תזכיר טיוטת תקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר)(תיקון מספר 6), התשפ"ד- 2024

 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר) (תיקון מספר 6), התשפ"ד - 2024

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

כמהלך משלים לתמ"א 40/ד', הקובעת הסדרים תכנוניים בנושא הצבת מיגוניות על ידי המדינה או הרשות המקומית, מוצע תיקון זה לתקנות, וזאת על מנת לאפשר את הצבת המיגונית (כהגדרתה בחוק) מכוח תמ"א 40/ד', ובכפוף לתנאים המפורטים בה, בפטור מהיתר, בכפוף לתנאים המפורטים בתקנות, שעיקרן הצבת המיגונית על ידי המדינה או רשות מקומית בתחומה, בהסכמת בעל זכות במקרקעין, ואישור הרשות המוסמכת (פיקוד העורף).

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

טיוטת תקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר)(תיקון מספר 6), התשפ"ד- 2024

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 145ג ו-265 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965[1] (להלן- החוק), ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

 

1.  

בתקנות התכנון והבנייה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר), התשע"ד-2014[2], בפרק ב', אחרי סימן ו'4 יבוא:

 

 

סימן ו'5: הצבת מיגונית

הגדרות

 

30כז

בסימן זה-

 

 

 

"מיגונית" -  כהגדרתה בסעיף 145(ח)(4) לחוק;

 

 

 

"רשות מוסמכת" – כהגדרתה בסעיף 11 לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951[3];

 

 

 

"בעל זכות במקרקעין" -  כהגדרתו בתקנה 36(ו) לתקנות התכנון והבניה (רישוי בניה), תשע"ו- 2016[4];

תנאים לפטור מהיתר להצבת מיגונית

 

30כח

הצבת מיגונית מכוח תכנית מתאר ארצית שעניינה הצבת מיגוניות,  שמתקיימים לגביה כל התנאים שלהלן טרם הצבתה, פטורה מהיתר:

 

 

 

(1)  

על אף האמור בתקנה 2(1), הצבת המיגונית תיעשה על ידי המדינה או על ידי רשות מקומית בתחומה, בכפוף להסכמת בעל זכות במקרקעין כאמור בתקנה 2(1).

 

 

 

(2)  

התקבל אישור הרשות המוסמכת, בין היתר, לתכן ההנדסי של המיגונית.

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

משה ארבל

שר הפנים

דברי הסבר

 

מיגונית היא מבנה יביל (טרומי) לצרכי מיגון משלים של האוכלוסייה במרחבים פתוחים.

 

המיגונית אינה מהווה "מקלט" או "מרחב מוגן" תקני. היא נועדה לצמצם נזק מהדף ורסיסים לשוהים במרחבים שאינם נדרשים במיגון תקני כהגדרתו בחוק ההתגוננות האזרחית, תשי"א-1951.

 

ביום 21.8.2014 הותקן לראשונה צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להצבת מיגונית ולשימוש בה)(הוראת שעה), התשע"ד-2014 (להלן: "הצו"), אשר קבע כי בתקופת תוקפו של הצו יהיו העבודות והשימושים הנדרשים להצבת מיגונית פטורים מתכנית ומהיתר לפי סעיף 266ה(ב) בפרק ה' לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה – 1965 (להלן: "החוק"), זאת בתנאים המפורטים בצו. 

 

הצו הוארך מעת לעת ובשנים האחרונות הוצבו מכוחו מיגוניות על ידי פיקוד העורף/ רשויות מקומיות/ משרדי ממשלה. תוקף הצו הוא עד ליום 6.1.2025.

 

במסגרת חוק ההסדרים שאושר ביוני 2023 התווסף סעיף 145(ח)(4) לחוק, לפיו רשות הרישוי המקומית רשאית לתת היתר להקמת מיגונית לפי הוראות תכנית מיתאר ארצית, אף אם התכנית אינה כוללת את ההוראות שבפסקאות (1) עד (4) של סעיף קטן (ז), ובלבד שההיתר תואם את הייעוד שנקבע בתכנית כאמור ונקבע בה כי יהיה ניתן לתת היתר מכוחה; בהתאם לסעיף זה, "מיגונית" מוגדרת כמבנה יביל לצורכי מיגון אוכלוסייה, הבנוי מבטון מזוין או מחומר בעל תכונות דומות, העשוי מקשה אחת ורתום בכל חלקיו, ששטח הבנייה הכולל שלו אינו עולה על 15 מ"ר, וגובהו אינו עולה על 3.5 מטרים, ובלבד שהוצב על ידי המדינה או על ידי רשות מקומית.

 

בהמשך לתיקון החוק, ועל מנת לייצר תשתית תכנונית שתאפשר הצבת מיגוניות באופן קבוע, ניתנה ביום 6.6.2023 הוראה על ידי המועצה הארצית להכנת תמ"א 40/ד' להצבת מיגוניות. מטרת התכנית, אשר מקודמת בימים אלה, היא לקבוע הסדרים תכנוניים על מנת לאפשר להציב מיגונית על ידי המדינה או הרשות המקומית, בייעודים ובשימושים הקבועים בתכנית, ובכפוף לתנאים המפורטים בה.

 

כמהלך משלים לקידום תמ"א 40/ד', מוצע תיקון זה לתקנות, וזאת על מנת לאפשר את הצבת המיגונית (כהגדרתה בחוק) מכוח תמ"א 40/ד', ובכפוף לתנאים המפורטים בה, בפטור מהיתר, בכפוף לתנאים המפורטים בתקנות, שעיקרן הצבת המיגונית על ידי המדינה או רשות מקומית בתחומה, בהסכמת בעל זכות במקרקעין, ואישור הרשות המוסמכת (פיקוד העורף).

 

 



[1] ס"ח התשפ"ד 3123 עמ' 257.

[2] ק"ת תשפ"ד ‏‏11242 עמ' 2308.

[3] ס"ח תשפ"ד 3185 עמ' 639.

[4]  ק"ת תשפ"ג ‏‏10574 עמ' 1073.