תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות הבחירות לכנסת (תיקון), התשפ"ה-2024
1. תיקון תקנה 1
2. תיקון תקנה 4
4. תיקון תקנה 8
10. תיקון תקנה 27
11. תיקון תקנה 29
12. תיקון תקנה 30
13. תיקון תקנה 31
14. תיקון תקנה 33
15. תיקון תקנה 36
16. תיקון תקנה 41
17. תיקון תקנה 42
18. תיקון תקנה 46
19. תיקון תקנה 49
20. תיקון תקנה 50
21. תיקון תקנה 53
22. ביטול תקנה 57
23. תיקון תקנה 60
24. החלפת תקנה 70
25. תיקון תקנה 73
26. תיקון תקנה 74
27. תיקון תקנה 75
28. תיקון תקנה 80
29. תיקון תקנה 82
30. תיקון תקנה 83
31. תיקון תקנה 84
32. תיקון תקנה 85
33. תיקון תקנה 87
34. תיקון תקנה 93
35. החלפת תקנה 95
36. תיקון תקנה 97
37. תיקון תקנה 100
38. ביטול תקנה 102
39. תיקון תקנה 104
40. תיקון תקנה 104ז
41. תיקון תקנה 104ח
42. תיקון תקנה 104ט
43. תיקון תקנה 104י
44. תיקון תקנה 104יג
45. תיקון תקנה 104כג
46. תיקון תקנה 104כה
47. תיקון תקנה 104כו
48. תיקון תקנה 120
49. תיקון תקנה 121
50. החלפת תקנה 122
51. תיקון תקנה 125
52. תיקון תקנה 126
53. תיקון התוספת
תקנות הבחירות לכנסת (תיקון), התשפ"ה-2024
כחלק מהפקות הלקחים ממערכות הבחירות הסמוכות לכנסות ה-21 עד ה-25, עלה צורך לעדכן את תקנות הבחירות בהיבטים שונים. נוכח לוחות הזמנים הקצרים בין אותן מערכות בחירות, נקבעו שינויים אלה במסגרת הוראות שעה, בהתאם לסמכות הקבועה בתקנה 145(ד) לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 (הוראות הבחירות לכנסת (הוראות שעה לבחירות לכנסת העשרים ושתיים), התשע"ט-2019; הוראות הבחירות לכנסת (טיפול במעטפות הצבעה)(הוראת שעה), התש"ף-2020; הוראות הבחירות לכנסת (אחריות להעברת חומר ההצבעה) (הוראת שעה), התש"ף-2020; הוראות הבחירות לכנסת (אחריות לחומר ההצבעה וטיפול במעטפות ההצבעה) (הוראת שעה), התשפ"א-2021; הוראות הבחירות לכנסת (הוראות שעה לבחירות לכנסת העשרים וחמש), התשפ"ג-2022). הוראות שעה אלה הוחלו ממערכת בחירות אחת לשנייה במסגרת הוראות החיקוקים המיוחדים שנקבעו לאותן מערכות בחירות (סעיף 12 לחוק הבחירות לכנסת העשרים ושלוש (הוראות מיוחדות), תש"ף-2019; סעיף 8 לחוק הבחירות לכנסת העשרים וארבע (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה), תשפ"א-2020; וסעיף 8 ל חוק הבחירות לכנסת העשרים וחמש (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה), תשפ"ב-2022). לאחר הבחירות לכנסת ה-25 נערכה בחינה מקיפה של תקנות הבחירות לכנסת וכן של הוראות השעה השונות. בהתאם לכך מוצע לבצע שורה של תיקונים, שיקבעו את השינויים שבוצעו במסגרת הוראות השעה ונמצאו כמוצלחים וכן לבצע התאמות נוספות בהתאם לשינויים שחלו בניהול הליך הבחירות.
הטיוטה גובשה על ידי ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, ואושרה על ידי יושב ראש הוועדה וסגניו. הטיוטה מופצת להערות הציבור, בטרם תובא לאישור מליאת ועדת הבחירות המרכזית, כדי לכלול בנוסח שיובא לאישור את הערות הציבור, ככל שיהיו.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים, בהמלצת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 78(ב) ו-145 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969[1], בהסכמת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ועל פי המלצתה, ולעניין תקנות 39א עד 39ו - לאחר התייעצות עם השר לביטחון לאומי, ולעניין תקנות 39ז ו-39ח - לאחר התייעצות עם שר הבריאות ועם שר הרווחה, אני מתקין תקנות אלה: |
||||||
|
1. |
בתקנות הבחירות לכנסת, התשל"ג-1973[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1 – |
|||||
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "אמצעי זיהוי" יבוא: |
||||
|
|
|
""החוק" – החוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969"; |
||||
|
|
|
(2) בהגדרה "קלפי", הקטע החל במילים "ובבחירות בכלי שיט" עד סופה – יימחק; |
||||
|
|
|
(3) בהגדרה "יושב ראש ועדת הקלפי", הקטע החל במילים "בזמן שבין" עד המילים "לוועדה האזורית" – יימחק. |
||||
|
2. |
בתקנה 4 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) תקנת משנה (ב) – תימחק; |
||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ג), במקום הקטע החל במילים "לפי סעיף 20(א) לחוק ומנהלי הועדות" עד סופה יבוא "לפי סעיף 20(א) לחוק, חברי הוועדות שמונו לפי סעיפים 19 ו-20 לחוק ומנהלי הוועדות; הוועדה המרכזית תעדכן את הפרסום האמור בתקנת משנה זו, ביום שלפני יום הבחירות, בהתאם להודעות על חילופי גברי שקיבל יושב ראשה לפי סעיף 22 לחוק". |
||||
|
3. |
בתקנה 7ב לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ב), במקום "יספק יושב ראש ועדת הבחירות האזורית" יבוא "רשאי יושב ראש ועדת הבחירות האזורית לספק" ובמקום "לפי דרישתם" יבוא "בהיקף שלא יעלה על חמישית מכלל חברי ועדת הקלפי שהסיעה רשאית למנות בהתאם להרכב הסיעתי של ועדות הקלפי שנקבע לפי סעיף 40 לחוק"; |
||||
|
|
|
(2) בתקנות משנה (ג) ו-(ד), בכל מקום, במקום "יושב ראש" יבוא "מזכיר"; |
||||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ה), המילים "והנציג יחתום ליד שמו" – יימחקו. |
||||
|
4. |
בתקנה 8(א) לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) ברישה, במקום "בא-כוח הסיעה או ממלא מקומו או מרכז הסיעה בוועדה האזורית או ממלא מקומו" יבוא "הגורם המוסמך למסירת הודעות בנוגע למינוי בעלי תפקידים בוועדות הקלפי לפי תקנות משנה 5(ב) ו-(ג), לפי העניין"; |
||||
|
|
|
(2) בפסקה (1), במקום "יספק יושב ראש ועדת הבחירות האזורית" יבוא "רשאי יושב ראש ועדת הבחירות האזורית לספק" ובמקום "לפי דרישתם" יבוא "בהיקף שלא יעלה על חמישית מכלל חברי ועדת הקלפי שהסיעה רשאית למנות בהתאם להרכב הסיעתי של ועדות הקלפי שנקבע לפי סעיף 40 לחוק"; |
||||
|
|
|
(3) במקום פסקאות (2) ו-(3) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(2) הרוצה לבצע חילופין כאמור, ימלא את טופס 3 לתוספת, יחתום עליו, ויציגו באמצעות המחליף למזכיר ועדת הקלפי הנוגעת בדבר, בעותק מודפס או על גבי אמצעי ספרתי שהופק באמצעות מערכת ממוחשבת שאישר יושב ראש הוועדה המרכזית; |
|||
|
|
|
|
(3) אם הטופס הוגש בעותק מודפס, מזכיר ועדת הקלפי ימלא את חלק הטופס המיועד לכך, יחתום עליו ויצרף אותו לעותק הפרוטוקול המסומן "מקור"." |
|||
|
5. |
תקנה 13 לתקנות העיקריות – בטלה. |
|||||
|
6. |
בתקנה 17(ג) לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (6) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(7) מקום עבודתו של המועמד." |
|||
|
7. |
בתקנה 17א(ד) לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בפסקה (1), במקום הקטע החל במילים "תצלם את רשימות המועמדים" עד המילים "אשר ישווה" יבוא "תשווה", ובמקום "המיכון יקלוט" יבוא "הוועדה תקלוט"; |
||||
|
|
|
(2) בפסקה (2), במקום הרישה, יבוא "בהודעה על רשימת מועמדים שהוועדה המרכזית אישרה לפי סעיף 63 לחוק, יצוינו גם כל אלה:". |
||||
|
8. |
בתקנה 20 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ב), במקום "מרכז סיעה באזור או ממלא מקומו" יבוא "הגורם המוסמך למסירת הודעות בנוגע למינוי בעלי תפקידים בוועדות הקלפי לפי תקנות משנה 5(ב) ו-(ג), לפי העניין"; |
||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ח), הרישה עד המילים "למקום קלפי אחד" – תימחק. |
||||
|
|
9. |
תקנה 23 לתקנות העיקריות - בטלה. |
||||
|
10. |
בתקנה 27 לתקנות העיקריות, הקטע החל במילים "או לקבוע" עד סופה – יימחק. |
|||||
|
11. |
בתקנה 29 לתקנות העיקריות, פסקה (1) – תימחק. |
|||||
|
12. |
בתקנת משנה 30(2) לתקנות העיקריות, במקום הקטע החל במילים "להצבעה בקרב חיילים" עד המילים "בכלי שיט" יבוא " להצבעת מי שלא חלה עליו חובת ההצבעה בקלפי שרשימת הבוחרים הקשורה אליה כוללת את שמו לפי סעיף 7 לחוק ". |
|||||
|
13. |
בתקנה 31(ג) לתקנות העיקריות, הקטע החל במילים "שיהיו בהתאם לקביעתה" עד סופה – יימחק. |
|||||
|
14. |
בתקנה 33 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), במקום "מזכיר ועדת הקלפי" יבוא " מזכיר ועדת הקלפי, ואולם לעניין הציוד המפורט בתקנת משנה (ב)(4) עד (9), (11), (12) ו- (17) עד (21), אפשר שההמצאה תהיה לאב הבית של מקום הקלפי המועסק על ידי הוועדה מרכזית;" |
||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), במקום פסקה (21) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(21) מיתקן לפתקי הצבעה שנספרו." |
|||
|
15. |
בתקנה 36 לתקנות העיקריות, תקנת משנה (ב) – בטלה. |
|||||
|
16. |
בתקנה 41(3) לתקנות העיקריות, במקום "ועפרון" יבוא "ועט כחול". |
|||||
|
17. |
בתקנה 42 לתקנות העיקריות, בבל מקום, במקום "יושב ראש" יבוא "מזכיר" ושינויי הצורה הדקדוקיים המחויבים יעשו לפי זה. |
|||||
|
18. |
בתקנה 46 לתקנות העיקריות, המילים "או שניים מסגניו" – יימחקו. |
|||||
|
19. |
בתקנה 49(ב) לתקנות העיקריות, במקום המילה "צרות" יבוא "גודל" והמילים "המשתרע על 200 מטרים מרובעים" – יימחקו. |
|||||
|
20. |
בתקנה 50(ג) לתקנות העיקריות, אחרי "בקופסה נפרדת" יבוא "שתישמר אצל מזכיר ועדת הקלפי". |
|||||
|
21. |
בתקנה 53 לתקנות העיקריות, במקום הקטע החל במילים "חברי ועדת הקלפי" עד סופה יבוא "הגורמים המפורטים בסעיף 73 לחוק ומי שהותר לו להיות נוכח לפי סעיף 73א לחוק". |
|||||
|
22. |
תקנה 57 לתקנות העיקריות – בטלה. |
|||||
|
23. |
בתקנה 60(א) לתקנות העיקריות, הסיפה החל במילים "על שער רשימת הבוחרים" – תימחק. |
|||||
|
24. |
במקום תקנה 70 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
"הנוכחים בעת ספירת הקולות |
70. |
"בעת ספירת קולות וסיכום תוצאות ההצבעה בקלפי רשאים להיות נוכחים הגורמים המנויים בסעיף 73 לחוק, למעט בוחרים, ומי שהותר לו להיות נוכח לפי סעיף 73א לחוק." |
||
|
25. |
בתקנה 73 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), פסקה (3) – תימחק; |
||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), המילים "ו-(3)" - יימחקו. |
||||
|
26. |
בתקנה 74(א) לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בפסקה (6), במקום הקטע החל במילה "ואת" עד סופה יבוא "ואת מספר המעטפות החיצוניות שיצאו מתיבת הקלפי"; |
||||
|
|
|
(2) אחרי פסקה (6) יבוא: |
||||
|
|
|
|
"(6א) לרשום בפרוטוקול בדבר פסילת קולות, במקום המיועד לכך, את מספר המעטפות הפסולות." |
|||
|
27. |
בתקנה 75 לתקנות העיקריות, במקום "שבקרש השיפודים" יבוא "שבמיתקן לפתקי הצבעה שנספרו". |
|||||
|
28. |
בתקנה 80 לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (2) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(3) מעטפה שלא נמצא בה דבר." |
|||
|
29. |
בתקנה 82(6) לתקנות העיקריות, במקום המילים "בשפה לועזית בלבד" – יבוא "בשפה לועזית". |
|||||
|
30. |
בתקנה 83 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) במקום כותרת השוליים יבוא "הודעות במקום הקלפי"; |
||||
|
|
|
(2) אחרי "שבו נמצא מקום הקלפי" יבוא "בכניסה למקום הקלפי", אחרי המילה "ו-82" יבוא "וכן הודעה עם דוגמאות פתקי ההצבעה של הרשימות שאושרו לפי סעיף 63 לחוק" ובמקום "ההודעה תסופק" יבוא "ההודעות יסופקו". |
||||
|
31. |
בתקנה 84(ב) לתקנות העיקריות, בכל מקום, אחרי "הפתקים הפסולים" יבוא "והמעטפות הפסולות" ושינויי הצורה הדקדוקיים המחויבים יעשו לפי זה. |
|||||
|
32. |
בתקנה 85 לתקנות העיקריות, במקום תקנות משנה (ג) ו-(ד) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ג) הדף הכולל את תוצאות ספירת הקולות בכל אחד מעותקי הפרוטוקול יהיה במקור ובהעתק אחד; ההעתק יהיה ניתן לתלישה. |
|||
|
|
|
|
(ד) על ההעתק יצוין שהוא מיועד ליושב ראש ועדת הקלפי או לסגנו". |
|||
|
33. |
בתקנה 87 לתקנות העיקריות, במקום "בעמוד הראשון של הפרוטוקול" יבוא "בפרוטוקול". |
|||||
|
34. |
בתקנה 93 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) ברישה, במקום המילים "בתקנות 85 עד 95, יועבר מיד" יבוא "בתקנות 85 עד 92, ובהתאם לתקנה זו ולתקנות 94 ו-95, יועבר"; |
||||
|
|
|
(2) בפסקה (1), בפסקת משנה (א), במקום הקטע החל במילים "כשלכל אחד מהם מצורפים" עד סופה יבוא "כשלעותק המקור מצורפים שני עותקי גיליון ספירת הקולות והפרוטוקול בדבר פסילת קולות;". |
||||
|
35. |
במקום תקנה 95 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
"אחריות על העברת חומר ההצבעה |
95. |
(א) מזכיר ועדת הקלפי ידאג להעברת כל חומר הבחירות האמור, החומר היסודי והחומר הכללי כמפורט בתקנה 93(1) ו- (2) בהתאמה, לוועדה האזורית. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) העברת חומר הבחירות תבוצע על ידי שני אנשים: מזכיר ועדת הקלפי ומזכיר הוועדה הנוסף שמונה לאותה ועדת קלפי, ובהיעדר מזכיר נוסף, על ידי מפקח טוהר הבחירות שמונה לאותה ועדת קלפי; מזכיר ועדת הקלפי יקבל כתב אישור על קבלת חומר הבחירות מאת הוועדה האזורית; האישור יינתן על גבי טופס 24 שבתוספת והעתק מהאישור יישמר בידי הוועדה האזורית." |
|
36. |
בתקנה 97 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א), במקום הקטע החל במילים "והנמצאים במעטפות האריזה הנפרדות" עד סופו יבוא "הנמצאים בחומרים שהועברו כאמור בתקנה 95, לוועדה האזורית". |
||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), המילים "במעטפת האריזה" - יימחקו. |
||||
|
37. |
בתקנה 100 לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א)(2), המילים "ותעודות ההצבעה של השוטרים" – יימחקו; |
||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ג), אחרי "לוועדה המרכזית" יבוא "כנגד אישור בכתב על קבלתו לפי טופס 29 שבתוספת". |
||||
|
38. |
תקנה 102 לתקנות העיקריות – בטלה. |
|||||
|
39. |
בתקנה 104 לתקנות העיקריות, במקום "בוועדות" יבוא "מהוועדות". |
|||||
|
39א. |
בתקנות הבחירות לכנסת, התשל"ג-1973[3] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 104ז, ההגדרה "קלפי" – בטלה. |
|||||
|
39ב. |
בתקנה 104ח לתקנות העיקריות, בפסקה (1), במקום הקטע החל במילים "מכשיר כתיבה" עד סופה יבוא "בתא ההצבעה של עט כחול, של פתקי הצבעה לכל הרשימות המשתתפות בבחירות אשר מסודרים לפי סדר האלף-בית כשלכל רשימה יושם צרור לחוד, ושל פתקי הצבעה ריקים אשר מונחים בצרור לאחר הפתקים המודפסים." |
|||||
|
39ג. |
בתקנה 104ט לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בפסקה (1), במקום "אחד מחברי הוועדה" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי"; |
||||
|
|
|
(2) בפסקה (5), במקום "אחד מחברי הוועדה" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי"; |
||||
|
|
|
(3) פסקה (6) – בטלה; |
||||
|
|
|
(4) בפסקה (7), במקום "יטיל" יבוא "יסגור את מעטפת ההצבעה החיצונית בהדבקה ויטיל". |
||||
|
39ד. |
בתקנה 104י לתקנות העיקריות, המילים "הועדה תנהל פרוטוקול נפרד לכל בית סוהר או בית מעצר שבו נערכה ההצבעה" – יימחקו. |
|||||
|
|
39ה. |
בתקנה 104יב לתקנות העיקריות – |
||||
|
|
|
(1) בפסקה (2) - |
||||
|
|
|
|
(א) בפסקת משנה (ב), במקום "מספרי שני מנעולי הביטחון המיועדים" יבוא "מספר מנעול הביטחון המיועד"; |
|||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (ד), במקום "במנעולים שמספרם" יבוא "במנעול שמספרו"; |
|||
|
|
|
(2) בפסקה (4), במקום "204ח(1) עד (3)" יבוא "104ח(1) עד (3)". |
||||
|
39ו. |
בתקנה 104יג לתקנות העיקריות – |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (א)(2), במקום "את העותק ישמור בידיו יושב ראש הוועדה" יבוא "את העותק הנוסף יועבר למנהל המתקן לשמירה"; |
||||
|
|
|
(2) בתקנת משנה (ב), במקום הקטע החל במילים "בליווי שניים" ועד "יושב ראש הועדה" יבוא "בליווי שני מזכירי ועדת הקלפי". |
||||
|
|
39ז. |
בתקנה 104יח לתקנות העיקריות, אחרי "השוהים במוסד המוכר" יבוא "הצעה בדבר המקום בבית החולים או במוסד המוכר שבו תוצב הקלפי ובדבר ניוד קלפיות בתוך בית חולים או מוסד מוכר או בין בתי חולים ומוסדות מוכרים", ואחרי "מנהל המוסד המוכר" יבוא "או של מי שמונה על ידם להיות אחראי על הקלפיות באותו בית חולים או מוסד מוכר,". |
||||
|
|
39ח. |
בתקנה 104יט, תקנת משנה (א) – בטלה. |
||||
|
40. |
בתקנה 104כג לתקנות העיקריות, במקום "ימונה" יבוא "רשאי יושב ראש הוועדה המרכזית למנות" והמילים "יושב ראש הוועדה המרכזית" – ימחקו. |
|||||
|
41. |
בתקנה 104כה לתקנות העיקריות, במקום "המזכיר הנוסף" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי". |
|||||
|
42. |
בתקנה 104כו(ב) לתקנות העיקריות, הסיפה החל במילים "בכל צוות איסוף" – תימחק. |
|||||
|
|
43. |
בתקנה 120 לתקנות העיקריות, ברישה, במקום "יושב ראש ועדת הקלפי" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי", ובמקום המילים "למשקיפים ולמזכיר ועדת הקלפי" יבוא "ולמשקיפים". |
||||
|
44. |
בתקנה 121 לתקנות העיקריות, במקום "יושב ראש ועדת הקלפי" יבוא "מזכיר ועדת הקלפי" והמילים "או במברק" – יימחקו. |
|||||
|
45. |
במקום תקנה 122 לתקנות העיקריות יבוא:: |
|||||
|
|
|
"משמורת |
122. |
המעטפה הסגורה והקלפי הנעולה האמורים בתקנה 120 יילקחו על ידי מזכיר ועדת הקלפי ויהיו במשמורת מזכיר ועדת הקלפי ומפקח טוהר הבחירות, עד אשר יחליט מזכיר ועדת הקלפי, או תחליט ועדת הקלפי, לחדש את פעולות ההצבעה; אולם רשאי מזכיר ועדת הקלפי למסור את החומר האמור לידי יושב ראש הועדה האזורית, וחייב הוא למסרם כך על פי הוראת יושב ראש הועדה המרכזית." |
||
|
46. |
בתקנה 125 לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ג) הסיכומים לפי תקנת משנה (א) והקביעות לפי תקנת משנה (ב) ייעשו לפי החומר שנתקבל מהוועדות האזוריות ומוועדות הקלפי שהוצבו לצורך הצבעה כאמור בסיפה של סעיף 7 לחוק." |
|||
|
47. |
בתקנה 126 לתקנות העיקריות, במקום "על הטופס האמור בתקנה 29(1)" יבוא "בנוסח הקבוע בטופס 10 שבתוספת". |
|||||
|
48. |
בתוספת לתקנות העיקריות - |
|||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
(1) במקום טופס 12 יבוא: |
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
(2) במקום טופס 13 יבוא: |
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
(3) טופס 16 – בטל; |
||||
|
|
|
(4) במקום טופס 19 יבוא: |
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
(5) במקום טופס 24 יבוא: |
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
(6) במקום טופס 26ד יבוא: |
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
(7) במקום טופס 27ב יבוא: |
||||
|
|
|
|
||||
|
|
|
(8) במקום טופס 29 יבוא: |
||||
|
|
|
|
||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ 3-1419-ת1)
__________________
משה ארבל
שר הפנים
כללי כחלק מהפקות הלקחים ממערכות הבחירות הסמוכות לכנסות ה-21 עד ה-25, עלה צורך לעדכן את תקנות הבחירות בהיבטים שונים. נוכח לוחות הזמנים הקצרים בין אותן מערכות בחירות, נקבעו שינויים אלה במסגרת הוראות שעה, בהתאם לסמכות הקבועה בתקנה 145(ד) לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 (הוראות הבחירות לכנסת (הוראות שעה לבחירות לכנסת העשרים ושתיים), התשע"ט-2019; הוראות הבחירות לכנסת (טיפול במעטפות הצבעה)(הוראת שעה), התש"ף-2020; הוראות הבחירות לכנסת (אחריות להעברת חומר ההצבעה) (הוראת שעה), התש"ף-2020; הוראות הבחירות לכנסת (אחריות לחומר ההצבעה וטיפול במעטפות ההצבעה) (הוראת שעה), התשפ"א-2021; הוראות הבחירות לכנסת (הוראות שעה לבחירות לכנסת העשרים וחמש), התשפ"ג-2022). הוראות שעה אלה הוחלו ממערכת בחירות אחת לשנייה במסגרת הוראות החיקוקים המיוחדים שנקבעו לאותן מערכות בחירות (סעיף 12 לחוק הבחירות לכנסת העשרים ושלוש (הוראות מיוחדות), תש"ף-2019; סעיף 8 לחוק הבחירות לכנסת העשרים וארבע (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה), תשפ"א-2020; וסעיף 8 ל חוק הבחירות לכנסת העשרים וחמש (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה), תשפ"ב-2022). לאחר הבחירות לכנסת ה-25 נערכה בחינה מקיפה של תקנות הבחירות לכנסת וכן של הוראות השעה השונות. בהתאם לכך מוצע לבצע שורה של תיקונים, שיקבעו את השינויים שבוצעו במסגרת הוראות השעה ונמצאו כמוצלחים וכן לבצע התאמות נוספות בהתאם לשינויים שחלו בניהול הליך הבחירות.
לתקנות 1 הגדרת קלפי – אין הבדל מהותי בין תיבות הקלפי בקלפיות השונות. על כן מוצע למחוק את ההתייחסות השונה לקלפיות בכלי שיט ובבתי הסוהר ובתי המעצר.
הגדרת יושב ראש ועדת הקלפי – מוצע למחוק את הגדרת הזמן שרק במהלכה ימלא חבר ועדה שאינו סגן את מקומו של יו"ר ועדת הקלפי, מכיוון שהלכה למעשה היא כוללת את כל יום הבחירות.
לתקנה 2 כיום נדרשת ועדת הבחירות להעמיד את רשימת חברי הוועדות האזוריות לעיון הציבור במשרדי הוועדה האזורית. הסדר זה אינו יעיל ולא מגשים את המטרה של הנגשת המידע לציבור. על כן מוצע לתקן את התקנה כך שרשימת חברי הוועדות האזוריות תועמד לעיון הציבור באתר האינטרנט של ועדת הבחירות המרכזית, בדומה לקבוע לעניין זהות יושבי ראש הוועדות האזוריות ומנהליהן.
לתקנות 3(1) ו-4(2) מינויים של בעלי התפקידים בוועדת הקלפי והחלפתם מתבצע באמצעות כתבי מינוי וכתבי חילופי גברי הקבועים בתקנות. באופן היסטורי, טפסים אלה מולאו באופן ידני. בהתאם לכך נקבע בתקנות כי על הוועדה להעמיד טפסים ריקים לרשות נציגי הסיעות. מזה מספר שנים מעמידה ועדת הבחירות המרכזית לרשות סיעות הכנסת היוצאת מערכת ממוחשבת לשיבוץ נציגיהן בוועדות הקלפי (מערכת תשב"ץ). מערכת זו מאפשרת, בין היתר, הפקת כתבי מינוי וכתבי חילופי גברי לבעלי התפקידים השונים, לרבות שליחתם לנציגים בדואר אלקטרוני. בהמשך לכך, החל מהבחירות לכנסת ה-24, מתאפשר לנציגי הסיעות בוועדות הקלפי להציג את כתבי המינוי באופן דיגיטלי. כמו כן, במערכת הבחירות לכנסת ה-26 תתאפשר לבעלי התפקידים בוועדת הקלפי להוריד באופן עצמאי את כתבי המינוי, מאתר ייעודי שהקימה ועדת הבחירות המרכזית לשם כך. נוכח היתרונות הגלומים בכתבי המינוי המופקים מהמערכת הממוחשבת, שהרבה יותר קשה לזייפם, מוצע לצמצם משמעותית את חלוקת כתבי המינוי הריקים בנייר.
לתקנות 3(2)-(3) תקנת משנה (2) – מוצע להעביר את האחריות לזיהוי נציגי הסיעות בוועדות הקלפי מיושב ראש הוועדה למזכיר הוועדה. הוראה כאמור נכללה במסגרת הוראות השעה לבחירות לכנסת ה-25, ויושמה בהצלחה.
תקנת משנה (3) – מוצע לבטל את הדרישה שחברי ועדת הקלפי יחתמו לצד שמם בפרוטוקול ועדת הקלפי. פעולה זו אינה מקדמת תכלית מהותית, מסרבלת את הפרוטוקול ומצריכה מתן גישה לפרוטוקול לגורמים אחרים ממזכיר ועדת הקלפי, שהוא האמון על הרישום בפרוטוקול.
לתקנות 4(1) ו-8(1) סיעות הכנסת היוצאת רשאיות להחליף את נציגיהן בוועדות הקלפי במהלך הבחירות וכן למנות משקיפים לקלפיות שבהן אין להן נציג. תקנה 5 מסדירה מי הגורם המוסמך לתת הודעות מטעם הסיעה לוועדת הבחירות, לרבות לעניין מינוי בעלי תפקידים בוועדת הקלפי. לצד זאת, בתקנה 8 ותקנה 20(ב) נקבעו גורמים אחרים לעניין מתן הודעות בנוגע להחלפת יושבי ראש ועדות הקלפי ומינוי משקיפים. מוצע לתקן את התקנות, כך שהגורם שרשאי למסור הודעות לעניין מינוי בעלי תפקיד בוועדת הקלפי יהיה זה שמוסמך לחתום על טופס חילופי גברי של יושבי ראש ועדת הקלפי ולמנות משקיפים.
לתקנה 4(3) בהתאם לנוסח הקיים, טופס חילופי גברי של יושב ראש ועדת הקלפי יש להגיש בשני עותקים ליושב ראש המכהן, שהוא זה שיאשרו ויתייקו בכל אחד מעותקי הפרוטוקול. מוצע לתקן את התקנות, כך שהטופס יוצג בעותק אחד בלבד, שיכול להיות גם דיגיטלי, ושהגורם שיבחן ויאשר את חילופי הגברי יהיה מזכיר ועדת הקלפי.
לתקנה 5 סעיף 57(ט) לחוק הבחירות לכנסת קובע, בנוגע להגשת רשימות המועמדים, כי: "על ימי ההגשה, שעותיה ומקומה תפרסם הועדה המרכזית, לא יאוחר מהיום ה-52 שלפני יום הבחירות, הודעה בדרך שתקבע."
נוכח כך, אין מקום לתקנה המגבילה את שיקול דעת הוועדה. יוער כי במקביל לביטול תקנה זו, תובא לאישור הוועדה המרכזית הצעת החלטה בנוגע לאופן הפרסום, שקובעת פרסום באופן דומה לזה המפורט בתקנה כיום.
לתקנה 6 מוצע להוסיף לטופס רשימת מועמדים את מקום עבודתו של המועמד, כדי להקל על ועדת הבחירות לבחון את עמידת המועמד בדרישות חוק יסוד: הכנסת וחוק הבחירות לכנסת בנוגע לכשירות בעלי תפקידים מסוימים להתמודד לכנסת. יוער כי פרטים אלו ממולאים גם בכתב ההסכמה של כל מועמד לפי סעיף 57(ט)(1) לחוק ולפי כללי הבחירות לכנסת (נוסח וצורה של כתב הסכמה של מועמד לכנסת), התשע"ח-2018.
לתקנה 7 תקנה 17א(ד) מסדירה את תהליכי העבודה הפנימיים של ועדת הבחירות בבחינת רשימות המועמדים. מטעמים היסטוריים, הסעיף מקצה תפקיד מסוים ל"מיכון", שמו הקודם של אגף טכנולוגיות (ששונה לפני שנים רבות). אין מקום לקבע בתקנות את שמותיהם של אגפי הוועדה, על כן, מוצע לשנות כך שהאחריות לביצוע הפעולות תהיה על ועדת הבחירות המרכזית, ללא תלות במבנה הארגוני שלה. כמו כן, מוצע לבטל את דרישת צילום חוברת המועמדים, שאינה נדרשת כיום לשם ביצוע התהליך.
לתקנה 8(2) תקנה 20(ח) קובעת היקף המשקיפים שניתן למנות מטעם רשימה לכל מקום קלפי, וכי בכל רגע נתון יהיה רשאי להיות נוכח רק משקיף אחד מטעם רשימה. מכיוון שאין כיום הגבלה על מספר החלפות חברי ועדת קלפי במהלך יום הבחירות, מוצע להתאים את ההסדר לעניין משקיפים באופן דומה, ולבטל את המגבלה של מספר המשקיפים שרשימה תהיה רשאית למקום קלפי אחד. זאת תוך שמירה על הכלל הבסיסי של נציג אחד שמכהן בוועדה, בכל זמן נתון.
לתקנה 9 תקנה 23 קובעת שמי שאינו כשיר לשמש כחבר ועדה לא יהיה כשיר לשמש כמזכיר. תקנה זאת נקבעה עוד טרם הוסדר נושא מזכירי ועדת הקלפי בחוק הבחירות לכנסת. בהתחשב בכך שכיום הדרישות ממזכיר ועדת הקלפי מוסדרות באופן מפורש בסעיף 21א לחוק הבחירות לכנסת, וכי אין אף דרישה מחבר ועדת קלפי שאינה נדרשת כבר ממזכירי ועדת הקלפי, מוצע למחוק תקנה זאת.
לתקנה 10 ו-15 תקנה 36(ב) קובעת כיום שהוועדה האזורית רשאית לדאוג להסעות חברי ועדת הקלפי אל הקלפי, מהקלפי לקלפי אליה הם שייכים וחזרה, ואל הוועדה האזורית בסיום יום הבחירות. תקנה 27 מאפשרת בסיפא שלה לנהוג באופן דומה עם מזכירי ועדת הקלפי. לאורך השנים השתנו תהליכי ההצבעה של חברי ומזכירי ועדת הקלפי, כך שאלה יכולים להצביע בקלפי בה הם ממלאים את תפקידם ואינם נדרשים להצביע בקלפי בה הם רשומים. כמו כן, האחריות להעברת חומרי הבחירות בסוף יום הבחירות הועברה למזכירי ועדת הקלפי. על כן, ככלל, התייתר הצורך בהסעת חברי ועדת הקלפי ובהסעת מזכירי ועדת קלפי לקלפי בה הם רשומים. בהתאם לכך מוצע לבטל את הוראות סעיף 36(ב), וכן את הרישא של סעיף 27.
לתקנות 11 ו-47 תקנה 29(1) קובעת שעל הוועדה המרכזית לספק טפסים לפרוטוקול בדבר זכרון דברים של הוועדה המרכזית על סיכום תוצאות הבחירות וחלוקת המנדטים (טופס 10 בתוספת). בשים לב למאפייני הטופס, שהוא טופס מורכב, שמפרט את חישוב התוצאות, הוא אינו מוכן מבעוד מועד כטופס ריק, אלא מופק על ידי מערכת המחשוב של הוועדה לאחר הזנת תוצאות הבחירות. בהתאם לכך מוצע למחוק את הצורך לספק טופס כאמור מראש, ולתקן בהתאם את ההפניה לטופס בתקנה 126.
לתקנה 12 תקנה 30(2) מחייבת את ועדת הבחירות לספק מעטפות הצבעה חיצוניות לקלפיות השונות שבהן מתאפשרת ההצבעה באופן זה, תוך פירוט האוכלוסיות הזכאיות. מוצע להחליף את הפירוט בתקנה זאת בהפניה לסעיף 7 לחוק, שמפרט את האוכלוסיות הרשאיות להצביע באופן זה.
לתקנה 13 תקנת משנה 31(ג) קובעת את החובה לספק פתקי הצבעה ריקים לקלפיות, שיהיו בהתאם לקביעתה. מוצע למחוק את ההתייחסות לקביעת גודל וצבע הנייר, כך שיחולו על הפתקים הריקים המידות והצבע הקבועים בתקנת משנה 31(ב), בנוגע לפתקים המודפסים.
לתקנות 14 ו-27 תקנה 33 קובעת את הציוד שיש לספק לצורך הצבעה וכי יש למסור ציוד זה למזכיר ועדת הקלפי. מוצע לבצע שני תיקונים. השינוי הראשון הוא להוסיף שחלק מהציוד יכול להימסר גם לאב הבית, מכיוון שבפועל חלק הציוד נמסר לאב הבית לפני יום הבחירות וממתין לוועדת הקלפי במקום הקלפי. השינוי השני הוא לשנות את שמו של המתקן המשמש לספירת הקולות מ"קרש שיפודים לצורך ספירת פתקי הצבעה" ל"מתקן לפתקי הצבעה שנספרו". זאת בעקבות שינוי מאפייני המתקן, כך שאינו מגיע יותר בתצורת קרש.
לתקנה 16 בהתאם לסעיפים 76 ו-78 לחוק הבחירות לכנסת, ניתן לכתוב על פתק הצבעה ריק רק באמצעות עט בצבע כחול. בהתאם לכך מוצע לשנות את הציוד שיוצב בתא ההצבעה, כך שיוצב עט כחול במקום עיפרון. הוראה כאמור הייתה חלק מהוראת השעה לבחירות לכנסת ה-25.
סעיף 17 החל מהבחירות לכנסת ה-22, נקבע בהוראת שעה כי התפקיד לשמור על הסדר במקום הקלפי יהיה בידי מזכיר ועדת הקלפי. מוצע להפוך הוראה זו לקבועה.
לתקנה 18 תקנה 46 קובעת את אופן מינוי סדרן. התקנה קובעת כי המינוי ייעשה על ידי יושב ראש הוועדה האזורית, או בהיעדרו – על ידי שניים מסגניו (שכן, ליושב ראש ועדה אזורית לא היה ממלא מקום). יחד עם זאת, בתיקון 75 לחוק הבחירות לכנסת נקבע שלכל יושב ראש ועדה אזורית יהיה ממלא מקום קבוע. משכך, אין עוד צורך בחלופת שני הסגנים.
לתקנה 19 תקנה 49 מסדירה את אופן סגירת מקום הקלפי ביום הבחירות. בהתאם לתקנה, ככל שבסיום שעות ההצבעה נותרו מחוץ למקום הקלפי כמות בוחרים שלא ניתן להכניסה למקום הקלפי יש להסדיר שטח המתנה מחוץ למקום הקלפי. מוצע למחוק את החלק הקבע כי שטח אזור ההמתנה יהיה 200 מ"ר, מכיוון שמדובר בדרישה שלא תמיד ניתן לעמוד בה בשל מגבלות המבנה, ואינה מתייחסת לשטח הנדרש בפועל כדי להכיל את כמות הבוחרים. אין כוונה לשנות מההסדר המוצע מבחינה מהותית.
לתקנה 20 מוצע להוסיף הוראה כי הקופסה המכילה את מעטפות ההצבעה החתומות תישמר על ידי המזכיר. הוראה כאמור הייתה חלק מהוראות השעה החל מהבחירות לכנסת ה-23, מתוך כוונה להגביר את השמירה על טוהר הבחירות, ויושמה בהצלחה.
לתקנות 21 ו-24 תקנה 53 מסדירה את הגורמים הרשאים להימצא במקום הקלפי בעת הצגת תיבת הקלפי הריקה טרם תחילת ההצבעה ותקנה 70 את הנוכחים בעת ספירת הקולות. נוכח העובדה שסעיפים 73 ו-73א לחוק הבחירות לכנסת מסדירים כבר את הגורמים הרשאים להימצא במקום הקלפי ביום הבחירות, מוצע לשם האחידות להחליף את הפירוט בהפניה לאותם סעיפים, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות.
לתקנות 22, 25, 37(1) ו-48(4) תקנה 57 מסדירה את נוסחה של תעודת הצבעה לשוטרים וקובעת כי זו תהיה בהתאם לטופס 16 לתוספת. במסגרת תיקון מס' 75 לחוק הבחירות לכנסת שונה אופן ההצבעה של שוטרים, כך שאלה יכולים להצביע באמצעות הצגת תעודת שוטר או תעודה אחרת שתנפיק להם ועדת הבחירות, ואינם נדרשים עוד לתעודות הצבעה לשוטר. בהתאם לכך, מוצע לבטל את ההוראות העוסקות בתעודות אלה.
לתקנה 23 תקנה 60 מסדירה את אופן עיצוב רשימות הבוחרים. נוכח שינויים שנערכו בעיצוב רשימות הבוחרים שמיועדות לוועדות הקלפי, לרבות עיצובן באופן ייחודי, אין צורך יותר בכיתוב "להצבעה" על שעריהן. על כן מוצע למחוק כיתוב זה.
לתקנה 26 – בהתאם למתן אפשרות לבעלי תפקידים שונים בוועדת הקלפי וכן לשוטרים להצביע במעטפות חיצוניות, ובקלפיות מסוימות גם לבוחרים המוגבלים בניידות, מוצאות מתיבת הקלפי בכלל הקלפיות מעטפות הצבעה חיצוניות. מוצע להוסיף רישום נתון זה בפרוטוקול, כדי לסייע בביצוע בקרות שונות. כמו כן, מוצע להעביר את הרישום של המעטפות הפסולות לפרוטוקול בדבר פסילת קולות במקום בפרוטוקול ועדת הקלפי.
לתקנה 28 למען הסדר הטוב, מוצע לעגן את המצב הנורמטיבי, שלפיו מעטפה ריקה היא מעטפה פסולה.
לתקנה 29 מוצע לבצע תיקון נוסח לתקנת המשנה שעוסקת בפסלות של פתקי הצבעה הנושאים כיתוב בשפה לועזית, כדי להבהיר שכל כיתוב בלועזית שאינו מהכיתובים הכשרים המפורטים בסיפא של תקנת המשנה הוא פסול, גם אם יש בנוסף כיתוב בעברית.
לתקנה 30 נוכח העובדה שרובם של מקומות הקלפי מצויים במבנה בו מצויות עוד קלפיות (המכונה "ריכוז" או "מתחם"), אין די בלתלות את המודעות מחוץ למבנה בו מצויות הקלפיות, ויש לעשות כן גם מחוץ למקום הקלפי, היכן שממתינים הבוחרים; לכן מוצע לתקן את התקנה שעוסקת בכך , ולקבוע כי המודעות יתלו בנוסף מחוץ למקום הקלפי, וכן לעגן את תליית המודעה עם דוגמת פתקי ההצבעה, בתא ההצבעה (מאחורי הפרגוד) ומחוץ למקום הקלפי.
לתקנה 31 מוצע להבהיר לגבי רישום מספר הקולות הפסולים בפרוטוקול, שאלה כוללים גם את כמות המעטפות הפסולות, וזאת בנוסף לפתקים הפסולים (כלומר – קול פסול הוא מעטפה פסולה ופתק פסול שהוצא ממעטפה כשרה).
לתקנה 32 תקנה 85 קובעת את מבנה הפרוטוקול, תוך פירוט בנוגע לדף התוצאות, כולל מספר עותקיו וצבעיהם. מוצע לתקן את ההוראה העוסקת במספר עותקי דף התוצאות בפרוטוקול וצבעם, כך שיבוטל עותק המסומן "למידע בלבד" ושבקור נועד לצורך עיון התקשורת בתוצאות הבחירות, בחקיקת משנה שבוטלה זה מכבר, אך ההעתק שבפרוטוקול לא בוטל בשוגג. כמו כן, תקנת משנה (ג) קובעת היום כי אחד ההעתקים יהיה בצבע כחול, ואחד מהם יהיה בצבע צהוב – יחד עם זאת, אין כל הצדקה לעגן בחקיקת משנה את צבעי העותקים, והדבר מסרבל את עבודת הכנת הפרוטוקול. לכן מוצע להותיר את ההוראה שההעתקים יהיו בצבעים שונים, אך להוריד את ההפניה לצבעים עצמם. הוראה דומה נכללה בהוראת השעה לבחירות לכנסת ה-25.
לתקנה 33 מוצע לתקן את תקנה 87, כך שרישום ההרכב הסיעתי לא ייעשה בהכרח בעמוד הראשון של הפרוטוקול, נוכח האפשרות שייערך שינוי בטופס הפרוטוקול והרישום יעבור לעמוד אחר.
לתקנה 34 תקנה 93 קובעת את אופן העברת חומרי ועדת הקלפי לידי ועדת הבחירות האזוריות. התקנה בנוסחה הנוכחי יוצרת הפניה מעגלית, בכך שהיא אומרת שהעברת החומר תתבצע אחרי סיום כל הפעולות המפורטות בתקנות 85 עד 95, שכוללות גם את תקנה 93. כמו כן תקנות 94 ו-95 עוסקות באופן העברת החומר, והן חלק מתהליך ההעברה ולא פעולה מקדימה. על כן מוצע להבהיר שיש לבצע את ההעברה לאחר סיום הפעולות המפורטות בתקנות 85 עד 92 ובהתאם להוראות תקנות 94 ו-95.
לתקנה 35 תקנה 95 מסדירה את הגורמים האחראים להעביר את חומרי ועדת הקלפי לידי הוועדה האזורית. בהתאם להוראות התקנה, יושב ראש ועדת הקלפי אחראי על העברת חומרי ועדת הקלפי וזאת תתבצע על ידי שני חברה ועדה. בשל קשיים שעורר הסדר זה בעבר, שבו חברי ועדת קלפי לא הסכימו לבצע את העברת חומרי הבחירות בסיום עבודת ועדת הקלפי, נקבע בהוראות השעה לבחירות לכנסת ה-24 כי האחריות על העברת חומרי הבחירות תהיה של מזכיר ועדת הקלפי, וכי שני מזכירי הוועדה ילוו את החומרים, ובהיעדר שני מזכירים יתלווה המפקח. מוצע לעגן הסדר זה, שיושם בהצלחה ומגביר את השמירה על טוהר הבחירות.
לתקנה 36 תקנה 97 עוסקת בכך שרישום תוצאות ההצבעה יתבצע על פי הכתוב בפרוטוקול המסומן "מקור". במסגרת זו מתייחסת התקנה להימצאותו של הפרוטוקול במעטפת אריזה 22. מוצע למחוק את ההתייחסות למעטפה 22, למקרה שבעתיד יוחלט על שינוי שיטת האריזה, שמוסדרת בתקנה אחרת.
לתקנה 37(2) תקנה 100 מסדירה את העברת חומרי ההצבעה מוועדת הבחירות האזורית לוועדת הבחירות המרכזית, כאשר החומרים מועברים בחלקם לוועדה המרכזית ובחלקם למרכז המבצעי הלוגיסטי. בתקנה כיום מוסדר רק טופס אישור ההעברה למרכז המבצעי הלוגיסטי. למען הבהירות, מוצע להבהיר שאישור העברה לוועדה המרכזית יהיה לפי טופס 29, כפי שנקבע בתקנה 124.
לתקנה 38 תקנה 102 מחילה את ההסדר הקבוע בתקנה 101 על ועדות משנה. אלא שתקנה 101 בוטלה במסגרת תיקון לתקנות הבחירות משנת 2005. על כן מוצע לבטל את תקנה 102.
לתקנה 39 מוצע לעשות תיקון טעות לשונית בתקנה, שאינה משנה את מצב הדברים בפועל.
לתקנות 39א ו-39ח מוצע לבטל את ההגדרה הנפרדת של תיבת קלפי להצבעות מיוחדות. הוראה דומה מופיעה בתקנה 1 להצעה לתיקון תקנות הבחירות הכלליות.
לתקנה 39ב מוצע להחליף את מכשיר הכתיבה לעט כחול, מכיוון שזה אמצעי הכתיבה היחיד המותר לכתיבה על פתק הצבעה ריק. כמו כן מוצע לקבוע שיונחו פתקים מודפסים, כפי שמבוצע בפועל, ולא רק פתקים ריקים, כפי שכתוב כיום.
לתקנה 39ג תקנות משנה (1), (2) ו-(4): מוצע להעביר את האחריות לניהול תהליך ההצבעה למזכיר ועדת הקלפי. הוראה כאמור הייתה חלק מהוראות השעה החל מהבחירות לכנסת ה-24.
תקנה משנה (3): מוצע לבטל את החתימה על מעטפות ההצבעה החיצוניות, מכיוון שתהליך זה מסרבל את תהליך ההצבעה ואינו מסייע לשמירה על טוהר הבחירות. תיקון דומה בוצע בנוגע להצבעה בכלי שיט ובנציגויות במסגרת חוק הבחירות לכנסת העשרים וחמש (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה), התשפ"ב-2022.
לתקנה 39ד מכיוון שההצבעה בקלפי ניידת מתבצעת בתיבת קלפי אחת ומנוהלת תחת אותו מספר מזהה, ניהול הפרוטוקולים באופן נפרד מסבך את תהליך העבודה. על כן מציע להשתמש בפרוטוקול אחד, שבמסגרתו יירשמו הפרטים של ההצבעה בכל תחנה ותחנה.
לתקנה 39ה תקנות משנה (1) ו-(2): נעילת מכסה החריץ מבוצעת על ידי מנעול בודד. מוצע לתקן את התקנות בהתאם.
תקנת משנה (3): מוצע לתקן טעות סופר.
לתקנה 39ו מוצע לשנות את אופן שמירת פרוטוקול ההעתק. בהתאם לתקנות ההעתק נשמר אצל יו"ר הוועדה, דבר שעלול להביא לפגיעה בפרטיות. הוראה דומה נקבעה גם במסגרת הוראת השעה שנקבעו החל מהבחירות לכנסת ה-24. כמו כן מוצע לתקן את הוראות הליווי, בהתאם להוראת השעה שנקבעה החל מהבחירות לכנסת ה-24.
לתקנה 39ז כיום המידע על בתי החולים והמוסדות המוכרים מחולק לרשימות שנמסרות בשני מועדים שונים – רשימת בתי החולים והמוסדות שמוגשת ביום ה-53, ורשימת האחראים והצעה למיקומי הקלפיות שמוגשת ביום ה-42. מוצע לאחד את הרשימות לרשימה אחת, שתוגש ביום ה-53.
לתקנה 40 תקנה 104כג מסדירה את האפשרות למנות מזכיר נוסף לקלפיות המיועדות לבוחרים המוגבלים בניידות, שיהיה ייעודי לטיפול בהצבעת בוחרים אלה, וקובעת כי ברירת המחדל היא שימונה מזכיר כאמור לקלפיות מסוג זה. החל מהבחירות לכנסת ה-24 מוצבים שני מזכירי ועדת קלפי בכלל הקלפיות בארץ. כפועל יוצא מכך, במרבית המקרים די בשני מזכירים אלה כדי לתת מענה לכלל הבוחרים, לרבות בוחרים המוגבלים בניידות. לצד זאת, נמצא כי במקרים חריגים, שבהם ישנה כמות גדולה במיוחד של בוחרים מוגבלים בניידות, ישנה תועלת בהצבת מזכיר ייעודי להצבעת בוחרים אלה (מזכיר שלישי). על כן מוצע לשנות את ברירת המחדל, כך שככלל לא ימונו מזכירים נוספים ייעודיים, למעט במקרים שבהם מצא יו"ר הוועדה המרכזית כי נדרש מינוי מזכיר נוסף כאמור, לצורך פעולתה התקינה של ועדת הקלפי.
לתקנה 41 תקנה 104כה מסדירה את הגורם האחראי לרישום פרטי המצביעים המוגבלים בניידות. בעת התקנת התקנה, בקלפיות נכח מזכיר ועדת קלפי בודד. על כן נקבע בתקנה 104כג שיוצב מזכיר נוסף לטיפול בבוחרים אלה. החל מהבחירות לכנסת ה-24 מוצבים שני מזכירי ועדת קלפי בכלל הקלפיות בארץ. בהתאם לכך, שניהם מוסמכים לבצע את כלל הפעולות הנדרשות בקלפי. על כן מוצע לתקן את התקנה, כך שכל אחד ממזכירי ועדת הקלפי יהיו מוסמך לבצע את הרישום.
לתקנה 42 תקנה 104כו מסדירה את איסוף מעטפות ההצבעה החיצוניות מהקלפיות והעברתן לידי הוועדה המרכזית לשם המשך הטיפול. בתקנה קבוע הסדר של צוות איסוף ייעודי למטרה זו. בהתאם להפקת לקחים שנעשתה בעבר, נמצא שאין מקום לבצע איסוף נפרד של מעטפות ההצבעה החיצוניות, ואלה יועברו לוועדה האזורית במסגרת מסירת כלל חומרי ועדת הקלפי לוועדה האזורית. על כן מוצע לבטל את ההתייחסות לצוות האיסוף.
לתקנות 45-43 תקנות 122-120 מסדירות את אופן התנהלות ועדת הקלפי בעת מצב חירום. מוצע להעביר את התפקידים והסמכויות הנתונות ליושב ראש ועדת הקלפי למזכיר ועדת הקלפי, ואת האחריות לשמירת חומרי הבחירות בזמן מצב החירום למזכיר ועדת הקלפי ומפקח טוהר הבחירות. תיקון דומה בוצע בדיני הבחירות לרשויות המקומיות במסגרת תקנות הרשויות המקומיות (סדרי בחירות) (תיקון מס' 2), התשפ"ד-2024. כמו כן מוצע לבטל את האפשרות לעדכן את ועדת הבחירות המרכזית והאזורית באמצעות מברק, משדרך פעולה זו כבר אינה רלבנטית.
לתקנה 46 תקנת משנה 125(ג) מסדירה את אופן חישוב התוצאות הארציות, תוך שהיא מפרטת את סוגי הקלפיות השונות שעל בסיס הקולות מהן ייקבעו התוצאות. מכיוון שהאוכלוסיות הזכאיות להצביע במעטפות חיצוניות עשויות להשתנות, כפי שקרה בבחירות לכנסת ה-24 ובבחירות לכנסת ה-25, מוצע לתקן את הסעיף כך שבמקום פירוט האוכלוסיות המיוחדות תתבצע הפניה לסעיף 7 לחוק, שקובע את האוכלוסיות הזכאיות להצבעה במעטפות חיצוניות.
לתקנה 48 בתוספות לתקנות מפורטים נוסחים של שורה של טפסים הנדרשים לניהול הבחירות. תוך כדי עריכת הבחירות האחרונות עלו צרכים שונים לביצוע התאמות בטפסים שונים. בהתאם לכך נקבעה בהוראות השעה החל מהבחירות לכנסת ה-22 הסמכה לביצוע התאמה בשורה של טפסים. בהתאם לכך מוצע לעדכן את הטפסים הבאים: 12, 13, 16, 19, 24, , 26ד, 27ב, 29.