תזכיר טיוטת תקנות העיריות (מכרזים)(תיקון מס' ...), התשפ"ה-2024

תוכן עניינים

טיוטת תקנות.. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן. 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות העיריות (מכרזים)(תיקון מס' ...), התשפ"ה-2024. 3

1. תיקון תקנה 8. 3

2. תיקון תקנה 9. 3

3. תיקון תקנה 10. 3

4. תיקון תקנה 13. 4

דברי הסבר. 4


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות העיריות (מכרזים)(תיקון מס' ...), התשפ"ה-2024.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

כחלק מחיזוק מנגנוני הבקרה והפיקוח ברשויות המקומיות, מוצע לתקן את תקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987 (להלן – התקנות) ולקבוע הוראות שונות לצורך הגברת השקיפות של החלטות הרשויות המקומיות בכל הנוגע לביצוע התקשרויות.

 

מעבר לעקרונות הכלליים בכל הנוגע לחשיבות הגברת השקיפות בכל הנוגע לגופים ציבוריים באשר הם, נמצא כי הדברים נכונים ביתר שאת לגבי קבלת החלטות בכל הנוגע לביצוע התקשרויות – זאת, על מנת לקדם עקרונות של הוגנות ותחרותיות, וכן של כללי מינהל תקין וטוהר מידות. 

 

בהתאם לכך, מוצע לקבוע הוראות לעניין שקיפות ומתן פומבי להחלטות שונות במסגרת הליכי ההתקשרות במכרז ולקבוע הוראות לצורך שיפור והגברת הפרסום והנגישות של מסמכי המכרז, ובראשם פרסום מסמכי מכרז פומבי באתר האינטרנט של הרשות המקומית. זאת, בדומה לעקרונות שנקבעו לגבי מכרזים של משרדי ממשלה וגופים ציבוריים אחרים.

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

טיוטת תקנות העיריות (מכרזים)(תיקון מס' ...), התשפ"ה-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 198 ו- 347 לפקודת העיריות,[1] אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 8

1.  

בתקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 8, בתקנת משנה (ב), במקום "תהיה פתוחה לעיון הציבור" יבוא "תפורסם באתר האינטרנט של העירייה".

תיקון תקנה 9

2.  

בתקנה 9 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א), בפסקה (3), בסופה יבוא "אם לא פורסמו באתר האינטרנט של העירייה";

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), בסופה יבוא "ובאתר האינטרנט של העירייה".

תיקון תקנה 10

3.  

בתקנה 10 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א), במקום הרישה יבוא: "מסמכי המכרז יכללו את הפרטים להלן:", ופסקה (9) תימחק;

 

 

 

(2) במקום תקנת משנה (ב) לתקנות יבוא:

 

 

 

 

"(ב) מסמכי המכרז הפומבי יומצאו לעיון לכל דורש בלא תשלום במשרדי העיריה ויפורסמו באתר האינטרנט של העירייה;  לא ניתן היה לפרסם  את המסמכים המפורטים בפסקאות (3) ו-(5) של תקנת משנה (א) באתר האינטרנט, תפורסם באתר האינטרנט הודעה על המקום והמועד לעיון במסמכים אלו והם יומצאו לכל דורש, תמורת תשלום סביר, לפי עלות הדפסתם."

 

 

 

(3) תקנות משנה (ג) עד (ה) יימחקו;

 

 

 

(4) בסופה יבוא:

 

 

 

 

"(ו) ראש העיריה או מי שהוא הסמיך לכך ימציא לכל אדם המבקש להשתתף במכרז זוטא על פי בקשתו כאמור בתקנה 8(ו), ולכל אדם שראש העיריה פנה אליו בהודעה על מכרז זוטא את מסמכי המכרז."

תיקון תקנה 13

4.  

בתקנה  13(ב) לתקנות העיקריות, במקום "מעטפת המכרז" יבוא "מעטפה הנושאת את מספר המכרז".

 

 

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2024)

 (חמ 3-483-ת1)

 

__________________

משה ארבל

שר הפנים

 

דברי הסבר

כללי

כחלק מחיזוק מנגנוני הבקרה והפיקוח ברשויות המקומיות, מוצע לתקן את תקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987 (להלן – התקנות) ולקבוע הוראות שונות לצורך הגברת השקיפות של החלטות הרשויות המקומיות בכל הנוגע לביצוע התקשרויות.

 

מעבר לעקרונות הכלליים בכל הנוגע לחשיבות הגברת השקיפות בכל הנוגע לגופים ציבוריים באשר הם, נמצא כי הדברים נכונים ביתר שאת לגבי קבלת החלטות בכל הנוגע לביצוע התקשרויות – זאת, על מנת לקדם עקרונות של הוגנות ותחרותיות, וכן של כללי מינהל תקין וטוהר מידות. 

 

בהתאם לכך, מוצע לקבוע הוראות לעניין שקיפות ומתן פומבי להחלטות שונות במסגרת הליכי ההתקשרות במכרז ולקבוע הוראות לצורך שיפור והגברת הפרסום והנגישות של מסמכי המכרז, ובראשם פרסום מסמכי מכרז פומבי באתר האינטרנט של הרשות המקומית. זאת, בדומה לעקרונות שנקבעו לגבי מכרזים של משרדי ממשלה וגופים ציבוריים אחרים.

 

 

תקנה 1

עירייה נדרשת כיום להעמיד לעיון הציבור את רשימת הספקים והקבלנים אשר רשאים להשתתף במכרז זוטא. לצורך הגברת השקיפות, מוצע לקבוע כי הרשימה תפורסם באתר האינטרנט של העירייה.

 

תקנה 2

תקנה 9, בנוסחה הנוכחי, קובעת את ההליך שעל העירייה לנקוט, לשם פרסום הודעה על התקשרות במסגרת מכרז פומבי. מוצע לערוך מספר תיקונים לתקנה זו, בהם החובה לפרסם את ההודעה על היציאה למכרז באתר האינטרנט של העירייה, תוך פירוט תיאור החוזה המוצע, המקום והמועד להגשת מסמכי המכרז; ואת מסמכי המכרז.  כמו כן, מוצע לקבוע כי במקרה שלא ניתן לפרסם באינטרנט את נוסח החוזה המוצע או את התכנית והמפרטים, מסמכים אלה יועמדו לעיון ויומצאו לכל דורש תמורת תשלום סביר, לפי עלות הדפסתם ובאתר האינטרנט תפורסם ההודעה על המקום והמועד לעיון במסמכים אלה.

 

 

תקנות 3 ו-4

 

בהמשך לצורך להבטיח  שקיפות ופומביות, ועל מנת לקדם את עקרון התחרות, מוצע לקבוע כי מסמכי המכרז הפומבי יפורסמו במלואם באתר האינטרנט של העירייה, כמו גם במשרדי העירייה, ויהיו זמינים לכל דורש, ללא עלות (למעט אם לא ניתן לפרסם חלק מהמסמכים).

 

בנוסף ועל רקע זה, מוצעים תיקונים טכניים נוספים לרבות הוראה לפיה מעטפת המכרז לא תהיה עוד חלק ממסמכי המכרז (שכן מסמכי המכרז יפורסמו באינטרנט ולא יימסרו באופן פיזי), ובהתאם גם תיקון בנוסח תקנה 13(ב) לעניין מעטפת המכרז.  

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8 , עמ' 197; ס"ח התש"ן, עמ' 94.