תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2025), התשפ"ה-2024, פרק __': חברות ממשלתיות

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 1 בנובמבר 2024 בעניין התכנית הכלכלית לשנת 2025, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2025), התשפ"ה-2024, פרק __': חברות ממשלתיות.

 

ב. מטרת החוק המוצע, עיקרי החוק המוצע והצורך בו

על מנת לסייע ליישם החלטות על חלוקת דיבידנד בידי החברות הממשלתיות  והעברתו לקופת המדינה, מוצע לתקן את חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן – חוק החברות הממשלתיות), כך שהחלטת חברה ממשלתית בדבר ייעוד רווחיה או בדבר חלוקה, תתקבל בדירקטוריון החברה הממשלתית בלבד, ותהא טעונה אישור רשות החברות הממשלתיות, וכי לא יידרש אישור של האסיפה הכללית בנוסף להחלטות אלו גם אם הדבר אמור במסמכי היסוד של החברה.

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

מוצע לתקן את חוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

אין.

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין.

 

ו. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע:


 

 

תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2025), התשפ"ה-2024, פרק __': חברות ממשלתיות

 

 

 

פרק _': חברות ממשלתיות

תיקון חוק החברות הממשלתיות

1.   

בסעיף 33 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975[1], בסעיף קטן (ג), במקום "החלטת הדירקטוריון" יבוא "על אף האמור במסמכי היסוד של החברה, החלטה", במקום "החברה" יבוא "חברה ממשלתית" ובמקום "טעונה" יבוא "תתקבל בדירקטוריון החברה בלבד, וטעונה".

 

 

דברי הסבר

סעיף 1

בישראל פועלות 70 חברות ממשלתיות במגוון תחומים.

החברות הממשלתיות הן נכס משמעותי של המדינה, וחלקן אף נושאות רווחים משמעותיים מדי שנה. לאור רווחי החברות, ובהתאם לשיקולים העסקיים שלהן, הדירקטוריונים של החברות מכריזים לעיתים על חלוקת דיבידנדים. כך למשל, משנת 2018 ועד שנת 2024 הדירקטוריונים של חברת רפאל – מערכות לחימה מתקדמות בע"מ ושל חברת התעשיה האווירית לישראל הכריזו על חלוקת דיבידנדים בסך של כ-2.8 מיליארד ש"ח. על אף החלטות הדירקטוריונים, חלוקת הדיבידנדים לא בוצעה בפועל בעקבות תהליכים בירוקרטיים.

בהתאם לסעיף 307 לחוק החברות, התשנ"ט-1999, ברירת המחדל היא כי דירקטוריון החברה יקבל החלטה על חלוקת דיבידנד, ואולם חברה רשאית לקבוע בתקנונה כי החלטה על חלוקת דיבידנד תתקבל באסיפה הכללית לאחר שתובא בפניה המלצת הדירקטוריון. כיום, בחלק ממסמכי היסוד של החברות הממשלתיות נקבע כי נדרש אישור אסיפה כללית, ואילו באחרות הדבר אינו נדרש. בהתאם לחוק החברות הממשלתיות, באי כוח הממשלה באסיפה הכללית נקבעים על ידי השרים האמונים על החברה. זאת, אף על פי שהשרים אינם אמונים על אוצר המדינה ולפיכך אין ייצוג לאינטרס לחלוקת הדיבידנדים לקופת המדינה. 

על מנת לאפשר להתבסס על ההכנסות מהחברות הממשלתיות בתכנון תקציב המדינה ולאור הגידול בהכנסה הצפוי מחלוקת עודפי דיבידנדים באופן מיידי וגידול שנתי בהכנסות הצפויות עליהם ניתן יהיה להסתמך, ובשים לב למצבה הכלכלי העדכני של מדינת ישראל אשר מחדד את הצורך בהגדלת הכנסות מדינה, מוצע לתקן את סעיף 33 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975, כך שלצורך אישור החלטת הדירקטוריון בדבר ייעוד רווחיה או בדבר חלוקה, יידרש רק אישור ההחלטה על ידי רשות החברות הממשלתיות, ולא יידרש אישור האסיפה הכללית בחברה ממשלתית, גם אם הדבר נדרש בהתאם למסמכי היסוד של החברה.



[1] ס"ח התשל"ה, עמ' 132.