טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024 (תיקון), התשפ"ד-2024 [תיקון טעות לגבי אישור  מדריך טיסה]

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024 (פורסמו בק"ת התשפ"ד, עמ' 3052) (להלן - התיקון) - שעסק בהתאמת תקנות 438 ו- 439 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות) העוסקות בכישורי בוחן טיסה ומדריך טיסה, והאימונים הנדרשים עבורם, לנוסח העדכני של הוראות פ.א.ר 121, עליהן הן מבוססות - נפלה טעות לעניין סמכות המנהל לאשר "מדריך" (להבדיל מ"בוחן", אותו צריך המנהל לאשר).

לפיכך מבוקש לתקן טעות זו בכך שהסמכות לאשר "מדריך" תושמט מהתיקון, על תיקוני הנוסח הנילווים הנובעים מכך.  

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית

טיוטת תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024 (תיקון), התשפ"ד-2024

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), בעניינים שלגביהם אני מוסמכת להתקין תקנות לפי סעיפים 19, 46 ו- 168 לחוק, לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) ובהתאם לסעיף 197 לחוק, אני מתקינה תקנות אלה: 

 

 

תיקון תקנה 2

1.  

בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024[2] (להלן - תיקון התקנות), בתקנה 2 -

 

 

 

(1) בפסקה (1) -

 

 

 

 

 

(א)  בפסקת משנה (ה), במקום פסקה (4ב) מובאת בה יבוא: 

 

 

 

 

 

"(4ב) לעניין בוחן טיסה - בחמש השנים שקדמו למבחן המנהל אישר כי הוא כשיר לשמש בתור בוחן טיסה; המנהל רשאי לאשר אדם לשמש בתפקיד בוחן טיסה אם אותו אדם הוכיח, להנחת דעתו של המנהל, את מיומנותו בביצוע מבחן טיסה;".

 

 

 

 

 

(ב) במקום פסקת משנה (ו), יבוא: 

 

 

 

 

 

"(ו) במקום האמור בפסקה (5) יבוא:

 

 

 

 

 

"(5)    בנוסף לאמור בפסקאות (1) עד (4ב), בוחן טיסה שאושר לגבי אותו מטוס ולגבי ההפעלות המיועדות, או מדריך טיסה, חייבים להחזיק בתעודה רפואית סוג 1 או סוג 2; אולם בוחן טיסה או מדריך טיסה המחזיק בתעודה רפואית סוג 2 בלבד, אינו רשאי להמנות עם צוות האוויר הנדרש בהפעלה לפי פרק זה."

 

 

 

 

(2)  

בפסקה (2), במקום פסקה (ב)(5) המובאת בה יבוא:

 

 

 

 

 

"(5) לעניין בוחן טיסה - בחמש השנים שקדמו למבחן המנהל אישר כי הוא כשיר לשמש בתור בוחן טיסה; המנהל רשאי לאשר אדם לשמש בתפקיד בוחן טיסה אם אותו אדם הוכיח, להנחת דעתו של המנהל, את מיומנותו בביצוע מבחן טיסה;".

 

 

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התשפ"ד(___ ב________ 2024)

 (חמ 1299- 3 – ת1)

__________________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 


 

דברי הסבר

כללי

תקנות 438 ו- 439 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), תשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות) עוסקות בכישורי בוחן טיסה ומדריך טיסה, והאימונים הנדרשים עבורם, בהתאמה. תקנות אלו מבוססות על המקבילות להן בפ.א.ר 121 בדיני הטיס האמריקאים. נוסח התקנות האמריקאיות התעדכן, ולבקשת המפעילים האוויריים בפרק ה- 13, התיקון המוצע מיועד להתאים את תקנות 438 ו- 439 להסדרים הקבועים בדין האמריקאי, בשינויים המתחייבים.

גורמי המקצוע ברת"א הגיעו למסקנה כי מדובר בשינוי שיתרום לבטיחות הטיסה מחד-גיסא, שכן הוא מוסיף ומפרט על לשון התקנות דהיום, ולהקלה נקודתית על המפעילים האוויריים הפועלים לפי הפרק ה- 13 במתן גמישות בהצבת מדריכים ובוחנים בסימולטור, מאידך-גיסא. בכך למעשה, תתאפשר העסקת קברניטים אשר אינם כשירים עוד לשמש כטייסים פעילים לפי הפרק ה- 13 (אם משום שאינם זכאים לתעודה רפואית, ואם משום שעברו את מגבלות הגיל המותרות לטיסה מסחרית כמפורט בתקנה 21א לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), תשמ"א-1981)) להמשיך להדריך ולבחון בסימולטור ולפטור אותם מחובת תעודה רפואית שאיננה נדרשת במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה.

אלא שבתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס' 3), התשפ"ד-2024 (פורסמו בק"ת התשפ"ד, עמ' 3052) (להלן - התיקון) נפלה טעות לעניין סמכות המנהל לאשר "מדריך" (להבדיל מ"בוחן", אותו צריך המנהל לאשר). בתקנה המקורית, סמכות המנהל לאשר אדם לתפקיד היתה שמורה ל"בוחן" בלבד (ראו נוסח תקנה 438(א)(4א) לתקנות העיקריות ה"מקורית") ולא למדריך; ואילו בתיקון הנוסח האחיד של "  המנהל רשאי לאשר אדם לשמש ... בתפקיד מדריך טיסה" השתרבב לנוסח הפסקה המתייחס לבוחן בלבד.

לפיכך מבוקש לתקן טעות זו בכך שהסמכות לאשר "מדריך" וההתייחסות לדבר בהקשרים שונים בנוסח המוצע, תושמט מהתיקון ללא שינוי מהמצב הקיים ערב פרסום התיקון בהיבט זה, על תיקוני הנוסח הנילווים הנובעים מכך.  זהו המצב השורר כיום, וזהו גם המצב השורר בהוראות פ.א.ר 121.411 שהתיקון המקורי בא להתאים את הוראות תקנות 438 ו- 439 לתקנות העיקריות אליהן.

הסמכות לקבוע את התקנות

לכתחילה נקבע התיקון לפי סעיף 166 לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן – החוק), וממילא שינויו עתה צריך להיעשות באותה דרך בה נקבע מלכתחילה (ראו גם בסעיף 15 לחוק הפרשנות, התשמ"א-1981).

את השינויים האלה מבוקש לקבוע בתיקון עצמו, כפי שפורסם לכתחילה, בין היתר בשים לב לכך שתחילתו נקבעה לחצי שנה מיום פרסומו ומבוקש כי עם תחילתו הוראותיו תהיינה שלמות.   

לפיכך, מבוקש לקבוע את התקנות המוצעות לפי סמכות השר בסעיף 166 לחוק.

התקנות המוצעות הן פרי הצעתה של רשות התעופה האזרחית לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ובכך מתמלא גם התנאי הקבוע בסעיף 168(ב) לחוק.

לתקנה 1 לתיקון המוצע, שעניינה: "תיקון תקנה 2"

תקנה 2 לתיקון מפרטת את התיקונים שיש לערוך בתקנה 438 לתקנות העיקריות, שעניינה: "כישורי בוחן טיסה ומדריך טיסה".

בתיקונים המוצעים בתיקון לתקנה זו, הנוסח כורך בכפיפה אחת במספר מקומות, בהקשר של אישור המנהל, את בוחן הטיסה למדריך הטיסה ואת המבחן להדרכה, זאת בשעה שאישור המנהל צריך להיות רק ביחס לבוחן טיסה ולמבחן.

כך, למשל, בהוספת פסקה "(4ב)" לתקנה 438(א) לתקנות העיקריות, מדבר הכתוב על כך שבוחן טיסה נדרש "בחמש השנים שקדמו למבחן או להדרכה..." לאישור המנהל. כמו-כן, כתוב שם שהמנהל צריך לאשר כי אדם כשיר לשמש "בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה" אם אותו אדם הוכיח להנחת דעתו את מיומנותו "בביצוע מבחן טיסה או אימון טיסה, לפי התפקיד שבו הוא מיועד לשמש..." (ראו גם בתיקונים המוצעים בתיקון לתקנה 438(א)(5) לתקנות העיקריות ולתקנה 438(ב)(5) לתקנות העיקריות המוצעת בתיקון). 

לפיכך, במקומות אלה מבוקש לתקן את הנוסח כך שיהיה ברור כי אישור המנהל נדרש לגבי בוחן ולגבי מבחן, ולא אחרת: בתקנה 438(א)(4ב) ובתקנה 438(ב)(5) לתקנות העיקריות, כנוסחה לפי התיקון, לעניין חובת אישור המנהל לבוחן בטיסה ולעניין חובת אישור המנהל לבוחן במדמה טיסה, בהתאמה (לתקנה 1(1)(א) ו- (2) המוצעת).

בנוסף, מבוקש להבהיר את הנוסח של תקנה 438(א)(5) לתקנות העיקריות, כפי נוסחה לפי התיקון בכל הנגוע לתעודה הרפואית הנדרשת למילוי התפקיד.

כך, הכוונה בתיקון מלכתחילה הייתה כי רק במופע הראשון בפסקה (5), המילים "סוג 2" יוחלפו במילים "סוג 1 או סוג 2", ולא במופע השני, בסיפה של התקנה. המטרה הייתה להבהיר כי נדרשת תעודה רפואית מסוג 1 או מסוג 2 לגבי בוחן טיסה או מדריך טיסה (במקום המילה "לפחות"), אולם להותיר את הסייג לפיו המחזיק בתעודה רפואית סוג 2 בלבד אינו רשאי להימנות עם צוות האוויר הנדרש בהפעלה לפי הפרק ה- 13 לתקנות העיקריות.

עם זאת, מהניסוח של ההוראה בתיקון עצמו יכול להשתמע כאילו הכוונה היא לשני המופעים גם יחד ולא רק לראשון שבהם (כך, מצד אחד, לא כתוב שם ברישה "בכל מקום, במקום...", אולם, מצד שני, יש בפסקה כולה שני מופעים של צירוף המילים "סוג 2").

לפיכך מבוקש להבהיר בנוסח המוצע כי הכוונה לעניין זה היא רק למופע הראשון בו נכתב "סוג 2", כאשר הדרך הטכנית לעשות את כל אלה, לאור מספר התיקונים, היא בהחלפת הפסקה כולה (לתקנה 1(1)(ב) המוצעת). 

 

 

 

 


נוסח משולב

כישורי בוחן טיסה ומדריך טיסה

438.  (א)  לא יעסיק מחזיק רשיון אדם ולא יעסוק אדם כבוחן טיסה או כמדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה בדגם מטוס מסויים במסגרת תוכנית אימונים כאמור בסימן זה או במבחן כאמור בפרק לפי סימן י"ד אלא אם כן אותו אדם –

(1) מחזיק ברשיון עובד טיס ובהגדרים שיש להחזיקם כדי לשרת כטייס מפקד, כטכנאי טיס או כנווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(2) סיים בהצלחה את כל שלבי האימון המתאימים שערך לו מחזיק הרישיון לאותו דגם מטוס לרבות אימון חוזר, הנדרשים כדי לשרת כטייס מפקד, כטכנאי טיס או כנווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(3) סיים בהצלחה את מבחני הכשירות או מבחני הרמה הנדרשים שערך לו מחזיק הרישיון כדי לשרת כטייס מפקד, כטכנאי טיס או כנווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(4) הוא סיים בהצלחה אימון ראשוני, אימון חוזר או אימון הסבה, לפי העניין, שערך לו מחזיק הרישיון, לפי התפקיד שבו הוא מיועד לשמש, כאמור בתקנה 439;

 (4א) עמד בדרישות הניסיון העדכני כאמור בתקנה 459;

(4ב) לעניין בוחן טיסה - בחמש השנים שקדמו למבחן, המנהל אישר כי הוא כשיר לשמש בתור בוחן טיסה; המנהל רשאי לאשר אדם לשמש בתפקיד בוחן טיסה אם אותו אדם הוכיח, להנחת דעתו של המנהל,

את מיומנותו בביצוע מבחן טיסה;

 (5) בנוסף לאמור בפסקאות (1) עד (4ב), בוחן טיסה או מדריך טיסה שאושר לגבי אותו מטוס ולגבי ההפעלות המיועדות או מדריך טיסה, חייב להחזיק בתעודה רפואית סוג 1 או סוג 2; אולם בוחן טיסה או מדריך טיסה המחזיק בתעודה רפואית  סוג 2 בלבד, אינו רשאי להמנות עם צוות האויר הנדרש בהפעלה לפי פרק זה.

(ב)  לא יעסיק מחזיק רישיון אדם ולא יעסוק אדם בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה של דגם מטוס מסוים, בקורס אימונים לפי סימן זה או במסגרת מבחן כאמור בפרק זה לפי סימן י"ד,  אלא אם כן אותו אדם–

 (1)מחזיק ברישיון עובד טיס ובהגדרים שיש להחזיקם, למעט תעודה רפואית, כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה, לפי העניין;

(2)   סיים בהצלחה את כל שלבי האימון המתאימים אצל שערך מחזיק הרישיון לאותו דגם מטוס לרבות אימון חוזר, הנדרשים כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(3) סיים בהצלחה את מבחני הכשירות או מבחני הרמה הנדרשים אצל שערך מחזיק הרישיון כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

(4) סיים בהצלחה אימון ראשוני, אימון חוזר או אימון הסבה, לפי העניין, שערך לו מחזיק הרישיון, לפי התפקיד שבו הוא מיועד לשמש, כאמור בתקנה 439עמד בהצלחה בדרישות האימונים אצל מחזיק הרישיון, כאמור בתקנה 439;

(5) לעניין בוחן טיסה - בחמש השנים שקדמו למבחן, המנהל אישר כי הוא כשיר לשמש בתור בוחן טיסה; המנהל רשאי לאשר אדם לשמש בתפקיד בוחן טיסה אם אותו אדם הוכיח, להנחת דעתו של המנהל, את מיומנותו בביצוע מבחן טיסה;

(6) מתקיים לגביו אחד מאלה :

(א)        הוא עמד בדרישות הניסיון העדכני כאמור בתקנה 459;

(ב)        הוא ביצע 2 מקטעי טיסה לפחות בתפקיד איש צוות נדרש באותו דגם מטוס בשנים עשר החודשים שקדמו להצבתו בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה לפי תקנה זו;

(ג)        הוא השלים בהצלחה, טרם הצבתו לתפקיד בוחן טיסה או לתפקיד מדריך טיסה לפי תקנה זו, טיסות בהן אייש את מושב המשקיף, שנערכו לפי תכנית אימונים שאישר המנהל למחזיק הרישיון לעניין זה."

(ג) לא יעסיק מחזיק רשיון אדם ולא יעסוק אדם כמדריך מדמה טיסה בקורס אימונים הניתן במדמה טיסה לטכנאי טיס לפי סימן זה, אלא אם כן אותו אדם –

(1) מחזיק ברשיון טכנאי טיס;

(2) השלים בהצלחה ובאישור בוחן טיסה או המנהל את שני אלה –

(א) אימון קרקעי ראשוני של טכנאי טיס ושל מדריך טיסה כאמור בתקנה 439;

(ב) קורס אימונים במדמה טיסה שבו אותו אדם עומד להדריך כאמור בתקנה 437.

(ד)  על אף האמור בתקנות משנה (א) ו-(ב) אדם שמונה כבוחן טיסה, כמדריך טיסה או כמדריך מדמה טיסה ערב תחילתן של תקנות אלה, רשאי להמשיך לעסוק בתפקידו בקשר לאותו דגם מיוחד של המטוס, בתנאי שישלים אל האימונים כאמור בתקנה 439 תוך שנה מיום פרסום תקנות אלה.


 

נוסח התיקון המוצע בתיקון מס' 3

תיקון תקנה 438

2.  

בתקנה 438 לתקנות העיקריות -  

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א) -

 

 

 

 

(א)  ברישה - 

 

 

 

 

 

(1) אחרי "כמדריך טיסה" יבוא "במבחן או בהדרכה הנערכים בטיסה";

 

 

 

 

 

(2) אחרי "בסימן זה" יבוא "או במבחן כאמור לפי סימן י"ד".

 

 

 

 

(ב) בפסקה (2), אחרי "המתאימים" יבוא "שערך לו מחזיק הרישיון";

 

 

 

 

(ג)  בפסקה (3), אחרי "הנדרשים" יבוא "שערך לו מחזיק הרישיון";

 

 

 

 

(ד) במקום פסקה (4) יבוא:

 

 

 

 

"(4) הוא סיים בהצלחה אימון ראשוני, אימון חוזר או אימון הסבה, לפי העניין, שערך לו מחזיק הרישיון, לפי התפקיד שבו הוא מיועד לשמש, כאמור בתקנה 439;"

 

 

 

 

(ה)  במקום פסקה (4א) יבוא:

 

 

 

 

"(4א)  עמד בדרישות הניסיון העדכני כאמור בתקנה 459;

 

 

 

 

(4ב) לעניין בוחן טיסה - בחמש השנים שקדמו למבחן המנהל אישר כי הוא כשיר לשמש בתור בוחן טיסה; המנהל רשאי לאשר אדם לשמש בתפקיד בוחן טיסה אם אותו אדם הוכיח, להנחת דעתו של המנהל, את מיומנותו בביצוע מבחן טיסה;"

 

 

 

 

(ו)  במקום האמור בפסקה (5) יבוא:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"(5) בנוסף לאמור בפסקאות (1) עד (4ב), בוחן טיסה שאושר לגבי אותו מטוס ולגבי ההפעלות המיועדות, או מדריך טיסה, חייבים להחזיק בתעודה רפואית סוג 1 או סוג 2; אולם בוחן טיסה או מדריך טיסה המחזיק בתעודה רפואית סוג 2 בלבד, אינו רשאי להמנות עם צוות האוויר הנדרש בהפעלה לפי פרק זה."

 

 

 

(2) במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב) לא יעסיק מחזיק רישיון אדם ולא יעסוק אדם בתפקיד בוחן טיסה או בתפקיד מדריך טיסה במבחן או בהדרכה הנערכים במדמה טיסה של דגם מטוס מסוים, בקורס אימונים לפי סימן זה או במסגרת מבחן לפי סימן י"ד, אלא אם כן אותו אדם -

 

 

 

 

(1) מחזיק ברישיון עובד טיס ובהגדרים שיש להחזיקם, למעט תעודה רפואית, כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה, לפי העניין;

 

 

 

 

(2) סיים בהצלחה את כל שלבי האימון המתאימים שערך מחזיק הרישיון לאותו דגם מטוס לרבות אימון חוזר, הנדרשים כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

 

 

 

 

(3) סיים בהצלחה את מבחני הכשירות או מבחני הרמה הנדרשים בשורות מחזיק הרישיון כדי לשרת בתפקיד טייס מפקד, טכנאי טיס או נווט טיס, בהפעלה לפי פרק זה;

 

 

 

 

(4) סיים בהצלחה אימון ראשוני, אימון חוזר או אימון הסבה, לפי העניין, שערך לו מחזיק הרישיון, לפי התפקיד שבו הוא מיועד לשמש, כאמור בתקנה 439;

 

 

 

 

(5) לעניין בוחן טיסה - בחמש השנים שקדמו למבחן המנהל אישר כי הוא כשיר לשמש בתור בוחן טיסה; המנהל רשאי לאשר אדם לשמש בתפקיד בוחן טיסה אם אותו אדם הוכיח, להנחת דעתו של המנהל, את מיומנותו בביצוע מבחן טיסה;

 

 

 

 

(6) מתקיים לגביו אחד מאלה...

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830 ועמ' 949.

[2] ק"ת  התשפ"ד,  עמ' 3052.