תקנות משפחות חיילים שנספו במערבה (תגמולים ושיקום( (פללי עבודתה של הוועדה למתן סיוע לפנים משורת הדין), התשפ"ה-2024

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 35א, ו-37 לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים

ושיקום), תש"י-[1]1959 (להלן - החוק), בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 12 1. בתקנת משנה 12(א) לתקנות משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים

ושיקום) (כללי עבודתה של הוועדה למתן סיוע לפנים משורת הדין) תשע"ח- 22017 (להלן - התקנות), במקום: "3.2" יבוא : "11 מיליון שקלים חדשים לשנת 2024, 17 מיליון ₪ שקלים חדשים לשנים 2025 ו-2026, 11 מיליון שקלים חדשים החל משנת 2027 ואילך".

התשפ"ה

2024

ישראל פ"ץ שר הביטחון

דברי הסבר

הוועדה למתן סיוע לפנים משורת הדין (להלן: "הוועדה") פועלת מכוח הסמכות שהוענקה לה בסעיף 35א לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י- 1950 (להלן: "חוק משפחות") ובהתאם לתקנות משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (כללי עבודתה של הוועדה למתן סיוע לפנים משורת הדין) תשע"ח- 2017 (להלן - התקנות) אשר קובעת את סדרי עבודתה של הוועדה לרבות את היקף הסיוע הכספי הניתן לחלוקה מדי שנה.

בסמכות הוועדה לדון במקרים חריגים ובהתקיים מצב סוציו-אקונומי קשה, וכאשר אין בזכויות לפי חוק משפחות כדי לפתור מצוקה ספציפית שאליה נקלע המבקש, שהינו בן משפחה כהגדרתו בסעיף 1 לחוק משפחות, לרבות יתום שמלאו לו 21 שנים. בתוך כך ובמסגרת זו, רשאית הוועדה לשקול שיקולים הומניטריים ושיקומיים.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל בתאריך 7.10.23, נוספו לאוכלוסיית זכאי אגף משפחות הנצחה ומורשת מאות משפחות שכולות העולות. מספר המשפחות שהתווספו בפרק זמן של שנה, דומה למספר המשפחות שנוספו לאגף משפחות במהלך 18 השנים שקדמו למלחמה.

בעקבות זאת, בעוד שבשנים 2021-2023 עלו לדיון בוועדה כ- 100 מקרים בשנה, מתחילת שנת 2024 ועד סוף אוקטובר 2024 הוגשו לוועדה 229 בקשות לסיוע לפנים משורת הדין.

כמו כן, בפילוח מצבן הסוציו-אקונומי של המשפחות שנוספו כאמור, עלה כי למשפחות השכולות החדשות מאפיינים ייחודיים המציבים גם הם אתגרים מיוחדים ומעלים צרכים למענים ספציפיים רבים שלא קיים להם מענה בחוק, והאפשרות היחידה לספקם היא באמצעות הוועדה. בין היתר, מדובר בריבוי משפחות עם רקע סוציו אקונומי נמוך, חלקן משפחות ברוכות ילדים; משפחות רבות נפגעו כלכלית מהמלחמה, חלקן מפונות מבתיהן; מספר משפחות שכולות ותיקות איבדו בן משפחה נוסף; חלק מהמשפחות הן גם משפחות חטופים; בני משפחה רבים נחשפו בעצמם לטראומה, ועוד. ניתן להעריך, למרבה הצער, כי הקשיים הייחודיים העולים מקרב המשפחות השכולות החדשות, צפויים להימשך ואף להתעצם בשנים הבאות.

לאור האמור מוצע להגדיל את תקרת היקף הסיוע הכספי השנתי של החלטות הוועדה, כך שיעמוד על סכום של 11 מיליון שקלים חדשים לשנת 2024, 17 מיליון שקלים חדשים לשנה בשנים 2025-2026 ו-11 מיליון שקלים חדשים לשנה החל משנת 2027 ואילך.

תקרת היקף הסיוע הכספי השנתי המוצעת פוחתת החל משנת 2027 לנוכח הכוונה לתקן את חוק משפחות באופן שחלק מהסיוע הפרטני שניתן כיום באמצעות הוועדה, יינתן במסגרת החוק בהתאם לתנאים שיקבעו בו. בהתייחס לשנת 2024, תקרת הסיוע המוצעת משקפת את הצרכים הקיימים והיא נקבעה בשים לב לשימוש שנעשה גם בכלי של ועדת חריגים.


2 ק"ת 7906 ח׳ בטבת תשע"ח (26.12.17)



[1]ס"ח 52 ז׳ באב תש"י (21.7.50)