טיוטת חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל)(תיקון מס' 3), התשפ"ה- 2024

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

לתקן את סעיפים 3 ו-4 לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד- 2024 (להלן- הוראת השעה) כך שתקופת תוקפה של הוראת השעה שצפויה לפוג ב-7.2.2025 תוארך עד ליום 6.6.2025 או עד לתום מצב החירום בעורף לפי המוקדם עם אופציית הארכה נוספת ככל שמצב מיוחד בעורף ימשיך לאחר ה- 6.6.2025. זאת, לאור ההמלצות של דו"ח הערכת השפעות הרגולציה של משרד העבודה שבחן את סוגיית הארכת תקופת ההגנה מפני פיטורים של הקבוצות המוגנות שנוספו בהוראות השעה מעבר לאלו שקיימים בחוק במקור.

 

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי.

 

ד. השפעת טיוטת החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

אין עלות תקציבית

 

 

ה. להלן נוסח טיוטת החוק המוצע ודברי הסבר


 

טיוטת חוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל)(תיקון מס' 3), התשפ"ה- 2024

 

תיקון סעיף 3

 

1. ב

בחוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מס' 5 הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד- 2023[1] (להלן- החוק העיקרי), בסעיף 3 -  

 

 

(1) ברישה, במקום "עד יום ט' בשבט התשפ"ה (7 בפברואר 2025) (להלן – תקופת הוראת השעה)" יבוא "עד יום  י' בסיוון התשפ"ה (6 ביוני 2025) או עד תום מצב מיוחד בעורף, לפי המוקדם מביניהם (להלן – תקופת הוראת השעה) או עד תום תקופת ההארכה, אם נקבע לפי סעיף 4;

 

 

(2) בפסקה (1)(ד), בסעיף 2(ז) לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו-2006[2] המובא בה, בהגדרה "תקופת הוראת השעה", בסופה יבוא "או בסעיף 4 לחוק האמור אם הוארכה כפי שהיא חלה לגבי אותו עניין".

הוספת סעיף 4

2.  

אחרי סעיף 3 יבוא:

 

 

" הארכת תקופת הוראת השעה

4.

שר העבודה, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, רשאי, בצו, אם ההכרזה על מצב מיוחד בעורף עומדת בתוקפה, להאריך את תקופת הוראת השעה, אם נוכח כי הדבר נדרש עקב פעולות האיבה או פעולות המלחמה, כהגדרתן בסעיף 2(ז) לחוק העיקרי כנוסחו בחוק זה, ובלבד שתקופת הוראת השעה, לרבות תקופת ההארכה, תהא עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 לדצמבר 2025) לכל המאוחר; פקעה ההכרזה על מצב מיוחד בעורף במהלך תקופת הארכת הוראת השעה תפקע הוראת השעה.  השר רשאי לקבוע בדרך האמורה כי הארכת הוראת השעה תחול על כל הוראות סעיף 2 לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, או על חלק מהוראותיו, כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

(1)        הוראות לעניין היעדרות או אי־ביצוע עבודה בשל סגירת מוסד חינוך שעליה נמסרה הודעה לפי סעיף 2(ב)(1);

 

 

 

 

 

 

(2)        הוראות לעניין מי שהתפנה ממקום מגוריו לפי סעיף 2(ב1)(1)(א);

 

 

 

 

 

 

(3)        הוראות לעניין הורה, בן זוג או בן משפחה אחר של חטוף או נעדר לפי סעיף 2(ב1)(1)(ב);

 

 

 

 

 

 

(4)        הוראות לעניין חטוף או נעדר לפי סעיף 2(ב1)(1)(ג);

 

 

 

 

 

 

(5)        הוראות לעניין בן זוגו או הורהו האחר של ילדו של חייל או של מי שמנוי בסעיף 11, לפי סעיף 2(ב2).

 

דברי הסבר

 

כללי             בבוקר יום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה על מדינת ישראל. מעל 2,000 מחבלים חדרו משטח רצועת עזה לשטחה של ישראל מהיבשה, מהאוויר ומהים ותקפו באכזריות אזרחים וחיילים, במקביל לשיגור של למעלה מ-2,200 רקטות לשטח מדינת ישראל. במתקפת הטרור האכזרית רצחו מחבלים מעל 1,300 אזרחים ישראלים ופצעו אלפים; בקרבות מול המחבלים נפלו מעל 300 חיילים ו-251 אזרחים וחיילים נחטפו לשטח רצועת עזה.

נוכח האירועים האמורים, החליטה ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה, והוכרז בצה"ל על מבצע "חרבות ברזל". כמו כן, הוכרז על מצב מיוחד בעורף בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, תחילה על-ידי שר הביטחון וביחס לחלק משטח המדינה ובהמשך על-ידי הממשלה וביחס לשטחי מדינת ישראל כולה. נכון לעתה, ההכרזה בעניין מצב מיוחד בעורף בכל שטח המדינה, כפי שאושרה על-ידי ועדת החוץ והביטחון, עומדת בתוקף עד ליום י"א בכסלו התשפ"ה (12 בדצמבר 2024). במסגרת האירועים האמורים, צה"ל ערך גיוס מילואים רחב, של למעלה מ-300,000 חיילי וחיילות מילואים, לכל המערכים בצה"ל ובמערכת הביטחון. מרחב עוטף עזה ואזורים נוספים במדינת ישראל הוכרזו כשטח צבאי סגור שהכניסה אליהם אסורה, וביישובים רבים בישראל התושבים התבקשו להתפנות מבתיהם.

לאור המגבלות שהוטלו על האוכלוסייה ופינוי יישובים רבים מאזור הצפון והדרום, וכן לנוכח המצב הייחודי שבו מצויים בני משפחות החטופים, השבויים והנעדרים, ביום ט"ו בכסלו התשפ"ד (28 לנובמבר 2023) תוקן החוק להגנה על עובדים בשעת חירום, התשס"ו – 2006 (להלן – חוק הגנה על עובדים) במסגרת חוק הגנה על עובדים בשעת חירום (תיקון מספר 5 והוראת שעה- חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 (להלן-החוק או הוראת השעה), כך שהוחלו בהוראת שעה ההגנות המפורטות בחוק הגנה על עובדים, גם על עובד שהתפנה ממקום מגוריו שנמצא ביישוב שנכלל בתוספת שהוספה בחוק, על עובדים שהם חטופים ונעדרים ובני משפחותיהם וכן על עובדים שהם בני זוג של חיילים כהגדרתם בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955. בנוסף הוחלו בהוראת השעה ההגנות על בני זוג של עובדים כאמור המנויים בסעיף 11 לחוק הגנה על עובדים. תקופת הוראת השעה הייתה מיום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) עד יום כ"ו בטבת התשפ"ד (7 בינואר 2024) ועל פי סעיף 4 לחוק, שר העבודה באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת רשאי היה להאריך את תקופתה ובלבד שתקופת הוראת השעה לרבות תקופות ההארכה לא יעלו על 12 חודשים במצטבר. מכיוון שלא היה שינוי במצב הביטחוני האמור והשר נוכח כי הדבר נדרש, תוקפה של הוראת השעה הוארך בצו מספר פעמים ולאחרונה עד ליום ד' בתשרי התשפ"ה (6 באוקטובר 2024). בהתאם להוראות לפי סעיף 4 הוארך תוקפה של הוראת השעה ל-12 חודשים במצטבר. בהמשך תוקנה הוראת השעה ותקופת הוראת השעה הוארכה עד ליום 7.2.2025 על מנת לאפשר למשרד העבודה לסיים את עבודת המטה, בין היתר, בקשר לבחינת מתן ההגנה על האוכלוסיות הנקובות בהוראת השעה.

לאחר שהסתיימה עבודת המטה ובהתאם להמלצות דו"ח הערכת הרגולציה (להלן – הדו"ח) מוצע להאריך את תוקפו של סעיף 3 להוראת השעה כמפורט להלן.

 

סעיף 1(1)            מהדו"ח עלה שהגנה מפני פיטורים היא משמעותית עבור הקבוצות שנפגעו ממצב החירום ומן המלחמה, ושיש לה ערך לשמירה על מקום העבודה בתקופה מאתגרת. כמו כן עלה שקיימת הזדהות גבוהה של מעסיקים עם הרגולציה והצורך להגן על העובדים מהקבוצות המוגנות בהוראת השעה על אף האתגרים המשמעותיים הכרוכים בכך. לאור זאת, ההמלצה בדו"ח היא להאריך את ההגנה ביחס לקבוצות המוגנות כיום בהוראת השעה כשתושבים רבים עדיין מפונים מבתיהם ו-100 חטופים עדיין מצויים בשבי החמאס ברצועת עזה.

לפיכך מוצע להאריך את תקופת הוראת השעה עד יום  י' בסיוון התשפ"ה (6 ביוני 2025) או עד תום מצב מיוחד בעורף, לפי המוקדם מביניהם, או עד תום תקופת ההארכה ככל שהיא הוארכה לפי סעיף 4. זאת, גם בשים לכך שנוכח הימשכות הלחימה הממשלה אישרה קריאה לשירות מילואים בנסיבות חירום עד יום ב' באדר התשפ"ה (2 במרץ 2025).

 

סעיפים 1(2) ו- 2              לאור ההמלצות בדו"ח ובהתאמה למפורט לעיל מוצע להחזיר לנוסח החוק את סמכות שר העבודה, באישור וועדת העבודה, להאריך את תקופת הוראת השעה שנמחק בתיקון מס' 2 לחוק. יחד עם זאת, סמכות השר להאריך את תקופת הוראת השעה תהא במקרה שבו מצב המיוחד בעורף יימשך לאחר ה- 6.6.2025 ובלבד שתקופת הוראת השעה תהא עד ליום 31.12.25 לכל המאוחר.

 כמו כן, מוצע לבצע בהתאמה תיקון בסעיף 3(1)(ד) לחוק, בסעיף 2(ז) לחוק הגנה על עובדים המובא בו, כך שבהגדרה "תקופת הוראת השעה" בסופה יבוא "או בסעיף 4 לחוק האמור אם הוארכה כפי שהיא חלה לגבי אותו עניין".

 

 



[1]  ס"ח התשפ"ד עמ' 244.

[2] ס"ח התשס"ו, עמ' 396.