עם הממונה על ישומים ביומטריים ומערך הסייבר הלאומי, והדבר יעכב את השקתה מעבר לחודש אפריל 2025.
בהתאם לאמור לעיל, מוצע כי ניתן יהיה להגיש בקשות מקוונות להנפקת תעודות זהות בלבד, ללא צורך בהתייצבות בלשכות האוכלוסין, בכפוף לתנאים המפורטים בהצעה. ההסדר מוצע בהוראת שעה שתהיה תקפה למשך שנה, עם אפשרות להאריכה לתקופה של עד שנה נוספת. יצוין כי תעודות הזהות שיונפקו באמצעות הגשת בקשות מקוונות יהיו, בתוקף למשך 5 שנים בלבד, כך גם לפי הוראת השעה משנת 2024.
ההגבלה המוצעת לעניין הגשת בקשות לתעודות זהות בלבד נקבעה לאחר התייעצות עם הממונה על יישומים ביומטריים, בשל המאפיינים השונים וההבדלים בשימוש בין תעודות זהות לדרכונים.
סעיף 1
מוצע לקבוע, כי חוק זה יוסדר כהוראת שעה לשנה, וניתן יהיה להאריכה בצו של שר הפנים, בהתייעצות עם הממונה על יישומים ביומטריים ובאישור ועדת הכנסת המשותפת, כהגדרתם בסעיף 2 לחוק, לתקופה נוספת שלא תעלה על שנה. נציין, כי בתקופה זו תמשיך רשות האוכלוסין לשקוד על פיתוח המערכת לביצוע הרכשות מרחוק וקיומן של הבדיקות שיידרשו לצורך הפעלתה הבטוחה.
סעיף 2
לסעיף 3א המוצע
לסעיף קטן (א) מוצע לתקן את החוק על דרך של הוספת סעיף 3א ובו לקבוע, כהוראת שעה, כי אזרח ישראלי שביצע בעבר הרכשה לתיעוד ביומטרי יהיה רשאי להגיש בקשה להנפקת תעודת זהות ביומטרית מרחוק (להלן – בקשה מקוונת) בתנאים המפורטים. מטרת ההסדר המוצע היא להמשיך לאפשר דרך נוחה יותר של הגשת בקשה שלא בדרך של התייצבות בלשכה, כך שההנפקה של תעודת הזהות הביומטרית החדשה תתבסס על המידע השמור במאגר הביומטרי (אותם אמצעי זיהוי ביומטריים שניטלו מהאזרח ונשמרו במאגר בהרכשה הקודמת, הם האמצעים שייכללו בתיעוד החדש).
יצוין כי מגיש הבקשה יוכל לבחור האם להגיש את הבקשה באופן מקוון או לפנות ולהתייצב בלשכת האוכלוסין בהתאם להוראות סעיף 3 לחוק.
עוד יצוין, כי ההסדר המוצע יחול על אזרחים בלבד כי הם בעלי מעמד קבוע שאינו משתנה ולא יחול על תושבי קבע ותושבים ארעיים כיון שהמערכת האוטומטית אינה מבצעת את בדיקות העומק הנדרשות לגבי תושבים בעלי מעמד אשר עלול להשתנות.
ואלו התנאים להגשת בקשה מרחוק כמוצע:
1. המבקש הוא בגיר - בשל הרגישות לעניינם של קטינים, לא תתאפשר הגשת בקשה מקוונת למי שלא מלאו לו 18 שנים.
2. המבקש נמצא בישראל - תנאי להגשת בקשה כאמור הינה הימצאותו של האזרח בישראל, בהתאם להתנהלות השגרתית לפיה מי שנמצא בחוץ לארץ מגיש בקשות בשגרירות או בנציגות.
3. טביעות האצבע של המבקש שמורות במאגר הביומטרי מהרכשה קודמת – זאת משום שבתקופת תוקפו של סעיף 1(2) לחוק העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם לרבות גופה, ואיתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה (הוראות שעה – חרבות ברזל), תשפ"ד- 2023, נדרשת שמירת טביעות אצבעות מכל אדם המבקש תיעוד ביומטרי והדבר מתאפשר רק כאשר מתבצעת הרכשה בלשכה.
4. נדרש כי למבקש היה מסמך זיהוי ביומטרי שהונפק לאחר שמלאו לו 16 שנים כיון שבמהלך גיל ההתבגרות תווי פנים עוברים שינויים רבים יותר מאשר בגילאים בוגרים ובהתאם לכך עשויים להיווצר קשיים באימות הזהות כאשר משווים בין תמונה של אדם מבוגר אל מול תמונתו מגיל צעיר; לפיכך תנאי להגשת הבקשה הוא כי מסמך הזיהוי הביומטרי הקודם של המבקש הונפק לאחר שמלאו לו 16 שנים.
לסעיפים קטנים (ב) עד (ד) מוצע לקבוע כי בקשה מרחוק להנפקת תעודת זהות תוגש באופן מקוון לרשות האוכלוסין וההגירה, לאחר אימות זהות המבקש במערכת ההזדהות הלאומית; מערכת ההזדהות הלאומית מנוהלת ומופעלת על ידי מערך הדיגיטל הלאומי בהתאם להחלטת ממשלה מספר 2097 מיום ט"ז בתשרי התשע"ה (10 באוקטובר 2014) ולהחלטת ממשלה מספר 260 מיום ה' בתמוז התש"פ (27 ביוני 2020). מערכת ההזדהות הלאומית היא פלטפורמה רוחבית לשימוש של משרדי ממשלה וגופים ציבוריים מסוימים ומאפשרת צריכה של שירותים ממשלתיים וציבוריים מזוהים ברמת הבטחת אימות גבוהה (רב"א) בהתאם למדיניות הלאומית להזדהות בטוחה שעיקריה אושרו בהחלטת ממשלה מספר 2960 מיום י"ד באב התשע"ז (6 באוגוסט 2017). בנוסף, מוצע כי תמונת הפנים אשר צולמה בסמוך למועד מילוי הבקשה, תצורף לבקשה המקוונת. זו יכולה להיות "תמונת סלפי" שתצולם בעת שימוש באפליקציה להזדהות מרחוק, או קובץ תמונה עדכני שמצרף המבקש לטופס הבקשה. תמונה זו תועבר לרשות לניהול המאגר הביומטרי, לצורך זיהוי או אימות זהות אל מול הנתונים הקיימים בו לגבי מגיש הבקשה ותאפשר לרשות לניהול המאגר הביומטרי לאמת את זהותו של המבקש, למסור תוצאת זיהוי לרשות האוכלוסין ובמקרה של אי התאמה ניתן יהיה לבדוק של מי התמונה שצורפה לבקשה, כדי לחקור חשד להתחזות או מרמה.
מוצע לקבוע, כי לאחר שתימסר תוצאת זיהוי שמאפשרת הנפקת מסמך זיהוי (כלומר אישור של הרשות לניהול המאגר הביומטרי כי לא נמצאה אי התאמה או החשדה להרכשה כפולה), הרשות לניהול המאגר הביומטרי תעביר אל מרכז ההנפקה כהגדרתו בחוק (להלן- מרכז ההנפקה) את אמצעי הזיהוי הביומטריים המוצפנים של המבקש (תמונת פנים ותמונות שתי טביעות האצבע השמורים במאגר הביומטרי מהרכשה קודמת) לצורך הכללתם של האמצעים האלו במסמך הזיהוי החדש שיונפק למבקש.
לסעיף קטן (ה) מוצע לקבוע, כי תמונת הפנים שהועברה בתהליך המוצע לא תיאגר מעבר לנדרש והיא תימחק באופן אוטומטי לאחר שהועברה לרשות מכל מקום שבו נשמרה בתהליך; המידע הביומטרי ישמר בשבב מסמך הזיהוי החדש שיונפק, והתמונה החדשה שצולמה והועברה על ידי המבקש באמצעות הטופס המקוון, תישמר במאגר הביומטרי בלבד.
מעבר לאמור, המידע הביומטרי שהועבר יימחק מכל מקום שבו היה בשלבי התהליך המוצע בהתאם להוראות סעיף 4(ב) לחוק והתיקון המוצע לו.
לסעיף קטן (ו) מוצע לקבוע כי תקופת תוקפו המירבי של מסמך זיהוי שיונפק בתהליך האמור, לא תעלה על 5 שנים, על אף שתקופת תוקפה המירבי של תעודת זהות היא ל- 10 שנים (בהתאם לתקנה 2 לתקנות מרשם האוכלוסין (תקופת תוקפן ופקיעת תוקפן של תעודות זהות), התשע"ב-2012).
לסעיף קטן (ז) מוצע לקבוע כי מי שהונפקה לו תעודת זהות בעקבות בקשה מקוונת לפי הוראת השעה משנת 2024, לא יוכל להגיש בקשה מקוונת נוספת לפי חוק זה.
סעיף 3 סעיף 4 לחוק קובע בסעיפים קטנים (א) ו – (ב) הסדרים שעל פיהם נתונים מוצפנים שהתקבלו במרכז ההנפקה לפי סעיף 3(ג), ייעשה בהם שימוש לצורך הכללתם במסמך זיהוי בלבד והם לא יאגרו באופן ממוחשב מעבר לנדרש לצורך הנפקת מסמך זיהוי, בנוסף חלה חובת מחיקה אוטומטית של האמצעים והנתונים הביומטריים מיד לאחר הנפקת מסמך הזיהוי; מוצע להתאים את האמור בסעיף זה ולהחיל את החובות האמורות גם ביחס לאמצעים והנתונים שיועברו מהמאגר הביומטרי למרכז ההנפקה לצורך הנפקת תיעוד לאחר הגשת בקשה מקוונת לפי סעיף 3א(ד).
סעיף 4 בסעיף 10(א) לחוק נקבע, בין היתר, כי המאגר הביומטרי יכלול תמונות תווי פנים שניטלו בידי עובד משרד הפנים מכוח סמכותו לפי סעיף 3; מוצע להוסיף לכך כי המאגר יכלול גם תמונות תווי פנים שצורפו לבקשות מקוונות לפי סעיף 3א(ב). יצוין, כי גם בבקשות רגילות המתבצעות בלשכות, המאגר שומר תמיד תמונה חדשה בנוסף למופעים קודמים של אותו אדם, כך ששמירת התמונה שצורפה לבקשה מקוונת, כמוה כשמירת תמונה חדשה כתוצאה מפעולות חידוש תיעוד, ולא מדובר בהרחבה של תפקידי המאגר או פעולותיו. ככלל, תמונה חדשה נשמרת בנוסף לתמונות ממופעים קודמים, משום שהפעולות המבוצעות במערכות המאגר הביומטרי מתועדות לצרכי ניטור ובקרה ובכלל זה התמונה שתתקבל מהמבקש אשר תישמר במערכות המאגר לצורך אסמכתא לביצוע פעולת ההשוואה ואימות הזהות כחלק מתהליך בקשת התיעוד ולצורך פעולות תחקור באם תהליך ההשוואה והאימות יכשלו מכל סיבה שהיא.
סעיף 5 מוצע לקבוע, כי תחילתה של הוראת השעה לפי חוק זה יהיה ביום ז' בניסן התשפ"ה (5 באפריל 2025), כך ניתן יהיה לאפשר את רצף הגשת הבקשות מרחוק (אם כי לתעודות זהות בלבד כאמור) לאחר תום תוקפה של הוראת השעה משנת 2024.