תזכיר טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2024

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 4

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2024. 5

1.  תיקון התוספת הראשונה. 5

2.  תחילה. 6

3.  הוראת שעה. 6

דברי הסבר. 7


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2024.

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

מס קנייה מוטל על רכבים במסגרת הכללים הנוספים הישראליים לפרק 87  לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן - הכללים). בצו זה מוצע לבצע מספר שינויים במס הקנייה החל על רכבים, ובכל כפי שיפורט להלן.

 

יצוין כי ביום 15 באוקטובר 2024 הופץ להערות הציבור צו המכיל את תיקוני הקבע המוצעים בצו זה. צו זה מופץ להערות הציבור לאור הוספת הוראות השעה כמפורט בסעיפים 3 ו-5. 

 

לסעיפים 1, 2 ו-4

מס הקנייה על רכבים פרטיים הינו מקור הכנסה משמעותי למדינת ישראל, כאשר בשנת 2023, נגבו באמצעות מס הקנייה 13.95 מיליארד ש"ח. מלבד ההיבט הפיסקלי, מטרת המס היא לגרום לצרכנים להפנים את העלויות החיצוניות הנובעות משימוש ברכב פרטי בעיקר כתוצאה מגודש בכבישים, תאונות דרכים, זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש. שיעור המס עומד על 83%, אך ישנן הפחתות מיסוי בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי ורמת זיהום האוויר של הרכב. כמו כן, ישנו מתווה מיסוי ייחודי לרכבים חשמליים במסגרתו מס הקנייה על רכבים עמד על 35% בשנת 2024. מלבד מס הקנייה, על רכבים פרטיים מוטל גם מכס ומס יוקרה על רכבים שמחירם לצרכן עולה על 300 אלף ש"ח.

 

החל מאוגוסט 2009, ובהתאם להחלטת ממשלה מס' 2395 מינואר 2008, מונהגת בישראל תכנית "מיסוי ירוק" המעניקה הטבות במס הקנייה על רכבים פרטיים. במסגרת התכנית, מס הקנייה על כלל הרכבים בישראל עלה מ-72% ל-83%, ולצד זאת הונהגה הטבת מס המשקפת את רמת זיהום האוויר של הרכב. על מנת לשמור על איזון פיסקלי, הטבות המס בהתאם לרמת זיהום האוויר נקבעו כך שעל אף ששיעור המס הסטטוטורי עלה ב-11%, שיעור המס האפקטיבי שישולם בפועל היה אמור להישאר 72% גם לאחר הרפורמה.

 

גובה ההטבה במסגרת תכנית מיסוי ירוק נקבע כך שכל רכב המיובא לישראל הינו בעל ציון ירוק המשקף את רמת זיהום האוויר של הרכב. ככל שרמת זיהום האוויר של הרכב נמוכה יותר, כך הציון הירוק שלו יורד. על מנת לעודד ייבוא של רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, נקבע כי מס הקניה החל על הרכב יופחת בסכום שישתנה לפי הציון הירוק של הרכב – כאשר על רכבים בעלי זיהום מופחת תחול הטבה גבוהה יותר. כך, בשנת 2024, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 1 ו-2 חלה הטבת מס של 18,417 ש"ח; על רכבים בדרגת זיהום אוויר 8 חלה הטבה של 8,901 ש"ח; ועל רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 (הדרגה המזהמת ביותר) לא חלה כל הטבה.

 

על אף שגובה ההטבה במסגרת התכנית נקבע כך ששיעור מס הקנייה האפקטיבי יישאר 72%, בפועל כתוצאה מהרפורמה שיעור המס האפקטיבי ירד בצורה גבוהה בהרבה. לפי נתוני רשות המיסים, שיעור מס הקנייה האפקטיבי הממוצע בשנים 2023-2018 היה 57%, ובאף שנה הוא לא עלה על 62%, כאשר ירידה של 2.5% בלבד ניתן לייחס להטבת המס בגין אבזור רכיבים בטיחותיים. עולה כי גובה הטבת המס בגין תכנית "מיסוי ירוק" התבטאה בהורדת המס האפקטיבי באופן משמעותי יותר מהצפוי, כאשר ישנה חריגה של כ-12% בשיעור המס האפקטיבי ביחס לשיעור מס קנייה בגובה 72% שהיה נהוג ערב התכנית ושהתבטא בשנת 2023 באובדן הכנסות של כ-3 מיליארד ש"ח.

 

לאור זאת ולטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 2280 מיום 1 בנובמבר 2024 בנושא "צמצום הפחתת המס במסגרת תכנית "ציון ירוק" (להלן – החלטה 2280),  מוצע לצמצם את גובה הטבת המס במסגרת מיסוי ירוק. על מנת לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, ההצעה מפחיתה את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים יישאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה כל הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה.

 

לאור האמור, מוצע בסעיף 1 לצו זה לתקן את כלל 6 לכללים, ולהחליף את טבלת ההטבות המופיעה בה באופן הבא:

דרגת זיהום האוויר

ציון ירוק

סכום ההפחתה מהמס

המלא (ש"ח) – מצב קיים

סכום התוספת או ההפחתה מהמס

המלא (ש"ח) – אחרי התיקון

1

0-50

הפחתה של 18,417

הפחתה של 14,427

2

51-130

הפחתה של  18,417

הפחתה של 14,427

3

131-150

הפחתה של  16,882

הפחתה של 12,892  

4

151-170

הפחתה של  14,734

הפחתה של 10,744

5

171-175

הפחתה של 12,893

הפחתה של 8,903

6

176-180

הפחתה של 11,356

הפחתה של 7,366

7

181-185

הפחתה של 10,130  

הפחתה של 6,140

8

186-190

הפחתה של 8,901

הפחתה של 4,911

9

191-195

הפחתה של 7,980

הפחתה של 3,990

10

196-200

הפחתה של 6,756

הפחתה של 2,766

11

201-205

הפחתה של 6,139

הפחתה של 2,149

12

206-210

הפחתה של 4,912

הפחתה של 922

13

211-220

הפחתה של 3,990

0

14

221-250

הפחתה של 2,455

תוספת של 1,535

15

251-300

0

תוספת של 2,455

301-350

0

תוספת של 5,000

351 ומעלה

0

תוספת של 7,500

 

בסעיף 2 מוצע לקבוע כי התיקונים ייכנסו לתוקף החל מיום 1 בינואר 2025. על אף האמור, מוצע ליצור אבחנה זמנית בין רכב נטול פליטות, כלומר רכב חשמלי, לבין רכב בדרגות זיהום 2-1 שאינו נטול פליטות, על מנת להמשיך ולעודד ייבוא של רכבים חשמליים. לשם כך, מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע כך שהפחתת המס עבורם במסגרת מיסוי תכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027.

 

עוד מוצע לקבוע הוראת שעה המבהירה כי סכום הבסיס לביצוע עדכון הסכומים הראשון ביום תחילתו של הצו יהיה מדד דצמבר 2023, וזאת לאור העובדה שהסכומים החדשים נקבעו על סמך הסכומים שעודכנו בחודש ינואר 2024.

 

כתוצאה מקידומו של צעד זה צפויה תוספת הכנסות למדינה ממסים המוערכת בסכום של 650 מיליון ש"ח בשנה, והחל משנת 2028 תוספת של 900 מיליון ש"ח בשנה.

 

לסעיף 3

לפי הכללים, מס הקנייה החל באופן קבוע על רכבים חשמליים עומד על 83%, בניכוי הפחתות שונות, כגון הטבות בשל ציון ירוק נמוך ואבזור בטיחותי של הרכב.

 

בשנים האחרונות, במטרה לעודד חדירה של כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי, הופחת מס הקנייה החל על רכבים אלה באמצעות הוראות שעה. הוראת השעה האחרונה בעניין זה היא צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 7), התשע"ט-2019, אשר קבע, בין היתר, כי בשנים 2020 עד 2024 יחול מס קנייה אחוזי מופחת על רכבים חשמליים. בהתאם, מס הקנייה החל על רכבים חשמליים בשנת 2024 עומד על 35%, ותקרת ההטבה אותה ניתן לקבל היא 50,000 ש"ח.

 

ביום 14 בינואר 2024 התקבלה החלטת ממשלה מס' 1263 בעניין "היערכות המשק למעבר לתחבורה חשמלית ומבוססת אמצעי הנעה חליפיים" (להלן- החלטה 1263). בסעיף 2 להחלטה 1263 נקבע כי לצורך עידוד הכניסה של רכבים חשמליים לישראל, וכצעד משלים לחוק המתגבש לצורך הטלת מס נסועה על רכבים בעלי הנעה חליפית, שר האוצר יפרסם בצו מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים לשנים 2025 עד 2027. יצוין כי החלטה 2280 המאוחרת להחלטה 1263 לא נגעה לעניין זה.

 

על מנת למנוע עלייה חדה במס החל על רכבים חשמליים, ובשינוי מטיוטת הצו הקודמת, שבמסגרתה לא הוצע שינוי בעניין זה, מוצע כעת בהמשך להחלטה 1263 לקבוע כי מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2025 יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35,000 ש"ח, וזאת בהתאם למתווה שהופיע בסעיף 2 להחלטת הממשלה לעניין שנת 2025. לצורך כך, מוצע לתקן את הכללים וכן את פרטי המכס 87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000 בהם מסווגים רכבים חשמליים.

 

עלות הורדת מס הקנייה לרכב חשמלי מוערכת בכ-260 מיליון ש"ח לשנת 2025.

 

לסעיף 5

כלל 6 לכללים קובע את גובהה של ההטבה במס קנייה הניתנת לרכבים, בהתאם לציון הירוק של הרכב. על מנת להתכנס למסגרות הפיסקאליות, בהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, כעת, ובשינוי מטיוטת הצו הקודמת שלא הוצע שינוי גם בעניין זה, מוצע בצו זה לתקן את כלל 6 ולקבוע כי בשנת 2025 ההטבות האמורות יוקטנו ב-750 ש"ח, כלומר הפחתה במס הקניה תקטן ב-750 ש"ח ואילו תוספת מס תגדל ב-750 ש"ח. צעד זה צפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-160 מיליון ש"ח.

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיפים 1 ו-1א לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט - 1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב- 1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון התוספת הראשונה

1.  

בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי), בפרק 87, בכלל 6 לכללים נוספים (ישראליים)-

 

 

 

(1) ברישה, במקום "יופחת הסכום המפורט" יבוא "יופחת או ייווסף, לפי העניין, הסכום המפורט ";

 

 

 

(2) במקום הטבלה המובאת בו יבוא:

 

 

"טור א'

דרגת זיהום האוויר

טור ב'

ציון ירוק

טור ג'

סכום ההפחתה או התוספת בשקלים חדשים

1

0 עד 50

הפחתה של 14,427

2

51 עד 130

הפחתה של 14,427

3

131עד 150

הפחתה של 12,892  

4

151עד 170

הפחתה של 10,744

5

171עד 175

הפחתה של 8,903

6

176עד 180

הפחתה של 7,366

7

181 עד 185

הפחתה של 6,140

8

186 עד 190

הפחתה של 4,911

9

191 עד 195

הפחתה של 3,990

10

196 עד 200

הפחתה של 2,766

11

201 עד 205

הפחתה של 2,149

12

206 עד 210

הפחתה של 922

13

211 עד 220

0

14

221 עד 250

תוספת של 1,535

15

251 עד 300

תוספת של 2,455

301 עד 350

תוספת של 5,000

351 ומעלה

תוספת של 7,500".

תחילה

2.  

(א)  תחילתו של סעיף 1 לצו זה ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) (להלן- יום התחילה).

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), לעניין רכבים שסיווגם בפרטים 87.02.409000,  87.03.809000,  87.04.609000 ו-87.05.908000 לתוספת הראשונה לצו העיקרי, תחילתו של סעיף 1 לצו זה ביום ב' בטבת התשפ"ח (1 בינואר 2028).

הוראת שעה לעניין מס קנייה על רכבים חשמליים

3.  

בתקופה שמיום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025) יראו כאילו בפרק 87 לתוספת הראשונה לצו העיקרי-

 

 

 

(1) בכללים נוספים (ישראליים)-

 

 

 

 

(א)  בכלל 4-

 

 

 

 

 

(1) ברישה, אחרי "ראה כללים 4 עד 6 לכנ"י" בא "או "ראה כללים 4, 4א, 4ב ו-5(ג) לכנ"י";

 

 

 

 

 

(2) בטבלה, בסופה בא:

 

 

 

טור א'

טור ב'

 

תיאור כלי הרכב

שיעור המס

"קבוצה ו'

שסיווגו בפרטים

87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000

45%";

 

 

 

 

(ב) אחרי כלל א4 בא:

 

 

 

"4ב.

על אף האמור בכלל 4, סכום המס החל על רכב מנועי בקבוצה ו' לא יפחת מסכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל על קבוצה א' בכלל 4 בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6, ובניכוי 35,000 שקלים חדשים ולא יעלה על סכום המס שמחושב לפי שיעור המס החל על קבוצה א' בכלל 4 בתוספת שיעור המס לפי כלל 4א, בניכוי ההפחתות לפי כללים 5(ג) ו-6 ";

 

 

 

(2) בפרטים 87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000, בטור ד' לצידם, במקום האמור בא "ראה כללים 4, 4א, 4ב ו-5(ג) לכנ"י".

הוראת שעה לעניין עדכון סכומים

4.  

על אף האמור בסעיף 13 לצו העיקרי, לעניין תיאום הסכומים האמורים בסעיף 1 לצו זה ביום התחילה, יראו כאילו המדד היסודי הוא המדד שפורסם בחודש דצמבר 2023.

הוראת שעה לעניין כלל 6

5.  

בתקופה שמיום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025) יראו כאילו בפרק 87 לתוספת הראשונה לצו העיקרי, בכללים נוספים (ישראליים), בכלל 6, בטבלה, בטור ג', בכל מקום יראו כאילו חל מס הגבוה ב-750 ש"ח מהסכומים הנקובים בה.

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

מס קנייה מוטל על רכבים במסגרת הכללים הנוספים הישראליים לפרק 87  לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן- הכללים). בצו זה מוצע לבצע מספר שינויים במס הקנייה החל על רכבים, ובכל כפי שיפורט להלן.

יצויין כי ביום 15 באוקטובר 2024 הופץ להערות הציבור צו המכיל את תיקוני הקבע המוצעים בצו זה. צו זה מופץ להערות הציבור לאור הוספת הוראות השעה כמפורט בסעיפים 3 ו-5. 

 

לסעיפים 1, 2 ו-4

מס הקנייה על רכבים פרטיים הינו מקור הכנסה משמעותי למדינת ישראל, כאשר בשנת 2023, נגבו באמצעות מס הקנייה 13.95 מיליארד ש"ח. מלבד ההיבט הפיסקלי, מטרת המס היא לגרום לצרכנים להפנים את העלויות החיצוניות הנובעות משימוש ברכב פרטי בעיקר כתוצאה מגודש בכבישים, תאונות דרכים, זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש. שיעור המס עומד על 83%, אך ישנן הפחתות מיסוי בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי ורמת זיהום האוויר של הרכב. כמו כן, ישנו מתווה מיסוי ייחודי לרכבים חשמליים במסגרתו מס הקנייה על רכבים עמד על 35% בשנת 2024. מלבד מס הקנייה, על רכבים פרטיים מוטל גם מכס ומס יוקרה על רכבים שמחירם לצרכן עולה על 300 אלף ש"ח.

החל מאוגוסט 2009, ובהתאם להחלטת ממשלה מס' 2395 מינואר 2008, מונהגת בישראל תכנית "מיסוי ירוק" המעניקה הטבות במס הקנייה על רכבים פרטיים. במסגרת התכנית, מס הקנייה על כלל הרכבים בישראל עלה מ-72% ל-83%, ולצד זאת הונהגה הטבת מס המשקפת את רמת זיהום האוויר של הרכב. על מנת לשמור על איזון פיסקלי, הטבות המס בהתאם לרמת זיהום האוויר נקבעו כך שעל אף ששיעור המס הסטטוטורי עלה ב-11%, שיעור המס האפקטיבי שישולם בפועל היה אמור להישאר 72% גם לאחר הרפורמה.

גובה ההטבה במסגרת תכנית מיסוי ירוק נקבע כך שכל רכב המיובא לישראל הינו בעל ציון ירוק המשקף את רמת זיהום האוויר של הרכב. ככל שרמת זיהום האוויר של הרכב נמוכה יותר, כך הציון הירוק שלו יורד. על מנת לעודד ייבוא של רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, נקבע כי מס הקניה החל על הרכב יופחת בסכום שישתנה לפי הציון הירוק של הרכב – כאשר על רכבים בעלי זיהום מופחת תחול הטבה גבוהה יותר. כך, בשנת 2024, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 1 ו-2 חלה הטבת מס של 18,417 ש"ח; על רכבים בדרגת זיהום אוויר 8 חלה הטבה של 8,901 ש"ח; ועל רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 (הדרגה המזהמת ביותר) לא חלה כל הטבה.

על אף שגובה ההטבה במסגרת התכנית נקבע כך ששיעור מס הקנייה האפקטיבי יישאר 72%, בפועל כתוצאה מהרפורמה שיעור המס האפקטיבי ירד בצורה גבוהה בהרבה. לפי נתוני רשות המיסים, שיעור מס הקנייה האפקטיבי הממוצע בשנים 2023-2018 היה 57%, ובאף שנה הוא לא עלה על 62%, כאשר ירידה של 2.5% בלבד ניתן לייחס להטבת המס בגין אבזור רכיבים בטיחותיים. עולה כי גובה הטבת המס בגין תכנית "מיסוי ירוק" התבטאה בהורדת המס האפקטיבי באופן משמעותי יותר מהצפוי, כאשר ישנה חריגה של כ-12% בשיעור המס האפקטיבי ביחס לשיעור מס קנייה בגובה 72% שהיה נהוג ערב התכנית ושהתבטא בשנת 2023 באובדן הכנסות של כ-3 מיליארד ש"ח.

לאור זאת ולטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, ובהמשך להחלטת הממשלה מס' 2280 מיום 1 בנובמבר 2024 בנושא "צמצום הפחתת המס במסגרת תכנית "ציון ירוק",  מוצע לצמצם את גובה הטבת המס במסגרת מיסוי ירוק (להלן- החלטה 2280). על מנת לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, ההצעה מפחיתה את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים יישאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה כל הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה.

לאור האמור, מוצע בסעיף 1 לצו זה לתקן את כלל 6 לכללים, ולהחליף את טבלת ההטבות המופיעה בה באופן הבא:

דרגת זיהום האוויר

ציון ירוק

סכום ההפחתה מהמס

המלא (ש"ח) – מצב קיים

סכום התוספת או ההפחתה מהמס

המלא (ש"ח) – אחרי התיקון

1

0-50

הפחתה של 18,417

הפחתה של 14,427

2

51-130

הפחתה של  18,417

הפחתה של 14,427

3

131-150

הפחתה של  16,882

הפחתה של 12,892  

4

151-170

הפחתה של  14,734

הפחתה של 10,744

5

171-175

הפחתה של 12,893

הפחתה של 8,903

6

176-180

הפחתה של 11,356

הפחתה של 7,366

7

181-185

הפחתה של 10,130  

הפחתה של 6,140

8

186-190

הפחתה של 8,901

הפחתה של 4,911

9

191-195

הפחתה של 7,980

הפחתה של 3,990

10

196-200

הפחתה של 6,756

הפחתה של 2,766

11

201-205

הפחתה של 6,139

הפחתה של 2,149

12

206-210

הפחתה של 4,912

הפחתה של 922

13

211-220

הפחתה של 3,990

0

14

221-250

הפחתה של 2,455

תוספת של 1,535

15

251-300

0

תוספת של 2,455

301-350

0

תוספת של 5,000

351 ומעלה

0

תוספת של 7,500

 

בסעיף 2 מוצע לקבוע כי התיקונים ייכנסו לתוקף החל מיום 1 בינואר 2025. על אף האמור, מוצע ליצור אבחנה זמנית בין רכב נטול פליטות, כלומר רכב חשמלי, לבין רכב בדרגות זיהום 2-1 שאינו נטול פליטות, על מנת להמשיך ולעודד ייבוא של רכבים חשמליים. לשם כך, מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע כך שהפחתת המס עבורם במסגרת מיסוי תכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027.

עוד מוצע לקבוע הוראת שעה המבהירה כי סכום הבסיס לביצוע עדכון הסכומים הראשון ביום תחילתו של הצו יהיה מדד דצמבר 2023, וזאת לאור העובדה שהסכומים החדשים נקבעו על סמך הסכומים שעודכנו בחודש ינואר 2024.

כתוצאה מקידומו של צעד זה צפויה תוספת הכנסות למדינה ממסים המוערכת בסכום של 650 מיליון ש"ח בשנה, והחל משנת 2028 תוספת של 900 מיליון ש"ח בשנה.

 

לסעיף 3

לפי הכללים, מס הקנייה החל באופן קבוע על רכבים חשמליים עומד על 83%, בניכוי הפחתות שונות, כגון הטבות בשל ציון ירוק נמוך ואבזור בטיחותי של הרכב.

בשנים האחרונות, במטרה לעודד חדירה של כלי רכב חשמליים לשוק הישראלי, הופחת מס הקנייה החל על רכבים אלה באמצעות הוראות שעה. הוראת השעה האחרונה בעניין זה היא צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 7), התשע"ט-2019, אשר קבע, בין היתר, כי בשנים 2020 עד 2024 יחול מס קנייה אחוזי מופחת על רכבים חשמליים. בהתאם, מס הקנייה החל על רכבים חשמליים בשנת 2024 עומד על 35%, ותקרת ההטבה אותה ניתן לקבל היא 50,000 ש"ח.

ביום 14 בינואר 2024 התקבלה החלטת ממשלה מס' 1263 בעניין "היערכות המשק למעבר לתחבורה חשמלית ומבוססת אמצעי הנעה חליפיים" (להלן- החלטהת הממשלה1263). בסעיף 2 להחלטהת הממשלה 1263 נקבע כי לצורך עידוד הכניסה של רכבים חשמליים לישראל, וכצעד משלים לחוק המתגבש לצורך הטלת מס נסועה על רכבים בעלי הנעה חליפית, שר האוצר יפרסם בצו מתווה מדורג לשיעורי מס קנייה מופחתים לרכבים חשמליים לשנים 2025 עד 2027. בתוך כך, הוחלט כי בשנת 2025 שיעור מס הקנייה לרכבים חשמליים יעמוד על 45% ותקרת ההטבה תעמוד על 35,000 ש"ח. יצוין כי החלטה 2280 המאוחרת להחלטה 1263 לא נגעה לעניין זה.

 

על מנת למנוע עלייה חדה במס החל על רכבים חשמליים, ובשינוי מטיוטת הצו הקודמת, שבמסגרתה לא הוצע שינוי בעניין זה, מוצע כעת בהמשך להחלטה 1263 בצו זה לקבוע כי מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2025 יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35,000 ש"ח, וזאת בהתאם למתווה שהופיע בסעיף 2 להחלטת הממשלה לעניין שנת 2025. לצורך כך, מוצע לתקן את הכללים וכן את פרטי המכס 87.02.409000, 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000 בהם מסווגים רכבים חשמליים. עלות הורדת מס הקנייה לרכב חשמלי מוערכת בכ-260 מיליון ש"ח לשנת 2025.

 

לסעיף 5

כלל 6 לכללים קובע את גובהה של ההטבה במס קנייה הניתנת לרכבים, בהתאם לציון הירוק של הרכב. על מנת להתכנס למסגרות הפיסקאליות, בהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, כעת, ובשינוי מטיוטת הצו הקודמת שלא הוצע שינוי גם בעניין זה,  מוצע בצו זה לתקן את כלל 6 ולקבוע כי בשנת 2025 ההטבות האמורות יוקטנו ב-750 ש"ח, כלומר הפחתה במס הקניה תקטן ב-750 ש"ח ואילו תוספת מס תגדל ב-750 ש"ח. צעד זה צפוי להגדיל את הכנסות המדינה בכ-160 מיליון ש"ח.

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190.

[4] ק"ת-שיעורי מק"ח, התשע"ז, עמ' 40.