צו הגז הפחמימני המעובה (תיקון התוספת העשירית לחוק), התשפ"ה-2024
בחלקים א' עד ג' לתוספת העשירית לחוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020 נקבעו הוראות לפי החוק שעל הפרתן ניתן להטיל עיצום כספי. מוצע להוסיף לתוספת העשירית לחוק הפרות לפי תקנות הגז הפחמימני המעובה (אמות מידה לשירות), התשפ"ד-2023. בנוסף, מוצע לשנות את סכומי העיצומים הכספיים של חלק מההוראות שנקבעו בתוספת העשירית, כך שיתאימו לרמת הסכנה הנשקפת מהפרתן ויהוו הרתעה מספקת מפני ביצוע ההפרות.
טיוטת צו מטעם משרד האנרגיה והתשתיות:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 84 לחוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020[1] (להלן – החוק), בהסכמת שר המשפטים, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
תיקון התוספת העשירית |
1. |
בתוספת העשירית לחוק – |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בחלק א' – |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) אחרי ההגדרה "צו מכלי גפ"מ מיטלטלים" יבוא: |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"תקנות אמות מידה" – תקנות הגז הפחמימני המעובה (אמות מידה לשירות), התשפ"ד-2023[2]." |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) בפרט 18, בטור ב', במקום "1,110" יבוא "2,500" ; |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ג) בפרטים 19, 20, 22 ו- 32, בטור ב', במקום "340" יבוא "1,000"; |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ד) בפרט 21, בטור ב', במקום "560" יבוא "1,500"; |
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(2) בחלק ג', אחרי פרט 48 יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
הוראת מעבר |
2. |
סכום העיצום הכספי שיוטל לפי פרטים 18 עד 22 ו- 32 לחלק א' לתוספת העשירית לחוק, בשל הפרה של הוראות סעיפים 25(א), 25(ב), 25(ד), 25(ה), 25(ו), 35(ב)(1)(ד) או 35(ג) לחוק, לפי העניין, שבוצעה לפני יום פרסום צו זה, יהיה סכום העיצום הכספי שהיה ניתן להטיל על ההפרה במועד ביצוע ההפרה. |
|||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2024)
(חמ _____-3)
____________
אלי כהן
שר האנרגיה והתשתיות
דברי הסבר
כללי בחלקים א' עד ג' לתוספת העשירית לחוק הגז הפחמימני המעובה, התשפ"א-2020 (להלן – התוספת או החוק, בהתאמה) נקבעו הוראות לפי החוק שעל הפרתן ניתן להטיל עיצום כספי. מוצע להוסיף לחלק ג' לתוספת הוראות לפי תקנות הגז הפחמימני המעובה (אמות מידה לשירות), התשפ"ד-2023 (להלן – תקנות אמות מידה), שיהיה ניתן להטיל על הפרתן עיצום כספי. בנוסף, מוצע לשנות את סכומי העיצומים הכספיים שנקבעו בחלקים א' ו- ד' לתוספת לגבי חלק מההפרות.
סעיף 1 בתוספת העשירית לחוק נקבעו הוראות לפי החוק שניתן להטיל על הפרתן עיצום כספי. על הפרות שנוגעות לאי ביצוע בדיקות של מיתקני גז, או ביצוע בדיקות כאמור בניגוד להוראות התקן, בניגוד להוראות סעיף 25 לחוק, נקבעו בחלק א' לתוספת עיצומים כספיים בסכומים נמוכים יחסית הנעים בין 340 ש"ח ל- 1,110 ש"ח בשל כל צרכן גז. בדיקות של מיתקני גז כאמור נועדו לוודא כי מיתקן הגז עומד בדרישות התקן ולא נשקפת ממנו סכנה בטיחותית. אי ביצוע בדיקה כאמור או ביצוע בדיקה כאמור בניגוד להוראות התקן הן הפרות חמורות המסכנות את שלום הציבור ובטיחותו. סכומי העיצומים הכספיים שקבועים כיום על הפרות אלה אינם משקפים את המסוכנות הנשקפת מהו ואינם מהווים הרתעה מספקת מפני ביצוען. משכך, מוצע להעלות את סכומי העיצומים הכספיים שנקבעו לגבי אותן הפרות לסכומים שישקפו את המסוכנות הנשקפת מהן, בהתאמה לסכומים שנקבעו על הפרות אחרות לפי החוק ברמת מסוכנות דומה ויהוו הרתעה מספקת מפני ביצוען.
על אי ביצוע בדיקה ראשונית למיתקן גז לצריכה עצמית, בניגוד להוראות סעיף 25(א) לחוק – מוצע לקבוע עיצום כספי בסכום של 2,500 ש"ח בשל כל צרכן, במקום בסכום של 1,110 ש"ח בשל כל צרכן, כפי שקבוע כיום בפרט 18 לחלק א' לתוספת.
על אי ביצוע בדיקה תקופתית למיתקן גז לצריכה עצמית, ביצוע בדיקה ראשונית או בדיקה תקופתית למיתקן גז לצריכה עצמית שלא בהתאם לתקן רשמי, אי ביצוע בדיקה הנדרשת בעקבות החלפת ספק גז, ואי ביצוע בדיקה מדגמית של מיתקני הגז שסוכן מספק להם גז מטעם בעל הרישיון, בניגוד לסעיפים 25(ב), 25(ד), 25(ו) ו- 35(ב)(1)(ד) לחוק – מוצע לקבוע עיצום כספי בסכום של 1,000 ש"ח בשל כל צרכן גז, במקום בסכום של 340 ש"ח בשל כל צרכן גז, כפי שקבוע כיום בפרטים 19, 20, 22 ו- 32 לחלק א' לתוספת.
על אי ביצוע בדיקה של מיתקן גז לצריכה עצמית אם ספק הגז התבקש לעשות כן בשל חשש לליקוי במיתקן, בניגוד להוראות סעיף 25(ה) לחוק, מוצע לקבוע עיצום כספי בסכום של 1,500 ש"ח בשל כל צרכן גז, במקום בסכום של 560 ש"ח בשל כל צרכן גז כפי שקבוע כיום בפרט 21 לחלק א' לתוספת.
בחלק ג' לתוספת העשירית מפורטות הוראות הקבועות בחקיקת משנה לפי החוק, שעל הפרתן ניתן להטיל עיצום כספי. מוצע לתקן את חלק ג' לתוספת כך שיתווספו לו הוראות חדשות הקבועות בתקנות אמות מידה, שניתן יהיה להטיל עיצום כספי על ספק גז המפר אותן. כך, מוצע לקבוע כי על ספק גז שחייב צרכן גז בתוספת תשלום בעד משלוח חשבון גז בתדירות גבוהה יותר לבקשת ספק גז, או לבקשת צרכן גז בשל סיום ההתקשרות עימו, בניגוד להוראות תקנה 4(ב)(1) או (2) לתקנות אמות מידה, יוטל עיצום כספי בסכום שהוא פי עשרה מסכום תוספת התשלום שספק הגז חייב את הצרכן בעד משלוח חשבון גז בתדירות גבוהה יותר.
כמו כן, מוצע לקבוע כי על ספק גז שלא מוסר לצרכן גז בחשבון גז את כל המידע הנדרש בניגוד לתקנה 6 לתקנות אמות מידה, או שלא מודיע לצרכן גז על שינוי במחיר בניגוד לתקנה 9 לתקנות, או שלא אפשר לצרכן לשלם את חשבון הגז בלא עמלה בניגוד לתקנה 11 לתקנות, יוטל עיצום כספי בסכום של 1,110 ש"ח בשל כל צרכן גז, ולא יותר מ-169,130 ש"ח. מדובר באותו סכום עיצום כספי הקבוע כיום בפרט 1 לתוספת החמישית לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה), התשמ"ט-1989 (להלן – חוק הסדרים 1989) על אי מסירת כתובות בחשבון גז של צרכנים המחוברים לאותה מערכת גז מרכזית בניגוד לתקנה 2 לתקנות הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה) (מסירת מידע בנוגע להספקת גז), התשע"ה-2015. במקביל להתקנת צו זה, יותקן צו שמבטל את פרט 1 לתוספת החמישית לחוק הסדרים 1989, שכן תקנה 2 צפויה להתבטל עם תחילת תקנה 6 לתקנות אמות מידה.
בנוסף, מוצע לקבוע כי על ספק גז שנתן שירותים נלווים כשירותים נוספים בניגוד לתקנה 7(ב) לתקנות אמות מידה, יוטל עיצום כספי בסכום של פי עשרה מסכום התשלום שספק הגז גבה מהצרכן עבור שירותים נלווים. כמו כן, מוצע לקבוע כי על ספק גז שניתק מהספקת גז מיתקן גז המשמש צרכן גז ביתי במערכת גז מרכזית, מבלי שהתקיימו כל התנאים לניתוק, או בימים שאסור לנתק, בניגוד להוראות תקנה 13(א) או (ב) לתקנות אמות מידה, יוטל עיצום כספי בסכום של 1,500 ש"ח. על ספק גז שהמשיך לגבות מצרכן גז את דמי השימוש הקבועים בחלוף 4 חודשים ממועד הניתוק, יוטל עיצום כספי בסכום של 1,000 ש"ח. על ספק גז שבמועד הניתוק לא תלה על גבי מיתקן הגז ועל דלת הכניסה של הצרכן הודעה, יוטל עיצום כספי בסכום של 500 ש"ח. על ספק גז שלא חידש את הספקת הגז תוך 4 ימי עסקים ממועד תשלום החוב, יוטל עיצום כספי בסכום של 100 ש"ח לכל יום שבו נמשכת ההפרה. על ספק גז שלא מסר לצרכן בחשבון גז את המועד האחרון לביצוע הבדיקה, או לא תיאם עם צרכן הגז את מועד הבדיקה, בניגוד להוראות תקנה 17(א) או (ב) לתקנות אמות מידה, יוטל עיצום כספי בסכום של 1,500 ש"ח. על ספק גז שלא הודיע לצרכן על מועד שתואם לביצוע הדיקה, או לא תיאם מועד אחרי לביצוע הבדיקה עם צרכן שביקש זאת, יוטל עיצום כספי בסכום של 500 ש"ח.
סעיף 2 מוצע לקבוע הוראת מעבר שלפיה במקרה שבו בוצעה לפני פרסום צו זה ברשומות הפרה של הוראה שמוצע בסעיף 1(1) לצו לקבוע עליה עיצום כספי בסכום גבוה יותר, יוטל עיצום כספי בסכום הנמוך יותר שהיה קבוע לאותה הפרה ערב תחילת הצו.