תזכיר טיוטת תקנות למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות) (שינוי התוספת לחוק), התשפ"ה - 2024

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות) (שינוי התוספת לחוק), התשפ"ה - 2024

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

צירוף עמותת הפורום לישראל ירוקה לרשימת הגופים המנויים בתוספת לחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב - 1992

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם המשרד להגנת הסביבה:

טיוטת תקנות למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות) (שינוי התוספת לחוק), התשפ"ה - 2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 6(ב) לחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב – 1992[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

שינוי התוספת לחוק

1.  

בתוספת לחוק, אחרי פרט 11 יבוא:

 

 

 

"13. הפורום לישראל ירוקה."

תחילה

2.

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 

 (חמ _____-3)

 

__________________

עידית סילמן

השרה להגנת הסביבה

 

דברי הסבר

סעיף 6 לחוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב–1992 (להלן – החוק) קובע, כי גופים המנויים בתוספת לחוק זכאים להגיש תובענה אזרחית וגם תובענה קבוצתית בגין מפגעים סביבתיים לפי החוק. השר להגנת הסביבה רשאי לשנות את התוספת לחוק באישור וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

לפי סעיף 2 לחוק, הסעד בתובענה הוא צו למי שגורם או עומד לגרום מפגע סביבתי, להימנע מעשיית המפגע או להפסיק לעשותו, ולהחזיר את המצב לקדמותו. כמו כן, לפי סעיף 14, התובע זכאי לקבל גמול ושכר טרחת עורך דין אם ניתן צו בתובענה שהגיש, אלא אם מצא בית המשפט, מטעמים מיוחדים שיירשמו, שהדבר אינו מוצדק בנסיבות העניין.

הכללת גוף בתוספת לחוק מאפשרת לו להגיש תובענה אף אם הגוף וחבריו אינם נפגעים ואינם עלולים להיפגע ממפגע סביבתי נשוא התובענה. זאת, במטרה להרחיב את האכיפה האזרחית על-ידי הציבור בגין מפגעים סביבתיים.

בחינת צירוף עמותת הפורום לישראל ירוקה לרשימת הגופים המנויים בתוספת לחוק, נערכה בהתאם לאמות מידה לקביעת גופים לפי סעיף 6 לחוק, שאושרו על ידי השר להגנת הסביבה בשנת 2015 (להלן – אמות המידה). אמות המידה נועדו להבנות את שיקול דעתו של השר להגנת הסביבה בשינוי התוספת לחוק, ובפרט בבחינת בקשות של גופים להיכלל בתוספת, והן נועדו להבטיח כי בקבלת החלטה על הוספת גופים לתוספת, יינתן משקל ראוי הן לאינטרס הציבורי בקידום הנושאים הסביבתיים והן בשמירה על שלטון החוק, המנהל התקין וטוהר המידות.

בין היתר, מבטיחות אמות המידה כי גוף שיצורף לתוספת לחוק יהיה גוף בעל ניסיון רב, מגוון ורחב היקף בתחום הסביבתי, תוך שימת דגש על פעילות משפטית סביבתית, כגון הגשת עתירות. בנוסף, מבטיחות אמות המידה כי הגוף ייתן שירות לכלל הציבור באופן שוויוני, לא ישקול שיקולים שאינם מן העניין בבואו לעשות שימוש בסמכויותיו ולא יעשה שימוש לרעה בכוחו כנגד קבוצות מסוימות באוכלוסייה משיקולים שאינם סביבתיים.

בבחינה שנערכה במשרד להגנת הסביבה נמצא כי עמותת הפורום לישראל ירוקה עומדת באמות המידה. לפיכך, מוצע להוסיף את העמותה לתוספת לחוק, על פי בקשתה.

 



[1] ס"ח התשנ"ב, עמ' 184; התשנ"ו, עמ' 55.