תזכיר טיוטת תקנות מרשם האוכלוסין (קבלת פרטי רישום של נרשם)(תיקון), התשפ"ה-2024

תוכן עניינים

טיוטת תקנות מרשם האוכלוסין (קבלת פרטי רישום של נרשם)(תיקון מספר 2), התשפ"ה-2024. 2

1.  תתיקון תקנה 1. 2

 


 

טיוטת תקנות מטעם שר הפנים:

טיוטת תקנות מרשם האוכלוסין (קבלת פרטי רישום של נרשם)(תיקון), התשפ"ה-2024

בתוקף סמכותי לפי סעיף 29(ג) לחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965,[1] ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות מרשם האוכלוסין (קבלת פרטי רישום של נרשם), התשל"ה-1975[2] בתקנה 1 -

 

 

(1) בתקנת משנה (ב), במקום הרישה, יבוא:

 

 

 

"נוסף על פרטי הרישום האחרים של נרשם המנויים בתקנת משנה (א), קרוב משפחה של תושב מנוח שנפטר המבקש להגיש בקשה לפי חוק הירושה, התשכ"ה-1965[3] (להלן – חוק הירושה), או לצורך מימוש זכויות מאדם שלישי הנובעות מהפטירה, ולפי הרישום במרשם האוכלוסין הוא קרוב משפחה כאמור, רשאי לקבל ידיעה על פרטי הרישום המפורטים להלן של התושב המנוח";

 

 

(2) במקום תקנת משנה (ג), יבוא:

 

 

 

"(ג) לעניין סעיף זה, "קרוב משפחה" – אחד המנויים בסעיף 10 לחוק הירושה".

 

 

___ ב________ התשפ"ה

(___ ב________2024)

 (חמ 3-4811 )

 

_____________

משה ארבל

שר הפנים


 

דברי הסבר

 

בשל המתקפה הרצחנית על ישראל שבעקבותיה הוכרז על מצב מיוחד בעורף בידי שר הביטחון ביום ה- 7 באוקטובר  2023 לפי חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 תוקנו תקנות המרשם ונקבעו פרטי רישום נוספים שניתן למסור לקרוב משפחה של תושב מנוח שנפטר בתקופת מלחמת חרבות ברזל לצורך בקשות לצו ירושה, לצו קיום צוואה המוגשות לפי חוק הירושה, התשכ"ה- 1965 (להלן – חוק הירושה) או לצורך מימוש זכויות הנובעות מהפטירה. זאת מתוך רצון להקל ככל הניתן על בני המשפחה של התושבים שנרצחו במתקפה הרצחנית בדרום הארץ ולאפשר להם לקבל את המידע המופיע במרשם האוכלוסין לגבי המנוח ישירות באמצעות הטופס המקוון של הרשם לענייני ירושה, ללא צורך בציון עצמאי של פרטי בני המשפחה של המנוח. התיקון נקבע כהוראת שעה לתקופת מלחמת חרבות ברזל. 

בחלוף כמעט שנה ממועד התיקון האמור, נוכח ההקלה המשמעותית שהייתה בתיקון האמור על משפחות המנוחים, ולאחר שלא נמצא כי נעשה שימוש לרעה בתיקון זה כדי לקבל מידע שלא לצורך שנקבע בתקנות, מוצע להפוך הסדר זה להסדר קבע. כדי לצמצם את החשש לשימוש עתידי לרעה בסעיף זה לצורך קבלת מידע שלא לצורך ולפגיעה בפרטיות המנוח מוצע לקבוע כי המידע יועבר רק למי שיש רישום לגביו במרשם האוכלוסין כי הוא קרוב משפחה של התושב המנוח. 

 

 

 



[1] ס"ח התשכ"ח, עמ' 270; התשפ"ב, עמ' 881.

[2] ק"ת התשל"ח, עמ' 2415; התשפ"ד, עמ' 480.

[3] ס"ח התשכ"ה, עמ' 63; התשפ"ד 1062.