תקנות סדר הדין הפלילי (תיקון – עררים), התשפ"ה-2024
בעבר, בהתאם לנוסחו המקורי של סעיף 64 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן – החוק), עררים על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין הוגשו לפני היועץ המשפטי לממשלה. בתיקון מס' 33 לחוק תוקן סעיף 64 לחוק וגורמים נוספים הוסמכו להכריע בעררים.
כעת מוצע לתקן את נוסח תקנות 17 ו-18 לתקנות סדר הדין הפלילי, התשל"ד-1974, ולהתאימן להסדר הקבוע בסעיף 64 לחוק, כך שיובהר כי כל ערר המוגש לפי סעיף 64 לחוק יוגש לרשות שקיבלה את ההחלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין, לפי הענין. בהמשך לכך, הרשות תעביר את הערר למנהל תחום עררים בפרקליטות המדינה, והוא או פרקליט שהוסמך לכך, יחליט בערר או יעבירו לגורם המוסמך להחליט בערר.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 244(א) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
|
|
|
|
תיקון תקנה 17 |
1. |
בתקנות סדר הדין הפלילי, התשל"ד-1974[2] (להלן – התקנות), בתקנה 17 - (1) המילים "לפני היועץ המשפטי לממשלה" – ימחקו; |
|
|
|
(2) במקום "שהודיעה למתלונן על" יבוא "שקיבלה את"; |
|
|
|
(3) לאחר המילים "לפי העניין", יבוא "במועד הקבוע בסעיף 65 לחוק". |
|
תיקון תקנה 18 |
2. |
בתקנה 18 לתקנות: |
|
|
|
(1) במקום כותרת השוליים יבוא "העברת הערר לגורם המוסמך"; |
|
|
|
(2) במקום "ליועץ המשפטי לממשלה" יבוא "לפרקליט מפרקליטות המדינה שמונה למנהל תחום עררים"; |
|
|
|
(3) לאחר "התלונה" יבוא "והוא, או פרקליט שהוסמך לכך, יחליט בערר או יעבירנו בלוויית הערותיו לבעל הסמכות להחליט בו, כאמור בסעיף 64 לחוק, לפי העניין". |
___ ב________ התשפ"ה
(___ ב________ 2024)
(חמ _____-3)
_________________
יריב לוין
שר המשפטים
דברי הסבר
סעיף 64 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן – החוק), קובע כי על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין, רשאי מתלונן לערור לפני פרקליט מחוז, פרקליט מפרקליטות המדינה שמונה למנהל תחום עררים או פרקליט מפרקליטות המדינה, בדרגה שאינה פחותה מסגן בכיר א' לפרקליט המדינה, שפרקליט המדינה הסמיכו לכך; פרקליט המדינה; או היועץ המשפטי לממשלה, כתלות בגוף שנתן את ההחלטה.
עוד נקבעו בסעיף 64 לחוק הוראות לעניין סמכותם של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה או פרקליט מחוז לאצול את סמכותם להכריע בערר.
בטרם כניסתו לתוקף של תיקון מס' 33 לחוק, בהתאם לנוסחו המקורי של סעיף 64 לחוק, הסמכות להכריע בעררים היתה נתונה ליועץ המשפטי לממשלה בלבד.
בתקנה 17 לתקנות סדר הדין הפלילי, התשל"ד-1974 (להלן – התקנות) נקבע כי "ערר לפני היועץ המשפטי לממשלה לפי סעיף 64 לחוק יוגש לרשות שהודיעה למתלונן על ההחלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין, לפי הענין". כלומר, על אף שכיום הסמכות להכריע בעררים נתונה לגורמים שונים, נוסחה של תקנה 17 לתקנות מתייחס לערר המוגש לפני היועץ המשפטי לממשלה בלבד, וקובע כי הערר יוגש לרשות שהודיעה למתלונן על ההחלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין.
בתלונה מספר 145/24 שהוגשה לנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות (להלן – הנציב) נטען כי תקנה 17 משמיעה הסדר שלילי לגבי עררים הנדונים לפני גורמים אחרים, כך שיש להגישם ישירות לגוף המוסמך להכריע בערר. על אף שהטענה בעניין זה נדחתה, בהחלטתו סבר הנציב כי נכון יהיה להסיר את הספק בדבר פרשנותה של תקנה 17 לתקנות.
לפיכך, מוצע לתקן את תקנה 17 לתקנות ולהבהיר כי כל ערר המוגש לפי סעיף 64 לחוק יוגש לרשות שקיבלה את ההחלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין, לפי העניין. זאת גם בהתאם להוראות סעיף 65 לחוק, שעניינו המועד להגשת ערר, בו נקבע כי ערר יוגש באמצעות המשטרה או התובע, לפי העניין. מובן כי הרשות מוסמכת לשקול את החלטתה פעם נוספת, וככל שמצאה שלא לשנותה הערר יועבר לגורם המוסמך להכריע בו, בהתאם להוראות סעיף 64 לחוק, באמצעות יחידת העררים בפרקליטות המדינה.
כמו כן, בתקנה 18 לתקנות נקבע כי "הרשות שקיבלה את הערר תעבירנו ליועץ המשפטי לממשלה בלוויית הערותיה יחד עם התיק הנוגע לתלונה".
כיום כאמור עררים מוגשים לגורמים שונים פרט ליועץ המשפטי לממשלה, בהתאם לסעיף 64 לחוק, וזאת באמצעות יחידת העררים בפרקליטות המדינה, האחראית על הטיפול בעררים על סגירת תיקים. לפיכך, מוצע לתקן את תקנה 18 לתקנות ולהבהיר כי על הרשות שקיבלה את הערר להעבירו למנהל תחום עררים בפרקליטות המדינה, והוא, או פרקליט שהוסמך לכך בהתאם להוראות סעיף 64 לחוק, יחליט בו או יעבירנו בלוויית הערותיו לגורם אחר המוסמך להכריע בערר, לפי העניין.