תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס'__) התשפ"ד-2024 - דחיית תחילה אזורי חניה

תזכיר חוק

 

 

 

א. שם החוק המוצע

חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס'__) התשפ"ד-2024

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

 

ביום 18.11.21 פורסם תיקון מס' 129 לפקודת התעבורה (להלן: "תיקון מס' 129"), במסגרתו נקבעו תיקונים לסעיף 70ב ולסעיף 77 לפקודת התעבורה, ולפיהם רשות מקומית שמספר תושביה הרשומים במרשם האוכלוסין הוא 40,000 ומעלה, לא תוכל לקבוע פטור מתשלום עבור חניה לתושבי הרשות המקומית רק בשל היותם תושביה, אלא אם כן קבעה אזורים מוגדרים בתחומה שבהם לא תחול חובת תשלום כאמור על תושבי הרשות המתגוררים באותם אזורים (להלן: "אזורי חניה מוסדרים"). כן נקבע לגבי כלל הרשויות המקומיות כי הפער בתעריף עבור חניה בין תושב לשאינו תושב לא יעלה על 30%.  תחילתם של סעיפים אלה נקבעה ליום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

מוצע לדחות את תחילת ההגבלות האמורות על הסדרי חניה המיטיבים עם התושבים המקומיים, לתקופה של שנתיים, וזאת עד ליום כ"ב בטבת התשפ"ז (1 בינואר 2027).

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

תוקף סמכות הרשות המקומית לקביעת הסדרי חניה מקומיים המיטיבים עם תושבי אותה רשות מקומית, יוארך. הארכה זו תתן לרשויות המקומיות שהות נוספת להסדרת אזורי חניה בהתאם לתיקון 129. לצד זאת יובהר, כי בסמכות רשות מקומית לתקן את חוק העזר בתחומה באופן התואם את הוראות תיקון 129 גם לפני מועד כניסתו לתוקף. יצוין כי משרד התחבורה פועל על מנת להשלים את התקנתן של תקנות הקובעות אמות מידה לקביעת אזורי חניה באופן שיביא לקיום אמות מידה אחידות לקביעת האזורים.

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

ה. להלן נוסח החוק המוצע ודברי הסבר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תזכיר חוק לתיקון פקודת התעבורה (תיקון מס'___), התשפ"ד-2024

 

 

 

 

 

תיקון סעיף 70ב

1.  

בפקודת התעבורה[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 70ב(ג2), במקום "א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025)" יבוא "כ"ב בטבת התשפ"ז (1 בינואר 2027)".

תיקון סעיף 77

2.

בסעיף 77(א3) לפקודה, במקום "ל' כסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024)" יבוא "כ"א בטבת התשפ"ז (31 בדצמבר 2026)".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

ביום 18.11.21 פורסם ברשומות תיקון מס' 129 לפקודת התעבורה וזאת במסגרת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022) התשפ"ב-2021 (להלן: "תיקון מס' 129"). במסגרתו של תיקון זה נקבעו תיקונים לסעיף 70ב ולתיקון לסעיף 77 לפקודת התעבורה, ולפיהם רשות מקומית שמספר תושביה הרשומים במרשם האוכלוסין הוא 40,000 ומעלה, לא תוכל לקבוע פטור מתשלום עבור חניה לתושבי הרשות המקומית רק בשל היותם תושביה, אלא אם כן קבעה אזורים מוגדרים בתחומה שבהם לא תחול חובת תשלום כאמור על תושבי הרשות המתגוררים באותם אזורים (להלן: "אזורי חניה מוסדרים"), כן נקבע לגבי כלל הרשויות המקומיות כי הפער בתעריף עבור חניה בין תושב לשאינו תושב לא יעלה על 30%.  תחילתם של סעיפים אלה נקבעה ליום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

הסדר זה נועד לייצר תמריצים שלילים לשימוש ברכבים פרטים על ידי תושבים מקומיים, באמצעות ייקור החניה במרחב הציבורי, ובכך לגרום להעדפה של ניידות באופנים אחרים - תחבורה ציבורית, הליכה וכלי תחבורה קלה.

בכדי שניתן יהיה להגשים את תכלית החוק ולא רק להגדיל את עלות השימוש בחניה במרחב הציבורי, יש לוודא, בין היתר, כי קיימת זמינות ונגישות של החלופות לרכב הפרטי.

בתקופה שמיום חקיקתו של תיקון מס' 129 ועד למועד התחילה כאמור לעיל, לא נעשתה הערכות מספקת בנושא, הכוללת בין היתר: חקיקת ועדכון חוקי עזר בהתאמה לתיקון 129, שיפור התחבורה הציבורית, תמריצים לשימוש בתחבורה ציבורית, פתרונות לאוכלוסיות מיוחדות ועוד. זאת, בין היתר לאור מלחמת "חרבות ברזל", שהטילה עומס משימות אחרות ודחופות יותר, לרבות דחיית הבחירות ברשויות המקומיות, מאוקטובר 2023 לפברואר 2024 (ובחלק מן הרשויות הן לא התקיימו עד עצם היום הזה), דבר שעיכב את הכנת חוקי העזר הנדרשים בהתאמה לתיקון מס' 129.

לאור זאת, מוצע להאריך את תקופת המעבר ולדחות את תחילתן של ההגבלות האמורות על הסדרי חניה המיטיבים עם התושבים המקומיים, לתקופה של שנתיים, וזאת עד ליום כ"ב בטבת התשפ"ז (1 בינואר 2027). לצד זאת יובהר, כי בסמכות רשות מקומית לתקן את חוק העזר בתחומה באופן התואם את הוראות תיקון 129 גם לפני מועד כניסת הוראותיו לתוקף.

 

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, ס"ח 2933 עמ'119.