צו המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק) (תיקון התוספת) (הוראת שעה), התשפ"ה–2024
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא ענף מתוכנן מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – החוק) .
בהתאם לתיקון מס' 18 לחוק, מיום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022) (להלן – תיקון 18), התכנון בענף ההטלה עתיד להתבטל ביום כ' בתמוז התשצ"ב (29 ביוני 2032), כאשר שר החקלאות וביטחון המזון (להלן – השר) רשאי לדחות, בצו, את המועד האמור בתקופה נוספת שלא תעלה על 3 שנים.
עד תיקון 18, התכנון בענף ההטלה עוגן בתקנות שהותקנו, מידי שנה, מכוח סעיף 31 לחוק כנוסחו עובר לתיקון. בעקבות תיקון 18, התכנון מעוגן כיום בסעיף 31 לחוק.
סעיף 31 לחוק קובע, בין היתר, כי עד לביטול התכנון, מגדל שנקבעה לו מכסה אישית לפי תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021 (להלן – התקנות), רשאי להמשיך ולייצר את מכסתו, וכי על ייצור המכסה יחולו הוראות התקנות, שנוסחן הובא בתוספת לחוק. עוד נקבע בסעיף כי השר, לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לשנות את התוספת.
בין ההוראות שעוגנו בתקנות וממשיכות לחול בהתאם לתיקון 18 נמנית תקנה 9(ב)(3) לתקנות ולפיה, ועדת המכסות תיתן לבעל מכסה היתר לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו אם בלול מתקיימים מספר תנאים מצטברים. אחד התנאים הוא שניתן לגבי הלול בו תיוצר המכסה רישיון לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, ובלבד שמתקיימות לגביו ההוראות הקבועות בתקנות רישוי עסקים (תנאים לרישוי משקי עופות ולולים), התשמ"א-1981 (להלן – תקנות רישוי עסקים). הוראה זו, בדומה להוראות נוספות שעוגנו בתקנות, נועדה לעודד מעבר לגידול תרנגולות מטילות בלולים שמתקיימים לגביהם כל הדרישות הווטרינריות.
מלבד הוראות שעוגנו בתקנות, קודמו במשרד מהלכים נוספים במטרה לקדם את התכנית לשדרוג ענף ההטלה בישראל. לצד מהלכים שנועדו לסייע לחקלאים במעבר ללולים כאמור, כגון עידוד השקעות הון באמצעות מתן תמיכות, הוחלט לתגבר הפיקוח והאכיפה הווטרינרית בענף ההטלה. למהלך זה קדמו מספר הודעות בכתב שניתנו לציבור המגדלים מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה. הודעות אלה מוכרות בשם 'איגרות מנהל השירותים הווטרינריים'.
על רקע ההבנה שמדובר בענף מתוכנן המהווה עוגן תעסוקתי למגדלים רבים, בעיקר באזורי הפריפריה, בהתחשב במדיניות המשרד בדבר החשיבות באספקת תוצרת חקלאית טרייה מייצור מקומי, ובהינתן שמרבית לולי ההטלה במדינת ישראל הוקמו לפני עשרות רבות של שנים ואינם עומדים בכל דרישות הווטרינריות, נקבעו באיגרות מנהל השירותים הווטרינריים לוחות זמנים מדורגים לעמידה בדרישות המעוגנות בתקנות רישוי עסקים. המועדים שנקבעו באיגרות הוארכו מעת לעת, כאשר ההארכה האחרונה ניתנה ביום 6.8.2023, ובעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' ומצב הלוחמה בצפון, ניתנה הקלה נוספת למגדלים המייצרים את מכסתם בלולים המצויים צפונית לכביש 85.
נוכח העובדה שישנם מגדלים אשר בנו לול חדש או שדרגו לול קיים בשנים האחרונות, באופן שלולים אלה יוכלו לעמוד בכל הדרישות הווטרינריות (להלן – לולים משודרגים), כשמנגד חלק מהמגדלים עדיין מייצרים את מכסתם בלולים שלא ניתן יהיה לגדל בהם עופות בעתיד וממוקמים בסמיכות ללולים המשודרגים, כאשר בהתאם לאיגרת מנהל השירותים הווטרינריים ניתן לקבל היתר לאכלוס תרנגולות מטילות בלולים אלה עד יום 31.8.2027 (מאחר שהמועדים נקבעו באופן מדורג ובהתאם למצב התכנוני של הלולים, המועד האמור חל ביחס לחלק מהמגדלים, והוא המועד המאוחר ביותר. לאחריו לא יינתן היתר לאכלוס לולים שאינם עומדים בכל הדרישות הווטרינריות בתרנגולות מטילות), נוצר מצב בו חלק מהלולים המשודרגים לא יכולים לעמוד כבר היום בכל הדרישות הווטרינריות. זאת כפועל יוצא של אחד או יותר מאלה:
1. המרחק בין הלול המשודרג למשק עופות אחר שמגדלים בו תרנגולות מטילות בגיל שונה הוא פחות מ- 300 מטר;
2. המרחק בין הלול המשודרג לבין דרך המקשרת בין משקי עופות שמגדלים בהן תרנגולות מטילות בגיל שונה הוא פחות מ- 30 מטר.
לעמדת השירותים הווטרינריים, בהתחשב בהיבטים הקשורים בבריאות הציבור ובבריאות בעלי החיים ורווחתם, יש מקום לאפשר בנסיבות שנוצרו גידול משותף בלולים משודרגים, גם אם הם אינם עומדים בכל הדרישות הווטרינריות. בהקשר זה יובהר כי המגבלה בהתאם לתקנות היא לא על עצם הגידול בלול משודרג אלא על גידול של יותר ממגדל אחד בלול כאמור. כך שאם המגבלה תוסר, מגדלים נוספים יוכלו לייצר את מכסתם בלול זה.
נוכח המפורט לעיל, מוצע לתקן בצו את התוספת לחוק, במסגרת הוראת שעה, באופן שעד יום 31.12.2027, ועדת המכסות, באישור מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, תוכל להתיר לבעל מכסה לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו גם אם לא מתקיימות לגבי הלול כל הדרישות הווטרינריות. זאת ככל שהסיבה לכך שלא מתקיימות לגבי הלול כל הדרישות נובעת מזה שהמרחק בינו לבין משק עופות אחר שמגדלים בו תרנגולות מטילות בגיל שונה או שהמרחק בינו לבין דרך המקשרת בין משקי עופות שמגדלים בהם תרנגולות מטילות בגיל שונה קצר מזה הקבוע בתקנות רישוי עסקים.
טיוטת צו מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 31(ו) לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה לענף הלול ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
|
|
תיקון התוספת לחוק |
1. |
בתקופה שעד יום א׳ בטבת התשפ"ח (31 בדצמבר 2027) יקראו את התקנות המובאות בתוספת לחוק, כאילו בתקנה 9, אחרי תקנת משנה (ב) בא: |
|
|
|
|
"(ב1) על אף האמור בתקנת משנה (ב)(3)(ב), ועדת המכסות, באישור המנהל הכללי של משרד החקלאות וביטחון המזון, תיתן לבעל מכסה היתר לפי פסקה (3) לתקנת המשנה האמורה, גם אם הלול שבו תיוצר המכסה לא עומד בתנאים הקבועים בתקנת המשנה האמורה, אם הנסיבות בשלן הוא לא עומד בתנאים כאמור הן אלה: |
|
|
|
|
|
(1) המרחק ממנו לדרך המקשרת בין משקי עופות שמגדלים בהן תרנגולות מטילות בגיל שונה הוא פחות מ- 30 מטר; |
|
|
|
|
(2) המרחק ממנו למשק עופות אחר שמגדלים בו תרנגולות מטילות בגיל שונה הוא פחות מ- 300 מטר.". |
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2024)
(חמ _____-3)
__________________
ח"כ אבי דיכטר
שר החקלאות וביטחון המזון
דברי הסבר
ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל הוא ענף מתוכנן מכוח חוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – החוק) .
בהתאם לתיקון מס' 18 לחוק, מיום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022) (להלן – תיקון 18), התכנון בענף ההטלה עתיד להתבטל ביום כ' בתמוז התשצ"ב (29 ביוני 2032), כאשר שר החקלאות וביטחון המזון (להלן – השר) רשאי לדחות, בצו, את המועד האמור בתקופה נוספת שלא תעלה על 3 שנים.
עד תיקון 18, התכנון בענף ההטלה עוגן בתקנות שהותקנו, מידי שנה, מכוח סעיף 31 לחוק כנוסחו עובר לתיקון. בעקבות תיקון 18, התכנון מעוגן כיום בסעיף 31 לחוק.
סעיף 31 לחוק קובע, בין היתר, כי עד לביטול התכנון, מגדל שנקבעה לו מכסה אישית לפי תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021 (להלן – התקנות), רשאי להמשיך ולייצר את מכסתו, וכי על ייצור המכסה יחולו הוראות התקנות, שנוסחן הובא בתוספת לחוק. עוד נקבע בסעיף כי השר, לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לשנות את התוספת.
בין ההוראות שעוגנו בתקנות וממשיכות לחול בהתאם לתיקון 18 נמנית תקנה 9(ב)(3) לתקנות ולפיה, ועדת המכסות תיתן לבעל מכסה היתר לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו אם בלול מתקיימים מספר תנאים מצטברים. אחד התנאים הוא שניתן לגבי הלול בו תיוצר המכסה רישיון לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, ובלבד שמתקיימות לגביו ההוראות הקבועות בתקנות רישוי עסקים (תנאים לרישוי משקי עופות ולולים), התשמ"א-1981 (להלן – תקנות רישוי עסקים). הוראה זו, בדומה להוראות נוספות שעוגנו בתקנות, נועדה לעודד מעבר לגידול תרנגולות מטילות בלולים שמתקיימים לגביהם כל הדרישות הווטרינריות.
מלבד הוראות שעוגנו בתקנות, קודמו במשרד מהלכים נוספים במטרה לקדם את התכנית לשדרוג ענף ההטלה בישראל. לצד מהלכים שנועדו לסייע לחקלאים במעבר ללולים כאמור, כגון עידוד השקעות הון באמצעות מתן תמיכות, הוחלט לתגבר הפיקוח והאכיפה הווטרינרית בענף ההטלה. למהלך זה קדמו מספר הודעות בכתב שניתנו לציבור המגדלים מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה. הודעות אלה מוכרות בשם 'איגרות מנהל השירותים הווטרינריים'.
על רקע ההבנה שמדובר בענף מתוכנן המהווה עוגן תעסוקתי למגדלים רבים, בעיקר באזורי הפריפריה, בהתחשב במדיניות המשרד בדבר החשיבות באספקת תוצרת חקלאית טרייה מייצור מקומי, ובהינתן שמרבית לולי ההטלה במדינת ישראל הוקמו לפני עשרות רבות של שנים ואינם עומדים בכל דרישות הווטרינריות, נקבעו באיגרות מנהל השירותים הווטרינריים לוחות זמנים מדורגים לעמידה בדרישות המעוגנות בתקנות רישוי עסקים. המועדים שנקבעו באיגרות הוארכו מעת לעת, כאשר ההארכה האחרונה ניתנה ביום 6.8.2023, ובעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' ומצב הלוחמה בצפון, ניתנה הקלה נוספת למגדלים המייצרים את מכסתם בלולים המצויים צפונית לכביש 85.
נוכח העובדה שישנם מגדלים אשר בנו לול חדש או שדרגו לול קיים בשנים האחרונות, באופן שלולים אלה יוכלו לעמוד בכל הדרישות הווטרינריות (להלן – לולים משודרגים), כשמנגד חלק מהמגדלים עדיין מייצרים את מכסתם בלולים שלא ניתן יהיה לגדל בהם עופות בעתיד וממוקמים בסמיכות ללולים המשודרגים, כאשר בהתאם לאיגרת מנהל השירותים הווטרינריים ניתן לקבל היתר לאכלוס תרנגולות מטילות בלולים אלה עד יום 31.8.2027 (מאחר שהמועדים נקבעו באופן מדורג ובהתאם למצב התכנוני של הלולים, המועד האמור חל ביחס לחלק מהמגדלים, והוא המועד המאוחר ביותר. לאחריו לא יינתן היתר לאכלוס לולים שאינם עומדים בכל הדרישות הווטרינריות בתרנגולות מטילות), נוצר מצב בו חלק מהלולים המשודרגים לא יכולים לעמוד כבר היום בכל הדרישות הווטרינריות. זאת כפועל יוצא של אחד או יותר מאלה:
3. המרחק בין הלול המשודרג למשק עופות אחר שמגדלים בו תרנגולות מטילות בגיל שונה הוא פחות מ- 300 מטר;
4. המרחק בין הלול המשודרג לבין דרך המקשרת בין משקי עופות שמגדלים בהן תרנגולות מטילות בגיל שונה הוא פחות מ- 30 מטר.
לעמדת השירותים הווטרינריים, בהתחשב בהיבטים הקשורים בבריאות הציבור ובבריאות בעלי החיים ורווחתם, יש מקום לאפשר בנסיבות שנוצרו גידול משותף בלולים משודרגים, גם אם הם אינם עומדים בכל הדרישות הווטרינריות. בהקשר זה יובהר כי המגבלה בהתאם לתקנות היא לא על עצם הגידול בלול משודרג אלא על גידול של יותר ממגדל אחד בלול כאמור. כך שאם המגבלה תוסר, מגדלים נוספים יוכלו לייצר את מכסתם בלול זה.
נוכח המפורט לעיל, מוצע לתקן בצו את התוספת לחוק, במסגרת הוראת שעה, באופן שעד יום 31.12.2027, ועדת המכסות, באישור מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, תוכל להתיר לבעל מכסה לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו גם אם לא מתקיימות לגבי הלול כל הדרישות הווטרינריות. זאת ככל שהסיבה לכך שלא מתקיימות לגבי הלול כל הדרישות נובעת מזה שהמרחק בינו לבין משק עופות אחר שמגדלים בו תרנגולות מטילות בגיל שונה או שהמרחק בינו לבין דרך המקשרת בין משקי עופות שמגדלים בהם תרנגולות מטילות בגיל שונה קצר מזה הקבוע בתקנות רישוי עסקים.