תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'..), התשפ"ה-2024

טיוטת תקנות

 

שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס'_______), התשפ"ה-2024

 

 

מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

 

 

להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ה-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 70(1) לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1] (להלן-הפקודה), באישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 72

 

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[3], בתקנה 72(א), אחרי פסקה (16) יבוא:

 

 

"(17) ליד תמרור 626 שהוצב מתחתיו ובצמוד לו תמרור ס-130 בתוספת תמרור 439 בנוסח: "החניה מותרת לרכב חשמלי אשר מחובר בכבל טעינה לעמדת הטעינה הצמודה בלבד".

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2024)

 (חמ _____-3)

 

 _____________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

דברי הסבר

בהחלטת ממשלה 542 (יום 24.10.21), שעניינה: "קידום תחבורה נקייה ודלת פחמן", הוטל על שרת התחבורה לקבוע הסדרי תנועה ואכיפה לחניה לצורך טעינה של רכבים חשמליים במרחב הציבורי.

לצורך כך מוצע לתקן את תקנה 72(א) לתקנות התעבורה, כך שתאסר חניית רכב שאינו רכב חשמלי כהגדרתו בתקנות התעבורה, אשר מחובר בכבל טעינה לעמדת הטעינה הצמודה למקום הצבת התמרורים, במקום המיועד לחניה לצורך טעינה של רכב חשמלי.

קביעת מקום חניה ככזה המיועד לחניה לצורך טעינה של רכב חשמלי, נעשית על ידי רשות התמרור המקומית, באמצעות הצבת תמרור 626 המסמן מקום חניה, בצירוף תמרור ס-130 המסמן "עמדת טעינה לרכב חשמלי".

מוצע לקבוע איסור בעל שני מרכיבים מצטברים: 1) איסור על העמדת רכב שאינו רכב חשמלי, כהגדרתו בתקנות התעבורה; 2) איסור על העמדת רכב חשמלי שאינו מחובר בכבל טעינה לעמדת הטעינה הצמודה למקום הצבת התמרור.

האיסור על העמדת רכב שאינו רכב חשמלי כהגדרתו בתקנות התעבורה ("רכב מנועי המונע במנוע חשמלי"), נדרש כדי למנוע את התופעה של רכבים בעלי הנעה מבוססת בעירה פנימית (בנזין, דיזל), אשר עומדים בצמוד לעמדות טעינה לרכב חשמלי, ובכך מונעים את השימוש בעמדות הטעינה מציבור בעלי הרכבים החשמליים הנזקקים להן.

האיסור על העמדת רכב חשמלי אשר אינו מחובר לעמדת הטעינה בכבל טעינה, נדרש כדי למנוע את התופעה של רכבים בעלי מנוע חשמלי (ובכלל זה גם רכבים בעלי מנוע היברידי, שכלל אינם מאפשרים טעינה ממקור מתח חיצוני; רכבים בעלי מנוע היברידי עם אפשרות טעינה ממקור מתח חיצוני "plug-in"; ורכבים בעלי הנעה חשמלית בלבד, שמחייבים טעינה ממקור מתח חיצוני), אשר עושים שימוש במקום המיועד לטעינה, שלא למטרתו הייעודית, אלא כחניה רגילה, ובכך  מונעים את השימוש בעמדות הטעינה מציבור בעלי הרכבים החשמליים הנזקקים להן.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226; התשפ"ב, עמ' 472.

[3] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425; התשפ"ב, עמ' 1712.