מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות ציבור המקיימים פסטיבלים בתחום אמנויות הבמה
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק) ובהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[2], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ועם המועצה הישראלית לתרבות ולאמנות (להלן – המועצה), לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות התשס"ג-2002[3] (להלן – חוק התרבות והאמנות), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד) במוסדות ציבור המקיימים פסטיבלים בתחום אמנויות הבמה, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מספר: 19-42-02-26
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בתחום הפסטיבלים לאמנויות הבמה, ובהמלצה למוסדות השונים, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[4] (להלן – הנוהל) ובהתאם למבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו עניינים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטות הוועדה יהיו מנומקות.
"אזור עדיפות לאומית" – ישוב הנמנה על אזורי העדיפות הלאומית כהגדרתם בהחלטת ממשלה מס' 3738 מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018), או מכוח כל החלטת ממשלה אשר תקבע אזורי עדיפות לאומית לעניין תרבות;
"אמנויות הבמה" – אחד מהתחומים האלה: תאטרון, מחול, מוסיקה, או שילוב של כמה מהם;
"ארגון גג" – כמשמעותו בסעיף 10;
"בכורה עולמית" – מופע המוצג לראשונה;
"המדור" – ועדת המשנה לפסטיבלים שמונתה על ידי המועצה;
"הרצה" – העלאה של מופע לפני קהל צופים במסגרת הפסטיבל; לעניין זה, חזרה גנרלית תיחשב הרצה ובלבד שמתקיימת עד שבוע לפני פתיחת הפסטיבל, ושהיא פתוחה לקהל הרחב, בתשלום או לא בתשלום;
"יוצר מקצועי" – מי שעיסוקו המרכזי הוא אחד מאלה: כוריאוגרף, במאי, מלחין, מנצח, מחזאי או בעל תפקיד מקביל, וגילו מעל 18 שנים;
"מבצע מקצועי" – מי שעיסוקו המרכזי בביצוע של אחד או יותר מתחומי אמנויות הבמה, כגון: זמר, רקדן או שחקן, וגילו מעל 18 שנים;
"מדד הפריפריה" – מדד פריפריאליות של יישובים בישראל לשנת 2020, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2022, כפי שיעודכן מזמן לזמן;
"מוסד" – מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק או רשות מקומית שהגיש בקשה לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה;
"מופע" – כמשמעותו בסעיף 3;
"מופע חוצות" – מופע העומד בתנאי סעיף 4;
"מופע ישראלי" – מופע שלפחות 51% מהיוצרים המקצועיים והמבצעים המקצועיים שלו הם אזרחי ישראל או תושביה; לעניין הגדרה זו, "יוצר" – לרבות יוצר במשותף, ולרבות בעל תפקיד דומה אף אם כינויו שונה;
"מופע מחוץ לארץ" – מופע שלפחות 51% מהמשתתפים בו מקימיים את שני אלה:
(א) הם אינם תושבי ישראל או אזרחיה;
(ב) הם מבצעים מקצועיים.
"מופע מונגש" – מופע העומד בתנאי סעיף 6;
"מופע מקור ישראלי" – מופע ישראלי שעומד בתנאי סעיף 5;
"מנהל אמנותי" – מי שעוסק בניהול אמנותי של הפסטיבל, והוא בעל ניסיון של שנתיים לפחות בניהול אמנותי או מקצועי בתחום התרבות;
"המינהל" – מינהל תרבות במשרד התרבות והספורט;
"משק סגור" – הפרדה חשבונאית מוחלטת בין הפעילות מושא הבקשה לתמיכה לבין פעילות אחרת של המוסד, לרבות לעניין הנהלת החשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו, הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות; לעניין זה, יש לזקוף על חשבון הפעילות שמתנהלת כמשק סגור את החלק היחסי של השכר והוצאות ההנהלה והכלליות של המוסד בהתאם ליחס שבין ההיקף התקציבי של אותה פעילות לעומת ההיקף התקציבי של כלל פעילות המוסד;
(א) היא מלווה בהנחיה מקצועית;
(ב) משכה 40 דקות לפחות;
(ג) המדור סבור שיש לה תרומה לנושא הפסטיבל;
"סיווג הלמ"ס" – מדד חברתי-כלכלי של אוכלוסייה ברמה של רשות מקומית וברמה של יישוב בשנת 2019, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2022, כפי שיעודכן מזמן לזמן;
"פסטיבל" – מקבץ מופעים, ואירועים המתקיימים בישראל שמהותם קידום אמנויות הבמה השונות וחשיפתן לציבור הרחב, ובלבד שרוב האירועים המתקיימים במסגרתו הם מופעים כהגדרתם במבחנים אלה; בלי לגרוע מכלליות האמור, יכול שיהיו בפסטיבל מופעים ופעילויות נוספים מתחומי אמנויות אחרים;
"פעילות אמנותית נלווית" – פעילות, המיועדת לקהל, שהמדור מצא שהיא בעלת ערך אמנותי המתקיימת במסגרת הפסטיבל שיש לה קשר ענייני לנושא הפסטיבל, כגון סדנה, הפעלה מיוחדת, סיור או תערוכה ייעודית; פעילות כאמור יכול שתהיה מיועדת לקהילת יוצרים או המבצעים בתחומי אמנויות הבמה שבהם עוסק הפסטיבל;
"רשות מקומית" – עיריה, מועצה מקומית או תאגיד מקומי;
"רשות מקומית סמוכה" – רשות מקומית הנמצאת במרחק שאינו עולה על 15 קילומטר (בקו אווירי) מהרשות המקומית מושא הבקשה לתמיכה;
"רשות ציבורית" – כהגדרתה בחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998[5];
"שנת הערכה" או "שנת התקציב המבוקר" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנת הכספים הקודמת; לדוגמה, בהתייחס לשנת התמיכה 2024, שנת ההערכה היא שנת 2022;
"שנת
ההערכה הקודמת" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנת ההערכה; לדוגמה: בבקשה בעד
שנת הכספים 2024 תהיה שנת ההערכה הקודמת התקופה המתחילה ביום 1 בינואר 2021 ומסתיימת
ביום 31 בדצמבר 2021;
"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית שבעדה מבוקשת תמיכה;
"שנת כספים קודמת" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנת התמיכה; לדוגמה, בהתייחס לשנת התמיכה 2024, שנת הכספים הקודמת היא שנת 2023;
"תאגיד מוסדי" – תאגיד שרשות מקומית או רשות ציבורית ממנה את יושב הראש שלו או מחצית לפחות מהדירקטורים בהנהלתו;
"תאגיד מקומי" – תאגיד שלפחות מחצית מההון או לפחות מחצית מכוח ההצבעה בו מוחזקים, במישרין או בעקיפין, בידי רשות מקומית או בידי תאגיד מקומי אחר, או שיש לרשות מקומית או לתאגיד מקומי אחר, במישרין או בעקיפין, זכות למנות מחצית לפחות מהדירקטורים בו או את המנהל הכללי שלו;
"מחזור פעילות שנתי" או "מחזור פעילות" – סך כל ההכנסות של הפסטיבל (ללא שווה-כסף) לרבות הכנסות עצמיות, מענקים, תמיכות ותקציבים ציבוריים, אך לא כולל תקציבים אחרים שניתנו למטרת סיוע לפי מבחנים לחלוקת כספי תמיכות בדרך של הלוואה של משרד התרבות והספורט לתמיכה במוסד ציבור שהוא מוסד תרבות במצוקה תקציבית ונתון בתכנית הבראה[6] או שניתנו למטרת שיפוצים, או תקבולים מביטוחים וכיוצא באלה תקציבים שניתנו לפעולות שאינן במסגרת הפעילות השוטפת של הפסטיבל; לעניין זה מסך מחזור הפעילות של הפסטיבל יופחתו –
(1) הוצאות בגין פעילות אמנותית נלווית בשיעור העולה על 25% מכלל ההוצאות של הפסטיבל;
(2) הוצאות בגין אירועים בפסטיבל שאינם מופעים או פעילות אמנותית נלווית (כגון: ירידי אוכל, מתחמי משחק לילדים וכיוצא באלה) בשיעור העולה על 5% מכלל ההוצאות של הפסטיבל.
פרק ב' – מופעים הזכאים לתמיכה
(א) מופע הוא מי שעומד בכל אלה:
(1) הוא כולל הפקה אומנותית ומקצועית בתחומי אומנויות הבמה;
(2) הוא מבוצע, כולו או חלקו, על ידי יוצרים מקצועיים;
(3) אורכו הכולל 50 דקות לפחות; ואם המופע מיועד לילדים אורך המופע יהיה 40 דקות לפחות; לעניין זה, ניתן לאגם מקבץ של מופעים שונים המתקיימים באותו היום;
(4) הוא מיועד להיות מוצג בפני קהל באופן בלתי אמצעי;
(ב) לעניין סעיף זה – לא יראו מופע שהוא בעיקרו סדנה, סרט, אלתור או הפעלת קהל כגון הרקדה או סיור.
(א) הוא מתקיים בחלל שאינו אולם מופעים, בחלל פתוח או במרחב הציבורי;
(ב) משכו הכולל בין 30 ל-49 דקות; עלה משך המופע על 50 דקות יראו בו כמופע.
(א) מי שמתקיים לגביו אחד מאלה:
(1) הוא הופק במיוחד לצורך הפסטיבל;
(2) הוא מועלה בבכורה עולמית ובלבד שאינו כולל בעיקרו קטעים ממופעים שהועלו בעבר; לעניין זה "עיקרו" – לפחות 51% ממשך הזמן של המופע;
(3) מופע מונגש המועלה בבכורה עולמית.
(ב) מבלי לגרוע מכלליות האמור, לא יראו במופע של אמן, במסגרתו הוא מארח אמן אחר המבצע את יצירותיו, כמופע ישראלי שהופק במיוחד לצורך הפסטיבל, אלא אם כן המופע כולל מרכיבים משותפים משמעותיים, כפי שקבע המינהל בהמלצת המדור.
(א) הוא מותאם לצרכים של אנשים עם מוגבלויות נוירולוגיות (למשל, אוטיזם, טורט, עיכוב התפתחותי, OCD, הפרעות קשב וריכוז) ולאנשים עם מוגבלות ולאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית (למשל, מוגבלות שכלית התפתחותית, מגבלה נפשית);
(ב) הנגשת המופע כוללת את כל אלה:
(1) התאמה חושית או קוגנטיבית של המופע, ובכלל זה חומרי הכנה למופע והחלל שבו הוא נערך;
(2) מתן אפשרות לקהל לקום ולהסתובב במהלך המופע;
(3) קיום מרחב שקט בסמוך לאולם;
(4) חלוקת אוזניות חוסמות רעש או אמצעי חשחוש;
(5) נוכחות צוות שיכול לסייע לקהל במהלך המופע; הצוות יכלול, לכל הפחות, אדם בעל ניסיון של שנתיים לפחות, בעבודה עם אוכלוסיות בעלות מוגבליויות כאמור בסעיף קטן (א).
(ג) אורכו הכולל 30 דקות לפחות.
פרק ג' – הוראות בדבר זכאות לבקשת תמיכה
לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי מוסד המקיים בעצמו את הפסטיבל, בשנת תמיכה ובשנת הערכה, ושמתקיימים לגביו או לגבי הפסטיבל, לפי העניין, תנאים והוראות אלה:
(1) המוסד קיים, בשנים שקדמו לשנת התמיכה, ברציפות, שני פסטיבלים לפחות, אחד בכל שנה, ובלבד שהפסטיבל האחרון התקיים בשנת הכספים הקודמת או בשנת ההערכה; על אף האמור, במקרה שלא התקיים פסטיבל בשנת הערכה, יבחן קיומו של פסטיבל בשנת הערכה קודמת;
(2) כל פסטיבל עמד בתנאים האמורים להלן:
(א) הוא קיים פעילות בהתאם למפורט להלן:
|
|
מספר ימי הפסטיבל |
מינימום מספר מופעים שונים בפסטיבל |
מינימום מספר מופעים שונים ביום |
מינימום מספר מופעי מקור ישראלי |
|
|
2 ימים |
8 מופעים |
3 מופעים |
4 מופעי מקור |
|
|
3 ימים |
12 מופעים |
3 מופעים |
6 מופעי מקור |
|
|
4 ימים – 21 ימים |
14 מופעים |
3 מופעים לפחות בשלושת הימים הראשונים בלבד |
6 מופעי מקור |
(ב) ימי הפסטיבל בהתאם לסעיף קטן (א) התקיימו ברציפות; על אף האמור, לעניין פסטיבל שמשכו 3 ימים ומעלה, יכול שחלק מימי הפסטיבל יתקיימו שלא ברציפות, ובלבד ש-80% לפחות יתקיימו ברציפות; לענין זה, ימי מנוחה וימי חג של עדה דתית מוכרת בישראל לא יקטעו את הרצף; הוראות פסקה זו לא יחולו אם הוועדה קבעה, לפי המלצת המדור, כי לא ניתן היה לקיים את הפסטיבל ברציפות בשל הוראה של רשות שלטונית מוסמכת (במצבים כגון אירוע ביטחוני או בריאותי), ובלבד שהמניעה אינה תלויה בפסטיבל;
(ג) על אף האמור בסעיף 7(2)(א), פסטיבל שמשכו 3 ימים ומעלה רשאי לקיים ביום הראשון או האחרון מופע אחד, ובלבד שמדובר במופע הפתיחה או הסיום של הפסטיבל;
(ד) מעל 70% מהמופעים בפסטיבל עומדים בתנאים המצטברים הבאים:
(1) הם בתחומי אומנויות הבמה;
(2) אינם מהווים חלק מהרפרטואר של מוסד תרבות המקבל תמיכה מהמשרד בעד פעילותו השוטפת; לעניין זה, "רפרטואר" – ההפקות העצמיות של המוסד בשנת ההערכה או בשלוש השנים שקדמו לה;
(ה) לפסטיבל רמה אמנותית נאותה לפי החלטת המדור, וזאת בשים לב לתכנית האומנותית, ליוצרים והמבצעים, למופעים ולפעילויות המתקיימות בפסטיבל;
מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל ההחלטות המנומקות של המדור לפי פסקת משנה זו, ובלבד שהגיש בקשה לכך בתוך 14 ימים ממועד ההודעה על ההחלטה; ההחלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 30 ימים ממועד קבלת הבקשה.
(ו) שני שליש לפחות מסך המופעים התקיימו במקום בו מתקיים הפסטיבל או ברשות סמוכה אחת או יותר; קיים המוסד במסגרת הפסטיבל מופעים ופעילות אומנותית נלווית במקומות אחרים (להלן – פעילות נוספת), יעמדו בכל אלה:
(1) פרטי הפעילות הנוספת יכללו בפרסומי הפסטיבל והתוכנייה;
(2) הפעילות הנוספת תתקיים במקבץ של שלוש פעילויות נוספות ביום לפחות;
(3) הפעילות הנוספת תתקיים ברצף בהתאם להוראות סעיף 7(2)(ב);
(3) הפסטיבל תועד במדיה דיגיטלית המאפשרת צפייה במופעי הפסטיבל, בהתאם לכללים שקבע המינהל, בהמלצת המדור;
(4) תקציב הפסטיבל בשנת התקציב המבוקר ותקציב הפסטיבל שבעדו מבוקשת התמיכה מנוהלים כמשק סגור, ועודף הכנסות על הוצאות ישמש לפעילות נושא התמיכה בלבד;
(5) מחזור הפעילות של הפסטיבל בשנה המבוקרת הוא 200,000 שקלים לפחות, לכל פסטיבל; ואולם התנאי האמור לא יחול לגבי מוסד המגיש לראשונה בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה, אלא אם כן קיבל בשנת הכספים הקודמת תמיכה לפי מבחנים אחרים של המשרד, ובכלל זה מבחני תמיכה בסל תרבות עירוני;
(6) המוסד משלם לאמנים ישראלים שהועסקו במסגרת הפסטיבל, בהתאם לכל דין;
(7) המוסד מעסיק בשכר מנהל אומנותי, אשר מתקיים לגביו אחד מאלה:
(א) המנהל האומנותי אינו המנהל הכללי של המוסד; על אף האמור מוסד רשאי להעסיק מנהל אומנתי בתפקיד מנהל כללי אם מחזור פעילות הפסטיבל, בשנת התקציב המבוקר, אינו עולה על 800,000 שקלים חדשים.
(ב) המוסד מינה ועדה אומנותית שחברים בה שלושה אנשי מקצוע, לפחות, בתחום אמנויות הבמה לפחות, שתפקידה לייעץ לו בכל הקשור לניהול האמנותי של הפסטיבל.
(8) במקרה שהמוסד התקשר עם מפיק, ההתקשרות עומדת בתנאי סעיף 8.
(9) פעילות הפסטיבל פתוחה לפני כלל האוכלוסייה, לפי כל דין.
(10) המוסד השלים, באופן תקין, הגשת כל הדוחות והמסמכים הנדרשים לצורך ניקודו, על פי מבחנים אלו, כנדרש בידי מינהל תרבות, ובהתאם למועדים שנקבעו על ידי המינהל.
(11) במוסד שבו מועסקים עובדים במתכונת של יחסי עבודה – המוסד קבע תקנון למניעת הטרדה מינית ועומד בדרישות תקנה 8 לתקנות חובות מעסיק לעניין עריכת התאמות נדרשות בתקנון האמור, פרסום התקנון ומסירתו; המוסד יכלול בבקשתו לתמיכה פרטים על אודות ההתאמות שערך בתקנון, פרסומו ומסירתו כאמור ויצרף לבקשה את התקנון; בפסקה זו –
"תקנות חובות מעסיק" – תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), התשנ"ח-1998 ;
"תקנון למניעת הטרדה מינית" או "תקנון" – התקנון לדוגמה שבתוספת לתקנות חובות מעסיק;
במקרה שהמוסד התקשר עם מפיק אחד או יותר, על המוסד לוודא בהסכם את התנאים הבאים:
(א) תכנית עבודה מסודרת וחתומה ע"י המוסד.
(ב) המשרד לא יכיר בהיקף שכר של המפיק העולה על 15% ממחזור הפעילות של הפסטיבל;
(ג) אם ההתקשרות כוללת תשלום לאמנים, המפיק ישלם לאמנים ישראלים שהועסקו במסגרת המופע בהתאם לכל דין;
(ד) המפיק לא ישמש כמנהל אמנותי של הפסטיבל ולא יהיה חבר בוועדה האמנותית שלו;
(ה) ההתקשרות עם המפיק תהיה לשם הפקת הפסטיבל בלבד, ולא להפקת אירועים אחרים או למטרות אחרות;
(ו) המוסד יהיה אחראי ויפקח על עבודת המפיק;
(ז) המפיק יגיש למוסד דיווח מפורט על הפקת הפסטיבל ודוח כספי על הוצאותיו בקשר לפסטיבל; המינהל רשאי לדרוש מהמוסד להגיש לו דיווחים כאמור;
(ח) המפיק יעמוד בכללי הבקרה החלים על המוסד לפי מבחנים אלה ודרישות המשרד.
(א) על אף האמור בסעיף 7(2)(א), המדור רשאי להמליץ, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, כי מוסד עמד בתנאי הסף המופרטים בטבלה האמורה בסעיף 7(2)(א), אף אם אינו עומד באופן מלא באחד התנאים הכמותיים שנקבעו בטבלה, ובלבד שהפסטיבל לא מתקיים פחות מיומיים, והתנאי שמבוקש הקלה בגינו מתקיים לפחות ב-70%, וכל שאר התנאים מתקיימים במלואם; הקלה כאמור בפסקת משנה זו תינתן למוסד אחת לשלוש שנים לכל היותר.
(ב) על אף האמור בסעיף 7(5) מוסד שאינו עומד בתנאי הסף האמור בסעיף רשאי להגיש בקשת הקלה למינהל, אחת לחמש שנים, ובלבד שמחזור הפעילות המבוקר של הפסטיבל לא פחת מ-100,000 שקלים חדשים; עלה בשנה העוקבת מחזור הפעילות של הפסטיבל על 150,000 שקלים, אך לא עמד באמור בסעיף 7(5), רשאי המוסד להגיש בקשת הקלה נוספת למינהל.
(ג) מוסד יכול שיקבל הקלה לפי פסקת משנה (א) ופסקת משנה (ב) במצטבר.
(ד) ותק הפסטיבל לא יהווה שיקול לפי סעיף זה.
(ה) מוסד רשאי לקבל לעיונו את כלל ההחלטות המדור הנוגעות לעניינו, ובלבד שהגיש לכך בקשה בתוך 14 יום ממועד ההודעה על ההחלטה; החלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 30 יום ממועד קבלת הבקשה.
(א) בקשה לתמיכה תוגש בידי מוסד ציבור או רשות מקומית המבצעים את הפעילות נושא התמיכה, או בידי ארגון גג שנתמך על ידי מינהל התרבות; לעניין זה "ארגון גג" – מוסד אשר מתקיימים בו כל אלה:
(1) חברים בו, לכל הפחות, 20 יוצרים עצמאיים מתחומי אומנויות הבמה;
(2) הוא פועל להענקת סיוע מינהלי וארגוני לחבריו;
(ב) הוא גיבש כללים מקצועיים המחייבים את התנהלותו, הכללים מפורסמים במרשתת; על אף האמור בפסקת משנה (א) יוצר עצמאי, בתחום מתחומי אומנויות הבמה, שתקציב פעילותו עלה על 400,000 שקלים חדשים, או מוסד ציבור, לא יהיה רשאי להגיש בקשה לתמיכה באמצעות ארגון גג כאמור.
(ג) הוגשה בקשה על ידי ארגון גג, תכלול הבקשה התייחסות לפסטיבל נושא התמיכה בלבד, ותיחתם גם בידי הגורם המקצועי המנהל את הפסטיבל נושא הבקשה לתמיכה; במסגרת זו יוכרו הוצאות בעד פעילויות המנוהלת על ידי ארגון הגג, ולא כספים המועברים ליוצרים עצמאיים, למעט תשלום לאמנים כאמור.
(א) מוסד רשאי להיתמך בשנת התמיכה בעד שני פסטיבלים לכל היותר, ובלבד שכל פסטיבל יהיה בתחום אמנותי אחר, בהתאם לחלוקת התחומים שלהלן: תאטרון, מחול, מוסיקה קלסית, מוסיקה אחרת, זמר עברי או פסטיבל בין-תחומי המשלב מספר תחומים כאמור; על אף האמור, ניתן לתמוך בפסטיבל המיועד לילדים ובפסטיבל המיועד למבוגרים אף אם שניהם באותו תחום; לעניין זה, יראו רשות מקומית ותאגיד עירוני שבשליטתה כמוסד אחד;
(ב) המגבלות בפסקת משנה (א) לא יחולו על ארגון גג בנוגע לפסטיבלים של יוצרים עצמאיים.
(ג) במקרה בו עלו הכנסות הפסטיבל על הוצאותיו, יתחייב המוסד להעביר את היתרה התקציבית במלואה לטובת קיום הפסטיבל הבא (להלן – הפסטיבל הבא); היתרה תשמש אך ורק למטרות מימון והפקת הפסטיבל הבא; על המוסד להגיש דו"ח מפורט המתעד את העברת היתרה ואת השימוש בה לצורך הפסטיבל הבא, וזאת כחלק מהדיווח הכספי הכולל של האירוע.
(א) מוסד המקיים פסטיבל אשר לא ניתנה בעדו תמיכה לפי מבחנים אלה, בשנת הערכה, יודיע למשרד על כוונתו להגיש בקשת תמיכה לא יאוחר מיום 1 בינואר של שנת הכספים הקודמת, וייתן לחברי המדור הזדמנות סבירה לצפות במופעי הפסטיבל באופן בלתי אמצעי או באמצעות מדיה דיגיטלית, לפי דרישת המשרד.
(ב) המוסד יגיש, לא יאוחר מיום ה-1 בינואר של שנת התמיכה, דוח ביצוע מפורט לגבי הפסטיבל האחרון שקיים ויצרף לו את התכנייה של הפסטיבל, וקטעי מדיה דיגיטלית, בהתאם לכללים שקבע המינהל בהמלצת המדור.
(א) בשלב הראשון לחישוב גובה התמיכה בפסטיבל יחושב שיעור התמיכה על פי כל אחד מהמשתנים המפורטים בסעיף 15, וזאת בהתאם ליחס שבין הניקוד שצבר הפסטיבל בכל משתנה לבין סך כל הניקוד שצברו כלל הפסטיבלים האחרים באותו משתנה.
(ב) בשלב השני יחושב השיעור המצרפי של כל פסטיבל בכל המשתנים המפורטים בסעיף 15(א) יחדיו, וזאת בהתאם למשקלו היחסי של כל משתנה, כמפורט בסעיף האמור (להלן – התחשיב הבסיסי); פסטיבל שהוא תאגיד מוסדי זכאי, בשלב זה, ל-50% משיעור התמיכה שנקבע בתחשיב הבסיסי שלו; פסטיבל שאינו תאגיד מוסדי זכאי ל–85% משיעור התמיכה שנקבע לו בתחשיב הבסיסי.
(ג) בשלב השלישי זכאי פסטיבל להגדלת שיעור התמיכה הבסיסי בו, כך שיקבל שקל חדש נוסף על כל שני שקלים שקיבל בשנת הכספים הקודמת כתמיכה נוספת מרשות מקומית או מרשות ציבורית אחרת, ובלבד שסך כל התמיכה שלה יהיה זכאי לפי מבחנים אלה בשלב זה לא יעלה על תוצאות התחשיב הבסיסי; הוראות סעיף קטן זה לא יחולו פסטיבל שמקיימת רשות מקומית או תאגיד עירוני.
(ד) בשלב הרביעי ייקבע שיעור התמיכה שהפסטיבל זכאי לו על פי צירוף שני השיעורים האלה: 75% מהשיעור היחסי שנקבע לו לאחר השלב השלישי ו-25% משיעור התמיכה היחסי שקיבל בשנת הכספים הקודמת; על אף האמור, שיעור התמיכה בפסטיבל לא יעלה ביותר מ-50% מהשיעור היחסי שקיבל בשנת הכספים הקודמת; המגבלה האמורה תחול רק על פסטיבל שסך כל התמיכה של המשרד בו לפי מבחנים אלה בשנת הכספים הקודמת עלה על 1.5 מיליון שקלים חדשים, והיא תחול לגביה שנתיים רצופות בלבד.
(ה) בשלב החמישי במקרים שבהם פחת שיעור התמיכה היחסי בפסטיבל ביותר מ-20% לעומת שיעור התמיכה היחסי שקיבל בשנה הקלנדרית שקדמה לשנת התמיכה, לא יפחת שיעור התמיכה בו מ-80% משיעור התמיכה היחסי שלו היה זכאי בשנה הקודמת; פסטיבל אינו זכאי להגנה לפי סעיף קטן זה יותר מפעמיים בשש שנים רצופות.
(ו) בשלב השישי, מוסד אשר מספר הנשים החברות בוועד המנהל שלו לעומת כלל חברי הוועד המנהל עמד על 30% מכלל חברי הוועד המנהל לפחות, ואם עמד מספרם של כלל חברי הוועד המנהל שלו על שלושה לכל היותר – כלל הוועד המנהל חברה אחת לפחות, תגדל התמיכה בו ב-2% ביחס לשלב הקודם; לעניין זה, "ועד מנהל" – או גוף מקביל לו במוסד, אף אם תוארו שונה.
(ז) בשלב השביעי, מוסד שהפעילות היחידה שמקיים היא מסוג הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, תגדל התמיכה בו בשיעור של 10%; לעניין מוסד שמקיים כמה פסטיבלים – הגדלת התמיכה כאמור תינתן בעד פסטיבל אחד בלבד, שהיה בעל מחזור הפעילות הגבוה ביותר בשנת ההערכה, מבין הפסטיבלים שקיים המוסד באותה שנה.
(ח) בכל מקרה, שיעור התמיכה של המשרד לא יעלה על 75% מההוצאות המוכחות בפועל לצורך ביצוע הפעילות הנתמכת בשנת התמיכה; לעניין זה –
(1) יוכרו הוצאות, בגין פעילות אמנותית נלווית בשיעור שלא יעלה על 25% מכלל ההוצאות המוכרות של הפסטיבל;
(2) יוכרו הוצאות, בגין אירועים נלווים לפסטיבל שאינם פעילות אמנותית נלווית (כגון: ירידי אוכל, מתחמי משחק לילדים וכיוצא באלה) בשיעור שלא יעלה על 5% מכלל ההוצאות המוכרות של הפסטיבל;
(3) לעניין שיעור הוצאות המימון העצמי כמשמעו בסעיף 4(ג) לנוהל, יוכרו עלויות שהן שווה-כסף ועלויות שווי עבודת מתנדבים, בכפוף להוראות הנוהל, ובלבד ש-10% לפחות יהיו הכנסות במזומן.
(ט) לא תשולם תמיכה בגין הוצאות תקורה המשויכות לפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, מעבר לשיעור המרבי של הוצאות תקורה כמפורט להלן:
(1) לעניין מוסד שפעילותו היחידה היא הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה – 22% מההוצאות הישירות בגין הפעילות הנתמכת;
(2) לעניין מוסד שמקיים פעילות נוספת מעבר לפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה – 20% מההוצאות הישירות בגין הפעילות הנתמכת; בפסקה זו, "פעילות נוספת" – לרבות פעילות שאינה נתמכת או שאינה בתחום התרבות;
לעניין זה, על המוסד לשייך את הוצאות התקורה לפי מפתח העמסה של ההוצאות הישירות של המוסד בגין הפעילות הנתמכת, מתוך סך כל ההוצאות של המוסד בגין כלל הפעילויות שלו; על אף האמור, ועדת התמיכות רשאית לקבוע מפתח העמסה אחר, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, לאחר שקיבלה פניה מנומקת בכתב מאת מוסד המבקש תמיכה;
בסעיף קטן זה, "הוצאות תקורה" – כהגדרתן בנוהל.
(י) לא תינתן תמיכה למוסד בעד בקשה לתמיכה שהניקוד המוענק בעדה על פי מבחנים אלה מזכה אותו בסכום נמוך מ- 50,000 שקלים חדשים, ולעניין מוסד המקבל תמיכה לראשונה לפי מבחנים אלה – 40,000 שקלים חדשים.
(יא) במבחנים אלה, מספר שהוא תוצאת חישוב יעוגל למספר השלם הקרוב, ומחצית מספר תעוגל כלפי מטה.
שיעור התמיכה בפסטיבל ייקבע על פי המשתנים המפורטים להלן, ובהתאם למשקלו היחסי של כל משתנה המפורט לצידו:
(1) משתנה מספר המופעים – 20%;
(2) משתנה היקף מחזור הפעילות – 35%;
(4) משתנה רמת הפעילות האמנותית הנלווית –5%;
(5) משתנה עדיפות לפריפריה – 25%;
הניקוד במשתנים המפורטים בפסקאות (1), ו-(3) ו-(4) יוכפל במחזור הפעילות של הפסטיבל.
(1) נושא הפסטיבל ייחודי או שהוא פסטיבל יחיד בתחומו באותו אזור, לפי הערכת המדור; לעניין זה, "אזור" – רשות מקומית או רשות מקומית סמוכה;
(2) מחזור הפעילות השנתי בשנת התקציב המבוקר אינו עולה על 2 מיליון שקלים חדשים;
(3) מחזור הפעילות השנתי של הפסטיבל בשנת התקציב המבוקר עלה ב-25% לפחות על מחזור הפעילות הממוצע שלו בשנתיים שקדמו לשנת ההערכה;
(4) הפסטיבל
נערך בידי מוסד שאינו רשות מקומית או תאגיד מקומי;
(5) הרמה האמנותית של הפסטיבל, לפי הערכת המדור, היא גבוהה (2.5 נקודות) לפחות;
(6) הרשות המקומית או רשות ציבורית השתתפה בתקציבו של הפסטיבל בשנת התקציב המבוקר בהיקף של 20% לפחות;
המקדם יינתן לכל היותר פעמיים לכל פסטיבל, לאורך תקופה של 10 שנים, ולכל היותר לחמישה פסטיבלים מדי שנה; עלה מספר הפסטיבלים הזכאים למקדם על חמישה, ייבחרו חמשת הפסטיבלים באופן הבא:
בשלב הראשון, ייבחרו הפסטיבלים שהרמה האמנותית שלהם, לפי הערכת המדור, היא גבוהה במיוחד (4 נקודות).
בשלב השני, אם יוותרו מעל חמישה פסטיבלים, ייבחרו מביניהם הפסטיבלים ששיעור הגידול במחזור הפעילות שלהם, כאמור בפסקה (3) של סעיף קטן זה, הוא הגבוה ביותר.
(1) הניקוד במשתנה זה יינתן כמפורט להלן, בעד כל מופע, באופן מצטבר בשנת ההערכה:
|
מספר המבצעים המקצועיים |
ניקוד בסיסי בעד מספר מבצעים מקצועיים |
תוספת ניקוד בעד הרצות |
תוספת ניקוד בעד מופע מחוץ לארץ |
תוספת ניקוד בעד מופע מקור ישראלי |
תוספת ניקוד בעד מופע מונגש |
|
1 עד 3 |
1 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
0.5 |
|
4 עד 9 |
4 |
1 |
2 |
2 |
2 |
|
10 עד 39 |
8 |
1.5 |
4 |
4 |
4 |
|
40 ומעלה |
13 |
2.5 |
6.5 |
6.5 |
6.5 |
(2) במניין ההרצות לפי משתנה זה, לא תובא בחשבון ההרצה הראשונה של המופע, וכן לא יינתן ניקוד מעבר לשלוש הרצות של אותו מופע כאמור;
(3) על אף האמור בפסקה (1), מופע חוצות יזכה במחצית הניקוד לפי הטבלה שבאותה פסקה;
ניקודו של פסטיבל במשתנה זה, יהיה שווה לחלקו היחסי של סך כל היקף מחזור הפעילות של הפסטיבל בשנת התקציב המבוקר מתוך סך כל מחזורי הפעילות של הפסטיבלים בשנת התקציב המבוקר, שהגישו בקשות לתמיכה בשנת התמיכה לפי מבחנים אלה ושנמצאו זכאים לתמיכה;
לעניין משתנה זה, יופחתו ממחזור הפעילות של הפסטיבל בשנת התקציב המבוקר הוצאות ששולמו באותה שנה בעד שכר עבודה, בכל מתכונת העסקה שהיא, העולות על 40% מסך כל ההוצאות של הפסטיבל באותה שנה.
(1) פסטיבל זכאי לניקוד במשתנה זה בהתאם לרמה האמנותית של מופעי הפסטיבל בשנת ההערכה כלהלן:
(א) אם הפסטיבל הוא בעל רמה אמנותית נאותה, יקבל נקודה אחת;
(ב) אם הפסטיבל הוא בעל רמה אמנותית גבוהה, יקבל שתי נקודות וחצי;
(ג) אם הפסטיבל הוא בעל רמה אמנותית גבוהה במיוחד, יקבל ארבע נקודות;
(2) רמה אמנותית תיבחן על ידי המדור, בין השאר, על פי מגוון המופעים המתקיימים במסגרתו, היקף המופעים שהופקו במיוחד לצורך הפסטיבל ורמתם האמנותית, היוצרים והאמנים המשתתפים בו, השפעתם של מופעי הפסטיבל על קהילת היוצרים בתחום האמנותי או השפעתם על אוצר התרבות הישראלי, תרומתם לחינוך, וכן על פי השפה האמנותית הייחודית המציגה מחויבות לתפישה, לסגנון ולעיצוב מקוריים של מופעי הפסטיבל וכיוצא באלה;
(3) ניקוד הפסטיבל במשתנה זה ייקבע, אחת לשלוש שנים, על פי המלצת המדור לאחר שבחן את המופעים שהועלו במסגרת הפסטיבל; המדור רשאי להמליץ כי פסטיבל לא זכאי לניקוד במשתנה זה; המלצת המדור יכול שתיקבע על סמך חוות דעתם של חברי המדור, חברי מדורים אחרים של המועצה או מעריכים בעלי כישורים מתאימים שהסמיך המדור, ואשר פועלים לפי כללים שקבע המדור ובהתאם להנחותיו (להלן – המעריכים), לאחר שצפו, באופן בלתי אמצעי, במופעים שהועלו במסגרת הפסטיבל והתרשמו ממנו; הומלץ על ידי מעריך כי פסטיבל אינו זכאי לניקוד תועבר המלצתו לעיון חברי המדור, אשר ידרשו לקבל בה החלטה לאחר שצפו במדיה הדיגיטלית של הפסטיבל; לא ביקרו חברי המדורים או המעריכים בפסטיבל כאמור פעם אחת לפחות בשלוש שנים יינתן לפסטיבל 4 נקודות במשתנה זה;
מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל ההחלטות המנומקות לפי פסקה זו, ובלבד שהגיש בקשה לכך בתוך 14 ימים ממועד ההודעה על ההחלטה; ההחלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 30 ימים ממועד קבלת הבקשה.
(א) פסטיבל שקיים פעילות אמנותית נלווית ברמה אמנותית ומקצועית נאותה יקבל נקודה אחת;
(ב) פסטיבל שקיים פעילות אמנותית נלווית ברמה אמנותית ומקצועית גבוהה יקבל שתי נקודות;
(א) פסטיבל שקיים פעילות אמנותית נלווית ברמה אמנותית נאותה יקבל נקודה אחת;
(ב) פסטיבל שקיים פעילות אמנותית נלווית ברמה אמנותית גבוהה יקבל שתי נקודות;
מוסד יהיה זכאי לניקוד במשתנה זה, באופן מצטבר, לפי משתני המשנה האלה:
(1) 30% - בהתאם לסיווג הלמ"ס של הרשות שבה התקיים הפסטיבל בשנת ההערכה כמפורט להלן:
|
סיווג הלמ"ס |
ניקוד המוסד |
|
1 |
10 נקודות |
|
2 |
8 נקודות |
|
3 |
6 נקודות |
|
4 |
4 נקודות |
|
5 |
3 נקודות |
|
6 ומעלה |
0 נקודות |
(2) 70% - בהתאם לאשכול של הרשות שבה התקיים הפסטיבל בשנת ההערכה, לפי מדד הפריפריה, כמפורט להלן:
|
אשכול |
ניקוד המוסד |
|
1 |
10 נקודות |
|
2 |
8 נקודות |
|
3 |
6 נקודות |
|
4 או 5 באר שבע |
4 נקודות |
(3) על אף האמור, מוסד שאינו זכאי לניקוד לפי פסקאות משנה (1) ו-(2), והפסטיבל שקיים בשנת ההערכה היה באזור עדיפות לאומית, זכאי לניקוד כמפורט להלן:
אם הפסטיבל התקיים ברשות בסיווג למ"ס 6 או 7 – נקודה;
אם הפסטיבל התקיים ברשות בסיווג 8 ומעלה – חצי נקודה.
(א) על אף האמור במבחנים אלה, בשנת 2025 –
(1) לא יפחת שיעור התמיכה במוסד שנמצא זכאי לתמיכה לפי מבחנים אלה מ-90% משיעור התמיכה שקיבל לפי המבחנים בשנת 2024.
(2) מוסד לא יהיה זכאי ליותר מ-150% מסכום התמיכה שאושר לו בשנת התמיכה 2024.
(ב) עבור שנת התמיכה 2025 –
(1) ייקראו את סעיף 7(2)(א), כדלקמן:
|
|
מספר ימי הפסטיבל |
מינימום מספר מופעים שונים בפסטיבל |
מינימום מספר מופעים שונים ביום |
מינימום מספר מופעי מקור ישראלי |
|
|
2 ימים |
8 מופעים |
3 מופעים |
4 מופעי מקור |
|
|
3 ימים |
9 מופעים |
3 מופעים |
4 מופעי מקור |
|
|
4 ימים – 21 ימים |
12 מופעים |
3 מופעים לפחות בשלושת הימים הראשונים בלבד |
5 מופעי מקור |
(2) בסעיף 13(א) במקום המילים "לא יאוחר מיום 1 בינואר" יבוא "לא יאוחר מיום 30 ביוני".
(ג) עבור שנת הערכה 2023 ושנת הערכה 2024 יקראו את המבחנים כך:
(1) בסעיף 7(2)(א), יקראו את הטבלה כלהלן:
|
|
מספר ימי הפסטיבל |
מינימום מספר מופעים שונים בפסטיבל |
מינימום מספר מופעים שונים ביום |
מינימום מספר מופעי מקור ישראלי |
|
|
2 ימים |
8 מופעים |
3 מופעים |
4 מופעי מקור |
|
|
3 ימים ומעלה |
6 מופעים |
2 מופעים |
3 מופעי מקור |
(2) בסעיף 7(2)(ב), המילים: "על אף האמור, לעניין פסטיבל שמשכו מעל 3 ימים, יכול שחלק מימי הפסטיבל יתקיימו שלא ברציפות, ובלבד ש-80% לפחות יתקיימו ברציפות" – לא ייקראו;
(3) בסעיף 7(2)(ד), במקום המילים "מעל 70%", יבוא: "מעל 51%";
(4) בסעיף 7(2)(ד)(2), המילים "אינם מהווים חלק מהרפרטואר של מוסד תרבות המקבל תמיכה מהמשרד בעד פעילותו השוטפת; לעניין זה, 'רפרטואר' – ההפקות העצמיות של המוסד בשנת ההערכה או בשלוש השנים שקדמו לה" – לא ייקראו.
(5) סעיף 7(3) – לא ייקרא.
(6) בסעיף 7(5) במקום "200,000" יבוא "150,000";
(7) סעיף 7(8) – לא ייקרא;
(8) סעיף 8 – לא ייקרא;
(9) בסעיף 14(י) במקום "50,000" יבוא "40,000";
המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות ציבור המקיימים פסטיבלים בתחום אמנויות הבמה[7] – בטלים.
(_________2024)
_______________
מיקי מכלוף זוהר
שר התרבות והספורט
803-35-2024-000079
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 15; התשנ"ב, עמ' 34.
[2] הוראת תכ"ם מס' 6.2 http://takam.mof.gov.il/doc/hashkal/horaot.nsf.
[3] ס"ח התשס"ג, עמ' 64.
[4] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220;; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.
[5] ס"ח התשנ"ח, עמ' 226.
[6] י"פ התשע"ג, עמ' 3052.
[7] י"פ התשע"ז, עמ' 5200; התשע"ח, עמ' 870 ועמ' 9473.