תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
1. תיקון תקנה 6
2. תיקון תקנה 8
תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון) (הוראת שעה), התשפ"ה-2024.
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – החוק) קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון (להלן – נתב"ג) בהתאם לכללי חלוקה שייקבעו בתקנות.
ביום 31.12.2023 פורסמו תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון)(הוראת שעה), התשפ"ד-2023. בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות אלו, חלוקת התקציב מבוצעת על פי העקרונות אשר נקבע בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה.
על בסיס עקרונות אלו גובשו קריטריונים שעוגנו בשני כללי חלוקה – חלוקה לפי מדרג חברתי-כלכלי ומרחק מגבול נמל התעופה וחלוקה לפי שיעור ארנונה שאינה למגורים (להלן – ארנונה אחרת), מסך התקציב.
לצורך חישוב הסכום לחלוקה בהתאם לכללי החלוקה כמפורט לעיל, נקבעו ביחס לקריטריונים מקדמי העדפה המפורטים בטבלאות. לכל רשות, בהתאם למאפייניה, מוקצה סכום לחלוקה אשר מחושב באמצעות שיטת ניקוד יחסית שמבוססת על הכפלה של נתוני הרשות במקדמי העדפה.
מוצע להאריך את תוקפן של התקנות לשנת 2023 לתקופה של שנתיים נוספות, כלומר לשנת 2024 ולשנת 2025.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 25א(א) לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016[1] (להלן – החוק), אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
1. |
בתקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון)(הוראת שעה), התשפ"ד-2023 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 6, במקום "לפי תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן גוריון לשנת 2022)(הוראת שעה), התשפ"ג-2022", יבוא "לפי התקנות האמורות בשנת הכספים הקודמת". |
||
|
2. |
בתקנה 8 לתקנות העיקריות, במקום "תקנות אלה יחולו על חלוקת תקציב התכנית לגבי שנת 2024", יבוא "תקנות אלה יחולו על חלוקת תקציב התכנית לגבי השנים 2024 ו-2025". |
||
_____________ התשפ"ה (_____________ 2024)
(חמ 3-5801)
פרק ד'1 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (להלן – החוק) קובע כי בכל שנת כספים ייקבע סכום שיוקצה לרשויות המקומיות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון (להלן – נתב"ג) בהתאם לכללי חלוקה שייקבעו בתקנות.
ביום 31.12.2023 פורסמו תקנות ההתייעלות הכלכלית (כללי חלוקה לרשויות הסמוכות לנמל התעופה בן-גוריון)(הוראת שעה), התשפ"ד-2023. בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות אלו, חלוקת התקציב מבוצעת על פי העקרונות אשר נקבע בחוק כי על הכללים להתחשב בהם – האפיון והסיווג של הרשות המקומית ושל היישובים במועצות האזוריות באשכול בהתאם למדרג החברתי-כלכלי; גודל האוכלוסייה ברשות המקומית; מצבה הפיננסי של הרשות המקומית והיקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבני מגורים לצורך חישוב ארנונה.
על בסיס עקרונות אלו גובשו קריטריונים שעוגנו בשני כללי חלוקה – חלוקה לפי מדרג חברתי-כלכלי ומרחק מגבול נמל התעופה וחלוקה לפי שיעור ארנונה שאינה למגורים (להלן – ארנונה אחרת), מסך התקציב.
לצורך חישוב הסכום לחלוקה בהתאם לכללי החלוקה כמפורט לעיל, נקבעו ביחס לקריטריונים מקדמי העדפה המפורטים בטבלאות. לכל רשות, בהתאם למאפייניה, יוקצה סכום לחלוקה אשר יחושב באמצעות שיטת ניקוד יחסית שמבוססת על הכפלה של נתוני הרשות במקדמי העדפה.
מוצע להאריך את תוקפן של התקנות לשנת 2023 לתקופה של שנתיים נוספות, כלומר לשנת 2024 ולשנת 2025.
הארכת התקנות לשנתיים נוספות מצריכה התאמה של תקנה 6 המתייחסת לחלוקה המבוססת על הזכאות בשנה הקודמת. מוצע לקבוע כי חישוב הסכום לחלוקה על פי זכאות בשנה קודמת יבוצע בהתאם לכללים שנקבעו בתקנות לשנת 2023, במקום לפי הכללים שנקבעו לשנת 2022.
יצוין כי במסגרת הליך הפרסום של נוסח התקנות לשנת 2023 להערות הציבור, התקבלו התייחסויות אשר התמקדו בטענה כי כללי החלוקה אינם משקפים את הפגיעה והנזק הנגרמים לרשויות כתוצאה מפעילות נתב"ג ובפרט בשל מגבלות הבנייה לגובה ומטרד הרעש. סוגיות אלה נבחנו לאורך השנה על ידי גורמי המקצוע במשרד, אולם נמצא כי אין הצדקה או היתכנות של ממש לבסס כללי חלוקה ייחודיים לעניין זה בין השאר בשל הקושי ביישום תבחינים המשקפים בצורה נכונה את הפגיעה הנטענת.