תוכן עניינים
טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין(תיקון מס'... והוראת שעה מס'...), התשפ"ה-2024
2. תחילה
3. הוראת שעה
צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'... והוראת שעה מס'....), התשפ"ה-2024
מס הקנייה על רכבים פרטיים הינו מקור הכנסה משמעותי למדינת ישראל, כאשר בשנת 2023, נגבו באמצעות מס הקנייה 13.95 מיליארד ש"ח. מלבד ההיבט הפיסקלי, מטרת המס היא לגרום לצרכנים להפנים את העלויות החיצוניות הנובעות משימוש ברכב פרטי בעיקר כתוצאה מגודש בכבישים, תאונות דרכים, זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש. שיעור המס עומד על 83%, אך ישנן הפחתות מיסוי בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי ורמת זיהום האוויר של הרכב. כמו כן, ישנו מתווה מיסוי ייחודי לרכבים חשמליים במסגרתו מס הקנייה על רכבים עמד על 35% בשנת 2024. מלבד מס הקנייה, על רכבים פרטיים מוטל גם מכס ומס יוקרה על רכבים שמחירם לצרכן עולה על 300 אלף ש"ח.
החל מנובמבר 2009, ובהתאם להחלטת ממשלה מס' 2395 מינואר 2008, מונהגת בישראל תכנית "מיסוי ירוק" המעניקה הטבות במס הקנייה על רכבים פרטיים. במסגרת התכנית, מס הקנייה על כלל הרכבים בישראל עלה מ-72% ל-83%, ולצד זאת הונהגה הטבת מס המשקפת את רמת זיהום האוויר של הרכב. על מנת לשמור על איזון פיסקלי, הטבות המס בהתאם לרמת זיהום האוויר נקבעו כך שעל אף ששיעור המס הסטטוטורי עלה ב-11%, שיעור המס האפקטיבי שישולם בפועל היה אמור להישאר 72% גם לאחר הרפורמה.
גובה ההטבה במסגרת תכנית מיסוי ירוק נקבע כך שכל רכב המיובא לישראל הינו בעל ציון ירוק המשקף את רמת זיהום האוויר של הרכב. ככל שרמת זיהום האוויר של הרכב נמוכה יותר, כך הציון הירוק שלו יורד. על מנת לעודד ייבוא של רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, נקבע כי מס הקניה החל על הרכב יופחת בסכום שישתנה לפי הציון הירוק של הרכב – כאשר על רכבים בעלי זיהום מופחת תחול להטבה גבוהה יותר. כך, בשנת 2024, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 1 ו-2 חלה הטבת מס של 18,417 ש"ח; על רכבים בדרגת זיהום אוויר 8 חלה הטבה של 8,901 ש"ח; ועל רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 (הדרגה המזהמת ביותר) לא חלה כל הטבה.
על אף שגובה ההטבה במסגרת התכנית נקבע כך ששיעור מס הקנייה האפקטיבי יישאר 72%, בפועל כתוצאה מהרפורמה שיעור המס האפקטיבי ירד בצורה גבוהה בהרבה. לפי נתוני רשות המיסים, שיעור מס הקנייה האפקטיבי הממוצע בשנים 2023-2018 היה 57%, ובאף שנה הוא לא עלה על 62%, כאשר ירידה של 2.5% בלבד ניתן לייחס להטבת המס בגין אבזור רכיבים בטיחותיים. עולה כי גובה הטבת המס בגין תכנית "מיסוי ירוק" התבטאה בהורדת המס האפקטיבי באופן משמעותי יותר מהצפוי, כאשר ישנה חריגה של כ-12% בשיעור המס האפקטיבי ביחס לשיעור מס קנייה בגובה 72% שהיה נהוג ערב התכנית ושהתבטא בשנת 2023 באובדן הכנסות של כ-3 מיליארד ש"ח.
לאור זאת ולטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, מוצע לצמצם את גובה הטבת המס במסגרת מיסוי ירוק. על מנת לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, ההצעה מפחיתה את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים יישאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה כל הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה.
לאור האמור, מוצע בצו זה לתקן את כלל 6 לכללים נוספים (ישראליים) לפרק 87 בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017, ולהחליף את טבלת ההטבות המופיעה בה באופן הבא:
|
דרגת זיהום האוויר |
ציון ירוק |
סכום ההפחתה מהמס המלא (ש"ח) – מצב קיים |
סכום ההפחתה או התוספת מהמס המלא (ש"ח) – אחרי התיקון |
|
1 |
0-50 |
הפחתה של 18,417 |
הפחתה של 14,427 |
|
2 |
51-130 |
הפחתה של 18,417 |
הפחתה של 14,427 |
|
3 |
131-150 |
הפחתה של 16,882 |
הפחתה של 12,892 |
|
4 |
151-170 |
הפחתה של 14,734 |
הפחתה של 10,744 |
|
5 |
171-175 |
הפחתה של 12,893 |
הפחתה של 8,903 |
|
6 |
176-180 |
הפחתה של 11,356 |
הפחתה של 7,366 |
|
7 |
181-185 |
הפחתה של 10,130 |
הפחתה של 6,140 |
|
8 |
186-190 |
הפחתה של 8,901 |
הפחתה של 4,911 |
|
9 |
191-195 |
הפחתה של 7,980 |
הפחתה של 3,990 |
|
10 |
196-200 |
הפחתה של 6,756 |
הפחתה של 2,766 |
|
11 |
201-205 |
הפחתה של 6,139 |
הפחתה של 2,149 |
|
12 |
206-210 |
הפחתה של 4,912 |
הפחתה של 922 |
|
13 |
211-220 |
הפחתה של 3,990 |
0 |
|
14 |
221-250 |
הפחתה של 2,455 |
תוספת של 1,535 |
|
15 |
251-300 |
0 |
תוספת של 2,455 |
|
301-350 |
0 |
תוספת של 5,000 |
|
|
351 ומעלה |
0 |
תוספת של 7,500 |
מוצע כי התיקונים ייכנסו לתוקף החל מיום 1 בינואר 2025. מוצע ליצור בהוראת שעה אבחנה בין רכב נטול פליטות, כלומר רכב חשמלי, לבין רכב בדרגות זיהום 2-1 שאינו נטול פליטות, על מנת להמשיך ולעודד ייבוא של רכבים חשמליים. לשם כך, מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע כך שהפחתת המס עבורם במסגרת מיסוי תכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027.
עוד מוצע לקבוע הוראת שעה המבהירה כי סכום הבסיס לביצוע עדכון הסכומים הראשון ביום תחילתו של הצו יהיה מדד דצמבר 2023, וזאת לאור העובדה שהסכומים החדשים נקבעו על סמך הסכומים שעודכנו בחודש ינואר 2024.
יצוין כי התיקון המוצע בצו זה צפוי להיכלל כחלק מהתכנית הכלכלית לשנת 2025.
טיוטת צו מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
1. |
בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4] (להלן- הצו העיקרי), בפרק 87, בכלל 6 לכללים נוספים (ישראליים)- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(א) ברישה, במקום "יופחת הסכום המפורט" יבוא "ישונה סכום המס בגובה הסכום"; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(ב) במקום הטבלה המובאת בו יבוא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2. |
(א) תחילתו של צו זה מיום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025) (להלן- יום התחילה). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור סעיף קטן (א), לעניין רכבים שסיווגם בפרטים 87.03.809000, 87.04.609000 ו-87.05.908000 לתוספת הראשונה לצו העיקרי, יראו כאילו תחילתו של צו זה ביום ב' בטבת התשפ"ח (1 בינואר 2028). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3. |
על אף האמור בסעיף 13 לצו העיקרי, לעניין תיאום הסכומים האמורים בסעיף 1 לצו זה ביום התחילה, יראו כאילו המדד היסודי הוא המדד שפורסם בחודש דצמבר 2023. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-1906-ת1)
__________________
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר
מס הקנייה על רכבים פרטיים הינו מקור הכנסה משמעותי למדינת ישראל, כאשר בשנת 2023, נגבו באמצעות מס הקנייה 13.95 מיליארד ש"ח. מלבד ההיבט הפיסקלי, מטרת המס היא לגרום לצרכנים להפנים את העלויות החיצוניות הנובעות משימוש ברכב פרטי בעיקר כתוצאה מגודש בכבישים, תאונות דרכים, זיהום אוויר, פליטת גזי חממה ורעש. שיעור המס עומד על 83%, אך ישנן הפחתות מיסוי בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי ורמת זיהום האוויר של הרכב. כמו כן, ישנו מתווה מיסוי ייחודי לרכבים חשמליים במסגרתו מס הקנייה על רכבים עמד על 35% בשנת 2024. מלבד מס הקנייה, על רכבים פרטיים מוטל גם מכס ומס יוקרה על רכבים שמחירם לצרכן עולה על 300 אלף ש"ח.
החל מנובמבר 2009, ובהתאם להחלטת ממשלה מס' 2395 מינואר 2008, מונהגת בישראל תכנית "מיסוי ירוק" המעניקה הטבות במס הקנייה על רכבים פרטיים. במסגרת התכנית, מס הקנייה על כלל הרכבים בישראל עלה מ-72% ל-83%, ולצד זאת הונהגה הטבת מס המשקפת את רמת זיהום האוויר של הרכב. על מנת לשמור על איזון פיסקלי, הטבות המס בהתאם לרמת זיהום האוויר נקבעו כך שעל אף ששיעור המס הסטטוטורי עלה ב-11%, שיעור המס האפקטיבי שישולם בפועל היה אמור להישאר 72% גם לאחר הרפורמה.
גובה ההטבה במסגרת תכנית מיסוי ירוק נקבע כך שכל רכב המיובא לישראל הינו בעל ציון ירוק המשקף את רמת זיהום האוויר של הרכב. ככל שרמת זיהום האוויר של הרכב נמוכה יותר, כך הציון הירוק שלו יורד. על מנת לעודד ייבוא של רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, נקבע כי מס הקניה החל על הרכב יופחת בסכום שישתנה לפי הציון הירוק של הרכב – כאשר על רכבים בעלי זיהום מופחת תחול הטבה גבוהה יותר. כך, בשנת 2024, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 1 ו-2 חלה הטבת מס של 18,417 ש"ח; על רכבים בדרגת זיהום אוויר 8 חלה הטבה של 8,901 ש"ח; ועל רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 (הדרגה המזהמת ביותר) לא חלה כל הטבה.
על אף שגובה ההטבה במסגרת התכנית נקבע כך ששיעור מס הקנייה האפקטיבי יישאר 72%, בפועל כתוצאה מהרפורמה שיעור המס האפקטיבי ירד בצורה גבוהה בהרבה. לפי נתוני רשות המיסים, שיעור מס הקנייה האפקטיבי הממוצע בשנים 2023-2018 היה 57%, ובאף שנה הוא לא עלה על 62%, כאשר ירידה של 2.5% בלבד ניתן לייחס להטבת המס בגין אבזור רכיבים בטיחותיים. עולה כי גובה הטבת המס בגין תכנית "מיסוי ירוק" התבטאה בהורדת המס האפקטיבי באופן משמעותי יותר מהצפוי, כאשר ישנה חריגה של כ-12% בשיעור המס האפקטיבי ביחס לשיעור מס קנייה בגובה 72% שהיה נהוג ערב התכנית ושהתבטא בשנת 2023 באובדן הכנסות של כ-3 מיליארד ש"ח.
לאור זאת ולטובת התכנסות למסגרות הפיסקליות, מוצע לצמצם את גובה הטבת המס במסגרת מיסוי ירוק. על מנת לשמור את התמריץ היחסי לקניית רכבים בעלי זיהום אוויר נמוך, ההצעה מפחיתה את ההטבה לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים יישאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה כל הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה.
לאור האמור, מוצע בצו זה לתקן את כלל 6 לכללים נוספים (ישראליים) לפרק 87 בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017, ולהחליף את טבלת ההטבות המופיעה בה באופן הבא:
|
דרגת זיהום האוויר |
ציון ירוק |
סכום ההפחתה מהמס המלא (ש"ח) – מצב קיים |
סכום התוספת או ההפחתה מהמס המלא (ש"ח) – אחרי התיקון |
|
1 |
0-50 |
הפחתה של 18,417 |
הפחתה של 14,427 |
|
2 |
51-130 |
הפחתה של 18,417 |
הפחתה של 14,427 |
|
3 |
131-150 |
הפחתה של 16,882 |
הפחתה של 12,892 |
|
4 |
151-170 |
הפחתה של 14,734 |
הפחתה של 10,744 |
|
5 |
171-175 |
הפחתה של 12,893 |
הפחתה של 8,903 |
|
6 |
176-180 |
הפחתה של 11,356 |
הפחתה של 7,366 |
|
7 |
181-185 |
הפחתה של 10,130 |
הפחתה של 6,140 |
|
8 |
186-190 |
הפחתה של 8,901 |
הפחתה של 4,911 |
|
9 |
191-195 |
הפחתה של 7,980 |
הפחתה של 3,990 |
|
10 |
196-200 |
הפחתה של 6,756 |
הפחתה של 2,766 |
|
11 |
201-205 |
הפחתה של 6,139 |
הפחתה של 2,149 |
|
12 |
206-210 |
הפחתה של 4,912 |
הפחתה של 922 |
|
13 |
211-220 |
הפחתה של 3,990 |
0 |
|
14 |
221-250 |
הפחתה של 2,455 |
תוספת של 1,535 |
|
15 |
251-300 |
0 |
תוספת של 2,455 |
|
301-350 |
0 |
תוספת של 5,000 |
|
|
351 ומעלה |
0 |
תוספת של 7,500 |
מוצע כי התיקונים ייכנסו לתוקף החל מיום 1 בינואר 2025. מוצע ליצור בהוראת שעה אבחנה בין רכב נטול פליטות, כלומר רכב חשמלי, לבין רכב בדרגות זיהום 2-1 שאינו נטול פליטות, על מנת להמשיך ולעודד ייבוא של רכבים חשמליים. לשם כך, מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע כך שהפחתת המס עבורם במסגרת מיסוי תכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027.
עוד מוצע לקבוע הוראת שעה המבהירה כי סכום הבסיס לביצוע עדכון הסכומים הראשון ביום תחילתו של הצו יהיה מדד דצמבר 2023, וזאת לאור העובדה שהסכומים החדשים נקבעו על סמך הסכומים שעודכנו בחודש ינואר 2024.
כתוצאה מקידומו של צו זה צפויה תוספת הכנסות למדינה ממסים המוערכת בסכום של 650 מיליון ש"ח בשנה, והחל משנת 2028 תוספת של 900 מיליון ש"ח בשנה.