תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות) (תיקון), תשפ"ה-2024
1. תיקון תקנה 2
תקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות)(תיקון), תשפ"ה-2024
להתאים את תקנת הפטור הקיימת בתקנה 2(ב)(4) לתקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות), לשינויים שחלו בתכנית "צוערים לשלטון המקומי", ובכך לשמר את הזכאות של בוגרי התכנית להתמנות למשרות ברשויות המקומיות ללא צורך בהליך מכרז פומבי.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 170(ג) לפקודת העיריות,[1] סעיפים 2 ו-34א לפקודת המועצות המקומיות[2] וסעיפים 17ד ו-18(א)(4) לחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955,[3] ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלו: |
|
|
|
|
|
1. |
בתקנה 2(ב) לתקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות), תש"ם-1979[4] במקום פסקה (4) יבוא: |
|
|
|
|
"(4) משרה המיועדת לבוגרי תכנית צוערים לשלטון המקומי שאישר משרד הפנים, ובלבד שהבוגר הינו בעל תואר ראשון לפחות והמנהל הכללי של משרד הפנים או מי מטעמו אישר את המשרה כאמור ובתנאי שהתקבל לעבודה בתוך שלוש שנים מיום סיום שלב ההכשרה של התוכנית". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
משה ארבל
שר הפנים
התיקון המוצע נועד להתאים את תקנת הפטור הקיימת בתקנה 2(ב)(4) לתקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים ברשויות המקומיות) (להלן: "תקנת הפטור"), לשינויים שחלו בתכנית "צוערים לשלטון המקומי" (להלן: "תכנית הצוערים"), ובכך לשמר את הזכאות של בוגרי התכנית להתמנות למשרות ברשויות המקומיות ללא צורך בהליך מכרז פומבי.
תכנית הצוערים נוסדה לשם בניית עתודה ניהולית מחוללת שינוי ברשויות המקומיות, צמצום הפערים בין הרשויות המקומיות וחיזוק חוסנה החברתי-כלכלי של מדינת ישראל. בשנת 2021 הוקמה וועדה ממשלתית[5] אשר בחנה את תכנית הצוערים, ובתוך כך, את מבנה ההפעלה של התכנית אל מול השינויים שחלו בשוק העבודה על רקע תובנות שעלו במהלך הפעלת התכנית והליך הפקת לקחים שנעשה גם בשיתוף עם בוגרי התכנית והרשויות המקומיות שנטלו בה חלק וכן, על רקע שינויים שנעשו בתכניות עתודה אחרות (להלן: "הוועדה").
בעקבות המלצות הוועדה, הוחלט על שינוי וקיצור מבנה התכנית ועל התאמת מודל הלמידה וההשמה בתכנית.
לאור שינויים אלה, ובפרט לאור העובדה כי המסלול אינו כולל עוד לימודי תואר, תקנת הפטור בנוסחה היום, אשר מייחדת את הפטור ל"בוגרי אוניברסיטה במסלול של תכנית הצוערים" ומגבילה את תחולת הפטור לתקופה של עד 3 שנים מיום קבלת התואר האמור, אינה רלוונטית עוד לתכנית הצוערים במתכונתה החדשה.
לפיכך, מוצע לתקן את התנאים הקבועים בתקנת הפטור כך שיתאימו לשינויים במבנה תכנית הצוערים ובמסלול ההכשרה לתכנית. בהתאם, מוצע לקבוע כי לא תחול חובת עריכת מכרז פומבי על "משרה המיועדת לבוגרי תכנית צוערים לשלטון המקומי" חלף בוגרי אוניברסיטה בתכנית הצוערים; ולהגביל את תחולת הפטור שתחול על בוגרים שהתקבלו לעבודה בתוך 3 שנים מיום סיום שלב ההכשרה של התכנית, חלף סיום התואר.
[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197; התיקון האחרון של 170(ג) לפי התקנות האחרונות הוא בתשס"ה, עמ' 95.
[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 9, עמ' 256; ס"ח תשנ"ד, עמ' 240; ס"ח תשפ"ב, עמ' 1111.
[3] ס"ח תשט"ו, עמ' 48; ס"ח תשפ"ב, עמ' 1111; ס"ח תשס"ט, עמ' 217.
[4] ק"ת תש"ם, עמ' 662; ק"ת תשפ"א, עמ' 1408.
[5] הוועדה הוקמה בהנחיית מנכ"ל משרד הפנים דאז, מר יאיר הירש, ופעלה בחודשים אפריל-נובמבר 2022.