תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס' ...), התשפ"ה–2024.
טכנולוגייתCell Broadcast , המותקנת על רשתות הסלולר הקיימות, מאפשרת לשלוח הודעות באופן יזום ומרוכז ללקוחות המחזיקים במכשיר סלולרי נתמך, בין היתר על בסיס גיאוגרפי באמצעות מערך התאים הסלולריים. הודעות אלו הן הודעות מתפרצות, אשר משתלטות על מסך המכשיר הסלולרי במטרה למשוך את תשומת לבו לתוכן ההודעה. הטכנולוגיה הזו משמשת בעולם בעיקר להעברת הודעות חירום, למשל התרעות מפני טילים, רעידות אדמה או אירועים חריגים אחרים.
על בסיס טכנולוגיה זו פיקוד העורף הקימו את מערכת מסר אישי להפצת התרעות והנחיות מידיות וקצרות כדי להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, באופן סלקטיבי וממוקד למספר רב של מכשירים סלולריים בו-זמנית הנמצאים באזור גיאוגרפי מסוים.
לפי תקנה 74 לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג–2022 (להלן – התקנות העיקריות), ספקים מורשים שמספקים שירותי טלפוניה נדרשים להעביר הודעות כאמור "בכל עת ובלא תשלום, לכל לקוח הנוגע לעניין, שהוא בעל ציוד קצה רט"ן התומך בשירות מסר אישי." בנוסף, לפי תקנה 74 לתקנות העיקריות, על ספקים מורשים אלו להתאים את הרשת הסלולרית שלהם למערכת מסר אישי, להודיע למערכת הביטחון על שינויים ברשת שיכולים להשפיע על מערכת מסר אישי ולהחזיר, ככל האפשר, את אספקת שירות מסר אישי לאחר שינוי כאמור. כמו כן, שימוש במערכת מסר אישי יהיה בהסכמת מערכת הביטחון, ומערכת הביטחון תישא בתשלום עבורו כשסכום התשלום ייקבע בהסכמה בין מערכת הביטחון לספק המורשה.
במשרד התקשורת התקבלו פניות ממספר רשויות מקומיות, אשר ביקשו להשתמש בטכנולוגיית Cell Broadcast כדי לשלוח הודעות מצילות חיים, הן לתושביהן והן למי שאינו תושב שלהן אך שוהה באזורן הגיאוגרפי (למשל אנשים שמקום עבודתם ברשות המקומית ואינם גרים בה), כגון: שליחת הודעה על שריפה משמעותית, על אירוע חומרים מסוכנים והודעות ביטחון (למשל חפץ חשוד). כך, הודעות מצילי חיים יוכלו להגיע במהירות רבה למכשירים הסלולריים של השוהים בשטח הרשות המקומית גם אם הרשת הסלולרית עמוסה.
לנוכח האמור, מוצע לאפשר לרשויות מקומיות להעביר הודעות שמטרתן להבטיח שמירה על שלום הציבור באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast. זאת באמצעות הרחבת החובות הקיימות על הספקים המורשים לשירותי טלפוניה ניידת בנוגע למערכת מסר אישי שמפעיל פיקוד העורף. כך, רשויות מקומיות יוכלו לשלוח הודעות מצילות חיים גם באמצעות מערכת מסר אישי שמפעיל פיקוד העורף כפי שכבר היום קבוע בתקנה 74 לתקנות העיקריות, וגם ממערכות מסר אישי אחרות.
על מנת להבטיח תיאום בין הצרכים הלאומיים שעליהם אמון פיקוד העורף, ובין הצרכים המקומיים של רשויות מקומיות, מוצע כי שליחת הודעה כאמור באמצעות רשויות מקומיות תהיה בהסכמת נציג יחידת הקישור לרשות המקומית (היקל"ר) של הרשות המקומית שמבקשת לשלוח הודעה כאמור, או נציג של מערכת הביטחון.
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4א2(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982[1], ולעניין תקנה 3– בתוקף סמכותי לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב–2021[2], אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
תיקון תקנה 2 |
1. |
בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג–2022[3] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 2 – |
|
|
|
|
(1) |
בהגדרה "מסר אישי", אחרי "נציג מערכת הביטחון" יבוא ", או באמצעות נציג הגורם המפעיל מערכת מסר אישי עבור נציג או נציג רשות מקומית בהסכמת נציג צבא ההגנה לישראל – פיקוד העורף שהוא אחראי על הקשר עם הרשות המקומית או נציג מערכת הביטחון, לפי העניין,"; |
|
|
|
(2) |
בהגדרה "נציג מערכת הביטחון", אחריה יבוא: |
|
|
|
|
""נציג רשות מקומית" – נציג הרשות המקומית שהוסמך מטעם ראש הרשות המקומית לעניין תקנה 74;". |
|
תיקון תקנה 74 |
2. |
בתקנה 74 לתקנות העיקריות – |
|
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), המילה "הודעת" – תימחק; |
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), אחרי "נציג מערכת הביטחון" יבוא "או נציג הגורם המפעיל מערכת מסר אישי עבור נציג רשות מקומית, לפי העניין," ובמקום "מערכת" יבוא "מערכות"; |
|
|
|
(3) |
בתקנת משנה (ג), אחרי "נציג מערכת הביטחון" יבוא "או נציג הגורם המפעיל מערכת מסר אישי עבור נציג רשות מקומית, לפי העניין,"; |
|
|
|
(4) |
בתקנת משנה (ד), במקום "מערכת" יבוא "מערכות", ואחרי "בין נציג מערכת הביטחון" יבוא "או נציג רשות מקומית, לפי העניין,". |
|
תיקון תקנה 75א |
3. |
בתקנה 75א לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ד) יבוא: |
|
|
|
|
"(ה) בחינה ראשונה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב–2021, של תקנה 74 כנוסחה בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס' ...), התשפ"ה–2024, תתבצע בתום חמש שנים מיום תחילתה.". |
|
|
תיקון תקנה 77 |
4. |
בתקנות העיקריות, בתקנה 77, במקום "69א ו-69ב" יבוא "69א, 69ב ו-74". |
|
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2024)
(חמ _____-3)
__________________
שלמה קרעי
שר התקשורת
דברי הסבר
טכנולוגייתCell Broadcast , המותקנת על רשתות הסלולר הקיימות, מאפשרת לשלוח הודעות באופן יזום ומרוכז ללקוחות המחזיקים במכשיר סלולרי נתמך, בין היתר על בסיס גיאוגרפי באמצעות מערך התאים הסלולריים. הודעות אלו הן הודעות מתפרצות, אשר משתלטות על מסך המכשיר הסלולרי במטרה למשוך את תשומת לבו לתוכן ההודעה. הטכנולוגיה הזו משמשת בעולם בעיקר להעברת הודעות חירום, למשל התרעות מפני טילים, רעידות אדמה או אירועים חריגים אחרים.
על בסיס טכנולוגיה זו פיקוד העורף הקימו את מערכת מסר אישי להפצת התרעות והנחיות מיידיות וקצרות כדי להבטיח שמירה על ביטחון המדינה או שלום הציבור, באופן סלקטיבי וממוקד למספר רב של מכשירים סלולריים בו-זמנית הנמצאים באזור גיאוגרפי מסוים.
לפי תקנה 74 לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג–2022 (להלן – התקנות העיקריות), ספקים מורשים שמספקים שירותי טלפוניה נדרשים להעביר הודעות כאמור "בכל עת ובלא תשלום, לכל לקוח הנוגע לעניין, שהוא בעל ציוד קצה רט"ן התומך בשירות מסר אישי." בנוסף, לפי תקנה 74 לתקנות העיקריות, על ספקים מורשים אלו להתאים את הרשת הסלולרית שלהם למערכת מסר אישי, להודיע למערכת הביטחון על שינויים ברשת שיכולים להשפיע על מערכת מסר אישי ולהחזיר, ככל האפשר, את אספקת שירות מסר אישי לאחר שינוי כאמור. כמו כן, שימוש במערכת מסר אישי יהיה בהסכמת מערכת הביטחון, ומערכת הביטחון תישא בתשלום עבורו כשסכום התשלום ייקבע בהסכמה בין מערכת הביטחון לספק המורשה.
במשרד התקשורת התקבלו פניות ממספר רשויות מקומיות, אשר ביקשו להשתמש בטכנולוגיית Cell Broadcast כדי לשלוח הודעות מצילות חיים, הן לתושביהן והן למי שאינו תושב שלהן אך שוהה באזורן הגיאוגרפי (למשל אנשים שמקום עבודתם ברשות המקומית ואינם גרים בה), כגון: רשויות מקומיות יוכלו לשלוח הודעה על שריפה משמעותית, על אירוע חומרים מסוכנים והודעות ביטחון (למשל חפץ חשוד). כך, הודעות מצילי חיים יוכלו להגיע במהירות רבה למכשירים הסלולריים של השוהים בשטח הרשות המקומית גם אם הרשת הסלולרית עמוסה.
לנוכח האמור, מוצע לאפשר לרשויות מקומיות להעביר הודעות שמטרתן להבטיח שמירה על שלום הציבור באמצעות טכנולוגיית Cell Broadcast. זאת באמצעות הרחבת החובות הקיימות על הספקים המורשים לשירותי טלפוניה ניידת בנוגע למערכת מסר אישי שמפעיל פיקוד העורף. כך, רשויות מקומיות יוכלו לשלוח הודעות מצילות חיים גם באמצעות מערכת מסר אישי של פיקוד העורף כפי שכבר היום קבוע בתקנה 74 לתקנות העיקריות, וגם ממערכות מסר אישי אחרות.
לתקנה 1
מוצע לתקן את הגדרת "מסר אישי" כך שהודעות שמטרתן להבטיח שמירה על שלום הציבור כאמור לעיל, יוכלו להישלח גם באמצעות הגורם המפעיל מערכת מסר אישי עבור רשויות מקומיות. על מנת להבטיח תיאום בין הצרכים הלאומיים שעליהם אמון פיקוד העורף, ובין הצרכים המקומיים של רשויות מקומיות, מוצע כי שליחת הודעה כאמור באמצעות נציג הגורם המפעיל מערכת מסר אישי עבור רשויות מקומיות תהיה בהסכמת נציג יחידת הקישור לרשות המקומית (היקל"ר) של הרשות המקומית שמבקשת לשלוח הודעה כאמור, או נציג של מערכת הביטחון.
בנוסף, מוצע להוסיף הגדרה של נציג רשויות מקומיות שהוא יהיה הגורם שיוסמך מטעם רשויות מקומיות לעניין הוראות תקנות 74 לתקנות העיקריות.
לתקנה 2
כאמור לעיל, מוצע בתקנה 2 להרחיב את החובות הקיימות על הספקים המורשים לשירותי טלפוניה ניידת בתקנה 74 לתקנות העיקריות בנוגע למערכת מסר אישי שמפעיל פיקוד העורף, גם על מערכות מסר אישי אחרות.
בנוסף, בתקנת משנה (א) מוצע לבצע תיקון נוסח, שכן ההגדרה "מסר אישי" כבר כוללת הודעה.
לתקנה 3
מוצע כי בחינה תקופתית של הוראות התקנות המוצעות, בהתאם להוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב–2021, תבוצע בתום חמש שנים ממועד פרסומן של התקנות המוצעות.
לתקנה 4
בהתאם לסעיף 4(ד4) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב–1982, "תקנות ההיתר הכללי החלות על מי שרשום במרשם יחולו, בשינויים המחויבים, גם על בעל רישיון בזק, ויראו אותם כתנאים ברישיון אלא אם כן נקבע אחרת ברישיון או בתקנות לפי חוק זה". בכוונת המשרד לבצע מיפוי של הרישיונות ולבטל באופן אקטיבי את ההוראות שמוסדרות במפורש במסגרת התקנות העיקריות. עד אשר יתבצע מיפוי סדור של ההוראות ברישיונות והתאמת הוראות הרישיון והתקנות העיקריות, נקבעה תקנה 77 לתקנות העיקריות שקובעת כי הוראות התקנות העיקריות אינן חלות על בעל רישיון. מוצע להחריג את הוראות תקנה 74 לתקנות העיקריות שעניינן מסר אישי, מתקנה 77 לתקנות העיקריות, כך שתיקון זה, ושאר הוראות תקנה 74 לתקנות העיקריות שמעודכנות יותר מההוראות ברישיון, יחולו גם על בעלי רישיון. כך, לגבי נושא זה שמוסדר כבר ברישיון, יגברו הוראות תקנה 74 לתקנות העיקריות.