תוכן עניינים
1. הארכת תקופת תוקפו של סעיף 1 לחוק
צו העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם לרבות גופה, ואיתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה (הוראות שעה - חרבות ברזל) (הארכת תקופת תוקפו של סעיף 1 לחוק), התשפ"ה-2024
מתוקף סמכות שר הפנים לפי סעיף 4(ב) לחוק העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם לרבות גופה, ואיתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה (הוראות שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 (להלן – החוק), מוצע בצו זה להאריך את תוקפו של סעיף 1 לחוק, אשר עתיד לפקוע ביום 7.11.2024, בתקופה נוספת של 12 חודשים, עד יום ט"ז בחשוון התשפ"ו (7 בנובמבר 2025). זאת לאחר שהשר מצא כי הדבר נדרש בהתקיים הנסיבות המתוארות בסעיף 4(ב) לחוק, כמפורט בדברי ההסבר.
טיוטת צו מטעם משרד הפנים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4(ב) לחוק העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם לרבות גופה, ואיתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה (הוראות שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023[1] (להלן – החוק), באישור ועדה [....] כפי שקבעה ועדת הכנסת, ולאחר שמצאתי שהדבר נדרש עקב הימשכותן של פעולות האיבה או פעולות המלחמה או לצורך אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, או איתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה, כאמור בסעיף 4(ב) לחוק, אני מצווה לאמור: |
|
הארכת תקופת תוקפו של סעיף 1 לחוק |
1. |
תקופת תוקפו של סעיף 1 לחוק תוארך עד יום ט"ז בחשוון התשפ"ו (7 בנובמבר 2025). |
___________ התשפ"ה (___________ 2024)
(חמ 3-6796)
__________________
משה ארבל
שר הפנים
בבוקר יום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), החלה מתקפת טרור רצחנית מרצועת עזה על מדינת ישראל. באותו יום הכריז שר הבטחון על מצב מיוחד בעורף, מכוח סמכותו לפי סעיף 9ג(ב)(1) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951. בהתאם לסעיף 9ג(א)(5) לאותו חוק, החליטה ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, ביום כ"ז בתשרי התשפ"ד (12 באוקטובר 2023), לאשר את ההכרזה בשטחה של כל מדינת ישראל. הכרזה זו מוארכת מעת לעת, ונכון לעתה עומדת בתוקף עד יום כ"ח בתשרי התשפ"ה (30 באוקטובר 2024 (ראו ילקוט הפרסומים 11691 התשפ"ד, עמ' 430; להודעה האחרונה בדבר הארכת תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף ר' ילקוט הפרסומים 12831 התשפ"ה, עמ' 292, ולהפניות במסגרתה לכלל ההודעות הקודמות). כמו כן, הוכרז בצבא הגנה לישראל (להלן – צה"ל) על מבצע "חרבות ברזל", וועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה.
אירועי מתקפת הטרור העמידו את מדינת ישראל בפני צורך דחוף וחסר תקדים בגיבוש תמונת מצב ברורה ככל הניתן, הן עבור מקבלי ההחלטות והן עבור משפחות הנפגעים, בכל הנוגע לזיהוי הנרצחים, הפצועים, החטופים והנעדרים.
חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש"ע-2009 (להלן – החוק או חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים) קובע, בין השאר, את סמכויות הרשות לניהול המאגר הביומטרי שהוקמה לפי סעיף 11 לחוק (להלן – הרשות או רשות המאגר הביומטרי) להעברת מידע למשטרת ישראל, למשטרה הצבאית, לשירות הביטחון הכללי ולמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, לצורך מימוש ייעודם ותפקידיהם, על פי כללים ותקנות שיקבעו, לפי העניין. עם זאת, תקנות וכללים כאמור טרם נקבעו, וממילא הם אינם חלים על הגופים בצה"ל שהיו אמונים על משימות הזיהוי והאיתור.
בשל היעדרו של מענה מלא לצורכי הזיהוי במאגרי משטרת ישראל וצה"ל, נדרש היה באותה העת להסדיר באופן חיוני ודחוף את הגישה של גופי הביטחון למידע מהמאגר הביומטרי במשרד הפנים לצורך זיהוי ואיתור הנרצחים, הנעדרים, והחטופים; כמו כן נדרש היה לאפשר למשטרת ישראל לקבל מידע שיוכל לסייע במשימה זו, גם מגורמים נוספים.
ביום כ"ד בתשרי התשפ"ז (9 באוקטובר 2023) התקינה הממשלה, מתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק יסוד: הממשלה, תקנות שעת חירום (מסירת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם או גופה ולצורך איתור נעדרים או שבויים), התשפ"ד-2023, אשר נועדו לאפשר לרשות להעביר למשטרת ישראל, לפי בקשתה, תוצאות זיהוי וכן אמצעים או נתונים ביומטריים לצורך אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותה אינה ידועה או מוטלת בספק, וכן לצורך איתור נעדרים או שבויים, והכל ככל שהם נדרשים כתוצאה מהאירועים שבעטיים הוכרז מצב מיוחד בעורף כאמור לעיל. בנוסף נקבעו באותן תקנות הוראות בדבר סמכותו של שוטר לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר, ידיעות ומסמכים לשם אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, ולצורך איתור נעדר או שבוי, כמפורט בתקנה 2 לאותן תקנות. תוקפן של תקנות אלה נקבע עד ליום כ"ד בחשוון התשפ"ד (8 בנובמבר 2023).
בהמשך לכך, ביום כ"ו בתשרי התשפ"ד (11 באוקטובר 2023) התקינה הממשלה, מתוקף סמכותה לפי סעיף 39 לחוק יסוד: הממשלה, תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (מסירת מידע לגופי ביטחון לצורך זיהוי, אימות זהות או איתור של גופה, נעדר או שבוי), התשפ"ד-2023, ובהן הוראות דומות שעניינן העברה של תוצאות זיהוי וכן אמצעים או נתונים ביומטריים מהרשות לגופי הביטחון לצורך אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, וכן לצורך איתור נעדרים או שבויים, כאמור. בנוסף, אפשרו התקנות גם העברה של תמונת תווי פנים מרשות האוכלוסין. תוקפן של תקנות אלה נקבע גם הוא עד ליום כ"ד בחשוון התשפ"ד (8 בנובמבר 2023).
לאור מצב החירום והלחימה המתמשכת, אשר התפתחה בהמשך גם לזירות נוספות, ובשל הצורך המתמשך בהעברת מידע כאמור לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם או גופה ולצורך איתור נעדרים או שבויים בקשר עם פעולות האיבה או פעולות המלחמה – מידע אשר עלול להידרש גם לאחר סיום פעולות הלחימה, ביום כ"ד בחשוון התשפ"ד (8 בנובמבר 2023) חוקקה הכנסת את חוק העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות של אדם לרבות גופה, ואיתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה (הוראות שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 (להלן – "הוראת השעה"), ובו הסדרים שונים אשר נועדו לאפשר העברת מידע לצורך זיהוי או אימות זהות כאמור. קביעת ההסדרים במסגרת החוק נעשתה במסגרת שלוש הוראות שעה נפרדות: האחת, בסעיף 1 להוראת השעה, בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים אשר נזכר לעיל; השנייה, בסעיף 2 להוראת השעה, בפקודת המשטרה; והשלישית, בסעיף 3 להוראת השעה, לעניין סמכות דרישת ידיעות ומסמכים לצה"ל.
בהתייחס לסעיף 1 להוראת השעה, לעניין הוראת השעה שנקבעה בחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים, הוראת השעה עיגנה בעיקרו של דבר את ההוראות שנקבעו בתקנות שעת החירום המנויות לעיל, בשינויים מסוימים, ותוך הרחבת האפשרות להעביר מידע מהמאגר או מרשות האוכלוסין, למשטרת ישראל ולצה"ל ולרשויות הביטחון, לפי העניין, גם בשל "אירועי אזרחי רב-נפגעים". עוד נחקקו הוראות אשר נדרשו לצרכים האמורים עקב האירועים המפורטים לעיל, ובכללם תיקונים הנוגעים לנושא שמירת טביעות האצבעות במאגר ואיסור מחיקתן מן המאגר במהלך תוקפה של הוראת השעה, וכן אופן השימוש בתמונות תווי פנים על ידי רשות האוכלוסין וההגירה. עיגון כלל ההוראות האמורות בסעיף 1 להוראת השעה נעשה במסגרת ארבעה הסדרים עיקריים, אשר אלה הם עיקריהם, בתמצית:
(1) ההסדר לעניין מסירת מידע מהמאגר למשטרת ישראל הקבוע בפסקאות (1), (3) ו-(7) של סעיף 1 – במסגרת זאת נקבע, בסעיף 20א לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים, כי על אף האמור בחוק, הרשות לניהול המאגר הביומטרי תעביר למשטרת ישראל, לפי בקשתה, תוצאת זיהוי, וכן אמצעים או נתונים ביומטריים הכלולים במאגר הביומטרי, לצורך אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, ולצורך איתור נעדר או שבוי, והכול אם הם נדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה או בשל אירוע אזרחי רב־נפגעים; עוד נקבעו, בסעיף 35א לחוק, הוראות בדבר תיעוד פעולות, שמירת מידע חובות דיווח ונהלים, בקשר לפעולות המבוצעות לפי סעיף 20א;
(2) ההסדר לעניין מסירת המידע לצה"ל ולרשויות הביטחון הקבוע בפסקאות (1), (4), (5) ו-(7) של סעיף 1 – במסגרת זאת נקבע סעיף 22א לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים, ובו הוראות בדבר העברת מידע מהמאגר או מרשות האוכלוסין וההגירה לצה"ל ולרשויות הביטחון, לצורך אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, ולצורך איתור נעדר או שבוי, והכול אם הם נדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה או בשל אירוע אזרחי רב־נפגעים. עוד נקבעו הוראות בדבר תיעוד פעולות, שמירת מידע חובות דיווח ונהלים, בקשר לפעולות המבוצעות לפי סעיף 22א, במסגרת סעיף 35א לחוק;
(3) ההסדר לעניין שמירת טביעות אצבעות במאגר הקבוע בפסקה (2) של סעיף 1 – נקבע, בסעיף 10ב לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים, כי על אף האמור בחוק, כל תמונות טביעות האצבעות שניטלו ונתוני הזיהוי הביומטריים שהופקו מהן לפי סעיף ,3 יועברו לרשות ויישמרו במאגר הביומטרי אף אם לא ניתנה הסכמה של תושב לכך, ויחולו לעניין זה הוראות סעיף 10. עוד נקבע, כי הרשות לניהול המאגר הביומטרי לא תמחק מהמאגר תמונות טביעות אצבעות ואת נתוני הזיהוי הביומטריים שהופקו מהן לפי סעיף 3 השמורים בו, ולא יתקבלו בקשות למחיקה לפי סעיף 10א(ד);
(4) ההסדר לעניין שימוש בתמונות תווי פנים הקבוע בפסקה (6) של סעיף 1 – במסגרת זאת תוקן סעיף 27 לחוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים כך שנקבע במסגרתו, כי על אף האמור בסעיף זה, תמונות תווי פנים אשר נשמרו על ידי רשות האוכלוסין וההגירה, ישמשו אותה לצורך ביצוע תפקידיה בזיהוי או באימות זהותו של אדם, בין בדרך של הצגה חזותית ובין באופן ממוחשב או ממוחשב בחלקו. תיקון זה נעשה לצורך התמודדות עם המצב שנוצר בעקבות הלחימה שהחלה ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), ועל מנת לאפשר בידי רשות האוכלוסין וההגירה רשות האוכלוסין וההגירה לבצע אימות ממוחשב מול תמונות שנשמרו על ידה, בלא הגבלה של הצגה חזותית בלבד.
בסעיף 4 להוראת השעה נקבע כי כלל סעיפי החוק יעמדו בתוקפם עד ליום ו' בחשוון התשפ"ה (7 בנובמבר 2024), אולם זאת בכפוף להוראות סעיפים קטנים (ב) עד (ד), אשר הסמיכו את שר הפנים, השר לביטחון לאומי ושר הביטחון, לפי העניין, להאריך על פי הצורך ובהתקיים הנסיבות המסמיכות, את תוקפם של ההסדרים הקבועים בהוראות השעה. כך, בסעיף 4(ב) להוראת השעה נקבע כי שר הפנים, באישור ועדה מוועדות הכנסת כפי שתקבע ועדת הכנסת, רשאי להאריך, בצו, את תקופת תוקפו של סעיף 1 בתקופות נוספות אשר לא יעלו על 12 חודשים במצטבר, אם מצא שהדבר נדרש עקב הימשכותן של פעולות האיבה או פעולות המלחמה או לצורך אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, או איתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה. עוד נקבע, כי הארכה כאמור יכול שתהיה לגבי כל ההסדרים המעוגנים בסעיף 1, אשר נסקרו לעיל, ויכול שתהיה לגבי חלק מההסדרים כאמור, כמפורט בפסקאות שלהלן:
(1) ההסדר לעניין מסירת מידע מהמאגר למשטרת ישראל הקבוע בפסקאות (1), (3) ו-(7) של סעיף 1;
(2) ההסדר לעניין מסירת המידע לצה"ל ולרשויות הביטחון הקבוע בפסקאות (1), (4), (5) ו-(7) של סעיף 1;
(3) ההסדר לעניין שמירת טביעות אצבעות במאגר הקבוע בפסקה (2) של סעיף 1;
(4) ההסדר לעניין שימוש בתמונות תווי פנים הקבוע בפסקה (6) של סעיף 1.
דבר זה נעשה כאמור על מנת לאפשר הארכה הנדרשת לגבי כל ההסדרים הקבועים בהוראת השעה האמורה או חלק מהם, אולם לא ניתן להאריך הוראות מסוימות שהן חלק מהסדר, אלא את ההסדר בכללותו (ר' לאמור בדברי הסבר להצעת החוק, הצעות חוק – הממשלה 1675, עמ' 203).
על רקע האמור, במסגרת צו זה מוצע, מתוקף הסמכות האמורה של שר הפנים לפי סעיף 4(ב) להוראת השעה, להאריך את תוקפם של כלל ההסדרים המעוגנים בסעיף 1 להוראת השעה, אשר עתיד לפקוע ביום 7.11.2024, בתקופה נוספת של 12 חודשים, עד יום ט"ז בחשוון התשפ"ו (7 בנובמבר 2025). זאת לאחר ששר הפנים מצא, כי נדרש להאריך את תוקף סעיף 1 להוראת השעה עקב הימשכותן של פעולות האיבה או פעולות המלחמה או לצורך אימות או בירור זהותו של אדם, לרבות גופה, שזהותו אינה ידועה או מוטלת בספק, או איתור נעדר או שבוי, הנדרשים בשל פעולות האיבה או פעולות המלחמה.
לאור האמור בסעיף 4(ב) להוראת השעה, צו זה יידרש באישור ועדה מוועדות הכנסת, כפי שתקבע ועדת הכנסת.