כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה) (תיקון), תשפ"ד-2024
1. סעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד- 2014 ("חוק המזון"), אוסרים על ספק גדול לעסוק או להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול הנכלל ברשימה, להמליץ או להתערב בכל דרך אחרת בעניין סידור המצרכים וכן אוסרים על קמעונאי גדול להיות צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו ("איסור הסדרנות").
2. התחרות בין ספקי המזון על לבו של הצרכן מתבססת על נוכחות של מצרכי המתחרים השונים בשטחי התצוגה אצל הקמעונאים. להתערבות של ספק אצל קמעונאי לגבי תנאי מסחר של ספקים אחרים, או לגבי היקף נוכחות מוצריהם על מדפי החנות, יש השלכות על התחרות ועל המחירים לצרכן. התערבות של הספק הגדול בסידור מצרכים טומנת בחובה פוטנציאל ליצירת כוח שוק בידי הספק המתערב, על ידי דחיקת מוצרי המתחרים ממדפי הקמעונאי.
3. בקטגוריות רבות בענף המזון מספר הספקים הוא מצומצם יחסית ומידת הריכוזיות בהן היא רבה. קיים חשש ששליטה של ספק גדול בסידור המוצרים במדף תביא להפחתת התחרות ותקשה על כניסתם של ספקים קטנים לחנויות.
4. איסור הסדרנות נועד על מנת למנוע התערבות של הספקים הגדולים בסידור מדפי הקמעונאים ולוודא שספקים קטנים מצליחים להגיע למדפים בחנויות כך שתתקיים תחרות בין הספקים השונים על לבו של הצרכן ללא אפשרות להתערבות מצד גופים עסקיים חזקים שאינם מעוניינים בקיומה של תחרות מצד הספקים הקטנים.
5. כללי קידום התחרות בענף המזון, (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול (הוראת שעה), תשפ"ד – 2024 ("הפטור הנוכחי"), עומדים בתוקפם עד ליום 31.12.2024 ומאפשרים לספקים גדולים לסדר את מצרכיהם על המדפים של קמעונאים גדולים בכפוף להתקיימותם של שלושה תנאים:
· סידור המצרכים נעשה לפי הוראות הקמעונאי על פי תכנית כתובה ומפורטת לסידור שטחי מכירה (פלנוגרמה);
· הספק הגדול מסדר רק את המצרכים שלו ולא מצרכים של ספקים אחרים;
· הקמעונאי הגדול מפקח באופן שוטף שמעורבות הספק הגדול אינה חורגת מהתנאים שלעיל.
6. נוכח הריכוזיות הגבוהה בתחום ספקי המזון והחשש התחרותי הנובע מסידור מצרכים על ידי ספקים גדולים, ולאחר הליך ציבורי ארוך ומעמיק, שכלל קול קורא, שיחות עם גורמים בענף וחשיבה פנימית על האסדרה הרצויה, הגיעה הממונה על התחרות למסקנה כי פטור הסדרנות הנוכחי אינו מפיג את החשש מהפעלת כוח של הספקים הגדולים ונדרש מנגנון שיבטיח מחד את הגברת התחרות בין ספקי המזון ומאידך יאפשר לקמעונאים שמקיימים את תכלית החוק, היינו שהיקף המכר של מוצרי ספקים קטנים ברשת השיווק שלהם הוא משמעותי, להיעזר בשירותי הסדרנות שמציעים הספקים הגדולים על מנת למנוע מהם את הנטל הכרוך בכך.
7. לפיכך, ביוני 2024, פרסמה הממונה על התחרות את כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה) (מס'2), תשפ"ד-2024 ("הפטור החדש"). נוכח המלחמה, טענות על קושי לגייס עובדים ולאחר ארכות שנועדו לאפשר הערכות סל ספקי המזון וקמעונאות המזון לאיסור, הוחלט שהפטור החדש ייכנס לתוקף החל מיום 1 בינואר 2025.
8. על פי הפטור החדש, ספקים גדולים יורשו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שסך המכירות של ספקים שאינם גדולים (למעט מכירות של פירות וירקות טריים) עומד על לפחות חמישים וחמישה אחוזים מסך המכירות בחנויותיו, כאשר שיעור זה יעלה בכל שנה בנקודת אחוז ועד לשישים אחוז.
9. הפטור החדש צפוי להביא להגברת התחרות בין ספקי המזון ולהבטיח שתכלית החוק תתקיים. אצל קמעונאים שמוכרים מעט ספקים שאינם ספקים גדולים, לא יהיה סידור מצרכים של ספקים גדולים וכך תתאפשר ביתר קלות כניסה של ספקים קטנים. אצל קמעונאים גדולים שחלק משמעותי ממכירותיהם הוא של מוצרי ספקים קטנים, תכלית החוק מתקיימת גם ללא איסור הסדרנות כך שאין מניעה לסידור מצרכים של ספקים גדולים בחנויותיהם.
10. הפטור החדש מייצר מצב לפיו קמעונאי המזון צריכים לגייס עובדים רבים שיסדרו את המצרכים על מדפיהם וספקי המזון צריכים להיפרד ממספר רב של סדרנים. לאחר שניתנו מספר ארכות מרבית ספקי המזון והקמעונאים נערכו לכניסתו לתוקף של הפטור החדש.
11. יחד עם זאת לאחרונה עלו טענות, בדבר הצורך של הקמעונאים, שאינם עומדים ברף הקבוע בפטור החדש, בתקופת היערכות נוספת בכל הנוגע לסידור חלב ומוצריו המקוררים. מרבית הקמעונאים ציינו שתקופת ההתארגנות שניתנה על ידי הממונה על התחרות, עד ליום 1 בינואר 2025, מאפשרת להם להתארגן ולסדר בעצמם, בכלל חנויותיהם, את כלל המוצרים שאינם מוצרי חלב. נטען כי קיימים מאפיינים ייחודיים למוצרי החלב אשר מערימים קשיים בסידור המקררים בהם מוצבים מוצרים אלו ושמצב המלחמה ומצוקת העובדים שנוצרה בעקבותיו מחמיר.
12. בנוסף, גם ספקי מזון רבים ציינו בפני נציגי רשות התחרות כי הם נערכו כראוי במשך תקופת ההתארגנות שניתנה על ידי הממונה על התחרות, וכי עד לסיומה הם יהיו ערוכים לפעול על פי הפטור החדש מיד עם כניסתו לתוקף. יתירה מכך, על רקע העובדה שהפטור החדש נכנס לתוקפו בעוד חודש ועשרה ימים, ספקים רבים הבהירו שהם כבר ביצעו את כל ההכנות הנדרשות לקראת פיטורי עובדי הסדרנות ואף החלו את הליכי הפיטורין בפועל וכי לא ניתן יהיה להעסיק מחדש את אותם עובדים לתקופות קצרות.
13. לאחר בחינת הדברים, מצאה הממונה לנכון לדחות ב-6 חודשים נוספים את כניסת הפטור החדש לתוקף ביחס לחלב ומוצריו המקוררים בלבד. ביחס לכל שאר המצרכים, אין שינוי במועד הכניסה לתוקף של הפטור החדש, אשר יכנס לתוקף ביום 1 בינואר 2025.
14. כלומר, לגבי כלל המצרכים, החל מיום 1 בינואר, ספק גדול יורשה לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי גדול שעומד בתנאי הפטור החדש. לגבי מצרכי חלב מקוררים ספק גדול יורשה לסדר אותם בחנויות של קמעונאים גדולים, עד ליום 30.6.25, בכפוף לעמידה בתנאי הפטור הנוכחי. החל מיום 1.7.25, ספק גדול יורשה לסדר את מצרכי החלב המקוררים אצל קמעונאי גדול רק אם הוא עומד בתנאי הפטור החדש.
15. אין באמור כדי לגרוע מהוראות החוק הקבועות בסעיף 7(ג) לחוק המזון.
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 7(ג) לחוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 (להלן – החוק), אני קובעת כללים אלה: |
|
|
|
|
|
הגדרות |
1. |
לפני סעיף 1 תבוא ההגדרה "מצרכי חלב מקוררים" – מצרכים שהמרכיב העיקרי בהם הוא חלב מן החי ושמירתם בקירור נדרשת לשם שמירה על תקינותו של המצרך. |
|
תחולה |
2. |
החל מיום 1 בינואר 2025, הפטור יחול רק ביחס למצרכי חלב מקוררים. |
|
תיקון סעיף 4 |
3. |
בכללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה), התשע"ז-2017, בסעיף 4, במקום "למשך שש שנים" יבוא "עד ליום ל' בכסלו התשפ"ה (30 ביוני 2025)". |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
__________________
מיכל כהן
הממונה על התחרות
דברי הסבר
1. סעיפים 7(א)(1) ו – 7(א)(2) לחוק קידום התחרות בענף המזון, תשע"ד- 2014 ("חוק המזון"), אוסרים על ספק גדול לעסוק או להתערב בסידור מצרכים אצל קמעונאי גדול הנכלל ברשימה, להמליץ או להתערב בכל דרך אחרת בעניין סידור המצרכים וכן אוסרים על קמעונאי גדול להיות צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו ("איסור הסדרנות").
2. התחרות בין ספקי המזון על לבו של הצרכן מתבססת על נוכחות של מצרכי המתחרים השונים בשטחי התצוגה אצל הקמעונאים. להתערבות של ספק אצל קמעונאי לגבי תנאי מסחר של ספקים אחרים, או לגבי היקף נוכחות מוצריהם על מדפי החנות, יש השלכות על התחרות ועל המחירים לצרכן. התערבות של הספק הגדול בסידור מצרכים טומנת בחובה פוטנציאל ליצירת כוח שוק בידי הספק המתערב, על ידי דחיקת מוצרי המתחרים ממדפי הקמעונאי.
3. בקטגוריות רבות בענף המזון מספר הספקים הוא מצומצם יחסית ומידת הריכוזיות בהן היא רבה. קיים חשש ששליטה של ספק גדול בסידור המוצרים במדף תביא להפחתת התחרות ותקשה על כניסתם של ספקים קטנים לחנויות.
4. איסור הסדרנות נועד על מנת למנוע התערבות של הספקים הגדולים בסידור מדפי הקמעונאים ולוודא שספקים קטנים מצליחים להגיע למדפים בחנויות כך שתתקיים תחרות בין הספקים השונים על לבו של הצרכן ללא אפשרות להתערבות מצד גופים עסקיים חזקים שאינם מעוניינים בקיומה של תחרות מצד הספקים הקטנים.
5. כללי קידום התחרות בענף המזון, (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול (הוראת שעה), תשפ"ד – 2024 ("הפטור הנוכחי"), עומדים בתוקפם עד ליום 31.12.2024 ומאפשרים לספקים גדולים לסדר את מצרכיהם על המדפים של קמעונאים גדולים בכפוף להתקיימותם של שלושה תנאים:
· סידור המצרכים נעשה לפי הוראות הקמעונאי על פי תכנית כתובה ומפורטת לסידור שטחי מכירה (פלנוגרמה);
· הספק הגדול מסדר רק את המצרכים שלו ולא מצרכים של ספקים אחרים;
· הקמעונאי הגדול מפקח באופן שוטף שמעורבות הספק הגדול אינה חורגת מהתנאים שלעיל.
6. נוכח הריכוזיות הגבוהה בתחום ספקי המזון והחשש התחרותי הנובע מסידור מצרכים על ידי ספקים גדולים, ולאחר הליך ציבורי ארוך ומעמיק, שכלל קול קורא, שיחות עם גורמים בענף וחשיבה פנימית על האסדרה הרצויה, הגיעה הממונה על התחרות למסקנה כי פטור הסדרנות הנוכחי אינו מפיג את החשש מהפעלת כוח של הספקים הגדולים ונדרש מנגנון שיבטיח מחד את הגברת התחרות בין ספקי המזון ומאידך יאפשר לקמעונאים שמקיימים את תכלית החוק, היינו שהיקף המכר של מוצרי ספקים קטנים ברשת השיווק שלהם הוא משמעותי, להיעזר בשירותי הסדרנות שמציעים הספקים הגדולים על מנת למנוע מהם את הנטל הכרוך בכך.
7. לפיכך, ביוני 2024, פרסמה הממונה על התחרות את כללי קידום התחרות בענף המזון (פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם סידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול) (הוראת שעה) (מס'2), תשפ"ד-2024 ("הפטור החדש"). נוכח המלחמה, טענות על קושי לגייס עובדים ולאחר ארכות שנועדו לאפשר הערכות סל ספקי המזון וקמעונאות המזון לאיסור, הוחלט שהפטור החדש ייכנס לתוקף החל מיום 1 בינואר 2025.
8. על פי הפטור החדש, ספקים גדולים יורשו לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי שסך המכירות של ספקים שאינם גדולים (למעט מכירות של פירות וירקות טריים) עומד על לפחות חמישים וחמישה אחוזים מסך המכירות בחנויותיו, כאשר שיעור זה יעלה בכל שנה בנקודת אחוז ועד לשישים אחוז.
9. הפטור החדש צפוי להביא להגברת התחרות בין ספקי המזון ולהבטיח שתכלית החוק תתקיים. אצל קמעונאים שמוכרים מעט ספקים שאינם ספקים גדולים, לא יהיה סידור מצרכים של ספקים גדולים וכך תתאפשר ביתר קלות כניסה של ספקים קטנים. אצל קמעונאים גדולים שחלק משמעותי ממכירותיהם הוא של מוצרי ספקים קטנים, תכלית החוק מתקיימת גם ללא איסור הסדרנות כך שאין מניעה לסידור מצרכים של ספקים גדולים בחנויותיהם.
10. הפטור החדש מייצר מצב לפיו קמעונאי המזון צריכים לגייס עובדים רבים שיסדרו את המצרכים על מדפיהם וספקי המזון צריכים להיפרד ממספר רב של סדרנים. לאחר שניתנו מספר ארכות מרבית ספקי המזון והקמעונאים נערכו לכניסתו לתוקף של הפטור החדש.
11. יחד עם זאת לאחרונה עלו טענות, בדבר הצורך של הקמעונאים, שאינם עומדים ברף הקבוע בפטור החדש, בתקופת היערכות נוספת בכל הנוגע לסידור חלב ומוצריו המקוררים. מרבית הקמעונאים ציינו שתקופת ההתארגנות שניתנה על ידי הממונה על התחרות, עד ליום 1 בינואר 2025, מאפשרת להם להתארגן ולסדר בעצמם, בכלל חנויותיהם, את כלל המוצרים שאינם מוצרי חלב. נטען כי קיימים מאפיינים ייחודיים למוצרי החלב אשר מערימים קשיים בסידור המקררים בהם מוצבים מוצרים אלו ושמצב המלחמה ומצוקת העובדים שנוצרה בעקבותיו מחמיר.
12. בנוסף, גם ספקי מזון רבים ציינו בפני נציגי רשות התחרות כי הם נערכו כראוי במשך תקופת ההתארגנות שניתנה על ידי הממונה על התחרות, וכי עד לסיומה הם יהיו ערוכים לפעול על פי הפטור החדש מיד עם כניסתו לתוקף. יתירה מכך, על רקע העובדה שהפטור החדש נכנס לתוקפו בעוד חודש ועשרה ימים, ספקים רבים הבהירו שהם כבר ביצעו את כל ההכנות הנדרשות לקראת פיטורי עובדי הסדרנות ואף החלו את הליכי הפיטורין בפועל וכי לא ניתן יהיה להעסיק מחדש את אותם עובדים לתקופות קצרות.
13. לאחר בחינת הדברים, מצאה הממונה לנכון לדחות ב-6 חודשים נוספים את כניסת הפטור החדש לתוקף ביחס לחלב ומוצריו המקוררים בלבד. ביחס לכל שאר המצרכים, אין שינוי במועד הכניסה לתוקף של הפטור החדש, אשר יכנס לתוקף ביום 1 בינואר 2025.
14. כלומר, לגבי כלל המצרכים, החל מיום 1 בינואר, ספק גדול יורשה לסדר מצרכים רק אצל קמעונאי גדול שעומד בתנאי הפטור החדש. לגבי מצרכי חלב מקוררים ספק גדול יורשה לסדר אותם בחנויות של קמעונאים גדולים, עד ליום 30.6.25, בכפוף לעמידה בתנאי הפטור הנוכחי. החל מיום 1.7.25, ספק גדול יורשה לסדר את מצרכי החלב המקוררים אצל קמעונאי גדול רק אם הוא עומד בתנאי הפטור החדש.
15. אין באמור כדי לגרוע מהוראות החוק הקבועות בסעיף 7(ג) לחוק המזון.