תקנות התעבורה (תיקון מס' ...)התשפ"ה-2024
תיקון תקנה 1 ותקנה 363ג בתקנות התעבורה, שמטרתו תיקון הגדרת טרקטור משא והתנאים לרישומו, כך שלא יהיה צורך להתאים טרקטורי משא המיובאים לישראל לדרישות הייחודיות של תקנות התעבורה לצורך רישומם.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4(א) ו- 70(5) ו-(17) לפקודת התעבורה[1], אני מתקינה תקנות אלה: |
|||||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן – התקנות העיקריות) בתקנה 1 בהגדרת "טרקטור משא" - |
|||||||||
|
|
|
(1) |
בפסקה (4), בסופה יבוא "מניע"; |
||||||||
|
|
|
(2) |
בפסקה (5) המילים "המיועד לגרירה והובלת טובין" – יימחקו, אחרי "שרוחבו" יבוא "הפנימי" ואחרי "ואורכו" יבוא "הפנימי"; |
||||||||
|
|
|
(3) |
במקום פסקה (6) יבוא: |
||||||||
|
|
|
|
"(6) מתקיים בו האמור בתקנה 363ג(5);"; |
||||||||
|
|
|
(4) |
בפסקה (9), במקום "ונוסע אחד בלבד לצד הנהג" יבוא "ועד שני נוסעים נוספים לצד הנהג, כפי שקבע היצרן;"; |
||||||||
|
|
|
(5) |
בפסקה (11), לפני "הוא מצויד בהילוך כוח" יבוא "לענין רכב המונע במנוע בעירה פנימית –". |
||||||||
|
החלפת תקנה 363ג |
2. |
במקום תקנה 363ג יבוא: |
|||||||||
|
|
"תנאים לרישום טרקטור משא |
363ג. |
לא יירשם טרקטור משא ולא יחודש רשיונו אלא אם כן מתקיימים בו כל אלה : |
||||||||
|
|
|
|
(1) מהירותו המרבית בלא הגבלה כפי שתכנן אותה היצרן אינה נמוכה מ-30 קמ"ש ואינה עולה על 65 קמ"ש; |
||||||||
|
|
|
|
(2) משקל המטען המירבי המותר לנשיאה במשטח ההטענה כפי שקבע היצרן הוא כמפורט בטור ב' שלהלן בהתאם למשקל העצמי של הרכב כמפורט בטור א' שלצידו:
|
||||||||
|
|
|
|
(3) מותקנים בו בלמי עזר הניתנים להפעלה ממקום מושבו של הנהג; |
||||||||
|
|
|
|
(4) מותקן בו כלוב להגנה על הנוסעים בו, ואולם מנהל אגף הרכב רשאי להתיר כי בטרקטור משא מסוים לא יותקן כלוב אם הוכח, להנחת דעתו, כי מסיבות טכניות התקנתו אינה אפשרית ובלבד שההיתר נרשם ברישיון הרכב; |
||||||||
|
|
|
|
(5) אם הספק המנוע של טרקטור המשא עולה על 23 קילוואט - הוא נושא בתעודת אישור דגם WVTA (whole vehiclel type approval) לפי תקן E.E.C (E.C) (EU) No 167/2013 על עדכוניה, בנוסף להתקיימות התנאים המפורטים בסעיפים (1) עד (4)." |
||||||||
|
תחילה ותחולה |
3. |
תחילתן של תקנות אלה 3 חודשים מיום פרסומן (להלן - יום התחילה) והן יחולו על טרקטור משא שנרשם לראשונה ביום התחילה או לאחריו. |
|||||||||
___ ב________ התשפ"ה (___ ב________ 2024)
(חמ 83 – 3 – ת1)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
"טרקטור משא", שייעודו ביצוע עבודות בשטחים חקלאיים, בשטחי מרעה, ביערות, במועצות מקומיות, בעיריות או במושבים וקיבוצים, הינו למעשה כלי רכב מקטגוריה "T" (קטגוריית טרקטורים אירופאית), המיוצר במקור ככלי עבודה "UTV" (Utility Task Vehicle), בהתאם לרגולציה – (EU) No 167/2013, או שמיוצר ללא תקינה. בישראל, תקנת תעבורה מס' 1 מגדירה את טרקטור המשא ואילו תקנה מס' 363ג קובעת את התנאים לרישומו.
כיום, על מנת לייבא ולרשום טרקטור משא בישראל, במקרים רבים מבוצעים שינויי מבנה לצורך התאמה לתקנות התעבורה. מכך יוצא, שטרקטור משא שיוצר במקור בהתאם לתקינה האירופית, הופך לאחר ביצוע ההסבות לכלי רכב שאינו לפי תכנונו המקורי של היצרן (ואינו עומד בדרישות ה-WVTA). במקרים אחרים, מיובא טרקטור משא ללא תקינה כלל וגם בו מבוצעים שינויי מבנה שאינם לפי תכנונו המקורי של היצרן. דוגמאות לשינויים שכאלו הינן: פירוק מושבים, פירוק חגורות בטיחות, הסרת נקודות עיגון לחגורות בטיחות, הגדרת משטחי הטענה שלא ע"פ ייעוד היצרן והסרת מגבלת המהירות.
כדי לתקן את המצב הקיים כמתואר, מוצע תיקון להגדרת טרקטור משא בתקנה 1 לתקנות התעבורה וכן לתנאים לרישום טרקטור משא לפי תקנה 363ג לתקנות התעבורה.
תקנה 1 – מוצע לתקן את הדרישות הקבועות בהגדרת "טרקטור משא" כך: חידוד הדרישה לקיום דיפרנציאל בסרן המניע בלבד, חידוד הדרישה למספר נוסעים מותר ומיקום מושבם, בהתאם לקביעת היצרן. זאת, במטרה למנוע את הצורך של יבואנים לבצע התאמות של הרכבים המיובאים מהיצרנים בחו"ל לדרישות תקנות התעבורה.
תקנה 2 – מוצע לתקן את התנאים לרישום טרקטור משא כך שניתן יהיה לייבא לישראל גם טרקטור משא בעל הספק מנוע העולה על 23 קילוואט, ובלבד שיקיים את דרישות התקינה האירופית במסגרת רגולציה (EU) No 167/2013 ונושא תעודת WVTA; הסרת מגבלת היחס שבין הספק המנוע המרבי למומנט המרבי והסרת ההתייחסות לסוג ההנעה (חשמלי/היברידי).
תקנה 3 – מוצע לקבוע את מועד תחילתן של התקנות 3 חודשים ממועד פרסומן, במטרה לאפשר לשוק פרק זמן סביר להיערכות לתיקון המוצע. במטרה למנוע את שינוי ההסדר הרגולטורי החל ביחס לטרקטורי משא שנרשמו בהתאם לנוסח התקנה הנוכחי, עובר לתיקון, מוצע להחיל את הוראות התיקון המוצע אך ורק על טרקטור משא שנרשם לראשונה ;לאחר תחילתן של תקנות אלה.