טיוטת כללים

 

1.  שם הכללים המוצעים

כללי זכויות הסטודנט (התאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים) (תיקון מס' _) (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד - 2024

 

 

 

2.  מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

הכללים קובעים הסדרים מפורטים בכל הנוגע להתאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים ולסטודנטים הורים שבני או בנות זוגם משרתים בשירות מילואים במלחמת חרבות ברזל.

 

 

3.  להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:


 

טיוטת כללים מטעם משרד החינוך:

טיוטת כללי זכויות הסטודנט (התאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים)(תיקון מס'_) (הוראת שעה), התשפ"ה - 2024

 

 

בתוקף סמכותה לפי סעיף 19א לחוק זכויות הסטודנט, התשס"ז–2007[1], קובעת בזה המועצה להשכלה גבוהה כללים אלה:

 

 

 

הוספת סעיף 15

1.  

בכללי זכויות הסטודנט (התאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים), התשע"ב - 2012[2] , אחרי סעיף 14 יבוא:

 

 

"הוראת שעה לשנת הלימודים התשפ"ה – חרבות ברזל

.15

(א)  בסעיף זה -

 

 

 

 

 

 

"חוק עידוד מעורבות סטודנטים" – חוק עידוד מעורבות סטודנטים בפעילות חברתית וקהילתית, התשע"ח – 2018 [3];

 

 

 

 

 

 

"לימוד רפואה ומקצועות הבריאות" – מדעי הרפואה, רפואה כללית, רפואת שיניים, עוזר רופא, וטרינריה, רוקחות, קלינאות תקשורת, סיעוד, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, תזונה, אופטומטריה, דימות  רפואי, ומדעי המעבדה הרפואית;

 

 

 

 

 

 

"מקצועות טיפוליים" - מדעי הרפואה, רפואה כללית, רפואת שיניים, עוזר רופא, וטרינריה, קלינאות תקשורת, סיעוד, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, תזונה, רפואת חירום, עבודה סוציאלית, דימות רפואי, תואר שני בפסיכולוגיה ותואר שני בטיפול באמצעות אומנויות.

 

 

 

 

 

 

"סמסטר" – תקופת לימודים לסטודנט בשנת הלימודים התשפ"ה, כהגדרתה על ידי המוסד;

 

 

 

 

 

 

"תחומי ה-STEM" – מתמטיקה, מתמטיקה שימושית, סטטיסטיקה, מדעי המחשב, המדעים הפיזקליים, המדעים הביולוגיים, חקלאות, לימודי אדריכלות ומקצועות ההנדסה;

 

 

 

 

 

 

"התקופה הקובעת" – שנת הלימודים התשפ"ה.

 

 

 

 

 

 

(ב) סטודנט הלומד לתואר אקדמי בשנת הלימודים התשפ"ה, ששירת בשירות מילואים במהלך התקופה הקובעת ושירותו נמשך עד 20 ימים במצטבר במהלך סמסטר, וכן סטודנט הורה הלומד לתואר אקדמי בשנת הלימודים התשפ"ה שבן או בת זוגו שירתו בשירות מילואים כאמור, יהיו זכאים לדחיית הגשת מטלות שמועד הגשתן נקבע לשבוע שלפני מועד בחינה מיוחד למשרתי המילואים.

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  סטודנט  הלומד לתואר אקדמי בשנת הלימודים התשפ"ה, ששירת בשירות מילואים במהלך התקופה הקובעת, ששירותו נמשך 21 ימים לפחות במצטבר במהלך סמסטר, או 35 ימים לפחות במצטבר בכל שנת הלימודים התשפ"ה, או 60 ימים לפחות במצטבר במהלך שלושת החודשים הקודמים לפתיחת סמסטר, וכן סטודנט הורה הלומד לתואר אקדמי בשנת הלימודים התשפ"ה שבן או בת זוגו שירתו בשירות מילואים כאמור, יהיו זכאים להתאמות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) דחיית הגשת מטלות שמועד הגשתן נקבע לשבוע שלפני מועד בחינה מיוחד למשרתי המילואים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) פטור משש נקודות זכות בתואר ראשון; פטור מארבע נקודות זכות בתואר שני; פטור כאמור יינתן בקורסים שאינם קורסי חובה, לפי החלטת המוסד; פטור מנקודות זכות כאמור ניתן למימוש במהלך התואר כולו; מכל מקום, סך הפטור מנקודות זכות, כולל הפטור אשר מחויב מוסד להעניק לפי חוק עידוד מעורבות סטודנטים או נקודות זכות שכבר נתן המוסד לסטודנט עקב שירות מילואים לא יעלה על עשר נקודות זכות בתואר ראשון ועל ארבע נקודות זכות בתואר שני; צבירת נקודות זכות לא תהווה אמת מידה בעניין דרישות אקדמיות של המוסד;

 

 

 

 

 

 

 

(3) הפחתת מספר המטלות תוך התחשבות ביחס שבין מספר שבועות השירות במילואים במהלך הסמסטר לבין מספר שבועות ההוראה בסמסטר ובהתאם לאופי הקורס, לפי החלטת המוסד;

 

 

 

 

 

 

 

(4) השלמת שיעורי מעבדות הנדרשים לסטודנט על מנת למלא את חובות הקורס, או לחלופין צמצום מספרם של שיעורי המעבדות והכל בהתחשב במשך שירות המילואים ועל פי החלטת המרצה האחראי על הקורס  ;

 

 

 

 

 

 

 

(5) סטודנט הלומד בשנה השנייה ללימודיו ומעלה,  שהפסיד מבחן בשל שירות מילואים כאמור, המהווה דרישת מוקדמת להמשך לימודיו בקורס המשך,  יוכל להמשיך בלימודיו, גם ללא עמידה במבחן כאמור, ולמעט בקורס הנלמד במקצועות טיפוליים; על אף האמור, המוסדות יעשו ככל יכולתם כדי להבטיח שתלמידי השנה הראשונה ישלימו את החומר והבחינות המהווים דרישה מוקדמת;

 

 

 

 

 

 

 

(6) מוסד יאפשר לסטודנט לשנות את מערכת השעות בכל סמסטר ולבטל רישום לקורס, גם לאחר חלוף המועד שנקבע לביצוע שינויים, ללא חיוב בתשלום;

 

 

 

 

 

 

 

(7) המוסד יפעיל לפי שקול דעתו, מנגנון לבחינה ומתן פטור בקורס בגין לימודים אקדמיים קודמים במוסד אחר בישראל, עבור קורס שלמד הסטודנט וקיבל בו ציון עובר לפי כללי המוסד;

 

 

 

 

 

 

 

(8) המרת ציון מספרי בקורס לציון מילולי: "עובר" בשני קורסים לסטודנט לתואר ראשון, או בקורס אחד לסטודנט בתואר שני בשנת הלימודים תשפ"ה; התאמה כאמור תינתן בקורס לבחירתו של הסטודנט, בתנאי שעמד בדרישות המעבר של הקורס, ולמעט בקורס בו נדרש ציון מספרי כתנאי לרישוי מקצועי או בקורס חובה או קורס ליבה בתואר שני; מספר הקורסים שבהם ניתן יהיה להמיר ציון מספרי לציון מילולי "עובר" בכל התואר לא יעלה על חמישה בלימודים לתואר ראשון ולא יעלה על שניים בלימודים לתואר שני, וסך נקודות הזכות של כלל הקורסים שבהם נקבע ציון מילולי "עובר" במהלך התואר הראשון לא יעלה על 10%  מסך נקודות הזכות הנדרשות לתואר;

 

 

 

 

 

 

 

(9) מרצה יאפשר הערכה חלופית או בחינה מותאמת, בהתאם לאופי הקורס והבחינה ועל פי שיקול דעתו של המרצה והמוסד;  בשלוש בחינות  לפחות; הערכה חלופית והתאמה כאמור לא יינתנו לסטודנט הלומד לתואר ראשון בלימודי רפואה ומקצועות הבריאות או בתחומי ה-STEM

 

 

 

 

 

 

 

(10)  סטודנט ששירת שירות מילואים במצטבר במשך 42 ימים לפחות שהתפרסו על פני שני סמסטרים בשנת הלימודים תשפ"ה, יהיה זכאי להאריך את לימודיו בסמסטר אחד בלי שיחויב בשכר לימוד או בכל תשלום נוסף בשל הארכה זו.

 

 

 

 

 

 

(ד) סטודנט הלומד לתואר אקדמי בשנת הלימודים התשפ"ה, ששירת בשירות מילואים במהלך התקופה הקובעת, במשך 35 ימים לפחות במצטבר, שהתפרסו על פני  סמסטר אחד, וכן סטודנט הורה שבן או בת זוגו שירתו בשירות מילואים כאמור, יהיו זכאים להתאמות כמפורט להלן:

 

 

 

 

 

 

 

(1) דחיית הגשת מטלות שמועד הגשתן נקבע לשבוע שלפני מועד בחינה מיוחד למשרתי המילואים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) הארכת זמן של 25% בשני מועדי בחינות אליהן ניגש בכל מקצוע אותו הוא לומד באותו הסמסטר בו שירת הסטודנט בשירות מילואים כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(3) פטור משמונה נקודות זכות בתואר ראשון; פטור מארבע נקודות זכות בתואר שני; פטור כאמור יינתן  בקורסים שאינם קורסי חובה לפי החלטת המוסד; פטור מנקודות זכות כאמור ניתן למימוש במהלך התואר כולו; מכל מקום, סך הפטור מנקודות זכות, כולל הפטור אשר מחויב מוסד להעניק לפי חוק עידוד מעורבות סטודנטים או נקודות זכות שכבר נתן המוסד לסטודנט עקב שירות מילואים לא יעלה על עשר נקודות זכות בתואר ראשון ועל ארבע נקודות זכות בתואר שני; צבירת נקודות זכות לא תהווה אמת מידה בעניין דרישות אקדמיות של המוסד

 

 

 

 

 

 

 

(4) המרת ציון מספרי בקורס לציון מילולי: "עובר" בשלושה קורסים לסטודנט לתואר ראשון או בשני קורסים לסטודנט בתואר שני בשנת הלימודים תשפ"ה; התאמה כאמור תינתן בקורס לבחירתו של הסטודנט, בתנאי שעמד בדרישות המעבר של הקורס ולמעט בקורס בו נדרש ציון מספרי כתנאי לרישוי מקצועי ובקורס חובה או קורס ליבה בתואר שני; מספר הקורסים שבהם ניתן יהיה להמיר ציון מספרי לציון מילולי "עובר" בכל התואר לא יעלה על חמישה בלימודים לתואר ראשון ולא יעלה על שניים בלימודים לתואר שני, וסך נקודות הזכות של כלל הקורסים שבהם נקבע ציון מילולי "עובר" במהלך התואר הראשון לא יעלה על 10%  מסך נקודות הזכות הנדרשות לתואר;

 

 

 

 

 

 

 

(5) סטודנט ששירת שירות מילואים מצטבר של 84 ימים לפחות, שהתפרסו על פני  שני סמסטרים בשנת הלימודים תשפ"ה, יהיה זכאי להאריך את לימודיו בשני סמסטרים, בלי שיחויב בשכר לימוד או בכל תשלום נוסף בשל הארכה זו;

 

 

 

 

 

 

 

(6) הפחתת מספר המטלות תוך התחשבות ביחס שבין מספר שבועות השירות במילואים במהלך הסמסטר לבין מספר שבועות ההוראה בסמסטר ובהתאם לאופי הקורס, לפי החלטת המוסד;

 

 

 

 

 

 

 

(7) המרצה יקבע השלמת שיעורי מעבדות, הנדרשים לסטודנט על מנת למלא את חובות הקורס, או לחלופין צמצום מספרם של שיעורי המעבדות והכל בהתחשב במשך שירות המילואים ועל פי החלטת המרצה האחראי על הקורס; 

 

 

 

 

 

 

 

(8) סטודנט הלומד בשנה השנייה ללימודיו ומעלה, שהפסיד מבחן בשל שירות מילואים כאמור, המהווה דרישת מוקדמת להמשך לימודיו בקורס המשך,  יוכל להמשיך בלימודיו, גם ללא עמידה במבחן כאמור ולמעט בקורס הנלמד במקצועות טיפוליים; המוסדות יעשו ככל יכולתם כדי להבטיח שתלמידי השנה הראשונה ישלימו את החומר והבחינות המהווים דרישה מוקדמת;

 

 

 

 

 

 

 

(9) מוסד יאפשר לסטודנט לשנות את מערכת השעות בכל סמסטר ולבטל רישום לקורס, גם לאחר חלוף המועד שנקבע לביצוע שינויים, ללא חיוב בתשלום;

 

 

 

 

 

 

 

(10)  המוסד יפעיל, לפי שיקול דעתו, מנגנון לבחינה ומתן פטור בקורס בגין לימודים אקדמיים קודמים במוסד אחר בישראל, עבור קורס שלמד הסטודנט וקיבל בו ציון עובר, לפי כללי המוסד;

 

 

 

 

 

 

 

(11)  מרצה יאפשר הערכה חלופית או בחינה מותאמת, בהתאם לאופי הקורס והבחינה ועל פי שיקול דעתו של המרצה והמוסד;  בשלוש בחינות  לפחות; הערכה חלופית והתאמה כאמור לא יינתנו לסטודנט הלומד לתואר ראשון בלימודי רפואה ומקצועות הבריאות או בתחומי ה-STEM

 

 

 

 

 

 

(ה)  המוסד יקבע התאמות לסטודנט שנעדר מלימודים בסמסטר קיץ במהלך שנת הלימודים תשפ"ה  על פי עקרונות כללים אלה ובהתאמה למשך השירות לאורך הסמסטר.

 

 

 

 

 

 

(ו)  באחריות המרצה והמוסד לאפשר לסטודנט שנעדר בשל שירות מילואים להשלים את חומר הלימוד, לרבות באמצעות הקלטות, האזנה או צפייה בשיעורים, סיכומים בכתב, שעות תגבור פרטיות וכיוצא באלה; תינתן עדיפות ככל הניתן למתן הקלטות השיעורים לסטודנט".   

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ 2024)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 4354 – 3)

 

__________________

יואב קיש

שר החינוך ויושב ראש המועצה להשכלה גבוהה

דברי הסבר

בהתאם להוראת סעיף 19א לחוק זכויות הסטודנט, קבעה המועצה להשכלה גבוהה בשנת 2012 את כללי זכויות הסטודנט (התאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים), תשע"ב – 2012 (להלן – "הכללים") הכללים קובעים הסדרים מפורטים בכל הנוגע להתאמות לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים ולסטודנטים הורים שבני או בנות זוגם משרתים בשירות מילואים.

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" נחקק חוק סיוע לסטודנטים ששירתו במילואים (תיקוני חקיקה והוראת שעה), התשפ"ד – 2024 (החוק עבר במליאת הכנסת ביום 27.3.2024. במסגרת דיונים על החוק, שהתקיימו בין נציגי המוסדות להשכלה גבוהה, התאחדות הסטודנטים, קצין מילואים ראשי, ובתיווך נציגי המל"ג, הוסכם על מתווה התאמות כהוראת שעה לשנה"ל תשפ"ד. לאור נסיבות המלחמה החריגות והסכמת הארגונים המייצגים את המוסדות להשכלה גבוהה על מתווה התאמות לשנה"ל תשפ"ה, החליטה המל"ג ביום 17.9.2024 לאשר את מתווה ההתאמות ולעגנם בכללים, כהוראת שעה, לתקופת מלחמת "חרבות ברזל" לשנת הלימודים תשפ"ה.

המתווה כולל חלוקה למספר קבוצות אוכלוסייה על פי משך שירות המילואים שבוצע בזמן המלחמה ומעניק התאמות כגון: דחיית הגשת מטלות, פטור מנקודות זכות, הפחתת מספר המטלות, פתרונות להשלמת מעבדות, המרת ציון מספרי בקורס לציון מילולי "עובר" ועוד.

 



[1] ס"ח התשס"ז, עמ' 320. 

[2] ק"ת התשע"ב, עמ' 1501; התשפ"ד, עמ' 8.

[3] ס"ח התשע"ח, עמ' 756.