תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס' ....), התשפ"ה-2024
חלק מספקיות התקשורת דורשות תשלום עמלה חודשית עבור תשלום החשבונית באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק (להלן - הוראת קבע), כאשר בהתאם לנתונים שנתקבלו במשרד בתשלום באמצעות כרטיס אשראי לא גובות ספקיות התקשורת עמלה נפרדת בגין התשלום.
גבייה חודשית של עמלות גבוהות בגין בחירה באמצעי תשלום של הוראת קבע, פוגעת בלקוחות שאינם יכולים להנפיק כרטיס אשראי, ומייקרת עבורם את שירותי הבזק בשיעורים משמעותיים.
בשל כך, משרד התקשורת פנה לספקיות התקשורת על מנת שאלו יסדירו את הנושא באופן עצמאי, כך שיתייתר הצורך לקבוע אסדרה מפורשת בנושא. ספקיות התקשורת לא נענו לקריאה זו.
בבחינת נתוני העלויות התפעוליות נמצא כי השימוש באמצעי תשלום של הוראת קבע אינו מטיל על ספקיות התקשורת עלויות גבוהות מאלו הכרוכות בשימוש בתשלום באמצעות כרטיס אשראי.
מנגד, מבחינת נתוני שנת 2023 נמצא כי השימוש באמצעי תשלום של הוראת קבע הטיל עלויות גבוהות באופן משמעותי בגין אי עמידה בהתחייבות של המנויים, לעומת השימוש בתשלום באמצעות כרטיס אשראי. יחד עם זאת, עולה כי העמלה החודשית הנגבית מהמנויים בגין שימוש בהוראת קבע, אצל חלק מספקיות התקשורת, גבוהה משמעותית מהעלויות התוספתיות שהן נשאו בהן, בתקופה שנבדקה.
נוכח האמור מוצע לתקן את תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022 כך שמנוי פרטי המשלם באמצעות הוראת קבע, לא יחויב בעמלה נוספת, מעבר לתשלום הנגבה ממנוי דומה המשלם באמצעות כרטיס אשראי. מאידך, על מנת לנטרל עבור ספקיות התקשורת את תוספת הסיכון הקיימת בשימוש באמצעי תשלום של הוראת קבע לעומת כרטיס אשראי, מוצע לאפשר לספקיות לגבות את התשלום באמצעות הוראת הקבע מראש. במקרה בו תבחר ספקית תקשורת להעביר מנוי המשלם באמצעות הוראת קבע מתשלום בדיעבד לתשלום מראש, נדרש לעשות זאת באמצעות מנגנון החלקה של שלושה חודשים, וזאת על מנת שלא להכביד על הלקוח יתר על המידה בתקופת המעבר.
טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4א2(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1] (להלן – החוק), ולעניין תקנה 75א - לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2022[2] אני מתקין תקנות אלה: |
|||||
|
תיקון תקנה 2 |
1. |
בתקנה 2 לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג–2022[3] (להלן – התקנות העיקריות) - |
|||||
|
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "מוקד פניות", יבוא: |
||||
|
|
|
|
"מחזור חיוב" – תקופת זמן מחזורית, שמשכה הוא מסויים, שבמהלכה מסופקים למנוי שירותי בזק, עבורם הוא משלם בחשבונית; |
||||
|
|
|
|
(2) בהגדרה "שירות בתשלום מראש", בסופה יבוא: "למעט שירות בזק המשולם באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק". |
||||
|
תיקון תקנה 32 |
2. |
בתקנה 32 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ב), יבוא: |
|||||
|
|
|
"(ג) בהודעה כאמור בתקנת משנה (א) הנשלחת למנוי המשלם במתכונת שירות מראש באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק, יצוין כי התשלום עבור חריגה ממכסת השירות או מחבילת השירותים שרכש תבוצע מראש ובטרם ביצוע החריגה, בהתאם לתעריפים הקבועים בהסכם ההתקשרות ובמסמך עיקרי ההתקשרות לפי תקנה 28". |
|||||
|
הוספת תקנה 43א |
3. |
אחרי תקנה 43 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
תשלום באמצעות הוראות קבע |
43א. |
(א) ספק מורשה לא יגבה ממנוי פרטי עמלה בעד תשלום החשבונית כאמור בתקנה 44, באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק (בתקנה זו - הוראת קבע); |
|||
|
|
|
|
|
(ב) ספק מורשה רשאי לדרוש ממנוי המשלם באמצעות הוראת קבע כי תשלום כאמור יבוצע בטרם קבלת השירות, בהתאם למחזורי החיוב המוצעים למנוייו; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) ספק מורשה רשאי לגבות תשלום ממנוי המשלם באמצעות הוראת קבע, עבור חריגה מהמכסה של השירות או חבילת השירותים שרכש, רק לאחר ניצול מאה אחוזים ממכסת הצריכה של השירות או חבילת השירותים; |
|||
|
|
|
|
|
(ד) חיוב החשבונית למנוי פרטי המשלם באמצעות הוראת קבע, שספק מורשה דרש ממנו לעבור למתכונת תשלום מראש, יבוצע באופן מדורג, כמפורט להלן: |
|||
|
|
|
|
|
|
(1) בחודש העוקב לדרישת הספק המורשה למעבר למתכונת תשלום מראש באמצעות הוראת קבע, מועד חיוב החשבונית יוקדם בשליש מחזור ממועד החיוב החודשי; |
||
|
|
|
|
|
|
(2) בחודש השני מועד חיוב החשבונית יוקדם בשליש מחזור ממועד החיוב בחודש שקדם לו; |
||
|
|
|
|
|
|
(3) בחודש השלישי מועד חיוב החשבונית יוקדם בשליש מחזור ממועד החיוב בחודש שקדם לו, כך שהחיוב מחודש זה ואילך יבוצע ביום הראשון של מחזור החיוב. |
||
|
|
|
|
|
(ה) הוראות תקנה 34 יחולו גם על אי תשלום חשבונית מראש באמצעות הוראת קבע, בשינויים המחויבים. |
|||
|
בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה |
4. |
בתקנה 75א, אחרי תקנת משנה (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
" (ד) בחינה ראשונה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, של תקנה 43א כנוסחה בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק) (תיקון מס' X), התשפ"ה-2024, תתבצע בתום חמש שנים ממועד פרסומן של תקנות אלו." |
|||||
|
תיקון תקנה 77 |
5. |
בתקנה 77 לתקנות העיקריות, בסופה יבוא: "למעט תקנות 43א ו-32(ג)". |
|||||
|
תחילה |
6. |
תחילתן של תקנות אלו שלושה חודשים מיום פרסומן. |
|||||
___ ב________ התשפ"ה
(___ ב________ 2024)
(חמ _____-3)
__________________
חה"כ ד"ר שלמה קרעי
שר התקשורת
דברי הסבר
חלק מספקיות התקשורת דורשות תשלום עמלה חודשית עבור תשלום החשבונית באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק (להלן - הוראת קבע), כאשר בהתאם לנתונים שנתקבלו במשרד בתשלום באמצעות כרטיס אשראי לא גובות ספקיות התקשורת עמלה נפרדת בגין התשלום.
גבייה חודשית של עמלות גבוהות בגין בחירה באמצעי תשלום של הוראת קבע, פוגעת בלקוחות שאינם יכולים להנפיק כרטיס אשראי, ומייקרת עבורם את שירותי הבזק בשיעורים משמעותיים.
בשל כך, משרד התקשורת פנה לספקיות התקשורת על מנת שאלו יסדירו את הנושא באופן עצמאי, כך שיתייתר הצורך לקבוע אסדרה מפורשת בנושא. ספקיות התקשורת לא נענו לקריאה זו.
בבחינת נתוני העלויות התפעוליות נמצא כי השימוש באמצעי תשלום של הוראת קבע אינו מטיל על ספקיות התקשורת עלויות גבוהות מאלו הכרוכות בשימוש בתשלום באמצעות כרטיס אשראי.
מנגד, מבחינת נתוני שנת 2023 נמצא כי השימוש באמצעי תשלום של הוראת קבע הטיל עלויות גבוהות באופן משמעותי בגין אי עמידה בהתחייבות של המנויים, לעומת השימוש בתשלום באמצעות כרטיס אשראי. יחד עם זאת, עולה כי העמלה החודשית הנגבית מהמנויים בגין שימוש בהוראת קבע, אצל חלק מספקיות התקשורת, גבוהה משמעותית מהעלויות התוספתיות שהן נשאו בהן, בתקופה שנבדקה.
נוכח האמור מוצע לתקן את תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (היתר כללי למתן שירותי בזק), התשפ"ג-2022 כך שמנוי פרטי המשלם באמצעות הוראת קבע, לא יחויב בעמלה נוספת, מעבר לתשלום הנגבה ממנוי דומה המשלם באמצעות כרטיס אשראי. מאידך, על מנת לנטרל עבור ספקיות התקשורת את תוספת הסיכון הקיימת בשימוש באמצעי תשלום של הוראת קבע לעומת כרטיס אשראי, מוצע לאפשר לספקיות לגבות את התשלום באמצעות הוראת הקבע מראש. במקרה בו תבחר ספקית תקשורת להעביר מנוי המשלם באמצעות הוראת קבע מתשלום בדיעבד לתשלום מראש, נדרש לעשות זאת באמצעות מנגנון החלקה של שלושה חודשים, וזאת על מנת שלא להכביד על הלקוח יתר על המידה בתקופת המעבר.
לתקנה 1 המוצעת
מוצע להוסיף הגדרה למונח "מחזור חיוב" - תקופת זמן מחזורית, שמשכה הוא מסויים, שבמהלכה מסופקים למנוי שירותי בזק, עבורם הוא משלם בחשבונית.
מוצע לתקן את ההגדרה "שירות בתשלום מראש" כך שלא תכלול שירותי בזק עבורם המנוי משלם בהוראת קבע לחיוב חשבון הבנק.
לתקנה 2 המוצעת
מוצע לתקן את תקנה 32 לתקנות העיקריות ולהוסיף בה את תקנת משנה (ג) שתקבע כי בהודעה הנשלחת למנוי המשלם באמצעות הוראת קבע לחשבון הבנק יצויין כי תשלום עבור חריגה ממכסת השירות או מחבילת השירותים שרכש תבוצע מראש בהתאם לקבוע בהסכם ההתקשרות ובמסמך עיקרי ההתקשרות שנמסרו לו לפי תקנה 28.
לתקנה 3 המוצעת
מוצע להוסיף את תקנה 43א לתקנות העיקריות שתקבע הוראות לעניין שימוש באמצעי תשלום של הוראת קבע עבור קבלת שירותי בזק.
תקנת משנה (א)
מוצע לקבוע כי ספק מורשה לא יוכל לגבות עמלה בעד תשלום החשבונית כאמור בתקנה 44, באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק; הוראה זו תחול רק ביחס למנויים פרטיים ולא ביחס למנויים עסקיים.
תקנת משנה (ב)
ספק מורשה רשאי לדרוש כי תשלום באמצעות הוראת קבע יבוצע מראש בטרם קבלת השירות בהתאם למחזורי החיוב שמציע הספק המורשה לשאר המנויים (חודשי, דו-חודשי וכן הלאה).
תקנת משנה (ג)
ספק מורשה רשאי לגבות תשלום מראש עבור חריגה ממכסת השירותים שרכש המנוי, אולם רק לאחר ניצול מאה אחוזים ממכסת השירות או חבילת השירותים כאמור, ובהתאם לקבוע בהסכם ההתקשרות שהמנוי חתם עליו.
תקנת משנה (ד)
במידה ומנוי בחר לשלם באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק, והספק המורשה דרש כי התשלום יבוצע מראש, המעבר לתשלום מראש יבוצע באופן הדרגתי, כדלהלן:
1. בחודש הראשון לאחר דרישה הספק המורשה למעבר לתשלום באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק, יוקדם מועד החיוב החודשי בשליש מחזור ממועד חיוב החשבונית ששילם המנוי עד כה;
2. בחודש השני המועד יוקדם בשליש מחזור חיוב נוסף ממועד חיוב החשבונית בחודש שקדם לו;
3. בחודש השלישי מועד החיוב החודשי יוקדם בשליש מחזור חיוב ממועד חיוב החשבונית בחודש שקדם לו כך שהתשלום מאותו חודש ואילך יבוצע בתחילת מחזור החיוב.
תקנת משנה (ד)
הוראות תקנה 34 לתקנות העיקריות בעניין "ניתוק משירות בשל חוב" יחולו במקרה של אי תשלום מראש של חשבונית באמצעות הוראת קבע.
לתקנה 4 המוצעת
מוצע כי, בחינה תקופתית של הוראות התקנות, בהתאם להוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, תבוצע בתום חמש שנים ממועד פרסומן של התקנות.
לתקנה 5 המוצעת
מוצע לתקן את תקנה 77 ולהחריג את תקנות 43א ו32(ג) מאי תחולת התקנות על בעלי רישיון למתן שירותי בזק.
לתקנה 6 המוצעת
מוצע כי תחילתן של תקנות אלה יהיה שלושה חודשים ממועד פרסומן.