תוכן עניינים
טיוטת צו התקנים (חובת תו תקן)(תיקון), התשפ"ה–2024
1. תיקון התוספת
2. תחילה
צו התקנים (חובת תו תקן) (תיקון), התשפ"ה–2024
בעקבות תיקון צו הייבוא והייצוא (קבוצות יבוא), התשפ"ה–2024, ושינוי שיוך התקנים החלים על מוצרי ילדים ותינוקות עד גיל 3, מקבוצת יבוא מס' 1 לקבוצת יבוא מס' 2, עולה הצורך לייצר האחדה בדרישות ובהתאם לכך לבטל את חובת תו תקן הקבועה למוצרים אלו, שכן לא נכון לקבוע להם חובת תו תקן, ובכך לייצר הפלייה מובנית בין היצרן המקומי אשר היה נדרש בחובת תו תקן לבין היבואן שיכול כעת, בעקבות מעבר הקבוצות לקבוצה מספר 2, להסתפק בעת היבוא בשמירת תעודת בדיקה לדגם.
הצו במהדורתו הסופית אמור להיכנס לתוקף עם תיקון צו הייבוא והייצוא (קבוצות יבוא), התשפ"ה-2024.
טיוטת צו מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 9(ב) לחוק התקנים, התשי"ג–1953[1], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||
|
1. |
בצו התקנים (חובת תו תקן), התשמ"ב–1981[2], בתוספת- |
||||||||||||||
|
|
|
|
(1) הקטע המפורט להלן יימחק: |
||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
(2) הקטע המפורט להלן – יימחק: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
2. |
תחילתו של צו זה ביום פרסומו של צו היבוא והיצוא (קבוצות יבוא)(תיקון), התשפ"ה-2024[3]. |
||||||||||||||
________ התשפ"ה (________ 2024)
(חמ 966 – 3- ת1)
__________________
ניר ברקת
שר הכלכלה והתעשייה
תו תקן הינו סמל שאותו רשאי היצרן לסמן על מוצריו, לאחר שקיבל לכך היתר מוועדת ההיתרים במכון התקנים, וזאת בהתאם להוראות חוק התקנים. היתר תו תקן ניתן לאחר שמכון התקנים וידא שהמוצר עמד בדרישות התקנים החלים עליו אשר נמצא בפיקוח המכון.
צו התקנים (חובת תו תקן) מפרט מצרכים אשר חל עליהם תקן ישראלי רשמי ולגביהם סבר המחוקק שקיימת חשיבות מבחינה בטיחותית או בריאותית שיהיו תחת השגחת תו תקן.
בעקבות חקיקת הרפורמה "מה שטוב לאירופה" שנעשתה במסגרת תיקון מס' 19 לחוק התקנים, התשעי"ג–1953, החל מה-1 לפברואר 2025, ניתן יהיה לייבא ולשחרר מוצרי ילדים ותינוקות עד גיל 3 שנים באמצעות המסלול האירופי ובהתאם לדרישות האסדרות האירופיות המאומצות הקובעות דרישות בעניינם.
היום, על פי המסלולים הקיימים – יבוא על פי דרישות התקן הרשמי הישראלי (להלן – מסלול תקינה ישראלית) או יבוא על פי דרישות התקן הבינלאומי שאומץ בתקן הרשמי הישראלי (להלן – מסלול קסיס), מוצרי ילדים ותינוקות עד גיל 3 משויכים לקבוצת יבוא מס' 1. משמעות השיוך היא שכאשר מייבא היבואן מוצרים אלו, הוא מחויב להציג אישור דגם ואישור כל משלוח על מנת לקבל את אישור העמידה בדרישות הממונה ולהשתחרר במכס.
הרפורמה הצפויה לא מבטלת את האפשרות ליבוא ושיווק מוצרים על פי המסלולים הקיימים, אלא היא מייצרת חלופה על ידי יבוא ושיווק לפי האסדרות האירופיות המאומצות.
באופן זה, נוצר אי שוויון בין המסלולים השונים בעת שחרורם מהמכס לכן מתבקש להתאים את התנאים ליבוא ושחרור המוצרים במסלולים הקיימים (מסלול תקינה ישראלי ומסלול קסיס) על ידי שינוי שיוכם של התקנים הרשמיים המיועדים לשימוש תינוקות וילדים עד גיל 3 מקבוצת יבוא מס' 1 לקבוצת יבוא מס' 2.
בעקבות תיקון צו הייבוא והייצוא (קבוצות יבוא), התשפ"ה–2024, ושינוי שיוך התקנים החלים על מוצרי ילדים ותינוקות עד גיל 3, מקבוצת יבוא מס' 1 לקבוצת יבוא מס' 2, עולה הצורך לייצר האחדה בדרישות ובהתאם לכך לבטל את חובת תו תקן הקבועה למוצרים אלו, שכן לא נכון לקבוע להם חובת תו תקן, ובכך לייצר הפלייה מובנית בין היצרן המקומי אשר היה נדרש בחובת תו תקן לבין היבואן שיכול כעת, בעקבות מעבר הקבוצות לקבוצה מספר 2, להסתפק בעת היבוא בשמירת תעודת בדיקה לדגם.
הצו במהדורתו הסופית אמור להיכנס לתוקף עם תיקון צו הייבוא והייצוא (קבוצות יבוא), התשפ"ה-2024.