תזכיר טיוטת מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום האמנות החזותית

מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום האמנות החזותית

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק) ובהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[2], ובהתייעצות עם המועצה הישראלית לתרבות ואמנות (להלן- המועצה) לפי סעיף 3(4) לחוק התרבות והאמנות, התשס"ג-2002[3] (להלן – חוק התרבות והאמנות), מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד), למוסדות ציבור בתחום האמנות החזותית, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית:____________

 

פרק א': כללי

1.  כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה), תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בתחום האמנות החזותית, בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[4]  (להלן – הנוהל);

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים;

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה ובקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, מקצועי, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו; החלטות הוועדה ינומקו.

2.  הגדרות

במבחנים אלה –

"אוצר" – הממונה על התצוגות, שמתקיימים לגביו אחד מאלה:

(א) בעל תואר אקדמי מוכר בתחום האומנויות ובוגר קורס מוזאולוגיה שהוכר על-ידי מחלקת מוזאונים במנהל התרבות במשרד;

(ב)  בעל תואר אקדמי מוכר בתחום האומנויות וניסיון של שלוש שנים לפחות באוצרות במוזיאון מוכר לפי חוק המוזיאונים, התשמ"ג-1983[5] או בגלריה נתמכת לפי מבחנים אלה;

(ג) בעל חמש שנות ניסיון לפחות באוצרות במוזיאון מוכר לפי חוק המוזיאונים, התשמ"ג-1983[6] או בגלריה נתמכת לפי מבחנים אלה.

"אמנות חזותית" – כלל תחומי האמנות הפלסטית, האדריכלות והעיצוב;

"אמן מקצועי" – יוצר בתחומי האמנות החזותית שהוא אחד מאלה:

(א)  בעל תואר אקדמי מוכר בתחומי האמנות החזותית ממוסד להשכלה גבוהה;

(ב)  בעל תעודת בוגר בית ספר לאומנות הנתמך על-ידי המשרד במסגרת המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט במוסדות תרבות העוסקים בהוראת האמנויות;[7]

(ג) בעל ניסיון מקצועי מוכח של לפחות 7 שנים.

"גלריה" – מוסד שמתקיימים בו כל אלה:

(א) הוא מקיים תערוכות מתחלפות בתחום האמנות החזותית;

(ב)  הוא מציג יצירות של אמנים מקצועיים באופן מקצועי;

(ג) הוא מציג יצירות בחלל תצוגה ייעודי במהלך כל השנה, בהתאם לזמנים הנקובים בסעיף 6(ד);

(ד)  הוא מפתח קשר עם קהילת היוצרים והאמנים והציבור הרחב בארץ;

(ה) מתקיימים בו התנאים הקבועים בסעיף 4 ובסעיף 6;

"המחלקה" – המחלקה המקצועית במינהל התרבות שבמשרד, האמונה על הטיפול בנושא האמנות החזותית, על היבטיה השונים;

"המדור" – ועדת משנה מטעם המועצה, העוסקת בתחומי האמנות החזותית;

"חלל תצוגה ייעודי" – חלל ציבורי פנימי או חיצוני, שאינו משמש כמבואה, מעבר או מסדרון המיועד לתצוגת עבודות אמנות חזותית בלבד;

"מוסד" – מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק ולעניין תמיכה בפעילות שוטפת, או רשות מקומית, שהגישו בקשה לקבלת תמיכה לפי מבחנים אלה;

"מוסד מוכר להשכלה גבוהה" ו-"תואר אקדמי מוכר" – כמשמעותם בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958[8]; היה המוסד מוסד להשכלה גבוהה שלא בישראל – בהתאם להחלטת המדור;

"משק סגור" – הפרדה חשבונאית מוחלטת בין הפעילות מושא הבקשה לתמיכה, לבין פעילות אחרת של המוסד, לרבות לעניין הנהלת החשבונות, רכישת ציוד קבוע ומתכלה או השימוש בו, הוצאות השכר והוצאות הנהלה וכלליות של המוסד; לעניין זה, יש לזקוף על חשבון הפעילות שמתנהלת כמשק סגור את החלק היחסי של השכר והוצאות ההנהלה והכלליות של המוסד בהתאם ליחס שבין ההיקף התקציבי של אותה פעילות לבין ההיקף התקציבי של כלל הפעילות של המוסד;

"פעולות חשיפה" – אירוע לקהל שמטרתו לקדם ולהנגיש תערוכה המוצגת בגלריה, שאינו אירוע פתיחה או סגירה של התערוכה, ושהוא אחד מהפעולות המפורטות בסעיף 9(ד);

"פריפריה" – יישוב המרוחק מעל 60 ק"מ בקו אווירי מתל אביב, שנתמכו בו בשנת הערכה פחות מ-6 גלריות;

"שכר אמן מקצועי" – תשלום שכר עבור האמנים המקצועיים בגין הצגת יצירותיהם בתערוכות בגלריה הנתמכת ובפרויקטים נתמכים, שהם לא אחד מאלה:

(א) שווי כסף, כגון מסגור תמונות, הוצאות הפקה, הפקת קטלוג;

(ב)  בגלריה שיתופית – תשלום לאמנים מקצועיים שהם חלק מהשותפות;

בתערוכה או פרויקט בו מציגים יותר מאמן מקצועי אחד, ישולם שכר לכל אחד מהאמנים המציגים.

"שנת הערכה" – השנה הקלנדרית שקדמה לשנה התקציבית הקודמת; לדוגמה, בהתייחס לשנת התמיכה 2025, שנת הערכה היא שנת 2023;

"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית שעבורה מבוקשת התמיכה;

"תאגיד מוסדי" – תאגיד שרשות מקומית או רשות ציבורית ממנה את יושב הראש שלו, או לכל הפחות מחצית מהדירקטורים בהנהלתו;

"תערוכה" – מקבץ של יצירות בתחומי האמנות החזותית המוצגת בגלריה, שהיא אינה אחת מאלה:

(א) תערוכת תלמידים או תערוכת גמר של בתי ספר לאמנות, אדריכלות או עיצוב;

(ב)  תערוכת קבע המתבססת על אוסף קבוע של הגלריה;

"תערוכת מקור" – תערוכה בה מוצגות, בעיקר, עבודות שנוצרו לראשונה עבורה ובסיועה של הגלריה;

"תערוכה נודדת" – אחת מאלה:

(א) תערוכה שהוצגה בגלריה נתמכת לפי מבחנים אלה שאינה בפריפריה והועברה לגלריה נתמכת בפריפריה;

(ב)  תערוכה שהועברה מגלריה נתמכת לפי מבחנים אלה בפריפריה לגלריה נתמכת שאינה בפריפריה.

3.   מטרות התמיכה

מטרות התמיכה לפי מבחנים אלה הן לסייע לגלריות ולקדם פרויקטים לשם –

(1)  טיפוח וקידום היוצרים המקצועיים, היצירה האיכותית, והאוצרות המקצועית בתחומי האומנות     החזותית;

(2)  עידוד חשיפה ונגישות בקרב קהל מקשת גיאוגרפית וחברתית רחבה לאומנות חזותית;

(3)  עידוד חשיפה בינלאומית לאומנות חזותית;

(4)  עידוד מחקר ותיעוד האומנות החזותית.

4.  תנאי סף כלליים לתמיכה

לתמיכה לפי מבחנים אלה יהיה זכאי מוסד שמתקיימים בו כל אלה, הן בשנת התמיכה והן בשנת ההערכה:

(1)  מתקיימים בו אחד מאלה:

(א) עיקר פעילותו של המוסד בתחום האומנות החזותית; לעניין זה, "עיקר פעילותו" – 70% לפחות מכלל הוצאותיו הכספיות המוכחות בשנת הערכה, שאינן הוצאות הנהלה וכלליות, שימשו לביצוע פעולות כאמור;

(ב)  הוא מקיים את כל אלה:

(1)  פועל בתחום האמנות החזותית נוסף על פעילות בתחום אחר;

(2)  הפעילות בתחום האמנות החזותית מופעלת כמשק סגור;

(3)  יש לו הנהלה מקצועית נפרדת לצורך קיום הפעילות בתחום האומנות החזותית;

(2)  סך הוצאות המוסד עבור הפעילות הנתמכת על פי מבחן זה, לא יפחת מ-300,000 ₪ בשנה; ובמוסד בפריפריה – 225,000 ₪ בשנה; בסעיף זה "הוצאות" – למעט בשווי כסף. סכום זה יעודכן ביום 1 בינואר בכל שנה (להלן – "יום העדכון"), בהתאם לשיעור שינוי המדד החדש לעומת המדד היסודי; לעניין פסקה זו –

"מדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

"המדד החדש" – המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון;

"המדד היסודי" – המדד שפורסם לאחרונה לפני יום כ' בטבת התשפ"ד ( 1 בינואר 2024).

(3)  הוא בעל רמה אמנותית טובה לפחות, בכל אחד מאמות המידה הקבועות בסעיף 9(ב)(1);

(4)  אם מועסקים בו עובדים במתכונת של יחסי עבודה, הוא קבע תקנון למניעת הטרדה מינית ועומד בדרישות תקנה 8 לתקנות חובות מעסיק לעניין עריכת התאמות נדרשות בתקנון האמור, פרסום התקנון ומסירתו; הוא יכלול בבקשתו לתמיכה פרטים על אודות ההתאמות שערך בתקנון, פרסומו ומסירתו כאמור ויצרף לבקשה את התקנון;

בפסקה זו –

"תקנות חובות מעסיק" – תקנות למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק), התשנ"ח-1998;

"תקנון למניעת הטרדה מינית" או "תקנון" – התקנון לדוגמה שבתוספת לתקנות חובות מעסיק.

(5)  הוא לא גבה מהאמנים המקצועיים המשתתפים בפעילות הנתמכת תשלום;

5.  עקרונות חלוקת התקציב

(1)  המחלקה, לפי המלצת המדור, תחליט ותפרסם עם פרסום ההזמנה להגשת בקשות את חלוקת התקציב לשנת התמיכה, בחלוקה בין התחומים הבאים ותנמק את המלצתה:

(א) פעילות שוטפת;

(ב)  פרויקטים;

(2)  המחלקה, לפי המלצת המדור, רשאית להמליץ כי כל התקציב בתקנה ייועד לפעילות השוטפת; בכל מקרה לא יפחת התקציב שייועד לפעילות השוטפת מ-90%;

(3)  אם בשנה מסוימת לא הוגשו בקשות הזכאיות לתמיכה בתחום הפרויקטים או שבקשות התמיכה שהוגשו בתחום האמור אושרו במלואן ונותרה יתרה תקציבית, אזי חלקו הנותר של התקציב שנועד לתחום פרויקטים יועבר לתחום הפעילות השוטפת;

(4)  החלטה על הקצאת תקציב לפרויקטים תכלול פירוט של נושאי הפרויקטים לפי סעיף 10 והסכום שיוקצה לכל נושא;

(5)  לא תשולם תמיכה בגין הוצאות תקורה המשויכות לפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, מעבר לשיעור המרבי של הוצאות תקורה כמפורט להלן:

(א) לעניין מוסד שפעילותו היחידה היא הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה – 22% מההוצאות הישירות בגין הפעילות הנתמכת;

(ב)  לעניין מוסד שמקיים פעילות נוספת מעבר לפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה - 20% מההוצאות הישירות בגין הפעילות הנתמכת; בפסקה זו, "פעילות נוספת" – לרבות פעילות שאינה נתמכת או שאינה בתחום התרבות;

(ג) לעניין זה, על המוסד לשייך את הוצאות התקורה לפי מפתח העמסה של ההוצאות הישירות של המוסד בגין הפעילות הנתמכת, מתוך סך כל ההוצאות של המוסד בגין כלל הפעילויות שלו; על אף האמור, ועדת התמיכות רשאית לקבוע מפתח העמסה אחר, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, לאחר שקיבלה פניה מנומקת בכתב מאת מוסד המבקש תמיכה;

(ד)  בסעיף קטן זה, "הוצאות תקורה" – כהגדרתן בנוהל.

פרק ב': תמיכה בפעילות שוטפת

6.  תנאי סף לתמיכה בפעילות שוטפת

לתמיכה בפעילות שוטפת יהיה זכאי מוסד שבנוסף לתנאי הסף הכלליים בסעיף 4, מתקיימים בו גם כל אלה:

(א) הוא משלם שכר לכלל האמנים המקצועיים המשתתפים בתערוכה בעלות כוללת של 20% לפחות מעלות התערוכה; לעניין זה "עלות תערוכה" – הוצאות חד פעמיות לטובת הפקת התערוכה בלבד, למשל, חומרים לטובת היצירה, הוצאות העמדה של היצירות, הפקה, עיצוב החלל, מידע על היצירות והתערוכה; לא יכלל במסגרת עלות התערוכה הוצאות קבועות של הגלריה כמו שכר דירה, תפעול שוטף, הנהלה וכלליות; לעניין זה יידרש הגוף להגיש אישור מיוחד של רואה חשבון המתייחס לעמידה בסעיף זה.

(ב)  הוא בעל חלל תצוגה ייעודי שעיקר פעילותו גלריה;

(ג) הוא בעל חלל תצוגה ייעודי של 60 מ"ר לפחות; לעניין גלריה בפריפריה – 45 מ"ר לפחות;

(ד)  הוא פתוח לקהל במשך 44 שבועות בשנה לפחות; במסגרתם, פתוח ארבעה ימים בשבוע במשך 20 שעות לפחות; לעניין גלריה בפריפריה - שלושה ימים בשבוע במשך 15 שעות לפחות;

(ה)  הוא קיים 4 תערוכות בשנה, לפחות אחת מהן היא תערוכת מקור; בכל תערוכה מתקיימים כל אלה:

(1)  היא הוצגה למשך 7 שבועות לפחות;

(2)  היא מלווה במידע הכולל טקסט אוצרותי ותוויות בשלוש שפות: עברית, ערבית ואנגלית;

(3)  המידע מונגש לקהל המבקרים בכל אמצעי שיבחר המוסד: מידע כתוב, קולי או אחר;

(ו) הוא מפעיל אתר אינטרנט הכולל:

(1)  מידע למבקר;

(2)  תערוכות ואירועים עתידיים;

(3)  תיעוד דיגיטלי ומאגר של המחקר האוצרותי אודות התערוכות שהתקיימו במוסד;

(4)  תיעוד דיגיטלי ומאגר של היצירות המוצגות בתערוכות שהוצגו בו הכולל, בין היתר, צילומי הצבה, צילומים מאירוע הפתיחה ופרופיל אישי של האמנים המציגים;

(5)  ארכיון תערוכות ומידע כתוב אודותיהן.

(ז) הוא מקיים לפחות 2 פעולות חשיפה בכל תערוכה ולא פחות מ-12 פעולות חשיפה בשנה;

(ח)  הוא לא גובה מאמנים מקצועיים תשלום עבור שימוש בחלל התצוגה הייעודי לשם הצגת היצירות;

(ט) הוא מעסיק אוצר בשכר בהיקף משרה של 50% לפחות.

7.  עקרונות לקביעת גובה התמיכה בפעילות שוטפת

(א) בשלב הראשון, יחושב שיעור התמיכה במוסד על פי כל אחד מהמשתנים המפורטים בסעיף 8; זאת, בהתאם ליחס בין הניקוד שצבר המוסד במשתנה זה, לבין סך הניקוד שצברו כלל המוסדות באותו משתנה;

(ב)  בשלב השני, יחושב השיעור המצרפי של כל מוסד בכל המשתנים יחדיו, וזאת בהתאם למשקלו היחסי של כל משתנה, כמפורט בסעיף 8 (להלן – "התחשיב הבסיסי") ובהתאם לכללים כמפורט להלן (להלן – "התמיכה הבסיסית"):

(1)  מוסד שהוא תאגיד מוסדי או חלק מרשות מקומית זכאי בסיום שלב זה ל-50% מהתחשיב הבסיסי;

(2)  מוסד שאינו תאגיד מוסדי או חלק מרשות מקומית זכאי בסיום שלב זה ל-80% מהתחשיב הבסיסי;

(ג) בשלב השלישי, זכאי המוסד להגדלת התמיכה הבסיסית, כך שיקבל שקל נוסף על כל שני שקלים שקיבל בשנת ההערכה כתמיכה נוספת מרשות מקומית או מרשות ציבורית אחרת, ובלבד שסך התמיכה לא יעלה על התחשיב הבסיסי;

(ד)  בשלב הרביעי, ייקבע שיעור התמיכה שזכאי לו כל מוסד על פי הממוצע האלגברי בין השיעור היחסי שנקבע לו בשלב השלישי לבין שיעור התמיכה היחסי שקיבל בשנת הכספים הקודמת (להלן – "שיעור התמיכה הסופי");

(ה) בשלב החמישי, אם שיעור התמיכה הסופי פחת ב־20% משנת הכספים הקודמת, המוסד יהיה זכאי להגנה בגובה 80% משיעור התמיכה הסופי אותו קיבל בשנת הכספים הקודמת; הגנה כאמור תינתן אחת לארבע שנים רצופות; לא חלפו ארבע שנים ממתן הגנה כאמור, ומצא המדור כי אי-התקיימות התנאים האמורים היא זמנית באופייה, וכי בשנה הבאה קיימת סבירות גבוהה כי תנאי זה ישוב ויתקיים רשאי המדור לתת הגנה אחת נוספת בטווח ארבע השנים האמורות;

(ו) בשלב השישי, שיעור התמיכה הסופי של מוסד אשר מספר הנשים החברות בוועד המנהל שלו ביום 31 בדצמבר בשנת ההערכה עמד על 30%, יגדל ב -2%; לעניין זה ייחשב ועד מנהל או גוף מקביל לו במוסד, אף אם תוארו שונה.

(ז) שיעור התמיכה של המשרד לא יעלה על 75% מעלות הפעילות הנתמכת, ללא שווה כסף.

8.  משקל המשתנים בתחשיב הבסיסי

שיעור התמיכה באחוזים בכל מוסד ייקבע על פי המשתנים המפורטים להלן ובהתאם למשקלם:

(א) משתנה מיקום גיאוגרפי - 15%

(ב)  משתנה איכות – 20%;

(ג) משתנה שטח חלל התצוגה הייעודי  - 10%

(ד)  משתנה פעולות חשיפה לקהל   - 30%

(ה) משתנה הכנסות – 25%

9.  פירוט המשתנים

(א)  משתנה מיקום גיאוגרפי:

1.  מוסד יהא זכאי לניקוד במשתנה זה, באופן מצטבר, לפי משתני המשנה האלה:

  א. 30% - בהתאם לסיווג הלמ"ס של הרשות שבה נמצא המוסד כמפורט להלן:

סיווג הלמ"ס

ניקוד המוסד

1

10 נקודות

2

8 נקודות

3

6 נקודות

4

4 נקודות

5

3 נקודות

6 ומעלה

0 נקודות

  ב.  70% - בהתאם לאשכול של הרשות שבה נמצא המוסד, לפי מדד פריפריה, כמפורט להלן:

אשכול

ניקוד המוסד

1

10 נקודות

2

8 נקודות

3

6 נקודות

4 או 5 באר שבע רבתי

4 נקודות

  ג.  על אף האמור, מוסד שאינו זכאי לניקוד לפי פסקאות משנה (א) ו-(ב), ונמצא באזור עדיפות לאומית, זכאי לניקוד כמפורט להלן:

(1) אם המוסד נמצא ברשות בסיווג למ"ס 6 או 7 – 1 נקודות;

(2) אם המוסד נמצא ברשות בסיווג למ"ס 8 ומעלה – 0.5 נקודות;

2.  הניקוד שיתקבל בהתאם לפסקה (1) יוכפל בניקוד שנקבע בהתאם לאמור בסעיף 7.

(ב) משתנה איכות:

(1)  משתנה זה מורכב ממשתני משנה כמפורט להלן, אשר ייבחנו לפי המלצת המדור:

(א)  חזון הגלריה, התפיסה האוצרותית הייחודית שלה והתכנית הדו שנתית של הגלריה – 20%

(ב)  איכות היוצרים והיצירות האמנותיות (למשל, על בסיס בחינת קורות חיים מדגמיים, לימודים, הישגיות, חדשנות ומקוריות בתחום, זכיה בפרסים) - 30%;

(ג)  איכות האוצרות (למשל, ליווי אוצרותי של האמנים המשתתפים, המחקר המלווה לפעילות הנתמכת, הטקסט האוצרותי, תמהיל התערוכות או הפעולות הנתמכות, החידוש של הפעילות הנתמכת בשדה האמנות החזותית והעיצוב הישראלי)  – 30%;

(ד)  איכות ההפקה (למשל, מורכבות טכנית, איכות התאורה, טיפול בעבודות ובחלל, עיצוב כלל התערוכה והחומרים המופקים) - 20%.

(2)  מוסד ינוקד, לפי המלצת המדור, בכל אחד ממשתני המשנה האמורים בסעיף קטן (א) לפי הסולם הבא:

(1)  1 נקודות – רמה בינונית;

(2)  2 נקודות – רמה טובה;

(3)  5 נקודות – רמה טובה מאוד;

(4)  10 נקודות – רמה מצוינת.

(3)  לאחר מתן הניקוד במשתני המשנה יבוצע סיכום משוקלל לפי משקלו היחסי של כל משתנה משנה;

(4)  לשם קביעת הניקוד, רשאי המדור להסמיך מעריכים חיצוניים בעלי כישורים מתאימים (להלן – "המעריכים"); לשם קביעת הניקוד יקיימו המדור או המעריכים סיור במוסד אחת לשלוש שנים, זולת אם קבע המדור אחרת במקרים חריגים ומנימוקים שירשום; מוסד רשאי לבקש סיור נוסף עוד בטרם חלפו שלוש שנים ממועד הסיור הקודם, לשם ניקוד מחדש של משתנה האיכות; בבקשה יפורטו השינויים המשמעותיים שהוא ביצע מאז הסיור הקודם והצורך בקיום הסיור המוקדם.

(5)  המדור ינמק את החלטתו; מוסד יוכל לקבל לעיונו את כלל ההחלטות לפי סעיף זה; ההחלטות כאמור יועברו לעיונו בתוך 14 ימים ממועד קבלת ההחלטה על ידי המדור.

(ג)  משתנה שטח חלל התצוגה הייעודי:

מוסד יקבל ניקוד במשתנה זה לפי שטח חללי התצוגה הייעודיים, ובהתאם לדירוג הבא:

 

שטח חלל התצוגה הייעודי

נקודות

(א)

60 עד 100 מ"ר

1

(ב)

101 מ"ר עד 200 מ"ר

2

(ג)

200 מ"ר עד 300 מ"ר

3

(ד)

301 ומעלה

4

(ד) משתנה פעולות חשיפה לקהל:

מוסד יקבל ניקוד בעד פעולות חשיפה שהן אחת מאלה:

(1)  שיח גלריה (בנוכחות האוצר או היוצר) – 1 נקודה;

(2)  הדרכה קבוצתית במשך חצי שעה לפחות – 1 נקודה;

(3)  סדנא הכוללת פעילות בנושא התערוכה - 3 נקודות;

(4)  פעילות תרבות נלווית בנושא התערוכה (למשל, מוסיקה, מחול, פרפורמנס) – 3 נקודות;

(5)  פעילות יזומה מחוץ לגלריה הכוללת הוצאת תכנים אומנותיים הקשורים לפעילות הגלריה – 5 נקודות;

(6)  תערוכה נודדת – 10 נקודות;

(ה) משתנה הכנסות:

(1)  בשלב הראשון יהא הניקוד שיקבל כל מוסד, זהה לסכום הכנסותיו בשנת ההערכה מתרומות ומפעילות המוסד שהתקבלו בקשר לפעילות השוטפת לפי מבחנים אלה; הניקוד בשלב זה לא יעלה על 700,000; סכום הכנסותיו לפי סעיף זה – לא יכלול את כל אלה:

(א) תמיכה מרשות מקומית;

(ב)  תמיכה ממשרד ממשלתי;

(ג) הכנסות שהן שווה כסף;

(2)  בשלב השני הגוף שזכה במירב הנקודות בשלב הראשון יקבל 10 נקודות ויתר הגופים ינוקדו באופן יחסי אליו.

פרק ג': תמיכה בפרויקטים

10. עקרונות לתמיכה בפרויקטים

(1)  התמיכה בפרויקטים מיועדת לקידום פעילות אמנותית מקצועית בתחום האמנות החזותית שאינה נכללת במסגרת התקציב השוטף והפעילות השוטפת של הגלריות ובנושאים שיפורטו להלן;

(2)  כאמור בסעיף 5(4), עם קבלת ההחלטה על גובה התקציב המיועד לתמיכה בפרויקטים בשנה מסוימת, ימליץ המדור על נושאי הפרויקטים שייתמכו באותה שנה, מתוך רשימת הנושאים המפורטת להלן ויגדיר את התקציב שיוקצה לכל אחד מהפרויקטים שיתמכו באותה שנה:

(א) פרויקט "שהות אמן" (רזידנסי) – מטרתו לטפח אמנים מקצועיים, להניע ולהעשיר את תהליך עבודתם, לתת להם ליווי אומנותי מקצועי ופיתוח בתחומם, חלל עבודה בתנאים מתאימים ומתן מסגרת מתאימה לפרויקט הסיום והצגתו.

(ב)  פרויקט אומנות פורצת דרך – פרויקט מקצועי שיוצג לראשונה בתחום האמנות החזותית המציג תפיסות יוצאות דופן הבאות לידי ביטוי באופנים שונים כגון: שילוב טכנולוגיות, חומרים, מדיות וכד', המעוררות השראה ושיח חדש בשדה האמנות.

(ג) פרויקט חברתי-קהילתי – פרויקט מקצועי, הבא לחקור סוגיות תרבותיות - במרחב החברתי ולפעול תוך יצירת מעורבות של האמנים והיוצרים המקצועיים עם הקהילה.

11. תנאי סף כלליים לתמיכה בפרויקטים

לתמיכה בפרויקטים יהיה זכאי מוסד שבנוסף לתנאי הסף הכלליים בסעיף 4, מתקיימים בו גם כל אלה–

(א) הוא אינו רשות מקומית;

(ב)  הוא משלם שכר אמן מקצועי בעלות כוללת של 20% לפחות מעלות הפרויקט;

(ג) הוא צירף לבקשתו לתמיכה תכנית עבודה מקצועית ותקציבית מפורטת שאושרה על ידי המדור;

(ד)  הוא מעסיק אוצר או אמן מקצועי, המלווה מקצועית את הפרויקט ומקבל שכר או תשלום בגין כך.

12. תנאי סף לתמיכה בפרויקט "שהות אמן"

לתמיכה בפרויקט "שהות אמן" יהיה זכאי מוסד שבנוסף לתנאי הסף הכלליים בסעיף 4 ולתנאי הסף בסעיף 11, מתקיימים בו גם כל אלה–

(א) הוא מקיים פרויקט סיום, תוך מימון הוצאות ההפקה, שבמרכזו האמן המקצועי המתארח ויצירתו הכוללים למשל: יצירה משמעותית, פעילות קהילתית, תערוכה;

(ב)  הוא מעמיד חלל ייעודי ומותאם לטובת עבודת האמן המקצועי המתארח בלבד; על החלל להיות מתאים מבחינה מקצועית לאופי הפעילות של היוצר , ולא ניתן לעשות בו שימושים נוספים בזמן הפעלת פרויקט "שהות אמן";

(ג) הפרויקט מתקיים במשך 3 חודשים לפחות.

13. תנאי סף בפרויקט אמנות פורצת דרך

לתמיכה בפרויקט אמנות פורצת דרך יהיה זכאי מוסד שבנוסף לתנאי הסף הכלליים בסעיף 4 ולתנאי הסף בסעיף 11, מתקיימים בו גם כל אלה–

(א) הוא הציג תכנית העבודה של הפרויקט הכוללת את הרציונל של הפרויקט ומדוע הפרויקט ייחודי וחדשני בהתאם למשתנים הקבועים בסעיף 15(ה);

(ב)  הוא ביצע מפגש רב משתתפים, פיזי או וירטואלי לכל הפחות, לחשיפת תוצרי הפרויקט ולדיון על משמעויותיו בשדה האמנות.

14. תנאי סף בפרויקט חברתי-קהילתי

לתמיכה בפרויקט חברתי-קהילתי יהיה זכאי מוסד שבנוסף לתנאי הסף הכלליים בסעיף 4 ולתנאי הסף בסעיף 11, מתקיימים בו גם כל אלה–

(א) הוא מקיים שיתוף פעולה עם גורם מקצועי מהקהילה בה מתקיים הפרויקט, או עם אנשי מקצוע מומחים בעבודה עם קהילה, כגון: סוציולוגים, עובדים סוציאליים, עובדי קהילה;

(ב)  הוא מציג תכנית לפיה הקהילה תהנה מתוצרי הפרויקט ותהיה שותפה לו;

(ג) הפרויקט יתקיים במשך 30 ימים לפחות במצטבר.

15. עקרונות לקביעת גובה התמיכה בפרויקטים

(א) מוסד יגיש בקשה לפרוייקט בהתאם להוראות פרק ג'; המוסד יגיש בקשה לפרוייקט המתקיים בשנת התמיכה;

(ב)  בשלב הראשון, תבדוק המחלקה את עמידת הבקשה בתנאי הסף;

(ג) בשלב השני, המדור ימליץ על הניקוד שיינתן לכל בקשה לתמיכה בפרויקט בנושאים שאושרו, בכל אחד מהמשתנים שנקבעו בסעיף קטן (ה) שלהלן. זאת, על פי תכנית עבודה מקצועית ותקציבית מפורטת שהגיש המוסד; המדור רשאי למנות ועדת משנה לבחינת הפרויקטים (להלן – "ועדת הפרויקטים") מטעמה שתגיש לו את המלצותיה לניקוד הבקשות ולקביעת התמיכה המומלצת בפרויקט.

(ד)  המדור או ועדת הפרויקטים יבחנו את פרטי התקציב שצורף לבקשת התמיכה, וימליצו על התקציב המאושר על פי הרכיבים הנתמכים לפי מבחן זה. גובה התמיכה המרבי בפרויקט יעמוד על שיעור של עד 50% מהתקציב המאושר או על סכום הבקשה שהגיש המוסד, לפי הנמוך מבניהם (להלן – "סכום התמיכה המרבי").

(ה) בשלב השלישי, לפי המלצתו המנומקת של המדור, ינוקדו הבקשות שעמדו בתנאי הסף מ-0 עד 5 בהתאם למשתנים שלהלן:

(1)  רמת החשיפה של האמן המקצועי והפרויקט לקהל מגוון, אנשי מקצוע ומוסדות רלוונטיים במפגשים פיזיים, ברשת ובאמצעי תקשורת - 25%;

(2)  חשיבות הפרויקט והשפעתו על שדה האמנות הישראלי -25%;

(3)  איכות מקצועית כללית של הפרויקט (האמנים המשתתפים, היזם של הפרויקט, אנשי המקצוע השותפים לפרויקט, מורכבות ההפקה) - 25%.

(4)  שיתופי פעולה חדשים - מקצועיים: בין גופי מחקר, תעשייה, שת"פ בינלאומיים, שיתופי פעולה בינתחומיים – 25%;

(ו) פרויקט ינוקד בכל אחד ממשתני המשנה האמורים בסעיף קטן (ה) לפי הסולם הבא:

1 נקודה - רמה נמוכה מאוד;

2  נקודות - רמה נמוכה;

3 נקודות - רמה בינונית;

4 נקודות - רמה טובה;

5 נקודות - רמה טובה מאוד;

(ז) לאחר מתן הניקוד במשתני המשנה לפי סעיף קטן (ו) יבוצע סיכום משוקלל לפי משקלו היחסי של כל משתנה משנה (להלן – "הניקוד הסופי");

(ח) בשלב הרביעי, הפרויקטים שיאושרו לתמיכה בכל אחד מהנושאים שנקבעו, יהיו אלה שקיבלו את הניקוד הסופי הגבוה ביותר בהתאם לסכום המבוקש בבקשת התמיכה ושסכום התמיכה המרבי הכולל שלהם אינו עולה על סך התקציב שהוקצה לאותו נושא.

פרק ד': הוראות מעבר, ביטול והוראת שעה

16. הוראות מעבר

(1)  על אף האמור בסעיף 4(2):

(א) בשנת התמיכה 2025 החובה הקבועה בסעיף לא תחול על גלריות בפריפריה;

(ב)  בשנת התמיכה 2025 יקראו סעיף זה כאילו נאמר בו "סך ההוצאות עבור הפעילות הנתמכת של המוסד עבור תחום האומנות החזותית לא יפחת מ-150,000 ₪ בשנה;"

(ג) בשנת התמיכה 2026 יקראו סעיף זה כאילו נאמר בו "סך ההוצאות עבור הפעילות הנתמכת של המוסד עבור תחום האומנות החזותית לא יפחת מ-225,000 ₪ בשנה; ובמוסד בפריפריה – 169,000 ₪ בשנה;".

(2)  על אף האמור בסעיף 4(3) ובסעיף 9(ב)(1) בשנים 2025 ו-2026 בחינת הרמה האומנותית או משתנה האיכות, לפי העניין, יבחנו כדלקמן:

(א) המוסד יגיש למדור מסמכים לפי הוראותיו על בסיסם יקבע המדור בשנים אלה בלבד את הרמה האומנותית או משתנה האיכות, לפי העניין;

(ב)   תחילתם של סעיפים 9(ב)(1)(ד) ו-9(ב)(4) ביום כ"ב בטבת התשפ"ז (1 בינואר 2027);

(3)  בשנת 2025 ובשנת 2026, הוראות סעיפים 4(4), 4(5), 6(א), 6(ח) ו-6(ט) – ייבחנו על סמך נתוני שנת התמיכה;

(4)  על אף האמור בסעיף 6(ג), בשנת התמיכה 2025 יקראו סעיף זה כאילו נאמר בו "למוסד חלל תצוגה ייעודי של 35 מ"ר לפחות;"

(5)  על אף האמור בסעיף 6(ד), בשנת התמיכה 2025 יקראו סעיף זה כאילו נאמר בו "המוסד פתוח לקהל לפחות שלושה ימים בשבוע, ובסך הכל 16 שעות בשבוע לפחות; לעניין גלריה בפריפריה – לפחות יומיים בשבוע, ובסך הכל 12 שעות בשבוע לפחות; ולפחות במשך 35 שבועות במצטבר."

(6)  על אף האמור בסעיף 6(ה), בשנת התמיכה 2025 סעיפי משנה (1)-(3) – לא יקראו;

(7)  על אף האמור בסעיף 6(ז), בשנת התמיכה 2025 יקראו סעיף זה כאילו נאמר בו "המוסד מקיים בשנת התמיכה פעולות חשיפה לקהל בנושאי התערוכות המוצגות – 2 בכל תערוכה לפחות, ולפחות 10 בשנה (לא כולל אירועי פתיחה וסגירה);";

(8)  על אף האמור בסעיף 7(ה) בשנת 2025, שיעור התמיכה במוסד שנתמך בשנת 2024, לא יפחת מ-80% משיעור התמיכה שנקבע לו בשנת 2024; יובהר, כי לא יראו הגנה שניתנה למוסד כמפורט לפי סעיף זה כהגנה לפי סעיף 7(ה).

17. תחולה ותחילה

(א) תחילתם של מבחנים אלה ביום א' בטבת התשפ"ד (1 בינואר 2025);

(ב)  תחילתם של סעיפים 6(ו)(3) – 6(ו)(5) ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026).

18. ביטול

המבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד התרבות והספורט למוסדות ציבור בתחום האמנות הפלסטית[9]  - בטלים.

 

_________ התשפ"ד

(_________, 2024)

_______________

    מיקי מכלוף זוהר

שר התרבות והספורט

 

803-35-2024-000078

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] הוראת תכ"ם, מס' 6.2 http://www.mof.il/takam.

[3] ס"ח התשס"ג, עמ' 64.

[4] י"פ התשנ"ב, עמ' 2569; התשנ"ד, עמ' 4716; התשנ"ז, עמ' 1710; התש"ס, עמ' 3264; התשס"א, עמ' 402 ועמ' 1628; התשס"ב, עמ' 761; התשס"ג, עמ' 1358; התשס"ד, עמ' 107, עמ' 298 ועמ' 2030; התשס"ה, עמ' 1140.

[5] ס"ח התשמ"ג, עמ' 113.

 

[6] ס"ח התשמ"ג, עמ' 113.

 

[7] י"פ 6424, בעמ' 3760; י"פ 9350, בע"מ 2790.

[8] ס"ח התשי"ח, עמ' 191.

[9] י"פ 9534 התשס"ט, עמוד 3042; י"פ 6095 התש"ע, עמוד 3256; י"פ 6857 התשע"ד, עמוד 7547; י"פ 7263 התשע"ו, עמוד 6069; י"פ 7772 התשע"ז, עמוד 7118; י"פ 10817 התשפ"ב, עמוד 11722; י"פ 11930 התשפ"ד, עמוד 2184; י"פ 11975 התשפ"ד, עמוד 2538.