תזכיר טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני)(תיקון מס'...), התשפ"ה-2024

תוכן עניינים

טיוטת תקנות.. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן. 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני)(תיקון מס'...), התשפ"ה-2024. 3

1. תיקון תקנה 1. 3

2. תיקון תקנה 5. 4

3. תיקון תקנה 15א.. 4

4. תיקון תקנה 16. 5

5. החלפת תקנה 17. 5

6. תיקון התוספת. 5

7. תחילה. 5

דברי הסבר. 6


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני)(תיקון מס' _), התשפ"ה-2024.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני), התשס"ג-2003 (להלן – תקנות דיווח אלקטרוני), קובעות את אופן הדיווח האלקטרוני של "גורם מדווח" כהגדרתו בתקנות אלה, לרבות את אופן האישור והחתימה על מסמכים המוגשים לרשות ניירות ערך (להלן – הרשות), חובת מינוי מורשי חתימה אלקטרונית מטעם הגורמים המדווחים, אופן הדיווח האלקטרוני של גורמים מדווחים ושל גורמים העתידים להפוך לגורמים מדווחים כהגדרתם בתקנות דיווח אלקטרוני, וכן הוראות נוספות בדבר עיון ושימוש במידע.

מוצע לתקן את תקנות דיווח אלקטרוני בהתאם לשינויי חקיקה שנערכו בשנים האחרונות, אשר הוסיפו גופים נוספים לפיקוחה של הרשות. התיקונים המוצעים יחילו את התקנות גם על בורסות, מסלקות, רכזי הצעה, בעלי רישיון למתן שירות מידע פיננסי, חברות תשלומים ובעלי רישיון ייזום תשלום בסיסי, כך שיכללו בהגדרת "גורם מדווח" נוכח היותם מחויבים בהגשת בקשות ודיווחים באמצעות המגנא לפי החוקים המסדירים את פעילותם.

עוד מוצע לתקן את התקנות בנוגע ל-"מפיץ מידע" ולהוסיף אפשרות למפיץ מידע להגיש פניות לרשות בבקשות פרטניות לקבלת נתונים מסוימים מתקופות עבר או מתקופה בה הוא לא היה רשום כמפיץ ולכן לא הייתה לו גישה להורדת המידע ולקבוע את האגרה לשירות זה.

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני)(תיקון מס'...), התשפ"ה-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 44ד(א) ו-55א לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968[1] (להלן – החוק), סעיף 131(א) לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994[2] (להלן – חוק השקעות משותפות), סעיף 42 לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995[3] (להלן – חוק הסדרת העיסוק), סעיף 36(ה) לחוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב-2021[4] (להלן – חוק שירות מידע פיננסי), סעיף 25(ה) לחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום, התשפ"ג-2023[5] (להלן – חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום), סעיף 30 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[6], לפי הצעת רשות ניירות ערך ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.   

בתקנה 1 לתקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני), התשס"ג-2003[7] (להלן – התקנות העיקריות)-

 

 

 

(1) בהגדרה "גורם מדווח" במקום "או חברת בעלת רישיון זירה" יבוא ",חברה בעלת רישיון זירה, רכז הצעה, בורסה, מסלקה, בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי, חברת תשלומים או בעל רישיון ייזום בסיסי";

 

 

 

(2) אחרי הגדרה "חברה בעלת רישיון זירה" יבוא:

 

 

 

 

""חברת תשלומים" – כהגדרתה בחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום;";

 

 

 

(3) בסוף ההגדרה "מסמך" יבוא:

 

 

 

 

"לגבי רכז הצעה – דוח, הודעה, מידע, או אישור הכלולים בהם וכל מסמך אחר שהוא חייב בהגשתו לפי החוק, וכן בקשה לפי תקנה 2 לתקנות ניירות ערך (הצעת ניירות ערך באמצעות רכז הצעה), התשע"ח– 2017[8];

 

 

 

 

לגבי בורסה ומסלקה – דוח, ידיעה, מידע וכל מסמך אחר שהן חייבות בהגשתו לפי החוק;

 

 

 

 

לגבי בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי – דוח, הודעה, הסבר, פירוט, ידיעה ומסמך וכל מסמך אחר שהוא חייב להגישו לפי חוק שירות מידע פיננסי וכן בקשה לפי סעיף 5 לחוק שירות מידע פיננסי";

 

 

 

 

לגבי חברת תשלומים ובעל רישיון ייזום בסיסי – דוח, הודעה, נתונים, הסבר, פירוט, ידיעה, מסמך וכל מסמך אחר שהוא חייב להגישו לפי חוק הגדרת העיסוק בשירותי תשלום וכן בקשה לפי סעיף 5 לחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום";

 

 

 

(4) אחרי ההגדרה "מסמך" יבוא:

 

 

 

 

""מפיץ מידע" – אדם שמפיץ מידע גולמי, מעובד או חלקי על בסיס נתונים שהורדו לפי תקנה 16(ב) לתקנות אלה;";

 

 

 

(5) אחרי ההגדרה "קרן" יבוא:

 

 

 

 

 ""רישיון בורסה" – כמשמעותו בסעיף 45(א) לחוק; 

 

 

 

 

"רישיון שירותי תשלום" – כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום;

 

 

 

 

"רישיון ייזום בסיסי" -  כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום;

 

 

 

 

"רישיון למתן שירות מידע פיננסי" – כהגדרתו בחוק שירות מידע פיננסי;

 

 

 

 

"רישיון מסלקה" – כמשמעותו בסעיף 50א(א1) לחוק;

 

 

 

 

"רכז הצעה" – כמשמעותו בסעיף 15ב(4א)(א) לחוק;".

תיקון תקנה 5

2.   

בתקנה 5(א) לתקנות העיקריות, אחרי "תאגיד מדווח" יבוא ",רכז הצעה, בורסה, מסלקה, בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי, חברת תשלומים, בעל רישיון ייזום בסיסי".

תיקון תקנה 15א

3.   

בתקנה 15א לתקנות העיקריות-

 

 

(1)  

במקום כותרת השוליים יבוא "חברות המבקשות לקבל רישיון או רישום";

 

 

(2)  

בתקנת משנה (א) אחרי "זירה" יבוא "רישיון בורסה, רישיון מסלקה, רישיון למתן שירות מידע פיננסי, רישיון שירותי תשלום, רישיון ייזום בסיסי וחברה המבקשת להירשם כרכז הצעה,".

תיקון תקנה 16

4.   

בתקנה 16 לתקנות העיקריות -

 

 

(1)  

בתקנת משנה (ב) אחרי "ושמירתם" יבוא "או קבלת נתונים שפורסמו בעבר באתר ההפצה לבקשתו של מפיץ מידע מהרשות,";

 

 

(2)  

בתקנת משנה (ג) במקום "שהיא בהיקף סביר או שאינה מיועדת לצורך מכירה" יבוא "או קבלת נתונים שפורסמו בעבר באתר ההפצה שהם בהיקף סביר או שאינם מיועדים לצורך מכירה".

החלפת תקנה 17

5.   

במקום תקנה 17 לתקנות העיקריות יבוא-

 

 

"מגבלות על הפצת מידע

17.

(א)  הפצת מידע על ידי מפיץ מידע תהיה על אחריותו המלאה והבלעדית, ויצוין בו, בהבלטה מיוחדת, כי המידע המופץ הוא באחריות מפיץ המידע בלבד, כי המידע יכול שיהיה חלקי או עיבוד של מידע, וכי המידע המלא והמחייב הוא המידע שנכלל בדיווח שהוגש לרשות ומופיע באתר ההפצה.

 

 

 

 

 

 

(ב) בלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (א), מקום שנכלל בדיווח האלקטרוני דף לוואי, לא יפיץ מפיץ המידע את דף הלוואי במתכונת ובמבנה שהוגש בו דף הלוואי לרשות, ואולם רשאי מפיץ המידע לעשות שימוש בנתונים המופיעים בדף הלוואי, לעבדם ולפרסמם בכפוף לאמור בתקנת משנה (א)."

תיקון התוספת

6.   

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות אחרי פרט (א) יבוא:

 

 

 

"א1. קבלת נתונים לגבי חודש אחד או חלקו שפורסמו בעבר באתר ההפצה, לבקשת מפיץ מידע מהרשות לפי תקנה 16(ב)

6,700".

תחילה

7.   

תחילתן של תקנות אלה שלושים ימים מיום פרסומן.

 

___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2024)

(חמ 3-3252-ת2)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

 

דברי הסבר

 

סעיף 44ב(א) לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן - "החוק") קובע כי מסמך שיש להגישו לרשות לפי החוק יוגש בהתאם להוראות פרק ז'1 לחוק העוסק בדיווח אלקטרוני. תקנות ניירות ערך (חתימה ודיווח אלקטרוני), התשס"ג-2003 (להלן - "תקנות דיווח אלקטרוני"), אשר הותקנו מכוח פרק זה, קובעות את אופן הדיווח האלקטרוני של "גורם מדווח", כהגדרתו בתקנות אלה, לרבות אופן האישור והחתימה על מסמכים המוגשים לרשות, חובת מינוי מורשי חתימה אלקטרונית מטעם הגורמים המדווחים, אופן הדיווח האלקטרוני של גורמים מדווחים ושל גורמים העתידים להפוך לגורמים מדווחים כהגדרתם בתקנות דיווח אלקטרוני, וכן הוראות נוספות בדבר עיון ושימוש במידע.

מוצע לעדכן את תקנות דיווח אלקטרוני בהתאם לשינויי חקיקה שנערכו בשנים האחרונות, אשר הוסיפו גופים נוספים לפיקוחה של רשות ניירות ערך. התיקונים המוצעים יחילו את התקנות גם על בורסות, מסלקות, רכזי הצעה, בעלי רישיון למתן שירות מידע פיננסי, חברות תשלומים ובעלי רישיון ייזום תשלום בסיסי, כך שיכללו בהגדרה "גורם מדווח" נוכח היותם מחויבים בהגשת בקשות ודיווחים באמצעות המגנא לפי החוקים המסדירים את פעילותם.

עוד מוצע לתקן את התקנות בנוגע ל"מפיץ", שהוא מי שמפיץ מידע גולמי, מעובד או חלקי על בסיס נתונים שהורדו מאתר ההפצה של המגנא באופן מסחרי כחלק מעיסוקו (להלן – "מפיץ מידע"). התחברות כמפיץ מידע למערכת המגנא, מאפשרת התחברות לממשק דרכו ניתן למשוך דיווחים מיד עם קליטתם במערכת ועד לתקופה של שבוע. לשון התקנות כיום הינה כללית ואינה מתייחסת לפניות של מפיץ מידע לרשות בבקשות פרטניות לקבלת נתונים מסוימים מתקופות עבר, ממילא הרשות גם אינה יכולה לגבות אגרה לכיסוי העלויות הכרוכות במענה לבקשה כזו. לפיכך מוצע להוסיף בתקנות דיווח אלקטרוני אפשרות להגשת בקשה לקבלת נתונים בנסיבות בהן מפיץ מידע יבקש נתונים שלא נמשכו על ידו בפרק הזמן שעמד לרשותו לעשות כן או מפיץ מידע שיבקש לקבל מידע מהעבר בתקופה בה הוא לא היה רשום כמפיץ מידע ולפיכך לא הייתה לו גישה להורדתו, וכן לקבוע אגרה לבקשות כאמור.

לתקנה 1- מוצע להוסיף להגדרת "גורם מדווח", כאמור, רכז הצעה, בורסה, מסלקה, בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי, חברת תשלומים ובעל רישיון ייזום בסיסי. בהתאם, מוצע להוסיף את המסמכים הרלוונטיים לגופים אלה בהגדרה "מסמך", ולהגדיר בה גם "רישיון בורסה", "רישיון מסלקה", "רכז הצעה", "רישיון למתן שירות מידע פיננסי", "רישיון שירותי תשלום" ו-"רישיון ייזום בסיסי". נוסף לכל אלה, מוצע להוסיף הגדרה ל"מפיץ מידע", חלף הגדרת "מפיץ" המופיעה בתקנה 17 לתקנות בנוסחה כיום, ואשר מוצע לשנותה.

לתקנה 2- מוצע לתקן את תקנה 5 העוסקת במינוי מורשה חתימה אלקטרונית כך שתחול גם על רכז הצעה, בורסה ומסלקה, בעל רישיון למתן שירות מידע פיננסי, חברת תשלומים ובעל רישיון ייזום בסיסי. גורמים כאמור ימנו שני נושאי משרה בכירה לפחות לשמש מורשי חתימה אלקטרונית מטעמם.

לתקנה 3- מוצע לתקן את תקנה 15א, העוסקת בבקשות רישיון, כך שתחול גם על בקשות לקבלת רישיון בורסה, רישיון מסלקה, רישיון למתן שירות מידע פיננסי, רישיון שירותי תשלום, רישיון ייזום בסיסי וחברה המבקשת להירשם כרכז הצעה.

לתקנה 4- מוצע לתקן את תקנה 16 ולקבוע אגרה במקרה של בקשה לקבלת נתונים שפורסמו בעבר באתר ההפצה לבקשתו של מפיץ מידע מהרשות. מקרה זה יכול להתרחש, כאמור לעיל, הן במקרים בהם מפיץ המידע לא משך את המידע בזמן שעמד לרשותו, והן במקרים בהם מפיץ המידע מבקש מידע שפורסם לפני רישומו כמפיץ מידע.

לתקנה 5- מוצע לתקן את תקנה 17, כך שחלף המונח "מפיץ", המוכר לצרכים אחרים בתחום ניירות ערך, המונח יתוקן ל"מפיץ מידע", שהוא מתאים ומדויק יותר לתחום בו עוסקות התקנות.

לתקנה 6- מוצע לתקן את התוספת הראשונה ולקבוע בה אגרה בעד טיפול בבקשה לפי תקנה 4 שלעיל.

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ח, עמ' 234; התשס"ג, עמ' 70.

[2] ס"ח התשנ"ד, עמ' 308; התשע"ז, עמ' 1064.

[3] ס"ח התשנ"ה, עמ' 416; התשע"ז, עמ' 1070.

[4] ס"ח התשפ"ב, עמ' 288;

[5] ס"ח התשפ"ג, עמ' 306.

[6] ס"ח התשמ"ח, עמ' 60; ס"ח התשפ"ב, עמ' 80.

[7] ק"ת התשס"ג, עמ' 665; התשע"ו, עמ' 182.

[8] ק"ת התשע"ז, עמ' 1238.