מבחנים למתן תמיכות של משרד הרווחה והביטחון החברתי למוסדות ציבור ולגופים אחרים המעניקים תמיכה וסיוע לנפגעי תקיפה מינית
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתאם להוראת תכ"ם[2] בדבר תמיכה בגופים אחרים (להלן – הוראת תכ"ם) ובהתייעצות עם היועצת המשפטית לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים למתן תמיכות של משרד הרווחה והביטחון החברתי (להלן – המשרד) למוסדות ציבור ולגופים אחרים המעניקים תמיכה וסיוע לנפגעי תקיפה מינית, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 23.10.39.12
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור[3] (להלן – הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.
(ד) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, והכל בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת.
2. הגדרות
במבחנים אלה –
"אנשי מקצוע" – אנשים בעלי השכלה אקדמית בתחומים של עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, יעוץ חינוכי, לימודי מגדר, קרימינולוגיה, מדעי החברה, טיפול באמצעות הבעה ויצירה, משפטים או חינוך, שהם בעלי הכשרה בתחום טראומה מינית או בתחום התמיכה בנפגעי תקיפה מינית;
"גוף אחר" (להלן: "גוף אחר" או "הגוף") - רשות מקומית או חברה בע"מ או שותפות או אדם פרטי או כל גוף אשר אינו מוגדר כמוסד ציבור או תאגיד שהוקם על פי חוק.
"הרצאות וסדנאות" – הרצאה או סדנה באורך של שעת לימוד אקדמית אחת לפחות, המועברת על ידי עובד או מתנדב של מוסד הציבור או הגוף האחר, כהגדרתם במבחנים אלו, בנושא פעילות המוסד או הגוף בתחום מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה, או בנושא מניעת תקיפה מינית ומתן סיוע לנפגעי תקיפה מינית; לעניין הגדרה זו, ההרצאה או הסדנה תועבר לאנשי צוות או משתתפים במסגרות המעניקות שירותי רווחה או מסגרות המעניקות שירותי טיפול או סיוע שיקומי לאוכלוסיות בסיכון או אוכלוסיות פריפריאליות, לקבוצה של 8 משתתפים לפחות, ובלבד שההרצאה או הסדנה תועבר ללא תמורה כספית; לעניין זה, יכללו פעילויות שנערכו במסגרת מפגש פרונטלי או מקוון;
"מפגש הדרכה למתנדבים" – מפגש המועבר על ידי איש מקצוע, בעבור המתנדבים במוסד ציבור או גוף אחר, ומתקיים אחת לחודש לפחות; מטרת המפגש היא מתן מעטפת רגשית ומקצועית למתנדבי מוסד הציבור או הגוף האחר; אורכו של כל מפגש יהיה שתי שעות לימוד אקדמיות לפחות, ובעבור כל מפגש כאמור יערוך המוסד או הגוף רשימה של המתנדבים שהשתתפו בו, תוך ציון מועד קיום המפגש; לעניין מפגשים אלה, ייכללו פעילויות שנערכו במסגרת מפגש פרונטלי או מקוון;
"מפגש מקוון" – מפגש בהיוועדות חזותית ((video conference.
"מתנדב" – אדם שסיים קורס הכשרה למתנדבים ולאחריו פעל במוסד הציבור או בגוף אחר בתחומי ההתנדבות הקשורים למטרת התמיכה לפי מבחנים אלה ללא שכר, במשך 60 שעות במצטבר בשנה לפחות, והשתתף ב-2/3 ממפגשי ההדרכה למתנדבים שהתקיימו בחודשים שבהם התנדב לפחות;
"נפגע תקיפה מינית" – נפגעת או נפגע תקיפה מינית או קרובי משפחתם ממעגל ראשון, היינו: הורים, בני זוג, ילדים ואחים;
"פגישת תמיכה" – פגישה פרונטלית אשר נקבעה מראש בין נפגע תקיפה מינית לבין אחד או יותר מהעובדים בשכר או המתנדבים במוסד הציבור או בגוף אחר, שמטרתה מתן ייעוץ, תמיכה או ליווי, ואורכה 30 דקות לפחות; לעניין הגדרה זו, ניתן למנות עד 5 פגישות תמיכה עם אותו נפגע תקיפה מינית, המתקיימות באותה השנה, בזמנים שונים והעונות על הגדרה זו, כפגישות שונות; לא ייחשבו פגישות נוספות לעניין זה; לעניין מפגשים אלה, ייכללו פעילויות שנערכו במסגרת מפגש פרונטלי או מקוון; על פגישות התמיכה להיות מתועדות בכתב או במערכת ממוחשבת, סמוך ככל שניתן לאחר מועד קיום הפגישה ולכלול מידע לרבות יום ושעת קיום הפגישה, בידי מי התקיימה הפגישה ומהות תמציתי של הפגישה;
"קבוצת תמיכה" – קבוצת תמיכה המיועדת לסייע לנפגעי תקיפה מינית בהתמודדותם הרגשית עם התקיפה המינית, המונחית על ידי אנשי מקצוע; קבוצת תמיכה תורכב מ-8 משתתפים לפחות ותתקיים ברצף של 8 מפגשים לפחות, כאשר כל מפגש בקבוצת התמיכה יהיה באורך של 90 דקות לפחות; לעניין מפגשים אלה, ייכללו פעילויות שנערכו במסגרת מפגש פרונטלי או מקוון;
"קו סיוע ייעודי" – קו טלפון הזמין 24 שעות ביממה בכל ימות השבוע, ולגבי מוסד ציבור או גוף אחר המפעיל את הקו והוא שומר שבת או חג – למעט ימי שבת או ימי חג, המיועד למתן מענה אנושי לפניות בתחום מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה בלבד; המענה בקו הסיוע יינתן על ידי אחד או יותר מהעובדים בשכר או מתנדבי מוסד הציבור או הגוף האחר שנבחר. על קו הסיוע לספק מענה אנושי לשיחה קולית ויכול שיספק בנוסף גם מענה אנושי חי להתכתבויות במסרונים (צ'אט); על כל השיחות המתקבלות בקו הסיוע להיות מתועדות בכתב או במערכת ממוחשבת ולכלול מידע כללי על הפונה, על השיחות שהתקבלו בקו הסיוע, לרבות יום ושעת קבלת השיחה, בידי מי נענתה הפניה ומהות הפניה;
"קורס הכשרה למתנדבים" – קורס המכשיר מתנדבים אשר יפעלו במוסד ציבור בתחומים הקשורים למטרת התמיכה לפי מבחנים אלה, לרבות מתן סיוע ראשוני, ייעוץ וליווי לנפגעי תקיפה מינית, בהיקף של 65 שעות לימוד אקדמיות לפחות; הקורס יועבר על ידי אנשי מקצוע כהגדרתם במבחנים אלה; לעניין קורס זה, ייכללו פעילויות שנערכו במסגרת מפגש פרונטלי או מקוון;
"שעת לימוד אקדמית" – 45 דקות
3. מטרת התמיכה
מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לסייע למוסדות ציבור או לגופים אחרים כהגדרתם בהוראת תכ"ם 6.2.0.1 (להלן- מגיש הבקשה) המסייעים לנפגעי תקיפה מינית בתחומים ואמצעים שונים, לרבות מתן ייעוץ, תמיכה וליווי, ללא הבדל דת, גזע, מין או השקפת עולם.
4. הפעילות הנתמכת
כספי התמיכה לפי מבחנים אלה יחולקו למגישי הבקשה בעבור הוצאותיהם כדלהלן:
(1) העסקה בשכר או תשלום בשכר בעבור אנשי מקצוע בתפקידים האלה:
(א) מנהל מרכז הסיוע;
(ב) רכז מתנדבים;
(ג) רכז קו סיוע;
(ד) מלווה נפגעי תקיפה מינית בהליכים משפטיים;
(ה) רכז פעולות הסברה וחינוך;
(ו) מנחה קבוצות תמיכה לנפגעי תקיפה מינית;
(ז) מנחה מפגשי הדרכה למתנדבים;
(ח) מרצה בקורס הכשרת מתנדבים;
(ט) מרצה בהרצאות או סדנאות;
(2) הוצאות בגין מפגשי הכשרה, עיון והעשרה לעובדי מוסד הציבור או הגוף האחר ולמתנדביו;
(3) הפקת חומרי הסברה ופרסום במטרה להגביר את מודעות הציבור הרחב לפעילות מוסד הציבור או הגוף האחר בתחום מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה.
5. תנאי סף
(א) הבקשה לתמיכה תוגש רק בידי מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, או גוף אחר, הפועל שלא למטרת רווח ובהתאם לנוהל.
(ב) מגיש הבקשה הציג אישורים ממשטרת ישראל כי כל העובדים הנדרשים לכך, בין אם מועסקים בשכר ובין אם מתנדבים במוסד הציבור או בגוף, מועסקים בהתאם להוראות החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א-2001. להוכחת עמידה בתנאי סף זה, על מגיש הבקשה לצרף לבקשתו אישורים אשר הונפקו על ידי משטרת ישראל במהלך השנה שקדמה לשנת התמיכה;
(ג) מגיש הבקשה העסיק בשכר עובד אחד או יותר מרשימת בעלי התפקידים המפורטים בסעיף 4(1), בהיקף מצטבר של משרה מלאה אחת לחודש לפחות (169 שעות עבודה חודשיות), במהלך כל אחד מ-12 החודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה לתמיכה; לעניין זה, מבין העובדים המועסקים בשכר יהיה עובד אחד לפחות, שהוא איש מקצוע והועסק בהיקף של חצי משרה מלאה אחת לחודש לפחות, במהלך 12 החודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה לתמיכה . להוכחת עמידה בתנאי סף זה, על מגיש הבקשה לצרף לבקשתו את המסמכים הבאים:
(1) דו"ח רואה חשבון להוכחת שעות ההעסקה של כל העובדים בשכר עבורם מבוקשת התמיכה, במהלך 12 החודשים שקדמו למועד הגשת בקשת התמיכה;
(2) עבור כל עובד בשכר שהוא איש מקצוע, יש להציג תעודת סיום תואר אקדמי המעידה על השכלתו באחד מהמקצועות האמורים בהגדרת "אנשי מקצוע" במבחנים אלה וכן תעודת סיום לימודים או הכשרה בנושא טראומה מינית של 65 שעות לימוד אקדמיות לפחות;
(ד) מגיש הבקשה הפעיל 15 מתנדבים לפחות, במהלך 12 החודשים שקדמו לשנת התמיכה. להוכחת עמידה בתנאי סף זה, על מגיש הבקשה לצרף לבקשתו את המסמכים הבאים:
(1) טבלה ובה הפרטים הבאים עבור כל מתנדב שפעל במוסד הציבור או אצל הגוף האחר במהלך 12 החודשים שקדמו לשנת התמיכה: שמו המלא של המתנדב, חודש ושנה בה סיים קורס הכשרה למתנדבים, מספר שעות בהן התנדב לפי חודש, סך השעות שהתנדב במהלך השנה, מספר מפגשי הדרכה למתנדבים בהם השתתף במהלך החודשים בהם התנדב במוסד הציבור או אצל הגוף האחר;
(2) טבלה נוספת ובה יצוינו המועדים בהם התקיימו מפגשי הדרכה למתנדבים ומספר המתנדבים שהשתתפו בכל מפגש וכן תיעוד הכולל רישום שמות המתנדבים שנכחו במפגשי ההדרכה;
(3) עבור כל מתנדב שפעל במוסד הציבור או אצל הגוף האחר במהלך 12 החודשים שקדמו למועד הגשת בקשת התמיכה יש לצרף תעודה המעידה על סיום לימודים בקורס הכשרה למתנדבים, בה יצוין שם המתנדב ומספר שעות הלימוד בקורס;
(ה) מגיש הבקשה הפעיל קו סיוע ייעודי וסיפק מענה אנושי בעבור 100 פניות מנפגעי תקיפה מינית לפחות, במהלך 12 החודשים שקדמו לשנת התמיכה; לעניין סעיף קטן זה וסעיף 7(3), במניין הפניות ייחשבו פניות שנעשו בשיחה קולית בטלפון וגם פניות שנעשו באמצעות התכתבות במסרונים (צ'אט) וקיבלו מענה אנושי. לצורך הוכחת עמידה בתנאי סף זה, על מוסד הציבור או הגוף האחר לצרף לבקשתו את הנתונים הבאים:
(1) מספר הטלפון של קו הסיוע הייעודי;
(2) שעות וימי הפעילות של קו הסיוע הייעודי;
(3) מספר הפניות שהתקבלו בקו הסיוע בכל חודש במהלך השנה שקדמה לשנת התמיכה;
(4) צילום מסך, הקלטה או כל תיעוד אחר של המערכת לרישום השיחות שהתקבלו בקו הסיוע הייעודי;
(5) תיעוד כל השיחות שהתקבלו בקו הסיוע הייעודי במהלך חודש אחד של הפעילות במהלך השנה שקדמה לשנת התמיכה בקו טלפון במענה אנושי, בקו לקבלת מסרונים עם מענה אנושי או בשילוב של השניים. על התיעוד לכלול יום ושעת קבלת השיחה, בידי מי נענתה השיחה ותיאור תמציתי של מהות הפנייה והמענה שניתן לה;
(ו) מגיש הבקשה קיים 50 פגישות תמיכה לפחות, במהלך 12 החודשים שקדמו לשנת התמיכה. להוכחת עמידה בתנאי סף זה, על מגיש הבקשה לצרף לבקשתו את המסמכים הבאים:
(1) טבלה המרכזת את מספר פגישות התמיכה שהתקיימו בכל חודש במהלך השנה שקדמה לשנת התמיכה;
(2) תיעוד כל פגישות התמיכה שהתקיימו במהלך חודש אחד של הפעילות במהלך השנה שקדמה לשנת התמיכה; על התיעוד לכלול את מועד הפגישה ואת זהות הגורם מטעם מגיש הבקשה שערך את הפגישה;
(ז) בנוסף לאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ו), לעניין מוסד ציבור או גוף אחר, המבקש לראשונה תמיכה בתחום התמיכה לפי מבחנים אלה:
(1) מגיש הבקשה פעל במשך 24 החודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה לתמיכה בתחום הפעילות שבעבורו מבוקשת התמיכה, במימון ממקורות עצמיים;
(2) היקף פעילותו של מגיש הבקשה בתחום הפעילות הנתמך, בשנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה, לא פחת ממחצית היקף הפעילות הנדרש על ידו בשנה הראשונה שבעדה הוא מבקש תמיכה.
6. אופן חלוקת כספי התמיכה
(א) 20% מכספי התמיכה יחולקו באופן שוויוני בין כל מגישי הבקשה אשר עמדו בכל תנאי הסף המפורטים בסעיף 5.
(ב) 80% מכספי התמיכה יחולקו בין מגישי הבקשה כדלהלן ובהתאם לאמות המידה המפורטות בסעיף 7:
(1) בשלב הראשון, כל בקשה לתמיכה תנוקד בכל אמת מידה אשר בסעיף 7 למבחנים אלה, בהתאם לאמור בה;
(2) בשלב השני, יחושב חלקה היחסי של כל בקשה לתמיכה מתוך סך כל הניקוד שהוענק לכלל מגישי הבקשה בכל אמת מידה;
(3) בשלב השלישי, יחושב חלקו המצטבר של מגיש הבקשה בכלל אמות המידה לפי שיעורן, ובהתאם לכך יקבע חלקו היחסי בתמיכה.
7. אמות מידה לתמיכה
80% מכספי התמיכה יחולקו בין מגישי הבקשה על פי אמות המידה שלהלן ובכפוף לאמור בסעיף 6(ב):
(1) ניקוד בעבור העסקה בשכר של אנשי מקצוע, כמפורט בסעיף 5(ג) (15%):
בעד כל משרה מלאה בשכר של איש מקצוע שמעסיק מוסד הציבור או הגוף האחר , העולה על משרה אחת, תינתן נקודה אחת;
(2) ניקוד בעבור הפעלת מתנדבים, כמפורט בסעיף 5(ד) (20%):
(א) מוסד ציבור או גוף אחר אשר מפעיל עד 15 מתנדבים – לא יינתן ניקוד;
(ב) מוסד ציבור או גוף אחר אשר מפעיל מעל ל-15 מתנדבים – תינתן נקודה אחת בעד כל 15 מתנדבים.
(3) ניקוד בעבור הפעלת קו סיוע ייעודי כמפורט בסעיף 5(ה) (20%):
(א) מוסד ציבור ו/או גוף אחר אשר נתן מענה אנושי עד ל-100 פניות – לא יינתן ניקוד;
(ב) מוסד ציבור ו/או גוף אשר אחר נתן מענה אנושי למעל 100 פניות – תינתן נקודה אחת בעד כל 100 פניות.
(4) ניקוד בעבור קיום פגישות תמיכה, כמפורט בסעיף 5(ו) (20%):
(א) מוסד ציבור ו/או גוף אחר אשר קיים עד 50 פגישות תמיכה – לא יינתן ניקוד;
(ב) מוסד ציבור ו/או גוף אחר אשר קיים מעל 50 פגישות תמיכה – תינתן נקודה אחת בעד כל 50 פגישות תמיכה.
(5) ניקוד בעבור הפעלת קבוצת תמיכה בשנה שקדמה לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה (10%) – בעד כל מפגש בקבוצת תמיכה תינתן נקודה אחת;
לצורך הוכחת עמידה באמת מידה זו, על מגיש הבקשה לצרף לבקשתו טבלה ובה הפרטים הבאים בעבור כל קבוצת תמיכה:
א. אוכלוסיית היעד של קבוצת התמיכה;
ב. שמו של איש המקצוע המנחה את קבוצת התמיכה;
ג. תאריך תחילה ותאריך סיום של קבוצת התמיכה;
ד. מספר המפגשים שהתקיימו בכל קבוצת תמיכה;
ה. משך כל מפגש בקבוצת התמיכה;
ו. כמות המשתתפים בקבוצת התמיכה;
ז. יש לציין האם הקבוצה התקיימה באופן פרונטאלי או מקוון;
(6) ניקוד בעבור מתן הרצאות וסדנאות בשנה שקדמה לשנת התמיכה (15%) – בעד כל 5 הרצאות או סדנאות תינתן נקודה אחת, עד לסכום מרבי של 10 נקודות. לצורך הוכחת עמידה באמת מידה זו, על מגיש הבקשה לצרף לבקשתו טבלה ובה הפרטים הבאים בעבור כל הרצאה וסדנה:
א. שם ומיקום המוסד, המסגרת או הארגון בהם הועברה ההרצאה או הסדנה;
ב. קהל היעד של ההרצאה או הסדנה;
ג. מספר המשתתפים;
ד. נושא ההרצאה או הסדנה;
ה. מועד קיום ההרצאה או הסדנה;
ו. משך ההרצאה או הסדנה;
ז. יש לציין האם ההרצאה או הסדנה הועברו באופן פרונטאלי או בדרך של מפגש מקוון;
ח. האם ההרצאה או הסדנה הועברו ללא תמורה כספית, בהתאם להגדרה שלעיל;
ט. יש לצרף 3 אישורים בכתב מ- 3 מוסדות שונים בהם הועברה הרצאה או סדנה על ידי מגיש הבקשה, על גבי נייר לוגו של המוסד, הארגון או המסגרת, על אודות קיום ההרצאה או הסדנה, נושא ההרצאה או הסדנה, קהל היעד אשר השתתף בהרצאה או בסדנה והאם הועברה ללא תמורה כספית; כל אישור יהיה חתום על ידי מנהל המסגרת, הארגון או המוסד בו הועברו ההרצאה או הסדנה;
8. נהלים
(א) מגיש הבקשה יידרש להציג בפני המשרד נתונים ואסמכתאות להוכחת עמידתו בדרישות מבחנים אלה, בהתאם למפורט בסעיפים הנוגעים לעניין ובהתאם לדרישות נוספות של המשרד, ככל שיועברו אליו; כלל הנתונים יוגשו תוך שמירה על פרטיות הפונים;
(ב) לא תינתן תמיכה בעד פעילות הממומנת, כולה או חלקה, בידי המשרד או בידי משרד ממשלתי אחר, בין אם בדרך של תמיכה ובין אם בדרך אחרת.
(ג) תמיכת המשרד במוסד ציבור או בגוף אחר לפי מבחנים אלה לא תעלה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת.
(ד) תשלום תמיכת המשרד בעד פעילותו של מגיש הבקשה שאושרה לו בידי הוועדה כדין, יועבר לפי דוחות ביצוע אשר יגיש לתקופת התשלום, כנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה ולפי ההנחיות שיימסרו לו על ידי המשרד.
9. ביטול
המבחנים למתן תמיכות של משרד הרווחה והביטחון החברתי למוסדות ציבור וכן מבחנים למתן תמיכות של משרד הרווחה והביטחון החברתי לגופים אחרים המעניקים תמיכה וסיוע לנפגעי תקיפה מינית[4] – בטלים.
10. תחילה
תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם.
_________התשפ"ה
(________ 2024)
_____________________
יעקב מרגי
שר הרווחה והביטחון החברתי
(803-35-2023-000054)