אל:

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בו 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

צו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ)(תיקון), התשפ"ד -2024. 3

תיקון סעיף 3. 3


 

 טיוטת תקנות

 

שם התקנות המוצעות

צו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ)(תיקון), התשפ"ד -2024

מטרת התקנות המוצעות והצורך בו

מוצע לתקן את צו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ), התשס"ז-2007 (להלן – צו בז"ן).

יצוין כי המנגנון המקובל כיום להגנה על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברות ממשלתיות בהליך ההפרטה עוגן בפרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 (להלן - חוק החברות הממשלתיות), לפיו רשאים השרים להוציא צו אשר יכריז על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה ויפרט את האמצעים שיקבעו בצו להגנה על אינטרסים אלו, תוך איזון בין השגת התכלית של ההגנה על עניני המדינה הקשורים לחברה ולפעילותה מצד אחד, ומצד שני מתן אפשרות לחברה להמשיך ולפעול כגוף עסקי בבעלות פרטית.

אף שהמגבלות החלות מכוח הצו על מי שמבקש להיות בעל מניות בחברה הינן מגבלות על ציבור בלתי מסוים, הרי שמגבלות אלה מהוות יישום של רגולציה קיימת, הקבועה בפרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות, ולא של שינוי רגולציה. על כן, הצו אינו עונה להגדרה של רגולציה המחייבת פרסום דוח להערכת השפעת רגולציה (RIA) לפי החלטות הממשלה מס' 2118 מיום 22.10.14 ומס' 4398 מיום 23.12.2018.

 

להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

צו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ)(תיקון), התשפ"ד -2024

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 59ח עד 59יד ו-59כ(א) לפרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975[1] (להלן – החוק), באישור ועדת השרים לענייני הפרטה, בהתייעצות עם רשות החברות הממשלתיות לפי סעיפים 59ח ו-59י לחוק, ועם שר האנרגיה לפי סעיף 59ח לחוק, לאחר שנתנו לחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ, ולמי שבעל שליטה או בעל ענין בה, הזדמנות להשמיע את טענותיהם ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אנו מצווים כאמור:

 

 

 

 

 

תיקון סעיף 3

1.  

בסעיף 3 לצו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ), תשס"ז- 2007[3] (להלן – הצו) -

 

 

 

 

(א)   

בסעיף קטן (ד), במקום פסקה (1) יבוא:

 

 

 

 

 

"(1) בעל שליטה או מי שמחזיק 5% או יותר מאמצעי השליטה בבית זיקוק לנפט – אשדוד בע"מ (להלן – בז"א); על אף האמור, גוף מוסדי רשאי להחזיק עד 7.5% מאמצעי השליטה בחברה, אם מתקיים במצטבר כי:

 

 

 

 

 

(א)   

שיעור ההחזקה של אותו גוף מוסדי באמצעי השליטה בבז"א, אינו עולה על 7.5%;

 

 

 

 

 

(ב)  

בדירקטוריון החברה לא מכהן דירקטור שהוצע על  ידי אותו גוף מוסדי או דירקטור המכהן כבעל תפקיד מרכזי או עובד בגוף המוסדי (להלן – דירקטור קשור), אם בדירקטוריון בז"א מכהן דירקטור קשור לאותו גוף מוסדי.

 

 

 

 

 

לעניין סעיף קטן זה, "גוף מוסדי" -  קופת גמל, מבטח, חברה מנהלת, קרן פנסיה, כהגדרתן בסעיף 4(ה) או קרן נאמנות, כהגדרתה בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד – 1994 , המצויים תחת שליטה משותפת.

 

 

 

 

"בעל תפקיד מרכזי בגוף המוסדי" - כל אחד מאלה:

 

 

 

 

(1)  

נושא משרה;

 

 

 

 

(2)  

חבר ועדת השקעות שאינן תלויות תשואה, חבר ועדת השקעות עמיתים, מבקר פנימי, מנהל כספים האחראי על מערך הכספים, אקטואר ממונה, מנהל סיכונים שמונה לפי סעיף 41ד לחוק הפיקוח על הביטוח, היועץ המשפטי, ממונה ציות ואכיפה פנימית, חשבונאי ראשי, מנהל ההשקעות האחראי על מערך ההשקעות וראש אגף האחראי למוצרי ביטוח, לקרנות פנסיה או לקופות גמל;

 

 

 

 

(3)  

כל ממלא תפקיד כאמור בסעיפים קטנים (1) ו-(2) אף אם תוארו שונה."

 

 

(ב)  

במקום סעיף קטן (ה) יבוא:

 

 

 

 

 

"השרים לא יאשרו שליטה אם כתוצאה מכך בעל השליטה יפר הוראה לפי חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002[4]";

 

 

 

(ג)   

בסעיף קטן (ו), המילה "ו-(ה)" - תימחק;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ד (___ ב________ 2420)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ ___________)

 

__________________[חתימה]                                             __________________[חתימה]

בנימין נתניהו                                                                                          דוד אמסלם       

ראש הממשלה                                                                            שר לשיתוף פעולה אזורי

 

 דברי הסבר

 

בפרק ח'2 לחוק החברות הממשלתיות מפורטים האינטרסים החיוניים עליהם מבקשת מדינת ישראל להגן. אחד מהאינטרסים המפורטים הוא: "קידום התחברות או מניעת ריכוזיות במשק".[5] בתוך כך, נקבע בסעיף 3(ד)(1) לצו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בית הזיקוק לנפט – אשדוד בע"מ), התשס"ו-2006 (להלן – "צו האינטרסים בז"א") כי בעל שליטה או מי שמחזיק 5% או יותר מאמצעי השליטה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ (להלן – "בז"ן") לא יהיה בעל שליטה או מי שמחזיק 5% או יותר מאמצעי השליטה בחברת בית הזיקוק לנפט – אשדוד בע"מ (להלן – "בז"א"). הגבלה שכזו מופיעה גם בסעיף 3(ד)(1) לצו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ), התשס"ז-2007 (להלן – "צו האינטרסים בז"ן").

בתאריך 2 בספטמבר 2016 פנתה חברת בז"ן למנכ"ל משרד האוצר דאז, בבקשה כי ישונה צו האינטרסים החיוניים של בז"ן כך שתתאפשר לגופים המנהלים כספי לקוחות להחזיק עד שיעור של 10% מאמצעי השליטה של בז"ן במקביל להחזקת שיעור של עד 10% מאמצעי השליטה של בז"א. 

ההחלטה להתיר החזקה צולבת אינה בסמכות השרים, שכן, סעיף 4(א) לצו האינטרסים בז"א וצו האינטרסים בז"ן הקובעים את סמכות השרים לאשר אחזקה בבז"ן ובבז"א מתייחסים רק לחלק ממגבלות אחזקה הטעונות אישור בהתאם לצווים האמורים, אך לא למגבלה האמורה. הואיל וכך, אישור הבקשה של בז"ן אינה יכולה להתקבל במסגרת כתב היתר ומחייבת שינוי של צווי האינטרסים.

בהמשך להתייעצויות שהתקיימו בנושא עם משרד האוצר, הממונה על התחרות, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון ומשרד האנרגיה, מוצע לקבוע כי גוף מוסדי, המוגדר בצו כקופת גמל, מבטח, חברה מנהלת, קרן פנסיה, כהגדרתן בסעיף 4(ה) או קרן נאמנות, כהגדרתה בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד – 1994[6], יוכל להחזיק עד 7.5% מאמצעי השליטה של בז"ן אם החזקותיו בבז"א לא עולות על שיעור של 7.5% מאמצעי השליטה של בז"א ובלבד שבדירקטוריון בז"ן לא מכהן דירקטור שהוצע על ידי אותו גוף מוסדי או דירקטור בעל תפקיד מרכזי, או עובד, באותו גוף מוסדי, אם בדירקטוריון בז"א מכהן דירקטור קשור כאמור לאותו גוף מוסדי.

בנוסף, מוצע לתקן את סעיף 3(ב)(ה) לצו ולקבוע כי השרים לא יאשרו שליטה אם כתוצאה מכך בעל השליטה יפר הוראה כלשהי לפי חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002[7] (להלן – "חוק משק הגז הטבעי"). לאחר תיקון מס' 6 לחוק משק הגז הטבעי, התשע"ה-2014[8], אשר ביטל את האיסור על "מזקק נפט" ועל בעלי שליטה בו לעסוק במכר או בשיווק גז טבעי, נדרש גם ביטול פורמלי של האיסור המקביל הקבוע בסעיף 3(ה) לצו האינטרסים בז"ן. לפיכך, מוצע לקבוע במקום סעיף 3(ה) לצו הוראה כללית כאמור לעיל.

 

2023-3187

 



[1] ס"ח התשל"ה, עמ' 132; התשס"ג, עמ' 396; י"פ  התשפ"ג, עמ' 6150

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226; התשנ"ד, עמ' 348.

[3] ק"ת התשס"ז, עמ' 510.

[4] ס"ח התשס"ב, עמ' 55.

[5] סעיף 59ח(א)(4) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975.

[6]  ס"ח התשנ"ד, עמ' 308. 

[7] ס"ח התשס"ב, עמ' 55.

[8] ס"ח תשע"ה, עמ' 40.